Kasvatuskeskustelu koulussa
Minkälainen rangaistus kasvastuskeskustelu on peruskoulussa? Onko sellainen huhu totta että ammattikoulussa ja lukiossa kasvastuskeskustelu olisi rangaistuskäytäntö?
Kommentit (13)
Ratkaisukeskeisyyteen pohjautuva menetelmä, jolla koitetaan saada ongelmat ratkaistua puhumalla. Eikä enää turvauduta jälki-istuntoon.
Olen itse lapseni kanssa ollut tuolla ja suhtaudun vähän skeptisesti. Minusta tuntuu, että lapseni hölmöilyistä vain jauhettiin, jauhettiin ja jauhettiin ja siitä ei ollut mitään hyötyä.
Jollekin varmasti sopiikin kyllä. Onneksi nuo ajat ovat takana ja lapsi on nykyään ihan fiksu melkein täysi-ikäinen.
Lukiossa ja ammattikoulussa ei ole käytännössä kurinpitomenettelyjä ollenkaan. Vain erikoistapauksissa.
Keskustelu on hyvä vaihtoehto esim. jälki-istunnolle. Itse jututan lapsen lyhyesti, jos on pieni, max 10min. Lapsikin tulee tuolloin kuulluksi. Yleensä teoista seuraa jokin hyvitys, esim anteeksipyyntö toiselta lapselta tms.
Terv. Ope 1-9 lk.
Kasvatuskeskustelu ei toimi jos lapsi kärsii oppimisvaikeuksista, tai lapsella on todettu keskittymis- tai tarkkaavaisuushäiriö. Koulut voisivat sijoittaa ilman kasvatuskeskusteluja oppimisvaikeuksista kärsivät oppilaat suoraan erityisluokalle, ja samalla keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriöiset oppilaat pitäisi siirtää samalle erityisluokalle ilman mitään kasvatuskeskusteluja.
Kasvatuskeskustelun voi käydä vaikkapa silloin, kun Maija on heitellyt kielloista huolimatta kiviä koulun pihalla. Silloin jutellaan Maijan kanssa siitä, että kiviä ei heitellä, sillä ne voivat osua toiseen oppilaaseen ja se tekee kipeätä. Näin Maija ehkä ymmärtää olla heittelemättä kiviä jatkossa.
Olen siinä käsityksessä, ettei lukiolaisille/amiksille pidetä kasvatuskeskusteluja. Luulisi sen ikäisten osaavan käyttäytyä, varsinkin kun ovat vapaaehtoisesti opiskelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa ja ammattikoulussa ei ole käytännössä kurinpitomenettelyjä ollenkaan. Vain erikoistapauksissa.
Keskustelu on hyvä vaihtoehto esim. jälki-istunnolle. Itse jututan lapsen lyhyesti, jos on pieni, max 10min. Lapsikin tulee tuolloin kuulluksi. Yleensä teoista seuraa jokin hyvitys, esim anteeksipyyntö toiselta lapselta tms.
Terv. Ope 1-9 lk.
Kurinpitotoimenpiteet ovat kyllä todella harvinaisia, mutta meillä on käytännössä muutamia kertoja n. 20 vuoden aikana tehty muutamia kertoja niin, että yksittäinen opettaja on häiriökäyttäytymisen vuoksi potkinut opiskelijan ulos kurssiltaan ja kerran muistan yhden opiskelijan erotetun määräajaksi vakavan kiusaamis-/väkivaltaongelman seurauksena. Mutta mitään jälki-istuntoja tai kasvatuskeskusteluja ei käytetä, vaan opiskelijoille korostetaan aina sitä, että täällä ei ole mikään pakko olla. Meillä on keskiarvo karvan verran yli 8, joten siitä en sitten tiedä, että joudutaanko noissa alhaisemman keskiarvon paikoissa oikeasti enemmänkin pohtimaan kurinpitoa. Meillä on opiskelijat keskimäärin fiksua ja motivoitunutta porukkaa.
