Työterveyden puutteellisuus
Olin muutaman vuoden töissä osa-aikaisena pienessä firmassa, joka työllisti kahden yrittäjän lisäksi 2-3 hlöä. Lopetin siellä 1,5v sitten.
Nyt kun olen laskenut 1+1, tajusin, ettei minulla ollut työterveyshuoltoa ollenkaan. Tarvetta sille ei ikinä ollut, mutta kerran huvikseni katselin hlötunnuksellani mahdollisuutta työterveyteen, järjestelmä ilmoitti ettei minua löydy tietokannasta. Ja firma oli oikea, sillä tiesin esimiesten käyttävän tätä.
Voiko/kannattaako asiaa jälkeenpäin selvittää? Työterveyshän on kuitenkin pakollinen homma.
Kommentit (10)
Ei toi kirjautuminen mitään kerro. Itse yritin ensimmäistä kertaa varata aikaa netin kautta, mutta järjestelmä ei tunnistanut minua. Soitin sitten paikan päälle ja sitä kautta ajan varaaminen onnistui. Nyt pystyn kirjautumaan myös netin kautta.
Järjestelmä tai tietokanta ei kerro asiasta mitään, tai siis ei tarkoita mitään se että löytyykö sinya tietokannasta vai ei. Ainoa millä on merkitystä on, että onko firma ja työterveys tehneet sopimuksen firman työterveyspalveluista. Pomo tietää asian ja sillä on se sopimuspaperi, samaten kyseinen työterveys. Kaikkia työntekijöitä ei välttämättä automaattisesti "kirjata järjestelmään".
Lakisääteinen työterveyshuolto ei pidä sisällään lääkäripalveluita tai sairaudenhoitoa. Lakisääteinen työterveyshuolto on lähinnä työpaikkaan (työympäristöön) kohdistuvia selvityksiä viiden vuoden välein ja jos työssä on altisteita (tietyt kemikaalit tms) niin x vuoden välein tehtäviä terveystarkastuksia työntekijöille (jotka voidaan tietyissä tilanteissa toteuttaa pääosin vaikka kyselylomakkeella vain). Harvassa työssä nykyään on noita altisteita. Eli työntekijä ei välttämättä millään tavalla ikinä "huomaa" työterveyshuollon olemassaoloa. Ja tosiaan, monesti se ei sisällä mitään lääkärin vastaanottokäyntejä eikä oikeutta käydä lääkärillä ellei sairastu nimenomaan noiden altisteiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Olin muutaman vuoden töissä osa-aikaisena pienessä firmassa, joka työllisti kahden yrittäjän lisäksi 2-3 hlöä. Lopetin siellä 1,5v sitten.
Nyt kun olen laskenut 1+1, tajusin, ettei minulla ollut työterveyshuoltoa ollenkaan. Tarvetta sille ei ikinä ollut, mutta kerran huvikseni katselin hlötunnuksellani mahdollisuutta työterveyteen, järjestelmä ilmoitti ettei minua löydy tietokannasta. Ja firma oli oikea, sillä tiesin esimiesten käyttävän tätä.
Voiko/kannattaako asiaa jälkeenpäin selvittää? Työterveyshän on kuitenkin pakollinen homma.
Jos paljastuisi että mitään työterveyttä ei firmalla ollut (ei ollenkaan harvinaista että näin kävisi) niin mitä arvelet saavasi siitä että selvittäisit asiaa nyt? Vahingonkorvausta tms?
Minimilaajuinen työterveyshuolto on pakko järjestää ja työterveyshuollon sisältö on selvitettävä työntekijälle. Ilmeisesti sinulle ei ainakaan tällaista selvitystä annettu. Laajempi työterveyshuolto on vapaaehtoista.
Itse olin myös tuollaisessa pikkufirmassa eikä siellä todellakaan vaivauduttu selvittämään työterveyden sisältöä uusille työntekijöille. Minäkään en pystynyt kirjautumaan netin kautta ja kun soitin paikkaan, siellä sanottiin, että minulle ei ole merkitty sitä palvelua. Olisin kuitenkin pystynyt sitä kautta varaamaan ajan työterveyteen, koska minulle lisättiin palvelu sen puhelun perusteella. Ilmeisesti käynti olisi mennyt sitten työnantajan hyväksyttäväksi jälkeenpäin, koska ainakaan mitään työntekijälistoja sinne ei ilmeisesti toimitettu. Tai sitten sekin oli vain unohtunut...
