Yle ihmettelee: Pitääkö saaristolaisen maksaa lautoista tuhansia euroja vuodessa?
http://yle.fi/uutiset/3-9313815
Jostain syystä se on olevinaan reilua, että me muut maksetaan miljoonia vuodessa siitä, että pieni määrä ihmisiä saa lauttailla mökeilleen ilmaiseksi vuoden ympäri.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Muuallakin Suomessa asuville maksetaan yhteiskunnan varoista tiet kotiin asti ja niiden kunnossapito. Samoin pitäisi olla näillä saaristolaisilla. Nuo lautat ovat osa tuon alueen liikenneinfrastruktuuria.
Ei muuten makseta. Maaseudulla on iso joukko ihmisiä, jotka asuvat yksityisteiden varsilla. Sellaisen tien erottaa helposti siitä, että tien alussa ei ole sinipohjaista numerokylttiä (esim 1871).
Nämä yksityisteiden asukkaat maksavatitse tien auraukset, lanaukset, sorastukset, suolaukset, siltarumpujen korjaukset jne. Kunnilta voi saada avustusta, jos hyvin käy, mutta valtaosan maksavat asukkaat itse.
Juu - myönnän - onhan se tienpito halvempaa kuin lautan pito, mutta ei missään nimessä ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuallakin Suomessa asuville maksetaan yhteiskunnan varoista tiet kotiin asti ja niiden kunnossapito. Samoin pitäisi olla näillä saaristolaisilla. Nuo lautat ovat osa tuon alueen liikenneinfrastruktuuria.
Ei muuten makseta. Maaseudulla on iso joukko ihmisiä, jotka asuvat yksityisteiden varsilla. Sellaisen tien erottaa helposti siitä, että tien alussa ei ole sinipohjaista numerokylttiä (esim 1871).
Nämä yksityisteiden asukkaat maksavatitse tien auraukset, lanaukset, sorastukset, suolaukset, siltarumpujen korjaukset jne. Kunnilta voi saada avustusta, jos hyvin käy, mutta valtaosan maksavat asukkaat itse.
Juu - myönnän - onhan se tienpito halvempaa kuin lautan pito, mutta ei missään nimessä ilmaista.
Pitää paikkansa. Meilläkin on möksä yksityistien varressa. Joka vuosi maksetaan hoitomaksua ja ensi vuodelle, kun osuu isompi kunnostus, useampi tonni ihan erikseen.
20 vuotta sitten muuten Vantaallakin oli vielä toistasataa tiekuntaa.
Lautta myös työllistää. Ja se tuo verotuloja. Eli kustannukset eivät ole niin yksiselitteiset.
On se varmaan kivaa asua autiossa saaressa yksinään ja vaatia lauttaa kulkemaan edestakas mantereen ja saaren väliä...
Oon kyllä vähän sitä mieltä että on ihan oma valinta asua siellä saaressa. Ei ole meidän muiden vika se.
Meilläkin isketään sitten tiekunnan tielle puomi, joka aukeaa, kun maksat 15 e. Tiekunta voi anoa kunnalta rahaa tienpitoon, mutta jos lauttaliikenne (valtion maksama) tulee maksulliseksi, niin samalla tavalla tiekunta voi aloittaa rahastuksen. Siinä voi mökkiläisten juhlat supistua aika pieniksi, jos jokainen autokunta maksaa 30 e edestakaisesta reissusta.
Taas sotketaan lautat (eli ns. lossit) ja yhteysalukset. Lautat ovat osa tiestöä, ja jo Suomen lainsäädännön mukaan silloin ilmaisia. Yhteysalus on taas kuten bussi. Minun bussilippuni maksaa, miksei silloin yhteysaluskin voisi maksaa? Siihen en ota kantaa, että mikä olisi oikea taksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuallakin Suomessa asuville maksetaan yhteiskunnan varoista tiet kotiin asti ja niiden kunnossapito. Samoin pitäisi olla näillä saaristolaisilla. Nuo lautat ovat osa tuon alueen liikenneinfrastruktuuria.
Ei muuten makseta. Maaseudulla on iso joukko ihmisiä, jotka asuvat yksityisteiden varsilla. Sellaisen tien erottaa helposti siitä, että tien alussa ei ole sinipohjaista numerokylttiä (esim 1871).
Nämä yksityisteiden asukkaat maksavatitse tien auraukset, lanaukset, sorastukset, suolaukset, siltarumpujen korjaukset jne. Kunnilta voi saada avustusta, jos hyvin käy, mutta valtaosan maksavat asukkaat itse.
Juu - myönnän - onhan se tienpito halvempaa kuin lautan pito, mutta ei missään nimessä ilmaista.
Kakkonen on oikeassa. Kyse ei nyt ole mistään kesämökkeilystä, vaan saaristossa asuvista ihmisistä.
