Miten ajatte risteyksissä? Kaipaan jonku viisaan kuljettajan neuvoa :)
Mulla on käyny ajotunneilla usein niin että vaikkka meen tosi hiljaa kolmioristeykseen, jotta näen tuleeko sivuilta väistettävä, ja vaikka meen tosi hitaasti, jos vasemmalta tulee joku niin joudun pysähtymään. Mutta siinä vaiheessa kun pystyn näkemään että sieltä joku tulee niin olen jo edennyt risteyksessä niin pitkälle että jos pysähdyn niin jään kyseisen auton tielle.
Miten teette nää tilanteet?
Kommentit (24)
Ajat niin pikälle, että näet muttet aja niin pikälle, että olet edessä. Kun reitti on selvä, et kää kuppaamaan vaan etenet ripeästi.
Vierailija kirjoitti:
Ajat niin pikälle, että näet muttet aja niin pikälle, että olet edessä. Kun reitti on selvä, et kää kuppaamaan vaan etenet ripeästi.
Näin justiinsa. Ihan saat pysähtyä vaikka kokonaan, sitä ei kielletä laissa. Etenet sitten kun näet reittisi turvalliseksi.
Mutta selvyyden vuoksi kertoisitko vielä minkälaisista kolmioristeyksistä on kyse? Eli onko kyseessä jonkun pikkutien risteämä isoon tiehen vai tuletko jostain liittymästä motarille?
Jos olet ryhmittymässä motarille kolmion takaa, niin käännät tietenkin päätäsi sinne vasemmalle ja katsot tuleeko autoja vai ei samalla kun etenet. Jos autoja vaan tulee, eikä puikkausrakoa tule, niin sitten viime kädessä vaikka pysähdyt siihen kiihdytyskaistan päähän.
Jos tuut jostain pikku tieltä risteykseen, niin ajat siihen tien laitaan asti, mutta et tielle ennen kuin näet että reitti on turvallinen. Sinä olet syyllinen jos sieltä joku onkin tulossa (fillarilla tai autolla) jos kolmion takaa eteen tuikkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat niin pikälle, että näet muttet aja niin pikälle, että olet edessä. Kun reitti on selvä, et kää kuppaamaan vaan etenet ripeästi.
Näin justiinsa. Ihan saat pysähtyä vaikka kokonaan, sitä ei kielletä laissa. Etenet sitten kun näet reittisi turvalliseksi.
Mutta selvyyden vuoksi kertoisitko vielä minkälaisista kolmioristeyksistä on kyse? Eli onko kyseessä jonkun pikkutien risteämä isoon tiehen vai tuletko jostain liittymästä motarille?
Jos olet ryhmittymässä motarille kolmion takaa, niin käännät tietenkin päätäsi sinne vasemmalle ja katsot tuleeko autoja vai ei samalla kun etenet. Jos autoja vaan tulee, eikä puikkausrakoa tule, niin sitten viime kädessä vaikka pysähdyt siihen kiihdytyskaistan päähän.
Jos tuut jostain pikku tieltä risteykseen, niin ajat siihen tien laitaan asti, mutta et tielle ennen kuin näet että reitti on turvallinen. Sinä olet syyllinen jos sieltä joku onkin tulossa (fillarilla tai autolla) jos kolmion takaa eteen tuikkaat.
Kiihdytyskaistalla on, kuten sen nimikin jo sanoo, kiihdytettävä oman ajoneuvon nopeus sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden jotta turvallinen liittyminen liikennevirtaan on mahdollista. Sinne ei ikimaailmassa saa pysähtyä.
Ykä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat niin pikälle, että näet muttet aja niin pikälle, että olet edessä. Kun reitti on selvä, et kää kuppaamaan vaan etenet ripeästi.
Näin justiinsa. Ihan saat pysähtyä vaikka kokonaan, sitä ei kielletä laissa. Etenet sitten kun näet reittisi turvalliseksi.
Mutta selvyyden vuoksi kertoisitko vielä minkälaisista kolmioristeyksistä on kyse? Eli onko kyseessä jonkun pikkutien risteämä isoon tiehen vai tuletko jostain liittymästä motarille?
Jos olet ryhmittymässä motarille kolmion takaa, niin käännät tietenkin päätäsi sinne vasemmalle ja katsot tuleeko autoja vai ei samalla kun etenet. Jos autoja vaan tulee, eikä puikkausrakoa tule, niin sitten viime kädessä vaikka pysähdyt siihen kiihdytyskaistan päähän.
Jos tuut jostain pikku tieltä risteykseen, niin ajat siihen tien laitaan asti, mutta et tielle ennen kuin näet että reitti on turvallinen. Sinä olet syyllinen jos sieltä joku onkin tulossa (fillarilla tai autolla) jos kolmion takaa eteen tuikkaat.
Kiihdytyskaistalla on, kuten sen nimikin jo sanoo, kiihdytettävä oman ajoneuvon nopeus sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden jotta turvallinen liittyminen liikennevirtaan on mahdollista. Sinne ei ikimaailmassa saa pysähtyä.
Täh?? Itse olen useasti ollut tilanteessa, jossa muut autoilijat vain yksinkertaisesti eivät anna tietä. Ihan kiva siinä tilanteessa kiihdyttää nopeus sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden ja sitten mitä, ajaa jonkun alle? Totta kai saa pysähtyä ja pakkokin on, jos sopivaa rakoa ei vain ole liittyä!
Ajotunnilla? Eikä nykyään ole enää autokoulunopettajaa vieressä, eikä edes opetusluvalla ajajalla vieressä sitä ajokortillista, joka neuvoo sinua?
Jos sinä ehdit risteykseen, ei sinun enää siihen tarvitse pysähtyä vaan jatkat matkaa. Ennen risteystän pysähdyt tarvittaessa, jotta sinä et ole syyllinen kolariin.
Vierailija kirjoitti:
Ykä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat niin pikälle, että näet muttet aja niin pikälle, että olet edessä. Kun reitti on selvä, et kää kuppaamaan vaan etenet ripeästi.
Näin justiinsa. Ihan saat pysähtyä vaikka kokonaan, sitä ei kielletä laissa. Etenet sitten kun näet reittisi turvalliseksi.
Mutta selvyyden vuoksi kertoisitko vielä minkälaisista kolmioristeyksistä on kyse? Eli onko kyseessä jonkun pikkutien risteämä isoon tiehen vai tuletko jostain liittymästä motarille?
Jos olet ryhmittymässä motarille kolmion takaa, niin käännät tietenkin päätäsi sinne vasemmalle ja katsot tuleeko autoja vai ei samalla kun etenet. Jos autoja vaan tulee, eikä puikkausrakoa tule, niin sitten viime kädessä vaikka pysähdyt siihen kiihdytyskaistan päähän.
Jos tuut jostain pikku tieltä risteykseen, niin ajat siihen tien laitaan asti, mutta et tielle ennen kuin näet että reitti on turvallinen. Sinä olet syyllinen jos sieltä joku onkin tulossa (fillarilla tai autolla) jos kolmion takaa eteen tuikkaat.
Kiihdytyskaistalla on, kuten sen nimikin jo sanoo, kiihdytettävä oman ajoneuvon nopeus sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden jotta turvallinen liittyminen liikennevirtaan on mahdollista. Sinne ei ikimaailmassa saa pysähtyä.
Täh?? Itse olen useasti ollut tilanteessa, jossa muut autoilijat vain yksinkertaisesti eivät anna tietä. Ihan kiva siinä tilanteessa kiihdyttää nopeus sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden ja sitten mitä, ajaa jonkun alle? Totta kai saa pysähtyä ja pakkokin on, jos sopivaa rakoa ei vain ole liittyä!
Only in Finland!
Muutama viikko sitten yksi autoilija oli pysähtynyt kokonaan kiihdytyskaistan puoli väliin 😔 Tuo kaista ei ole edes kovin pitkä.
Onneksi motarilla ei ollut vilkasta silloin.
Peräänajon vaara, kun seuraa moottoritien liikennettä...
Jos on pakko pysähtyä, niin sitten sinne kiihdytyskaistan päähän.
Vierailija kirjoitti:
Ajotunnilla? Eikä nykyään ole enää autokoulunopettajaa vieressä, eikä edes opetusluvalla ajajalla vieressä sitä ajokortillista, joka neuvoo sinua?
Jos sinä ehdit risteykseen, ei sinun enää siihen tarvitse pysähtyä vaan jatkat matkaa. Ennen risteystän pysähdyt tarvittaessa, jotta sinä et ole syyllinen kolariin.
Mutta on tärkeätä tietää, että etuajo-oikeutetun tien liikennettä ei saa häiritä millään tavalla.
Jos on ehtinyt risteykseen, mutta ei ehdi alta pois, on syyllinen mahdolliseen kolariin.
Vierailija kirjoitti:
Ykä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat niin pikälle, että näet muttet aja niin pikälle, että olet edessä. Kun reitti on selvä, et kää kuppaamaan vaan etenet ripeästi.
Näin justiinsa. Ihan saat pysähtyä vaikka kokonaan, sitä ei kielletä laissa. Etenet sitten kun näet reittisi turvalliseksi.
