Yrittäjä! Ottaisitko asiakkaan jos tietäisit ettet saa häntä pidettyä tyytyväisenä?
Eli onko oma liikevaihto yrityksen mainetta tärkeämpää?
Kommentit (7)
No en.
Tuollainen arvaamaton asiakas voi tuottaa kustannuksia ja vahinkoa yritykselle pitkäksi aikaa eteenpäin.
Jos ei miljoonakaupoista ole kyse, niin kiertäisin kaukaa.
Riippuu tietenkin tilanteesta, kaupan koosta ja siitä miten tyytymättömyys ilmenee. Yleensä vaikeat asiakaat kannattaa välttää, joskus alkuun hankala asiakas voi kuitenkin kääntyä hyvin hoidettuna hyväksi asiakkaaksi.
Jos kyse on rakennusalasta, niin en ottaisi asiakkaaksi. kampaamossa ei ole niin väliä.
Tein aiemmin töitä provisiopalkalla ja oli ihan tavallista, että alalla ei haluttu tehdä kauppaa sellaisen asiakkaan kanssa, josta tiesi jo etukäteen, että tulee harmia.
Jos tietää etukäteen, ettei pysty toteuttamaan asiakkaan toiveita, ei tietenkään ota asiakasta. Miksi ottaisi? Ohjaan mielummin muualle.
Joskus täytyy sanoa ei, kun tietää ettei pysty toimittamaan sitä mitä asiakas haluaa tai jos asiakas välttämättä haluaa jotain, mistä tietää itse jo että se ei tule toimimaan. Ei viitsi mainettaan ryvettää projekteissa, jotka on tuomittu alusta lähtien epäonnistumaan.
Ei asiakkaasta tiedä etukäteen, joten mitä väliä? Jokainen voi olla tyytymätön, jokainen voi olla tyytyväinen. Asiakas tuo rahaa eikä maine yhdestä asiakkaasta mene.