Ja kyllä, siellä saarissa on myös yksityisteitä. Et sinäkään (tai muut maaseudun asukkaat) maksa yksityistietä koko matkalta kaupungista kotiin, kyllä ne yksityistiet ovat vain se "pussin perä", ja näin se on siellä saarissakin.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin isketään sitten tiekunnan tielle puomi, joka aukeaa, kun maksat 15 e. Tiekunta voi anoa kunnalta rahaa tienpitoon, mutta jos lauttaliikenne (valtion maksama) tulee maksulliseksi, niin samalla tavalla tiekunta voi aloittaa rahastuksen. Siinä voi mökkiläisten juhlat supistua aika pieniksi, jos jokainen autokunta maksaa 30 e edestakaisesta reissusta.
Meni nyt ihan pikkasen sulla logiikka pöpelikköön. Kerrataas vielä...
Jos lautan maksaa valtio, mahdollisesti perittävät rahatkin menevät valtiolle, ei mökkiläisille tai edes niille saariston vakinaisille asukkaille. Hekin joutuisivat maksamaan ison pennin pääsystä kotiinsa.
Joten se ei ole millään tavalla verrannollinen siihen, että yksityistien omistajat keräisivät omaan taskuunsa rahaa jollakin tullilla. Vastaavaa olisi, että KUNTA (joka maksaa osan tien pidosta) alkaisi periä tiekuntalaisilta pientä maksua (suhteessa siihen, miten paljon kunta teille on jakanut rahaa).
Onkohan Berner ostanut mökin saaristosta ja haluaa nyt köyhät pois nurkista?
Manner-Suomi soitti, sanoi ettei eristyksissä ole mikään pakko asua. Taitaa suomenruotsalaisia vaan kyrsiä kun ei voi enää vaatia etuoikeuksia mielin määrin RKP:n puuttuessa hallituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin isketään sitten tiekunnan tielle puomi, joka aukeaa, kun maksat 15 e. Tiekunta voi anoa kunnalta rahaa tienpitoon, mutta jos lauttaliikenne (valtion maksama) tulee maksulliseksi, niin samalla tavalla tiekunta voi aloittaa rahastuksen. Siinä voi mökkiläisten juhlat supistua aika pieniksi, jos jokainen autokunta maksaa 30 e edestakaisesta reissusta.
Meni nyt ihan pikkasen sulla logiikka pöpelikköön. Kerrataas vielä...
Jos lautan maksaa valtio, mahdollisesti perittävät rahatkin menevät valtiolle, ei mökkiläisille tai edes niille saariston vakinaisille asukkaille. Hekin joutuisivat maksamaan ison pennin pääsystä kotiinsa.
Joten se ei ole millään tavalla verrannollinen siihen, että yksityistien omistajat keräisivät omaan taskuunsa rahaa jollakin tullilla. Vastaavaa olisi, että KUNTA (joka maksaa osan tien pidosta) alkaisi periä tiekuntalaisilta pientä maksua (suhteessa siihen, miten paljon kunta teille on jakanut rahaa).
Miksi muka ei ole verrannollista? Aikoohan Helsinkikin perustaa tietullit, miksi samaa ei sallittaisi yksityisteille?
Luitko muuten, että kirjoitin: tiekunta voi anoa kunnalta rahaa tiepitoon, en siis kirjoittanut, että tiekunta saa rahaa. Jos ei ano eikä saa, niin siirtymäajan jälkeen voi ryhtyä perimään tulleja.
Kunta maksaa yksityisteiden kunnossapidosta aika lailla olemattomasti, joten kannattavampaa on olla ottamatta niitä muutamaa satasta ja maksattaa ylimääräisestä käytöstä syntyvät kulut mökkiläisten viereilla ja marjastajilla.
Yhteiskunta tulee liikennettä ja liikenneinfraa monella tavalla. Tässä taitaa olla kyse siitä, että kun RKP ei ole hallituksessa, voidaan saaristolaisilta, joista enemmistö on ruotsinkielisiä, ottaa etuja pois säästöjen vuoksi (Kokoomus), siirrettäväksi muihin maakuntiin (Keskusta) tai kansanmurhan nimissä (Persut).
Onhan ne saaristojen koulut ja terveyspalvelutkin ihan törkeästi kalliimpia yhteiskunnalle kuin mantereen vastaavat.
Miksi saaristossa pitäisi olla ympärivuotinen asutus? Mitä iloa siitä on yhteiskunnalle?
Muuallakin Suomessa asuville maksetaan yhteiskunnan varoista tiet kotiin asti ja niiden kunnossapito. Samoin pitäisi olla näillä saaristolaisilla. Nuo lautat ovat osa tuon alueen liikenneinfrastruktuuria.