Mopoautojen turvallisuudesta
Nyt kun mopoautoja näkee mahdottomasti liikenteessä, niin muistuttakaa teinejänne varovaisuudesta liikenteessä. Nuo vekottimet ovat melkoisia kuolemanloukkuja kolaritilanteissa.
Tämä sai nolla tähteä
Ja tämä yhden
Ja nuo ovat melko yleinen näky tiellä.
Kommentit (10)
Sama kuin pahvilaatikolla ajelisi.
Mopoauto vie liikenteessä oikean auton verran tilaa, vaatisi ajokortin.
Vierailija kirjoitti:
Mopoauto vie liikenteessä oikean auton verran tilaa, vaatisi ajokortin.
Kyllähän mopoonkin vaaditaan nykyään kortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mopoauto vie liikenteessä oikean auton verran tilaa, vaatisi ajokortin.
Kyllähän mopoonkin vaaditaan nykyään kortti.
Mopoon on vaadittu kortti jo ainakin 10 vuotta (silloin ajoin sellaisen itse). Ja nykyisin käydään mopokoulua, joka päättyy inssiin.
Silti mopoauto on hengenvaarallinen väline. 15-vuotiaat eivät mielestäni ole tarpeeksi kypsiä ajamaan autoa (mopoauto on käytännössä kaupunkiliikenteessä sama asia, kuin oikeakin auto). Kerrankin meinasin jäädä mopoauton alle, kun tyttö katsoi kännykkää samalla, kun peruutti melko vauhtia kotipihastaan. Kaartoi vielä siihen suuntaan mihin aloin paeta. Elämä vilisi silmissä, kun mopoauto kaasutti kohti ja minä siinä viimeisilläni raskaana lyllersin pakoon minkä ehdin.
Mies sitten lopulta juoksi kuskin puolelle pysäyttämään mopoa ja puhutteli tyttöä, joka ei ymmärtänyt ollenkaan mikä meni väärin. Hirvittää ajatella, että 15-v kuvittelee olevansa vähintään Räikkönen sen pahvilaatikkonsa kanssa. Bassot paukkuu niin, että katteet moposta hyppii ja ajellaan vähän sinne päin vanhoilla vihreillä ja hiukan sutien.
Ja siis aivan tasan samalla tavalla ajavia on autoilijoissakin, mutta heillä on sentään edes hieman pitävää suojaa ympärillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mopoauto vie liikenteessä oikean auton verran tilaa, vaatisi ajokortin.
Kyllähän mopoonkin vaaditaan nykyään kortti.
Mopoon on vaadittu kortti jo ainakin 10 vuotta (silloin ajoin sellaisen itse). Ja nykyisin käydään mopokoulua, joka päättyy inssiin.
Silti mopoauto on hengenvaarallinen väline. 15-vuotiaat eivät mielestäni ole tarpeeksi kypsiä ajamaan autoa (mopoauto on käytännössä kaupunkiliikenteessä sama asia, kuin oikeakin auto). Kerrankin meinasin jäädä mopoauton alle, kun tyttö katsoi kännykkää samalla, kun peruutti melko vauhtia kotipihastaan. Kaartoi vielä siihen suuntaan mihin aloin paeta. Elämä vilisi silmissä, kun mopoauto kaasutti kohti ja minä siinä viimeisilläni raskaana lyllersin pakoon minkä ehdin.
Mies sitten lopulta juoksi kuskin puolelle pysäyttämään mopoa ja puhutteli tyttöä, joka ei ymmärtänyt ollenkaan mikä meni väärin. Hirvittää ajatella, että 15-v kuvittelee olevansa vähintään Räikkönen sen pahvilaatikkonsa kanssa. Bassot paukkuu niin, että katteet moposta hyppii ja ajellaan vähän sinne päin vanhoilla vihreillä ja hiukan sutien.
Ja siis aivan tasan samalla tavalla ajavia on autoilijoissakin, mutta heillä on sentään edes hieman pitävää suojaa ympärillään.
Valitettavan moni kuvittelee mopoauton antava samaa suojaa kuin oikea auto.
Ihan yhtä vaarallinen se mopokin on. Ei siinäkään kauheesti suojaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä vaarallinen se mopokin on. Ei siinäkään kauheesti suojaa ole.
Mutta sen kuski tajuaa tilanteensa altavastaajana hitusen paremmin kuin nuo nelipyöräiset poppikonekuskit
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä vaarallinen se mopokin on. Ei siinäkään kauheesti suojaa ole.
On toki, mutta mopolla ajellessa tajuaa, ettei ympärillä ole mitään suojaa. Mutta mopoautossa moni kuvittelee olevansa kuolematon ja sen huomaa ajotavoista.
Höpö,höpö. Meillä on teinillä mopoauto ja voin sanoa että turvallisuus on monelta kantilta mopoa parempi. Nyt täytyy vain huomioida että onko teini ylipäätään vastuullinen liikenteessä ?, jos ei ole (kuten usein tässä iässä) niin se on sama vaikka antaisi ajettavan ruohonleikkurin, pystyy silläkin pahennusta aiheuttamaan. Mopoauto vastuullisesti kuljetettuna on riittävän turvallinen verrattuna muihin kevyempiin tienkäyttäjiin järjestyksessä jalankulkija,pyöräilijä,mopoilija,kevytmp. Nykyaikainen alumiinihäkin ympärille ovien turvapalkein ohuista muovipaneeleista väsätty ligier js50 voimakkaalla DCI koneella (joka ei tapa vauhtia mäessä ja jolla ehtii taajamassa muun liikenteen mukana) on kuljettanut omaa muksua 30 tkm.
Nämä kestävät ajaa tieltä ulos ja jos joku autoilija töytäisee niin härveli jatkaa ns. tangetin suuntaan keveytensä takia mutta päreiksihän se menee ulkoisesti. Olen itse nähnyt suoraan hiekkatieltä puuhun ajetun laitteen, lunastukseen meni niinkuin nämä aina ja turvavyö poikkasi apukuskin solisluun. Jos alla olisi ollut mopo tai kevari ei niitä muksuja enää olisi.
Sitten kun joku ajaa tahallaan päin niin sille ei voi yhtään mitään, iskäkin volvossaan häviää rekalle, liikenteessä isompi voittaa aina.
Usein vedotaan, että mopoautot ovat turvallisia ja kenties siitä johtuen osa ajelee niillä ihan miten sattuu.