Olen lukiolainen ja tulin nyt kertomaan teille vanhemmille karun totuuden uudesta "ihanasta" sähköisestä opetussuunitelmasta
Meidän lukion opet oli niin innostuneita tästä että tekivät meille abeillekkin sähköiset kurssit loppu lukion ajaksi... noh esim kielissä kun tulee uusi kappale niin ei ole ollenkaan listaa uusista sanoista ja niiden suomennoksista (uusia sanoja on joka kappaleessa joku 50 vaikka tosin suurinosa niistä on tuttuja jos vähänkin englantia on enemmän käyttänyt mutta aina on joku 20 uutta sanaa jotka pitää opetella). Niin palataampa siihen mitä opettaja sanoo jos ei osaa jotain yksittäistä sanaa? No "katso GOOGLE KÄÄNTÄJÄSTÄ". Kuinka alas tämä lukion opetus onkaan vajonnut..
Kommentit (19)
Ja tämä, naiset ja herrat, on lukion viimeisen vuosikurssin opiskelijan äidinkielen taso. Tähän todellakin on tultu.
Niin? Minun aikana se katsottiin fyysisestä sanakirjasta. Oliko se sitten parempi?
Olisiko demi.fi oikea paikka hakemaan niitä jaxuhaleja.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä, naiset ja herrat, on lukion viimeisen vuosikurssin opiskelijan äidinkielen taso. Tähän todellakin on tultu.
Joo mä jaksankin varmaan tänne laittaa ihan täydellisen essee vastauksen vain siksi että olen lukion viimeisen lukukauden opiskelija (: not.
Ap
No onhan se sanojen opettelu kätevämpää sellaisen sanalistan avulla. Ja varsinkin kun pääsee keskittymään siihen opetteluun eikä googlettamiseen.
Suosittelen kännykkään Kielikoneen mobiilisanakirjaa. Hankin omalle lapselle sellaisen jo ala-asteella. On todella kätevä, sanasto on kännykässä eikä tarvitse edes nettiä. Voi asentaa myös useamman kielen.
Ja pesee Googlen ihan 100-0.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Minun aikana se katsottiin fyysisestä sanakirjasta. Oliko se sitten parempi?
Minun aikanani oli kappalekohtaiset sanastot.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kännykkään Kielikoneen mobiilisanakirjaa. Hankin omalle lapselle sellaisen jo ala-asteella. On todella kätevä, sanasto on kännykässä eikä tarvitse edes nettiä. Voi asentaa myös useamman kielen.
Ja pesee Googlen ihan 100-0.
Tosi hyvä vinkki kotiopiskeluun,kiitti (: !
Ap
No, aina on opiskelijoilla ollut sanakirja käytössä. Mikä uusi juttu tämä nyt on?
N48
Älä nyt sano että teidän ei tarvitse kirjoittaa kaikkia uusia sanoa vihkoon joka tarkistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä, naiset ja herrat, on lukion viimeisen vuosikurssin opiskelijan äidinkielen taso. Tähän todellakin on tultu.
Joo mä jaksankin varmaan tänne laittaa ihan täydellisen essee vastauksen vain siksi että olen lukion viimeisen lukukauden opiskelija (: not.
Ap
Oikeinkirjoitus on todella rankkaa. On paljon helpompaa lykätä välilyöntiä yhdyssanojen väliin! (:
Mä en ole nyt varma, mikä sun ongelma on. Onko se se, että opettaja ei ole se kävelevä sanakirja, vaan laittaa teidät itse selvittämään sanan merkityksen? Vai onko ongelma se, että sanoja ei ole listattu jonnekin, josta ne voisi helposti katsoa? Molemmissa tapauksissa todellinen ongelma on opiskelijan laiskuus. Ei vaan viitsitä nähdä yhtään vaivaa, kun onhan se kamalan hankalaa selvittää ongelman ratkaisu ihan omillaan.
