Miten päästä aineenopettajana töihin?
Kyse siis matemaattisten aineiden (ma, fy, ke) opettajasta. Syvärit tehty matikasta ja fysiikasta. Tässä oltu työttömänä jo pidemmän aikaa ja mietin, että mitähän sitä tekisi. Yksi vaihtoehto olisi tehdä kemiastakin syvärit ja/tai tietotekniikan opintoja. Toisaalta mietin myös jatko-opintoja edes lisuriin asti. Mitä kannattaisi tehdä työllistymistä ajatellen?
Kommentit (15)
Opiskele koodausta ja erityispedagokiikkaa. Lisuri ei auta, koska tulet kunnalle kalliimmaksi.
Tärkeintä olisi kuitenkin muokata persoonaasi sellaiseen suuntaan, että rehtorit haluavat palkata sinut. Oletko työtä pelkäämätön, reipas ja tulet toimeen vanhempien ja hankalien teinien kanssa? Näitä taitoja voit kehittää vaikkapa ryhtymällä jonkin nuorten harrastuksen vetäjäksi. Ma/fy/ke opettajilla on usein paha tapa laiminlyödä oppilashuollolliset asiat (kiusaamisten selvittely, masennusjutut jne.). Osaatko hoitaa ne kunnolla ja osaatko vakuuttaa työnantajan tästä?
Täytyy tehdä myös pedagogiset opinnot. Pitää olla valmis muuttamaan mihin vain pätkien perässä, jotta saa kokemusta. Itse olin puoli vuotta Keski-Pohjanmaalla vl-alueella ja vuoden Savon perämetsissä ja vielä pätkän koillisen kolkilla, ennen kuin onnistuin saamaan kahden vuoden kotihoitovapaasijaisuuden ja sen jälkeen sainkin jo vakipaikan isommasta kaupungista läheltä kotiseutuani, kun oli työkokemusta alla.
Vierailija kirjoitti:
Mitään syventäviä enempää tarvi. Sulla on jo kahdesta aineesta. Aineopinnot erityisesti kemiasta tietty olis hyvät. Lisurilla tai väikkärillä et tee mitään, jos haet johonkin peruskouluun opettajaksi. Pedagogiset tarvit toki.
Totuus on kuitenkin, että aineenopettajista on ylitarjontaa ja opintoja tärkeämpää on päästä johonkin hengaamaan "hyväksi tyypiksi". Tiedän opettajia, jotka on saaneet viran minimillä ja paljon neljän aineen (kaksi syventävää), jotka ei saa edes pitkiä sijaisuuksia. Se on niin tuurista ja miten onnistuu johonkin kiemurtelemaan. Ei ole mitään oikeudenmukaisuutta olemassa tai mittaria, jolla hakijoiden pätevyydet/opinnot mitattaisiin objektiivisesti.
Mulla on aineopinnot kemiasta eli siis löytyy siitäkin pätevyys
Olen töissä IT-alan yrityksessä ja meillä on useampiakin aineenopettajia mm. konsultteina ja kouluttajina. Perustiedot tietotekniikasta tarvitaan, mutta vaatii enemmän kiinnostusta alaa ja asiakkaan ongelmia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy tehdä myös pedagogiset opinnot. Pitää olla valmis muuttamaan mihin vain pätkien perässä, jotta saa kokemusta. Itse olin puoli vuotta Keski-Pohjanmaalla vl-alueella ja vuoden Savon perämetsissä ja vielä pätkän koillisen kolkilla, ennen kuin onnistuin saamaan kahden vuoden kotihoitovapaasijaisuuden ja sen jälkeen sainkin jo vakipaikan isommasta kaupungista läheltä kotiseutuani, kun oli työkokemusta alla.
Mulla on myös pedagogiset opinnot. Oon muodollisesti pätevä kolmen aineen opettaja. Olen myös hakenut työpaikkoja perämetsistä ja kerran pääsin haastatteluun. Tosin siinä tuli ilmi, että oon asunut koko ikäni Helsingissä. Jäi vähän vaikutelma, että hommaan halutaan sellainen, joka on asunut aiemmin pienemmissä paikoissa
Ikänsä Helsingissä asuneen arvellaan pimahtavan maalla, jollei hänellä ole näyttöjä syrjässä selviämisestä.
Jos olet päässyt vain kerran haastatteluun, et selvästikään ole erottunut eduksesti. Sinun pitää osata jotakin sellaista koulussa hyödyllistä, mitä muut eivät osaa. Ja sitten pitää olla vielä se työteliäs hyvä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele koodausta ja erityispedagokiikkaa. Lisuri ei auta, koska tulet kunnalle kalliimmaksi.
Tärkeintä olisi kuitenkin muokata persoonaasi sellaiseen suuntaan, että rehtorit haluavat palkata sinut. Oletko työtä pelkäämätön, reipas ja tulet toimeen vanhempien ja hankalien teinien kanssa? Näitä taitoja voit kehittää vaikkapa ryhtymällä jonkin nuorten harrastuksen vetäjäksi. Ma/fy/ke opettajilla on usein paha tapa laiminlyödä oppilashuollolliset asiat (kiusaamisten selvittely, masennusjutut jne.). Osaatko hoitaa ne kunnolla ja osaatko vakuuttaa työnantajan tästä?
