Asiakaspalvelutyöstä burn out
Olen tehnyt vuosikaudet asiakaspalvelutyötä ja ennen pidin alasta ja työstäni kovasti. En tiedä mikä meihin suomalaisiin on mennyt, mutta tuntuu kuin kaikki käytöstavat ja kunnioitus muita ihmisiä kohtaan olisi kadonnut.
Viimeisen vuoden aikana on päivittäin tullut vastaan niin tylyjä, ilkeitä ja kamalia asiakkaita, että olen joutunut pidättämään itkua, joskus lähtemään ylimääräiselle tauolle sen takia. Enkä ole ainut työntekijämme, muutama meistä käy jatkuvasti terapeutilla, jotta jaksaa työn raskauden.
Moni vetoaa huutamisella ja kiukulla siihen, että siitä meille maksetaan. Minulle ei makseta siitä, että kuuntelen henkilökohtaista solvausta tai otan koko elämäsi paskat niskaan. Minulle maksetaan siitä, että ratkaisen asiakkaan tarpeet ja ongelmat. Se sujuu huomattavan paljon helpommin, kun asiakas on asiallinen ja ilmaisee ongelmat tai tarpeet selkeästi.
Suurin osa asiakkaista on ihania ja on ilo palvella heitä. Tämän nykyään lisääntyvän ihmishirviölauman takia joudun nyt jättämään rakkaan alani. Kiitos teille.
Onko muita aspa työntekijöitä, joilla vastaavia kokemuksia? Olisi ihana saada vertaistukea!
Kommentit (7)
Samaa mieltä täälläkin, uskomatonta miten aikuiset ihmiset voivat käyttäytyä. Se on aina minun vika jos on liian kallista ja en anna alennusta, koska en saa antaa. Reklamaatiot on välillä aivan hirveitä, varsinkin jos asiakas ei saa uutta tuotetta tilalle niin siitähän vasta show alkaa saatetaan oikeasti haukkua minua henkilönä (vaikken voi toimia kun yritysten antamien ohjeiden mukaan). Lisäksi käteinen, eteenkin kolikot pitää paiskata siihen kassalle...
Paha olo ja mielenterveysongelmat lisääntyvät ja ruokkivat tässä noidankattilassa, joka yhteiskuntaamme on luotu, toisiaan. Näin laveasti sanottuna.
Itsekin ihmettelen nykyään usein ihmisten töykeyttä ja välinipitämättömyyttä.
Ap, ratkaisin ongelman puoli vuotta sitten ja lähdin aspatyöstäni.
En ole koskaan voinut näin hyvin, mitä voin tällä hetkellä. :)
Suosittelen lämpimästi sinullekin, se ei todellakaan ole sen arvoista!
Ehkä tämä heijastelee yleisesti lisääntynyttä vihapuhetta ja ahdistavaa mielialaa. Asiakkaat voivat olla todella tylyjä ja on kova työ pitää mielessä, että viha ei kohdistu sinuun, vaan rooliisi yrityksessä.
Sitten tulee joku "normaali" asiakas ja muistaa, miten mukavaa työ voi olla. Ja miten paljon enemmän on valmis antamaan, kun tilanne hoidetaan molemmin puolisella arvostuksella.
Jollakin tapaa lohduttaa, että en ole ongelman kanssa yksin. Joka puolelta käsketään olla ottamatta henkilökohtaisesti. Vaikka kuinka otan työt työnä, ei se ole kiva koko ajan pelätä, milloin seuraava huutaja tulee.
Juuri tuo pienten ongelmien paisuttelu, draaman haku ja älytön meuhkaaminen ovat minulle käsittämättömiä asioita. Tällä hetkellä olen sairaslomalla ja mietin kouluttautumista toiselle alalle. Johonkin, jossa saan olle edes jokseenkin sivistyneiden ihmisten kanssa. Tämän työn pohjalta voisin sanoa, että koulutus korreloi vahvasti käytöksen suhteen. Nämä sosiaalitoimiston asiakkaat ovat usein pahimpia solvaajia.
AP
^ Ylempään pakko sanoa, että meillä (Gigantti) pahimpia ovat melkeinpä nuo "muita paremmat ihmiset" :D Kyllä niitä aaseja löytyy joka kastista.
Mutta kyllä, samaistun ihan täysin. Suurin osa asiakkaista on mukavia, mutta päivittäin saa kuunnella huutoa, kiroilua tai haukkumista. Ja kaikki on aina minun syytäni!
Esim. se kun muovipussit ovat maksullisia. Ihmiset suuttuvat siitä ihan kohtuuttoman paljon ja siitäkin olen saanut haukkuja. Jepjep, minä kassaneiti päätin, että muovipussit ovat maksullisia. 🙄
En tiedä kuvitteleeko ihmiset oikeasti, että huutamisella saa parempaa palvelua ja enemmän hyvityksiä? Kyllä reklamaatiotilanteissa enemmän hyvitetään asiakkaalle, joka osaa käyttäytyä, kuin sille huutavalla aasiakkaalle.
Olen täsmälleen samaa mieltä. Yhä enemmän on sellaisia asiakkaita jotka ovat kohtuuttoman vihaisia ongelman suuruuteen nähden, käyttäytyvät huonosti ja ilmiselvästi nauttivat siitä kun saavat minut ahdistumaan. Todellakin aion lopettaa asiakaspalvelutyön.