t. lukion ope
Tuo kasvatuskeskustelu ja oppilaan puhuttelu on sama asia. Mutta... Kasvatuskeskustelusta tehdään paperi, ja oppilas soittaa vanhemmilleen ja kertoo mitä on opettajan mielestä tehnyt. Oppilaan puhuttelusta ei tehdä paperia, mutta... Oppilaan puhuttelun jälkeen opettaja soittaa oppilaan vanhemmille. Kasvatuskeskustelu ei toimi koska oppilaan puhuttelu on edelleen koulun kurinpito lainsäädännössä. Opettaja voi edelleen antaa oppilaan puhuttelu rangaistuksen koulun oppilaalle, ja se on täysin laillista.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuskeskustelu ei toimi jos lapsi kärsii oppimisvaikeuksista, tai lapsella on todettu keskittymis- tai tarkkaavaisuushäiriö. Koulut voisivat sijoittaa ilman kasvatuskeskusteluja oppimisvaikeuksista kärsivät oppilaat suoraan erityisluokalle, ja samalla keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriöiset oppilaat pitäisi siirtää samalle erityisluokalle ilman mitään kasvatuskeskusteluja.
Ai oppimisvaikeuksista kärsivät, opiskelurauhaa eniten tarvitsevat lapset samalle luokalle tarkkaavaisuus- ja keskittymishäiriöisten kanssa? No sitähän se nykyään tosiaan on, lapseni tarvitsee aikaa ja rauhallista ympäristöä oppiakseen ja pienryhmään on tungettu hänen lisäkseen 7 adhd- tai aspergerdiagnoosilla olevaa. Ei todellakaan toimi, ajatelkaa mitä yksi adhd saa jo aikaan normaaliluokassa, jossa on oppimiskyvyiltään normaaleja lapsia. Älkää ikinä laittako oppimisvaikeuksista kärsivää lasta erityisluokalle!
Minä olen ollut erityiskoulussa oppimisvaikeuksien takia, samassa koulussa oli autisti lapsi, ja joukossa oli myös väkivaltaisia oppilaita. Oppilaan puhuttelu oli erittäin tehokas kurinpito menettely. Seuraava rangaistus olisi ollut jäki-istunto, ja sen jälkeen olisi harkittu oppilaan erottamista koulusta. Erottaminen olisi ollut oppilaalle kova rangaistus, koska oppilas olisi joutunut korvaamaan oppitunnit erottamisen takia tuetusti koulupäivän jälkeen. Minun kouluaikana 1 oppilas erotettin koulusta loppupäiväksi törkeän kielenkäytön takia, ja tuo kyseinen oppilas joutui korvaamaan oppitunnit tuetusti koulunpäivän jälkeen. Ei ollut minun kouluaikana mitään kasvatuskeskusteluja. Kasvatusvastuu ja ilmoitusvelvollisuus vanhemmille oli opettajalla.
Kasvatuskeskustelu-laki ollut alusta asti täysin susi. Oppilaan puhuttelu rangaistus löytyy lainsäädännöstä. Kysymys: Onko kasvatuskeskustelu rangaistukselle olemassa oikeita perusteita? Vastaus: Ei ole. Kasvatuskeskustelu rangaistusta ei tarvita.
Vanhempien ei tarvitse olla paikalla jos oppilaalle pidetään kasvatuskeskustelua. Ei voi oppilas todistaa mitään kun todistajia (Vanhemmat) ei ole.
Opettajuus hävisi uuden lain takia. Ilmoituksen vanhemmille kasvatus(potaska)keskustelun sisällöstä tekee oppilas. Sanotaan näin: Sitoudutetaan nuoria, negatiivinen jää pois = Opettajan velvollisuus ilmoittaa oppilaan vanhemmille on oppilaan velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollutk oulussa kasvatuskeskusteluja mutta ehkä niille joiden lapset häiriköi sun muuta ilkeää
Minä jouduin Rehtorin puhutteluun sen takia etten suostunut tekemään PAKKORUOTSIN tehtäviä. Tässä Lainaus Kirotulta rehtorilta: "Saa olla mielipiteitä mutta pidä ne itselläs". Hän uhkasi KASVATUSKESKUSTELULLA, jos tämmönen jatkuu. JA JOUDUIN KASVATUSKESKUSTELUUN. Pahempaa että vanhempani olivat Pakkoruotsin puolella. Vihasin ruotsia perin pohjin. Opiskelin vain niihin kokeisiin jotta keskiarvo ei putoaisi yhden aineen takia. Jos minulla olisi ollut enemmän rohkeutta niin olisin karjunut että haistakaa pa*** ruotsi.
Ei ole ollutk oulussa kasvatuskeskusteluja mutta ehkä niille joiden lapset häiriköi sun muuta ilkeää