Hankala vakuuttaa, kun en ole saanut duunia eikä ole oikeaa kokemusta noista tilanteista. Teoreettinen osaaminen löytynee, mutta eihän se vakuuta ketään. Puheista tekoihin on matkaa. Java-ohjelmointia kävin pari kurssia ja siitä mietin kannattaisiko käydä tietotekniikkaa enemmänkin. Olen pientä koodausosaamistani yrittänyt tuoda esille, mutta eipä se ole auttanut ainakaan toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy tehdä myös pedagogiset opinnot. Pitää olla valmis muuttamaan mihin vain pätkien perässä, jotta saa kokemusta. Itse olin puoli vuotta Keski-Pohjanmaalla vl-alueella ja vuoden Savon perämetsissä ja vielä pätkän koillisen kolkilla, ennen kuin onnistuin saamaan kahden vuoden kotihoitovapaasijaisuuden ja sen jälkeen sainkin jo vakipaikan isommasta kaupungista läheltä kotiseutuani, kun oli työkokemusta alla.
Mulla on myös pedagogiset opinnot. Oon muodollisesti pätevä kolmen aineen opettaja. Olen myös hakenut työpaikkoja perämetsistä ja kerran pääsin haastatteluun. Tosin siinä tuli ilmi, että oon asunut koko ikäni Helsingissä. Jäi vähän vaikutelma, että hommaan halutaan sellainen, joka on asunut aiemmin pienemmissä paikoissa
Kokemus ihan kuntatyöpaikolla on se, että tullaan hakemaan kokemusta pieniltä paikkakunnilta ja lähdetään 1-2 vuoden päästä johonkin parempaan paikkaan.
Asun itse Helsingissä ja asuinpaikkani muistuttaa pientä kirkonkylää.
Vierailija kirjoitti:
Ikänsä Helsingissä asuneen arvellaan pimahtavan maalla, jollei hänellä ole näyttöjä syrjässä selviämisestä.
Jos olet päässyt vain kerran haastatteluun, et selvästikään ole erottunut eduksesti. Sinun pitää osata jotakin sellaista koulussa hyödyllistä, mitä muut eivät osaa. Ja sitten pitää olla vielä se työteliäs hyvä tyyppi.
Näin mäkin tulkitsin tuon. Haluavat saada opettajan pidemmäksi aikaa eikä sellasta, joka ei kestä vuotta enempää. Olet ihan oikeassa. Keksisinpä vain, että mikä on se hyödyllinen juttu, jolla erottua edukseen. Mielessä on kaikenlaisia opetukseen ja opetuksen kehittämiseen liittyviä juttuja, mutta pitäisi ensin päästä haastatteluun, jotta näitä voisi näyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy tehdä myös pedagogiset opinnot. Pitää olla valmis muuttamaan mihin vain pätkien perässä, jotta saa kokemusta. Itse olin puoli vuotta Keski-Pohjanmaalla vl-alueella ja vuoden Savon perämetsissä ja vielä pätkän koillisen kolkilla, ennen kuin onnistuin saamaan kahden vuoden kotihoitovapaasijaisuuden ja sen jälkeen sainkin jo vakipaikan isommasta kaupungista läheltä kotiseutuani, kun oli työkokemusta alla.
Mulla on myös pedagogiset opinnot. Oon muodollisesti pätevä kolmen aineen opettaja. Olen myös hakenut työpaikkoja perämetsistä ja kerran pääsin haastatteluun. Tosin siinä tuli ilmi, että oon asunut koko ikäni Helsingissä. Jäi vähän vaikutelma, että hommaan halutaan sellainen, joka on asunut aiemmin pienemmissä paikoissa
Älä hae suoraan mitään vakipaikkaa vaan aluksi sijaisuuksia. Kyllä pikkukunnissa sijaiseksi uskaltaa palkata kaupunkilaisenkin, kun luultavasti hän pystyy elämään pikkupaikalla vuoden.
Panosta erityisoppilaisiin, erityispedagokiikkaan ja oppilashuollollisiin seikkoihin. Niillä erotut.
Aluksi yhden, kahden päivän sijaisuuksia. Naamasi tulee tutuksi ja jos pärjäät, saat pitempiä sijaisuuksia. Ei mitään toivoa päästä suoraan pitkiin sijaisuuksiin! Ala toimii niin, että lyhyistä alotetaan, ne ovat käyntikorttisi. Esim. Seure välittää tietääkseni lyhyisiin sijaisuuksiin pääkaupunkiseudulla. Yliopistolla on myös sähköpostilistoja, jolla välitetään näitä. Etsi ainejärjestöjen sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Panosta erityisoppilaisiin, erityispedagokiikkaan ja oppilashuollollisiin seikkoihin. Niillä erotut.
Millä tavalla?
Opiskele vaikka avoimessa.
Kouluissa on oikeasti pulaa sellaisista aineenopettajista, jotka ottavat kivakouluprojektin tai jonkin muun oppilashuollollisen jutun mielellään hoitaakseen.
Mitään syventäviä enempää tarvi. Sulla on jo kahdesta aineesta. Aineopinnot erityisesti kemiasta tietty olis hyvät. Lisurilla tai väikkärillä et tee mitään, jos haet johonkin peruskouluun opettajaksi. Pedagogiset tarvit toki.
Totuus on kuitenkin, että aineenopettajista on ylitarjontaa ja opintoja tärkeämpää on päästä johonkin hengaamaan "hyväksi tyypiksi". Tiedän opettajia, jotka on saaneet viran minimillä ja paljon neljän aineen (kaksi syventävää), jotka ei saa edes pitkiä sijaisuuksia. Se on niin tuurista ja miten onnistuu johonkin kiemurtelemaan. Ei ole mitään oikeudenmukaisuutta olemassa tai mittaria, jolla hakijoiden pätevyydet/opinnot mitattaisiin objektiivisesti.