Mitä ovat ne sosiaaliset taidot, joita koulussa oppii?
Mitä sosiaalisia taitoja oppivat esim. he, joitten itsetunto murenee kiusaamisen takia? Välillä tilanteeseen puututaan, mutta taas sama meno jatkuu.
Entä mitä esiintymistaitoa se kehittää, jos silloin vasta pilkataankin ja jatketaan kiusaamista välitunnilla?
Miten ne opitut sosiaaliset taidot yleensä näkyvät? Onko siitä sosiaalisten taitojen hokemisesta oikeesti hyötyä? Kertokaa ihmeessä esimerkkejä.
Ap
Kommentit (12)
Kiusattu toivottavasti oppii pitämään puolensa! Se, että otetaan kotikouluun kun kiusataan ei tätä opeta, se opettaa pakenemaan. Jos lasta kiusataan, niin se täytyy saada yksinkertaisesti loppumaan! Yleensä nykyisin saadaankin.
Yleisesti koulussa lapsi oppii tosiaan tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Nykyisin on paljon vielä monikulttuurisuutta ym. Koulussa opitaan myös ryhmätyöskentelyä ja esiintymistaitoja.
Sitä minäkin ihmettelen. Opetan ammatillisella puolella, ja tässä muutamia huomioita opiskelijoiden sosiaalisista taidoista:
- ei tervehditä, ei sanota kiitos tai ole hyvä
- ei haluta tehdä ryhmätöitä, jos tehdään, niitä ei haluta esittää. Muut eivät jaksa kuunnella toisten esityksiä.
- opettaja voidaan keskeyttää milloin tahansa, koska esim. kynän puuttuminen on tärkeämpää (opettajalla on velvollisuus kantaa kyniä luokasta toiseen)
- oman kännykän ruutu on tärkeämpää kuin mikä muu
Noh, ehkä uusi ops tuo sosiaalisiin taitoihin positiivisen muutoksen :)
Yksi tärkeä sosiaalinen taito, joka monelta lapselta puuttuu on kyky toimia ryhmässä, eli tehdä kompromisseja, odottaa omaa vuoroa ja työntää omat tarpeet yhteisen hyvän nimissä välillä syrjään.
Kiusaa tai tule kiusatuksi. Kouluissa pätee aikalailla viidakon lait, kun opettajia ei kiinnosta puuttua kiusaamiseen tai he eivät siihen vaan kykene puuttumaan. Sellaisetkin teot, jotka normaalissa ympäristössä olisivat laittomia ja rikollisia ovat kouluissa arkipäivää eikä niihin puututa.
Pahasti ja pitkään kiusattu, luonteeltaan ujo ja arka introvertti oppii ainakin sen ettei ole muiden kanssa samanarvoinen ja ettei häntä tarvita seuraan/kaivata.
Ihanassa ekstroverttien nykysuomessa tämä sama homma jatkuu joskus jopa peruskoulunkin jälkeen. :)
Eikös ole kaunis maailma?
Ihan paskapuhetta, että koulussa mitään sosiaalisia taitoja oppisi. Kiusattu ei opi puolustautumaan, se lähtee lataamolle. Narsistiset paskat ei muutu pätkääkään kiltimmäksi, päin vastoin. Ne, jotka "oppivat tulemaan toimeen toisten kanssa" oppivat alistumaan toisten terroriin ja luopumaan omista oikeuksistaan. Ei, minusta ainoa järkevä sosiaalinen taito olisi äänestää jaloillaan ja häipyä ovet paukkuen jokaisesta sellaisesta paikasta, jossa ei tunne oloaan mukavaksi.
t. yläkoulun opettaja
Kokemus siitä, että ei ole samanarvoinen muiden kanssa, iskostuu pahimmillaan syvälle jo ensimmäisellä luokalla.
Kokemustajasivustaseurattua kirjoitti:
Pahasti ja pitkään kiusattu, luonteeltaan ujo ja arka introvertti oppii ainakin sen ettei ole muiden kanssa samanarvoinen ja ettei häntä tarvita seuraan/kaivata.
Ihanassa ekstroverttien nykysuomessa tämä sama homma jatkuu joskus jopa peruskoulunkin jälkeen. :)
Eikös ole kaunis maailma?
meidän esikoinen on ainakin oppinut viittaamaan kun asiaa. viittailee nykyään ruokapöydässäkin. onneksi ei ole vielä nuorempiin tarttunut tää taito
Tässäkin ketjussa on paljon pelkkiä väitteitä. Joitakin perusteluja kaipaisin. Miten käytännössä tullaan toimeen erialsiten ihmisten kanssa? miten niin automaattisesti ryhmätyötaidot kehittyvät kun tehdään ryhmätöitä? Kuinka niin kiusattu oppiilaittamaan kiusaamisen kiusaajan puutteellisuuden piikkiin, miten se tapahtuu? Miksei kiusaajaa pysäytetä? Kiusaajat hallitsevat sekä oppilaita, opettajiaettä vanhempia, koska heidän käytökseensä ei puututa tehokkaasti. Heidän toimintansa vain jatkuu, vaikka välillä "puututaan". Tällainen väite mulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Taito tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa on ehkä tärkein sosiaalisista taidoista, jonka koulussa oppii. Kiusattu oppii laittamaan kiusaamisen kiusaajan puuttelisuuden piikkiin ja oppii ehkä ottamaan vähän asioita huumorillakin.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa on paljon pelkkiä väitteitä. Joitakin perusteluja kaipaisin. Miten käytännössä tullaan toimeen erialsiten ihmisten kanssa? miten niin automaattisesti ryhmätyötaidot kehittyvät kun tehdään ryhmätöitä? Kuinka niin kiusattu oppiilaittamaan kiusaamisen kiusaajan puutteellisuuden piikkiin, miten se tapahtuu? Miksei kiusaajaa pysäytetä? Kiusaajat hallitsevat sekä oppilaita, opettajiaettä vanhempia, koska heidän käytökseensä ei puututa tehokkaasti. Heidän toimintansa vain jatkuu, vaikka välillä "puututaan". Tällainen väite mulla.
Ap
Olisiko parempi jos ne kiusatut piilottelisivat yksinään kotosalla? Hiljainenkin voi opetella jämäkkyyttä ja oman tilan ottamista. Muiden kanssa toimeen tuleminen on ihan sitä koulun arkea. Suurin osa oppilaista ei kuulu mihinkään kiusatut/kiusaajat kategoriaan.
Vittuilu, toisten halveksiminen ja kiusaaminen, henkinen sodankäynti jne
Siinä suomalaisen koulun tärkeimmät opetukset.
Taito tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa on ehkä tärkein sosiaalisista taidoista, jonka koulussa oppii. Kiusattu oppii laittamaan kiusaamisen kiusaajan puuttelisuuden piikkiin ja oppii ehkä ottamaan vähän asioita huumorillakin.