Onko nelivetoauto oikeasti tarpeellinen Suomessa, jos ei tarvitse ajellä mökkiteitä yms?
nimimerkillä maalla asun mutta kyllä noi tiet suht hyvin aurattu. Aamuisin joskus taas ei.Muttei koskaan jäännyt kiinni mihkään.
Kommentit (15)
Kyllä vajaavetoisellakin pärjää mutta miksi pitäisi vaan "pärjätä".
Nelivedon kiihtyvyys liukkaalla on täysin ylivoimainen. Tämä on turvallisuustekijä jokaisessa "alta pois" -tilanteessa.
Nelivedon lisähinta on pieni ja siitäkin saa suuren osan takaisin autoa taas myytäessä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vajaavetoisellakin pärjää mutta miksi pitäisi vaan "pärjätä".
Nelivedon kiihtyvyys liukkaalla on täysin ylivoimainen. Tämä on turvallisuustekijä jokaisessa "alta pois" -tilanteessa.
Nelivedon lisähinta on pieni ja siitäkin saa suuren osan takaisin autoa taas myytäessä.
Aika marginaalinen turvallisuustekijä, joka usein antaa valheellisen kuvan kelistä ja altistaa turhan suuriin tilannenopeuksiiin joissa nelivedosta ei ole mitään apua.
Ei se neliveto ole sitä varten, että pääsee liikkumaan huonosti auratuilla teillä, vaikka auttaa siinäkin.
Neliveto parantaa auton hallittavuutta ylipäätään. Mitä tehokkaampi auto, sitä suurempi on nelivedon merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Ei se neliveto ole sitä varten, että pääsee liikkumaan huonosti auratuilla teillä, vaikka auttaa siinäkin.
Neliveto parantaa auton hallittavuutta ylipäätään. Mitä tehokkaampi auto, sitä suurempi on nelivedon merkitys.
Nelivedon vaikutus hallittavuuteen on arkikäytössä pyöreät nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vajaavetoisellakin pärjää mutta miksi pitäisi vaan "pärjätä".
Nelivedon kiihtyvyys liukkaalla on täysin ylivoimainen. Tämä on turvallisuustekijä jokaisessa "alta pois" -tilanteessa.
Nelivedon lisähinta on pieni ja siitäkin saa suuren osan takaisin autoa taas myytäessä.Aika marginaalinen turvallisuustekijä, joka usein antaa valheellisen kuvan kelistä ja altistaa turhan suuriin tilannenopeuksiiin joissa nelivedosta ei ole mitään apua.
Ei se anna mitään valheellista kuvaa mistään, sellaiselle kuljettajalle joka ajaa jatkuvasti nelivedolla.
Neliveto turvallisuustekijänä ei ole mitenkään marginaalinen. Vetopidon merkitys auton hallittavuuteen ei ole marginaalinen.
Aina olen perille päässyt, joskus on traileria vetäessä pajahtanut syyläri kun joutunut sudittamaan isoissa mäissä. Kaippa sille paikkansa on. Lisäksi kaupungissa lumisateen jälkeen ihan ehdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vajaavetoisellakin pärjää mutta miksi pitäisi vaan "pärjätä".
Nelivedon kiihtyvyys liukkaalla on täysin ylivoimainen. Tämä on turvallisuustekijä jokaisessa "alta pois" -tilanteessa.
Nelivedon lisähinta on pieni ja siitäkin saa suuren osan takaisin autoa taas myytäessä.Aika marginaalinen turvallisuustekijä, joka usein antaa valheellisen kuvan kelistä ja altistaa turhan suuriin tilannenopeuksiiin joissa nelivedosta ei ole mitään apua.
Ei se anna mitään valheellista kuvaa mistään, sellaiselle kuljettajalle joka ajaa jatkuvasti nelivedolla.
Neliveto turvallisuustekijänä ei ole mitenkään marginaalinen. Vetopidon merkitys auton hallittavuuteen ei ole marginaalinen.
Vetopidon merkitys auton hallittavuuteen ja turvallisuuteen normaalissa liikenteessä on tosiaan marginaalinen. Sivuttaispito kaarteissa ja pitkittäispito jarruttaessa ovat ne oleelliset tekijät, eikä neliveto vaikuta niihin pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se neliveto ole sitä varten, että pääsee liikkumaan huonosti auratuilla teillä, vaikka auttaa siinäkin.