Mutta selvyyden vuoksi kertoisitko vielä minkälaisista kolmioristeyksistä on kyse? Eli onko kyseessä jonkun pikkutien risteämä isoon tiehen vai tuletko jostain liittymästä motarille?
Jos olet ryhmittymässä motarille kolmion takaa, niin käännät tietenkin päätäsi sinne vasemmalle ja katsot tuleeko autoja vai ei samalla kun etenet. Jos autoja vaan tulee, eikä puikkausrakoa tule, niin sitten viime kädessä vaikka pysähdyt siihen kiihdytyskaistan päähän.
Jos tuut jostain pikku tieltä risteykseen, niin ajat siihen tien laitaan asti, mutta et tielle ennen kuin näet että reitti on turvallinen. Sinä olet syyllinen jos sieltä joku onkin tulossa (fillarilla tai autolla) jos kolmion takaa eteen tuikkaat.
Kiihdytyskaistalla on, kuten sen nimikin jo sanoo, kiihdytettävä oman ajoneuvon nopeus sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden jotta turvallinen liittyminen liikennevirtaan on mahdollista. Sinne ei ikimaailmassa saa pysähtyä.
Täh?? Itse olen useasti ollut tilanteessa, jossa muut autoilijat vain yksinkertaisesti eivät anna tietä. Ihan kiva siinä tilanteessa kiihdyttää nopeus sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden ja sitten mitä, ajaa jonkun alle? Totta kai saa pysähtyä ja pakkokin on, jos sopivaa rakoa ei vain ole liittyä!
No eipä ole minulle sattunut tuollaista näiden 26 ajokortillisen vuoden aikana kertaakaan, vaikka ajelen näin köyhäksi jätkäksi harvinaisen paljon.
Se tilaa-antamattomuus johtuu juuri siitä, että nopeutesi ei ole riittävä moottoritien liikennevirtaan liittymiseksi. Ei ole tarkoitus, että moottoritiellä jo olevat joutuvat hidastamaan rampilta tulijan mukaan päästämiseksi.
Tai sitten olet vain liian arka liittymään sinne väliin.
Rohkeasti vaan! Paina sitä oikean puolimmaista poljinta riittävästi (ja huolehdi, ettei ole liian iso vaihde päällä) niin että kärrysi kiihtyy pirteästi ja käy joukkoon sakeaan. Ei saa mamoilla eikä epäröidä. Ja vilkku vasemmalle heti kiihdytysrampin alusta lähtien päälle: "Minä aion tulla nyt."
Kyllä se siitä!
Vierailija kirjoitti:
Ykä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat niin pikälle, että näet muttet aja niin pikälle, että olet edessä. Kun reitti on selvä, et kää kuppaamaan vaan etenet ripeästi.
Näin justiinsa. Ihan saat pysähtyä vaikka kokonaan, sitä ei kielletä laissa. Etenet sitten kun näet reittisi turvalliseksi.
Mutta selvyyden vuoksi kertoisitko vielä minkälaisista kolmioristeyksistä on kyse? Eli onko kyseessä jonkun pikkutien risteämä isoon tiehen vai tuletko jostain liittymästä motarille?
Jos olet ryhmittymässä motarille kolmion takaa, niin käännät tietenkin päätäsi sinne vasemmalle ja katsot tuleeko autoja vai ei samalla kun etenet. Jos autoja vaan tulee, eikä puikkausrakoa tule, niin sitten viime kädessä vaikka pysähdyt siihen kiihdytyskaistan päähän.
Jos tuut jostain pikku tieltä risteykseen, niin ajat siihen tien laitaan asti, mutta et tielle ennen kuin näet että reitti on turvallinen. Sinä olet syyllinen jos sieltä joku onkin tulossa (fillarilla tai autolla) jos kolmion takaa eteen tuikkaat.
Kiihdytyskaistalla on, kuten sen nimikin jo sanoo, kiihdytettävä oman ajoneuvon nopeus sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden jotta turvallinen liittyminen liikennevirtaan on mahdollista. Sinne ei ikimaailmassa saa pysähtyä.
Täh?? Itse olen useasti ollut tilanteessa, jossa muut autoilijat vain yksinkertaisesti eivät anna tietä. Ihan kiva siinä tilanteessa kiihdyttää nopeus sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden ja sitten mitä, ajaa jonkun alle? Totta kai saa pysähtyä ja pakkokin on, jos sopivaa rakoa ei vain ole liittyä!
Tuu ny hei pois sieltä Porvoon rampilta jo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat niin pikälle, että näet muttet aja niin pikälle, että olet edessä. Kun reitti on selvä, et kää kuppaamaan vaan etenet ripeästi.