Opetussuunnitelman sähköistymisen kanssa tuolla taas ei ole juuri mitään tekemistä. Sitä paitsi uusi ops koskee vain nyt lukionsa aloittaneita, joten eipä aloittajan tarvitse sillä sen enempää päätään vaivata.
Niin se, että jossain teidän lukion sähköisessä kurssimateriaalissa ei ole sanalistaa on järjestelmän vika??
Vai olisiko kyseessä sen kurssimateriaalin laatijan, eli ilmeisesti kurssin opettajan ajattelemattomuus tms. että ei ole sellaista laittanut? Minä opiskelen AMKssa ja sähköisessä englannin kurssimateriaalissa on sanalistat.
Abi, ymmärrän sinua. Oma lapseni aloitti juuri lukion ja on jo nyt väsynyt siihen, että juuri mitään ei opeta enää opettaja, vaan liki kaikki opiskellaan itsenäisesti sähköisesti. :( Ja tuo on minustakin outoa, ettei kappaleisiin (kielet) liity enää sanalistoja/sanastoa, vaan kaikki sanat täytyy etsiä itse...
Opena voin paljastaa, ettei tässä todellakaan kaikki opetkaan ole innostuneet tästä sähköistämisestä. Mutta minkäs teet, kun esimies velvoittaa ottamaan sähköiset oppimateriaalit, välineet ja kokeetkin käyttöön. Myös teille, joille ei välttämättä uusi opetussuunnitelma ja sähköiset yo:t ole vielä voimassa opettajan omassa opetusaineessa. Ei tähän paljoa riviopettaja voi pyristellä vastaan, kun joku "fiksumpi" on nämä asiat päättäneet ja linjanneet niin tiukasti.
Vanha kieltenopettaja heittää yhden vinkin. Pidä kynä ja vihko tietokoneesi tai tablettisi vieressä, kun alat perehtyä uuteen kappaleeseen. Kuten totesit, perinteisessä sanastossa on kappaleen kohdalla annettu myös monta ennestään tuttua sanaa. Lue tekstiä kynä kädessä ja merkitse muistiin eteen tuleva vieras sana. Kun olet lukenut koko kappaleen, sinulla on ehkä parikymmentä sanaa vihkossa. Hae niiden merkitykset sanakirjasta ja kirjoita muistiin. Ja kas, sinulla on uuden kappaleen sanasto valmiina. Lue vielä uudelleen sanaston avulla kappale ja tarkista, että olet ymmärtänyt tekstin oikein. Tämä voi tuntua hitaalta työskentelyltä, mutta etuna on se, että uudet sanat tulee opituksi siinä samalla.
Miten te lukiolaiset kestätte joskus jopa kahdeksan tuntia näytön tuijotusta, jos jokaisen aineen opettaja on niin innoissaan uudesta menetelmästä. Ennen kuin jäin eläkkeelle, meillä uusittiin lukion laitteistoa aika paljon. Luokkiin ei hankittu smart boardeja, kuten monet suosittelivat, vaan dokumenttikamera, joka oli kyllä toimiva laite. Ei tarvittu kalvoja, vaan esim. tehtävien ratkaisut saattoi heijastaa suoraan opettajan materiaalista valkokankaalle. Ja toisaalta voitiin käyttää monipuolisesti tietokoneita ja varsinkin nettiä opetuksessa. Mutta aivan kuin sinä, opiskelijat olivat iltapäivällä jo kovin uupuneita tuijottamaan valkokangasta tai läppäreiden ruutuja, joten toivomus oli usein, että pidettäisiin oikein kunnon vanhanaikainen oppitunti ilman sähköisiä laitteita. Luetaan ääneen ja käydään kirjoittamassa tehtävät tauluun. Niin tehtiin! Ja meillä kaikilla oli hauskaa. Tahtikin oli ihmisen kokoinen.
En ihan ymmärtänyt