Neliveto parantaa auton hallittavuutta ylipäätään. Mitä tehokkaampi auto, sitä suurempi on nelivedon merkitys.Nelivedon vaikutus hallittavuuteen on arkikäytössä pyöreät nolla.
Eikö liukkaat ja lumiset rampit ole arkipäivää? Ne joissa etu-/takavetoinen junnaa luistonesto rutisten kohti ulkokaarretta? Vastaavassa tilanteessa fiksu nelivetojärjestelmä jakaa voimaa oikeille pyörille ja auttaa autoa pysymään kaarteen säteellä.
Nelivedon merkitys on yleensä pyöreä nolla juuri heille, joilla ei ole esim. varaa sellaiseen?
Viime talvena ei tod. ollu hyvin aurattuja teitä. Meilläpäin kyllä ihan ehdoton. Eikä missään mettässä edes asuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vajaavetoisellakin pärjää mutta miksi pitäisi vaan "pärjätä".
Nelivedon kiihtyvyys liukkaalla on täysin ylivoimainen. Tämä on turvallisuustekijä jokaisessa "alta pois" -tilanteessa.
Nelivedon lisähinta on pieni ja siitäkin saa suuren osan takaisin autoa taas myytäessä.Aika marginaalinen turvallisuustekijä, joka usein antaa valheellisen kuvan kelistä ja altistaa turhan suuriin tilannenopeuksiiin joissa nelivedosta ei ole mitään apua.
Ei se anna mitään valheellista kuvaa mistään, sellaiselle kuljettajalle joka ajaa jatkuvasti nelivedolla.
Neliveto turvallisuustekijänä ei ole mitenkään marginaalinen. Vetopidon merkitys auton hallittavuuteen ei ole marginaalinen.Vetopidon merkitys auton hallittavuuteen ja turvallisuuteen normaalissa liikenteessä on tosiaan marginaalinen. Sivuttaispito kaarteissa ja pitkittäispito jarruttaessa ovat ne oleelliset tekijät, eikä neliveto vaikuta niihin pätkääkään.
"Sivuttaispito" :D
Sinun "sivuttaispitosi" menetetään samalla sekunnin osalla vetopidon kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vajaavetoisellakin pärjää mutta miksi pitäisi vaan "pärjätä".
Nelivedon kiihtyvyys liukkaalla on täysin ylivoimainen. Tämä on turvallisuustekijä jokaisessa "alta pois" -tilanteessa.
Nelivedon lisähinta on pieni ja siitäkin saa suuren osan takaisin autoa taas myytäessä.Aika marginaalinen turvallisuustekijä, joka usein antaa valheellisen kuvan kelistä ja altistaa turhan suuriin tilannenopeuksiiin joissa nelivedosta ei ole mitään apua.
Ei se anna mitään valheellista kuvaa mistään, sellaiselle kuljettajalle joka ajaa jatkuvasti nelivedolla.
Neliveto turvallisuustekijänä ei ole mitenkään marginaalinen. Vetopidon merkitys auton hallittavuuteen ei ole marginaalinen.Vetopidon merkitys auton hallittavuuteen ja turvallisuuteen normaalissa liikenteessä on tosiaan marginaalinen. Sivuttaispito kaarteissa ja pitkittäispito jarruttaessa ovat ne oleelliset tekijät, eikä neliveto vaikuta niihin pätkääkään.
"Sivuttaispito" :D
Sinun "sivuttaispitosi" menetetään samalla sekunnin osalla vetopidon kanssa...
Tietysti menetetään, mitä sitten?
Amatööreille neliveto on ehdoton, ajotaitoisille ei. Päinvastoin, tosi rattimatit eivät nelivetoa valitse.
Neliveto on vaan mukavampi talvella. Ja muuten risteysalueille tulisi talvisin röykyttävää nimismiehen kiharaa, jos olisi edes lähdössä avustava neliveto - jää/lumi ei "rullautuisi" tärinämontuille (sana ilmiö kuin katti tai piski yrittää lähteä liian lujaa matolta joka sitten "rullautuu" mykkyröiksi)
Miehen pikkunappulan jatke se on!
Ainakin asuntovaunua vetäessä talviaikaan ihan ehdoton.