Näin justiinsa. Ihan saat pysähtyä vaikka kokonaan, sitä ei kielletä laissa. Etenet sitten kun näet reittisi turvalliseksi.
Mutta selvyyden vuoksi kertoisitko vielä minkälaisista kolmioristeyksistä on kyse? Eli onko kyseessä jonkun pikkutien risteämä isoon tiehen vai tuletko jostain liittymästä motarille?
Jos olet ryhmittymässä motarille kolmion takaa, niin käännät tietenkin päätäsi sinne vasemmalle ja katsot tuleeko autoja vai ei samalla kun etenet. Jos autoja vaan tulee, eikä puikkausrakoa tule, niin sitten viime kädessä vaikka pysähdyt siihen kiihdytyskaistan päähän.
Jos tuut jostain pikku tieltä risteykseen, niin ajat siihen tien laitaan asti, mutta et tielle ennen kuin näet että reitti on turvallinen. Sinä olet syyllinen jos sieltä joku onkin tulossa (fillarilla tai autolla) jos kolmion takaa eteen tuikkaat.Kiihdytyskaistalla on, kuten sen nimikin jo sanoo, kiihdytettävä oman ajoneuvon nopeus sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden jotta turvallinen liittyminen liikennevirtaan on mahdollista. Sinne ei ikimaailmassa saa pysähtyä.
Täh?? Itse olen useasti ollut tilanteessa, jossa muut autoilijat vain yksinkertaisesti eivät anna tietä. Ihan kiva siinä tilanteessa kiihdyttää nopeus sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden ja sitten mitä, ajaa jonkun alle? Totta kai saa pysähtyä ja pakkokin on, jos sopivaa rakoa ei vain ole liittyä!
Only in Finland!
Tuohon voi sanoa, että ei todellakaan. Kun on ruuhka-aika ja liikennevirrat etenee kuitenkin moottoritiellä melko reippaasti, on keskieurooppalaisilla ja brittiteilläkin tyypillistä, että kiihdytyskaistalle on pakko pysähtyä. Välillä siinä on jono, joka odottaa mahdollisuutta pysähtyä.
Italiassa olen jonottanut kerran kymmenisen minuuttia, jotta pääsen itse kiihdytyskaistalle. Briteissä se on yleensä aika lyhyt jonotus ja moottoritiellä on sellaisessa tilanteessa nopeusrajoitukset laskettu (mm. Coventrystä liityttäessä tai Birminghamin ympäristössä). Strasbourgista 50 kilometrin päässä liki tyhjältä maaseututieltä liittyessä ei ollut edes liittyviä kuin muutama, mutta siihen ruuhka-ajan moottoritielle ei edellä olleet ranskalaisetkaan päässeet kuin odottamalla.
Vaarallista edes kuvitella, että kolmion taakse ei saa pysähtyä. Siitä ei saa mennä väkisin toisen eteen. Jos muuta luulee, kannattaa autokoulun oppikirjasta kerrata mitä se kolmio tarkoittaa. Eikä ainakaan neuvoa muille, että kolmioristeyksestä käännytään halutessa, vaikka muita tulee, kyllä niillä on jarrut. Kolmion takaa tuleva korvaa, jos syntyy vahinko, mutta miten korvaa onnettomuuden jälkeen terveyden tai elämän?
Minä pysähdyn aina kolmioon sellaisissa risteyksissä, joissa vasemmalle ei näe kunnolla eli joutuu ajamaan sen oman tienpätkän loppuun asti risteykseen ennen kuin näkee. Varsinkin, jos siinä on vielä suojatie ja ei näe jompaankumpaan suuntaan, tuleeko pyöräilijöitä. Sitten ajan suojatien yli hiljaa ja jos ketään ei tule, niin jatkan matkaa. Samoin joskus on sellaisia hankalia risteyksiä, että joku auto on vetänyt parkkiin toiselle puolelle niin, ettei toista kaistaa näe mitenkään vaan pitääkin hivuttautua taaksepäin että näkee liikenteen.
Motarin liittymissä sillä kiihdytyskaistalla olevalla on väistämisvelvollisuus, mutta Suomessa usein annetaan tilaa ja vaihdetaan kaistaa tai muutetaan nopeutta. Joskus tulee hankalia tilanteita, kun yrittää mennä auton taakse, mutta se alkaakin hidastaa.
Just noin, kiihdytyskaistalla katsotaan sopiva väli johon päätetään mennä. Ja sit kiihdytetään vauhti sopivaksi. Aina pääsee väliin.
