Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimia työkaverin kanssa joka vetää herneen nenään joka asiasta

Vierailija
03.05.2016 |

Aloitti täällä jonkun aikaa sitten ja perehdyttää pitäisi, mutta ehei. Jos tälle sanoo, että työ x kuuluisi hänen vastuulleen loukkaantuu. Miten tuollaisen ihmisen kanssa pystyy toimimaan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla esität asiasi? Eihän tuo nyt ole normaalia.

Vierailija
2/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erikoiselta, miten esität asian? Komenteletko, tiuskitko? 

Onko teillä työpaikalla hyvä ilmapiiri yleisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioita voi esittää niin monella tavalla. Alussa uusi työntekijä voi olla ylikuormittunut, eikä hän kykene ottamaan kaikkea kerralla kaadettua tietoa vastaan heti. Varmista, että hän on ymmärtänyt mikä työnkuva on, ja osaa mallintaa päivä. Alussa uusi työntekijä pakostakin enemmänkin reagoi asioihin jotka tulee eteen, kuin osaa rakentaa ja mallintaa sitä päiväänsä.

Hyvä keino, aikuisellakin, on kirjoittaa ihan paperille kaikki mikä hänelle kuuluu, jos tuntuu siltä että tämä ei sitä hoksaa.

Vierailija
4/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä esimiestä selventämään hänelle toimenkuvansa.

Vierailija
5/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakataan se

Vierailija
6/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista olla asiallinen ja äänensävy neutraali, kun kerrot asioista. Perustele myös. Voi todella olla, että toinen on herkkänahkainen, mutta hän saattaa myös olla kovin jännittynyt siitä, miten pärjää. Osoita, että olet hänen puolellaan ja haluat hänen hyväkseen varmistaa, että työn hoituisivat alusta lähtien hyvin ja ilman mokia. Pidä huoli, että mukana on myös muistiinpanot, joihin hän voi palata myöhemmin, eikä tarvitse aina kysyä sinulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kuin meiltä töistä.  Uuden työntekijän kanssa on ihan liikaa haasteita, isoin osaamattomuus ihan kaikessa. Onneksi on vain puolen vuoden määräaikainen määräaikainen, niin päästään eroon. Pahinta on, kun yritetään neuvoa ja kertoa, niin keskeyttää, puhuu päälle eikä kuuntele, sitten kun yritetään uudestaan, niin tiuskaisee "älä nyt siinä hermostu". Puuttuu  muiden asioihin, on kysymässä muilta osastoilta apua "kun meillä ei kukaan osaa".

Vierailija
8/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä onkin tullut hyviä ohjeita perehdyttämiseen. Perehdyttäminen on vaativaa ja ihmiset sisäistävät asioita eri tavalla. Kirjalliset ohjeet ja edellisenä päivänä, tai viimeistään työpäivän alussa olisi hyvä jo käydä tulevat tehtävät läpi loogisessa järjestyksessä. Aina on helpompaa, kun voi jo etukäteen miettiä tehtäviään ja suunnitella niitä, eikä niitä vain tiputella eteen yksi kerrallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuin meiltä töistä.  Uuden työntekijän kanssa on ihan liikaa haasteita, isoin osaamattomuus ihan kaikessa. Onneksi on vain puolen vuoden määräaikainen määräaikainen, niin päästään eroon. Pahinta on, kun yritetään neuvoa ja kertoa, niin keskeyttää, puhuu päälle eikä kuuntele, sitten kun yritetään uudestaan, niin tiuskaisee "älä nyt siinä hermostu". Puuttuu  muiden asioihin, on kysymässä muilta osastoilta apua "kun meillä ei kukaan osaa".

Oletteko hoitoalalla? Se ala ei ole minulle mitenkään tuttu, niin en osaa sanoa siitä. Työtehtävien ennalta kertominen vähentäisi varmaan sekoilua, niin ei tarvitsisi töiden lomassa yrittää opastaa. Se haittaa omaa työntekoa liikaa.

Vierailija
10/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ystävällinen olen niinkuin kuuluukin olla. Siksi en vain ymmärrä yhtään tätä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliko näistä apua aloittajalle?

Vierailija
12/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimieheltä hakisin tukea. Jos on itse kohtelias, niin ei siinä muuta voi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin käskytän ihan surutta uusia työntekijöitä, vaikken edes ole esimiesasemassa. Jokainen saa vetää nenäänsä ihan mitä kasviksia haluaa ihan sama. Olen itsekin joutunut venymään ja taipumaan niin moneen suuntaan, ja joudun vastaisuudessakin.

Vierailija
14/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdyttämisessä kannattaa ottaa huomioon, että ihminen voi omaksua vaan aika vähän uusia asioita yhden päivän aikana. Eli kaikkia mahdollisia uusia muistettavia asioita ei kannata kertoa heti ekana päivänä, vaan vähitellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kymmeniä vuosia firmassa ollut työntekijä on ammattiloukkaantuja ja marttyyri. Ei ymmärrä millään ettei työaikana hoideta yksityistä sähköpostiliikennettä tai soitella kavereille. Jos esimies huomauttaa asiasta niin silloin tämä marttyyri hakee heti saikkua ja jättää siten omat työtehtävänsä muiden tehtäväksi.

Tunnen myötähäpeää kun hän kiljuu marttyyrikohtauksien aikana todella noloja ja lapsellisia juttuja.

Vierailija
16/16 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli ajatuksena, että työntekijän perehdytysaika on vähintään puoli vuotta. Vasta puolen vuoden jälkeen hänellä on riittävästi taitoa ja kokemusta toimia työssään.

Nyt tämä aika on päivä, maksimissaan viikko. Ja jos et sen jälkeen osaa kaikkea,  niin kritiikki on armotonta.

Monet vakkarit ei ymmärrä, kuinka kuormittavaa on olla esimerkiksi sijainen tai pätkätöissä. Ei mitään kunnon työrauhaa, koko ajan tulee uutta niin että sitä on ihan sekaisin. Ei olisi iso asia koota kunnollista perehdyttämiskansiota, johon on kirjattu päivän kulku ja vastuualueet. Jo se olisi iso apu monelle. Varsinkin näille vakituisille, joiden ei tarvitsisi neuvoa koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi