Miksi jalankulkijat ovat niin jäätäviä ääliöitä?
No ei kaikki. Mut oikeasti. Suojatiellä useasti koettua, autoilijan näkökulmasta. Karrikoidusti suojatien oikeassa reunassa minusta katsoen vanhempi rouvashenkilö, mahdollisesti rollaattorin kanssa, minun jo jarruttaessani, alkaa heiluttamaan kättään tarkoittaen aja vaan, aja vaan. Valitettavasti suojatien vasemmassa reunassa pysähtymiseni on huomannut tatuoitu parikymppinen sälli, joka ymmärrettävästi steppaa suojatielle ja yli. Samaan aikaan oikealta suojatielle tulee parivuotiaan lapsen ja koiran kanssa perheenäiti, tai yksinhuoltaja, mistä minä tiedän, eikä se edes kiinnosta. Mutta yhdessä vanhemman rouvashenkilön kanssa tuijottavat minua tuulilasin läpi, samalla kun parikymppinen jolppi steppaa suojatien ylitse. Siinä vaiheessa, kun jolppi on tien ylittänyt tajuaa perheenäiti/yh minun autoineni olevan pysähtynyt päästämään jalankulkijat suojatien ylitse, ja lähtee vaaralliselle matkalle suojatien ylitse. Vanhempi rouvashenkilö tuijottaa edelleen, ja heiluttelee kättään kehottaen minua jatkamaan matkaa. Perheenäidin ylittäessä tietä vasempaan laitaan ilmestyy rouva, joka tuijottaa tuulilasini läpi uskaltamatta kuitenkaan astua suojatielle. Toki tässä vaiheessa vanhempi rouvashenkilö ymmärtää minun pysäyttäneeni autoni hänenkin takiaan ja hän lähtee lopulta ylittämään suojatietä, vasemmalla oleva rouva toki odottaa tien sivussa kunnes vanhempi rouvashenkilö on tien ylittänyt, ja saa sen ahaa elämyksen, että autoni ei liiku, ja astuu vihdoin suojatielle.
Ja sama jatkuu toisinaan loputtomiin. SINNE SUOJATIELLE voi mennä useampi henkilö yhtä aikaa. Olisiko liikaa pyydetty, hyvät jalankulkijat, että seuraisitte sitä liikennettä?
Kommentit (20)
Mieluummin odotan kuin jään jonkun hullun auton alle. Läheskään kaikki autoilijat kun eivät anna jalankulkijan ylittää tietä vaan ovat ajaa päälle.
Minun mielestäni autokuskit, pyöräilijät ja jalankulkijat ovat pohjasakkaa.
Helikopterilla liikkuvat ja lastenvaunussa istuvat ovat virheettömiä kuninkaita.
No niinpä, ja sit on nää teinitytöt, jotka hyppää suojatielle ennen kuin vilkaisevat tielle. Tajutessaan auton olevan lähellä, peruuttavat jalkakäytävälle ja – tadaa – alkavat näprätä älypuhelintaan, eivätkä siksi näe, että ehdin jo pysähtyäkin. No, en jää odotteleen.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin odotan kuin jään jonkun hullun auton alle. Läheskään kaikki autoilijat kun eivät anna jalankulkijan ylittää tietä vaan ovat ajaa päälle.
Mie ymmärrän, meit on siel monenlaista liikkujaa, mut vois tua liikentees yrittää seurata sitä liikennettä, oikeest kiinnittää siihe huomiota.
Ei jalankulkijan tarvitse edes katsoa tuleeko autoja. Heillä on OIKEUS mennä miten sattuu. Myös äideillä on oikeus työntää ne vaunut eteen katsomatta ympärilleen.
Autoilijana on aika helvetillistä liikkua kauoungilla kun kukaan ei noudata minläänlaisia sääntöjä saati huomioi muita.
Kaivokadun risteys on kuulemma paikka, jossa jäädään eniten auton alle. Puhutaan, että nopeusrajoitusta pitäisi alentaa.
Arvatkaa mitä? 100% allejääneistä on kävelleet punaisia päin.
Tutussa risteyksessä pysähdyn suojatien eteen odotellessani mahdollisuutta kääntyä. Säännöllisesti ohitseni ajaa toista kaistaa samaan suuntaan pysähtymättä kaksi tai kolme autoa, ennenkuin pääsen jatkamaan matkaa. Yleensä eivät edes ole Audeja, paitsi tietenkin viime kerralla.
Ovatko siis autoilijat yleisesti katsottuna jäätäviä ääliöitä?
Vierailija kirjoitti:
Tutussa risteyksessä pysähdyn suojatien eteen odotellessani mahdollisuutta kääntyä. Säännöllisesti ohitseni ajaa toista kaistaa samaan suuntaan pysähtymättä kaksi tai kolme autoa, ennenkuin pääsen jatkamaan matkaa. Yleensä eivät edes ole Audeja, paitsi tietenkin viime kerralla.
Ovatko siis autoilijat yleisesti katsottuna jäätäviä ääliöitä?
Nämä kaksi kaistaa samaan suuntaan tiet ovat kyllä kevyelleliikenteelle oikea ongelma. Ja ne audistit! Jotka eivät aina edes aja Audilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutussa risteyksessä pysähdyn suojatien eteen odotellessani mahdollisuutta kääntyä. Säännöllisesti ohitseni ajaa toista kaistaa samaan suuntaan pysähtymättä kaksi tai kolme autoa, ennenkuin pääsen jatkamaan matkaa. Yleensä eivät edes ole Audeja, paitsi tietenkin viime kerralla.
Ovatko siis autoilijat yleisesti katsottuna jäätäviä ääliöitä?
Nämä kaksi kaistaa samaan suuntaan tiet ovat kyllä kevyelleliikenteelle oikea ongelma. Ja ne audistit! Jotka eivät aina edes aja Audilla.
Mä olen miettinyt pitäisikö töötätä pysähtymättä ajavalle kun näin tapahtuu. En usko että edes tajuavat tekevänsä varsin törkeää virhettä. Olen ottanut joskus tavakseni ajaa tietyissä risteyksissä suojatielle jalankulkijoiden eteen estääkseni onnettomuuden. Läheltä piti - tilanteita kun on ollut jo muutamia. Tuolloin minä olen se jäätävä ääliö mutta estän vaaratilanteen syntymisen.
Kenelläkään ei pitäisi olla niin kova kiire, että vaarantaa oman tai muiden hengen. Autoilijalla on suurempi vastuu, koska autolla pystyy pahimmassa tapauksessa tappamaan toisen tai aiheuttamaan vakavan loukkaantumisen. Jalankulkija ei omalla törttöilyllä vahingoita kuin itseään. Jotain perspektiiviä. Jos liikennettä ei jaksa seurata ja jalankulkijat tympii, niin ei ole pakko ajaa sillä autolla.
Miksi suojatiellä pitäisi edes katsoa tuleeko autoja? Mikseivät autoilijat voi hidaastaa aina suojatien kohdalla? Pyhän Ratin perspektiivistä kaikki muut on roskasakkia, näköjään
Vierailija kirjoitti:
Miksi suojatiellä pitäisi edes katsoa tuleeko autoja? Mikseivät autoilijat voi hidaastaa aina suojatien kohdalla? Pyhän Ratin perspektiivistä kaikki muut on roskasakkia, näköjään
Koska se lukee tieliikennelaissa.
Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Katsos, laki koskee myös pyhää jalankulkijaa, ja suojatie ei ole silta. Vaikka kuinka olisi oikeuksia, ja säntäät siihen katsomatta, olet tuusan liiskana jos vaikka autoilija saa sydänkohtauksen eikä pysty pysähtymään. Tai on liukasta, tai mitä vaan.
Tälle kansalle sopii vain valo-ohjatut suojatiet ja risteykset.
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään ei pitäisi olla niin kova kiire, että vaarantaa oman tai muiden hengen. Autoilijalla on suurempi vastuu, koska autolla pystyy pahimmassa tapauksessa tappamaan toisen tai aiheuttamaan vakavan loukkaantumisen. Jalankulkija ei omalla törttöilyllä vahingoita kuin itseään. Jotain perspektiiviä. Jos liikennettä ei jaksa seurata ja jalankulkijat tympii, niin ei ole pakko ajaa sillä autolla.
Jos liikennettä ei jaksa seurata, ja varovaisuus tympii, niin ei ole pakko kulkea kaduilla. Aikuisen luulisi vähän edes välittävän omasta hengestään.
Tieliikennelaki sanoo, että myös jalankulkijan on noudatettava varovaisuutta ja arvaa mitä, ylitettävä se tie viivyttelemättä!!!!
Autoilijat ovat niin ylimielistä sakkia, että minun puolesta autoiluun liittyvää verotusta voidaan vaikka tuplata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään ei pitäisi olla niin kova kiire, että vaarantaa oman tai muiden hengen. Autoilijalla on suurempi vastuu, koska autolla pystyy pahimmassa tapauksessa tappamaan toisen tai aiheuttamaan vakavan loukkaantumisen. Jalankulkija ei omalla törttöilyllä vahingoita kuin itseään. Jotain perspektiiviä. Jos liikennettä ei jaksa seurata ja jalankulkijat tympii, niin ei ole pakko ajaa sillä autolla.
Jos liikennettä ei jaksa seurata, ja varovaisuus tympii, niin ei ole pakko kulkea kaduilla. Aikuisen luulisi vähän edes välittävän omasta hengestään.
Tieliikennelaki sanoo, että myös jalankulkijan on noudatettava varovaisuutta ja arvaa mitä, ylitettävä se tie viivyttelemättä!!!!
Käypä pienellä happihyppelyllä ja palaa sitten asiaan, kun olet rauhoittunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei jalankulkijan tarvitse edes katsoa tuleeko autoja. Heillä on OIKEUS mennä miten sattuu. Myös äideillä on oikeus työntää ne vaunut eteen katsomatta ympärilleen.
Autoilijana on aika helvetillistä liikkua kauoungilla kun kukaan ei noudata minläänlaisia sääntöjä saati huomioi muita.
Kaivokadun risteys on kuulemma paikka, jossa jäädään eniten auton alle. Puhutaan, että nopeusrajoitusta pitäisi alentaa.
Arvatkaa mitä? 100% allejääneistä on kävelleet punaisia päin.
Joissaki risteyksis on autoilijal se etuoikeus mennä :D
Kyllä jalankulkijan täytyy katsoa tarkkaan autoja, niin vaan ajoi yksikin punaisia päin vaikka paloi vihreät jalankulkijoille. Onnekseni vilkaisin enkä jäänyt alle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suojatiellä pitäisi edes katsoa tuleeko autoja? Mikseivät autoilijat voi hidaastaa aina suojatien kohdalla? Pyhän Ratin perspektiivistä kaikki muut on roskasakkia, näköjään
Juu ei, sokkona sekaan, kyllä peltilehmät väistää, paitsi jos kuski just tsekkaa jotain kissavideoo luuristaan.
Sinä näet maailman vain sieltä Pyhän Ratin takaa, jalankulkijat näkevät liikenteen omasta perspektiivistään.