Ykä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat niin pikälle, että näet muttet aja niin pikälle, että olet edessä. Kun reitti on selvä, et kää kuppaamaan vaan etenet ripeästi.
Näin justiinsa. Ihan saat pysähtyä vaikka kokonaan, sitä ei kielletä laissa. Etenet sitten kun näet reittisi turvalliseksi.
Mutta selvyyden vuoksi kertoisitko vielä minkälaisista kolmioristeyksistä on kyse? Eli onko kyseessä jonkun pikkutien risteämä isoon tiehen vai tuletko jostain liittymästä motarille?
Jos olet ryhmittymässä motarille kolmion takaa, niin käännät tietenkin päätäsi sinne vasemmalle ja katsot tuleeko autoja vai ei samalla kun etenet. Jos autoja vaan tulee, eikä puikkausrakoa tule, niin sitten viime kädessä vaikka pysähdyt siihen kiihdytyskaistan päähän.
Jos tuut jostain pikku tieltä risteykseen, niin ajat siihen tien laitaan asti, mutta et tielle ennen kuin näet että reitti on turvallinen. Sinä olet syyllinen jos sieltä joku onkin tulossa (fillarilla tai autolla) jos kolmion takaa eteen tuikkaat.
Kiihdytyskaistalla on, kuten sen nimikin jo sanoo, kiihdytettävä oman ajoneuvon nopeus sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden jotta turvallinen liittyminen liikennevirtaan on mahdollista. Sinne ei ikimaailmassa saa pysähtyä.
Täh?? Itse olen useasti ollut tilanteessa, jossa muut autoilijat vain yksinkertaisesti eivät anna tietä. Ihan kiva siinä tilanteessa kiihdyttää nopeus sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden ja sitten mitä, ajaa jonkun alle? Totta kai saa pysähtyä ja pakkokin on, jos sopivaa rakoa ei vain ole liittyä!
No eipä ole minulle sattunut tuollaista näiden 26 ajokortillisen vuoden aikana kertaakaan, vaikka ajelen näin köyhäksi jätkäksi harvinaisen paljon.
Se tilaa-antamattomuus johtuu juuri siitä, että nopeutesi ei ole riittävä moottoritien liikennevirtaan liittymiseksi. Ei ole tarkoitus, että moottoritiellä jo olevat joutuvat hidastamaan rampilta tulijan mukaan päästämiseksi.
Tai sitten olet vain liian arka liittymään sinne väliin.
Rohkeasti vaan! Paina sitä oikean puolimmaista poljinta riittävästi (ja huolehdi, ettei ole liian iso vaihde päällä) niin että kärrysi kiihtyy pirteästi ja käy joukkoon sakeaan. Ei saa mamoilla eikä epäröidä. Ja vilkku vasemmalle heti kiihdytysrampin alusta lähtien päälle: "Minä aion tulla nyt."
Kyllä se siitä!
Vierailija kirjoitti:
Muutama viikko sitten yksi autoilija oli pysähtynyt kokonaan kiihdytyskaistan puoli väliin 😔 Tuo kaista ei ole edes kovin pitkä.
Onneksi motarilla ei ollut vilkasta silloin.
Peräänajon vaara, kun seuraa moottoritien liikennettä...Jos on pakko pysähtyä, niin sitten sinne kiihdytyskaistan päähän.
Aivan idiootti ohje. Muualla jossa tuo on päivittäistä ruuhkan vuoksi pysähdytään nimenomaan siihen kiihdytyskaistan alkuun, heti kun huomaa liikennevirtaa riittävän pitkälle, jotta ehtii kiihdyttää näkemäänsä rakoon.
Mä menen usein kiihdytyskaistalta niin, että ikään kuin "liimaudun" jonkun perään, että jo autojen pakollinen väli mahdollistaa sen. En siis "miellä", että menen jonkun tiellä ajavan eteen, vaan tiellä ajavan "taakse". Paljon helpompi hahmottaa mahtuvansa mukaan tiiviissäkin ruuhkassa.
Vierailija kirjoitti:
Just noin, kiihdytyskaistalla katsotaan sopiva väli johon päätetään mennä. Ja sit kiihdytetään vauhti sopivaksi. Aina pääsee väliin.
Kokeilepa tuota jossain keski-euroopassa, jossa se laitimmainen kaista on loppumaton jono rekkoja jotka ajaa rajoitusten mukaan, mutta liki kiinni toisissaan. Eivät todellakaan helpolla paina sitä jarrua. Auto saattaa mahtua sellaiseen rakoon, mutta jos siihen tunkee niin, että jää vähän autoa suuremmat raot, rekat osoittaa kyllä, että teit väärin.
Up