Ei kannata alkaa penkoa jälkeenpäin. Et hyödy siitä mitään. Itsekin olen ollut tuollaisessa pienessä yrityksessä töissä ja olin vain kiitollinen kun pääsin pois. En alkanut penkoa mitään epäselvyyksiä, vaikka niitä siellä riitti kasapäin. Katsoin että omalta osaltani riittää kun häivyn niin kauas kuin mahdollista. Pienet firmat toimivat usein laillisuuden rajamailla näissä henkilöstöasioissa eivätkä ne muuta tapojaan, vaikka siitä joku nostaisikin metelin.
Minua kiinnostaisi mistä järjestelmästä tai tietokannasta ap on asiaa tutkinut. Ap ei voi millään päästä kaikkien kyseisen alueen työterveyshuoltojen asiakasrekisteriin käsiksi. Lisäksi työterveys voi olla järjestetty terveyskeskuksen eli kunnan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi mistä järjestelmästä tai tietokannasta ap on asiaa tutkinut. Ap ei voi millään päästä kaikkien kyseisen alueen työterveyshuoltojen asiakasrekisteriin käsiksi. Lisäksi työterveys voi olla järjestetty terveyskeskuksen eli kunnan kautta.
Ainakin Dextralla voi kirjautua netissä työterveysasiakkaana ajanvaraukseen. Minullakin tuli siinä kohtaa, että ei pääsyä, koska minua ei ollut merkitty työterveysasiakkaaksi.
Ap :han sanoi että tiesi missä firmassa työterveys oli, joten tuskinpa oli yrittänyt kirjautua muualle kuin siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi mistä järjestelmästä tai tietokannasta ap on asiaa tutkinut. Ap ei voi millään päästä kaikkien kyseisen alueen työterveyshuoltojen asiakasrekisteriin käsiksi. Lisäksi työterveys voi olla järjestetty terveyskeskuksen eli kunnan kautta.
Ainakin Dextralla voi kirjautua netissä työterveysasiakkaana ajanvaraukseen. Minullakin tuli siinä kohtaa, että ei pääsyä, koska minua ei ollut merkitty työterveysasiakkaaksi.
Ap :han sanoi että tiesi missä firmassa työterveys oli, joten tuskinpa oli yrittänyt kirjautua muualle kuin siihen.
Ok, joo, nyt ymmärrän. Eli ap tiesi, että firmalla on työterveys ja tiesi mikä työterveys se on (esim dextra tai mehiläinen tms). Mutta silloinhan asia on ollut kunnossa, firma on järjestänyt työterveyshuollon niin kuin pitääkin. Työterveyttä ei järjestetä yksittäisille työntekijöille (ja joillekin työntekijöille taas ei) vaan työterveys on aina automaattisesti koko firmalle (ja näin ollen firman kaikille työntekijöille). Työnantajayritys tekee jonkun työterveyshuollon kanssa sopimuksen työterveyshuollon järjestämisestä ja se soppari kattaa aina sen koko firman. Työterveyshuoltoa ei ole mahdollista järjestää jotenkin vain esimiehille tms.
Työnantaja ei välttämättä aina toimita listaa uusista työntekijöistä tuöterveyshuoltoon. Tai jos toimittaa, niin työterveys ei välttämättä heti päivitä listaa siihen tietokantaan, mikä näkyy asiakkaille. Tai henkilö voi näkyä tietokannassa vasta kun hän on ensin ollut puhelinyhteydessä työterveyden ajanvaraukseen, jossa pyynnöstä laitetaan henkilön tiedot sinne näkyviin.
Asia on selvästi siis ollut ihan kunnossa ap:n työpaikassa. Tosin, esimiehen olisi perehdytyksessä pitänyt kertoa myös työterveyshuollon sisällöstä (mitä se sopimus kattaa ja mitä ei), mutta on enemmän sääntö kuin poikkeus että asiasta unohdetaan kertoa perehdytysvaiheessa (ei ole mikään rikos). Jos ap olisi tarvinnut työterveyttä, asia olisi hoitunut kysymällä pomolta tai työterveydestä.
Työnantajan on lainmukaan pakko järjestää työterveyshuolto, mutta minimi on ns. ennaltaehkäisevä työterveyshuolto, johon ei kuulu sairaanhoitoa. Jossain tapauksissa edes perusterveystarkastuksia ei ole lainmukaan pakko tehdä, jos työssä ei ole terveydelle vaarallisia altisteita.
Joten mitä olisit kaivannut?