miksi auto käy rikkaalla?
Ostettiin audi viime vuoden lopulla. Jonkun ajan päästä syttyi moottorivalo ja kävi ilmi että auto oli käynyt rikkaalla, koska ilmanpuhdistinta ei ollut vaihdettu pitkilleen. Vaihdoimme sitten sen ja teimme muutenkin perushuollon. No , meni taas jonkun aikaa ja moottorivalo syttyi, korjaamolla todettiin että auto on taas käynyt rikkaalla. Sovittiin, että jos valo syttyy vielä, niin selvitetään vika. Nyt valo on taas syttynyt. Ajattelin kirjoittaa tänne, jos jollain ois kokemusta ja osais jelppiä. Onkohan isokin remontti tulossa. Voiko olla yhyeydessä suureen öljynkulutukseen?
Kommentit (26)
Vaikea sanoa , voi johtua aika monesta seikasta. Olisiko polttoainepuolella jotakin , jokin tunnistin viallinen. Minkä vuoden malli sekin voi vaikuttaa.
Kannattaa kysyä audifinns sivulta. Sieltä saat varmasti apua.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa , voi johtua aika monesta seikasta. Olisiko polttoainepuolella jotakin , jokin tunnistin viallinen. Minkä vuoden malli sekin voi vaikuttaa.
Kyseessä 2004 vuoden malli.
Ap
Saattanut päästä likaa vanhasta ilmansuodattimesta läpi ilmamassasensoriin. Ehkä jopa kaasuläpän luokse jumittamaan kaasuläppää osittain kiinni joilloin moottori ei saa kunnolla ilmaa.
Pitääkin käydä tuolla audifinns- sivustolla. Tosin menee muutama päivä varmaan, että pääsee itse kirjottelemaan, kun ylläpidon pitää hyväksyä tms. Tuskin kuitenkaan kovin kiireellinen toi vian korjaus? Ajattelin rauhassa kerätä rahat ensin remonttiin.
Ap
Audi käy aina rikkaalla, ei ne köyhän luokse vaivaudu.
Paskapuhetta. Menossa polttoainepumppu paskaks. Eiku uutta ettimään
Vierailija kirjoitti:
Katalysaattori? Tai voi olla että joku lampda anturi paskana. Aika yleistä. Selviää vika koodien luvulla mikä vika. Joku nyrkkipaja niin on halvempi.
No ei katalysaattori saa moottoria käymään rikkaalla :D Tosin se voi olla kohta entinen jos kovin rikkaalla käy.
Aloittajalle; ilmanpuhdistimen likaisuus ei aiheuta elektronisella moottorinohjauksella varustetun moottorin rikkaalla käymistä. Jos korjaamo sellaista väittää niin kannattaisi vaihtaa korjaamoa. Kaasutinmoottorissa pitää paikkansa.
Mutta elektronisessa moottorinohjauksessa on ilmamassa- tai määrämittari joka mittaa moottoriin menevää ilmamäärää jatkuvasti, joten ilmanpuhdistimen likaisuus heikentää korkeintaan tehoa. Seossuhde pysyy aina oikeana koska moottorinohjain laskee eri anturien antamien tietojen mukaan reaaliaikaisesti.
Lambda-anturi on yksi mahdollinen vikakohde mutta niin on monet muutkin anturit. Esimerkiksi lämpötila-anturit (jäähdytysneste, imuilma), jo mainitsemani ilmamassa- tai määrämittari, sen tyypistä riippuen onko erillinen ilmanpaineanturi.
Vika voi olla myös toimilaitteissa, esimerkiksi kaasuläppäkotelo ei tottele ohjausta, suuttimet vuotaa tms. jolloin seos on väärä vaikka kaikki anturit toimii oikein koska toimilaitteet eivät toimi niinkuin pitäisi.
Jos suoraa vikakoodia jostain anturista tai toimilaitteesta ei tule, niin sitten korjaamolla tarvitaan ammattitaitoa vian selvittämiseen. Moni korjaamo vaan vaihtaa koodien mainitsemat osat ja nollaa vikakoodit ja sitten se pitäisi olla kunnossa. Mutta jos joku anturi vaikka antaa väärää signaalia, mutta ei kuitenkaan ole niin rikki että moottorinohjain sitä tunnistaisi, se vaikuttaa moottorin toimintaan eikä suoraa vikakoodia tule.
Voi olla myös "mekaaninen" vika, esim. imuvuoto tai vastaava, mutta se kyllä aiheuttaisi seoksen laihuuden.
Vanhoihin autoihin tulee usein vikoja. Kannattaa ostaa alle 10 vuotta vanha. Muuten saa olla koko ajan korjaamassa jotain.
Mulla on tdi Passatissa mielenkiintoinen häiriö joskus,kun lähtee kiihdyttämään sen minkä koneesta löytyy niin yhtäkkiä tehot katoaa kuin seinään.
Se ei sammu mutta tehot menee sille tasolle että käytettävissä on ehkä 50 heppaa 110:stä.
Joskus joutunut keskeyttämään ohituksen kun tehot katoaa rinnalla.
Asia korjaantuu sillä kun sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen,muuten ei tehot palaudu.
Kuka sitä köyhällä haluaisi käydä? Ei varmaan mitään tarjottavaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoihin autoihin tulee usein vikoja. Kannattaa ostaa alle 10 vuotta vanha. Muuten saa olla koko ajan korjaamassa jotain.
Ja tämähän ei pidä paikkaansa alkuunkaan. Viisivuotiaassa voi olla aivan samat viat kuin 10-,15-, 20-vuotiaassakin.
Kilometrit, huolto ja kunto ratkaisevat, eikä auton ikä.
Normivika eli anturi sökö. Viallinen anturi ilmoittaa ahtojen nousevan liian korkealle ja sammuttaa koneen.
uote=Vierailija]Mulla on tdi Passatissa mielenkiintoinen häiriö joskus,kun lähtee kiihdyttämään sen minkä koneesta löytyy niin yhtäkkiä tehot katoaa kuin seinään.
Se ei sammu mutta tehot menee sille tasolle että käytettävissä on ehkä 50 heppaa 110:stä.
Joskus joutunut keskeyttämään ohituksen kun tehot katoaa rinnalla.
Asia korjaantuu sillä kun sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen,muuten ei tehot palaudu.[/quote]
Epäilisin että moottori havaitsee liian suuren ahtopaine piikin ja menee turvatilaan ja avaa hukkaportin jolloin ahdin ei tuota painetta
Mitä tuo tarkoitaa selkosuomella? Liikaa polttoainetta moottoriin?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tdi Passatissa mielenkiintoinen häiriö joskus,kun lähtee kiihdyttämään sen minkä koneesta löytyy niin yhtäkkiä tehot katoaa kuin seinään.
Se ei sammu mutta tehot menee sille tasolle että käytettävissä on ehkä 50 heppaa 110:stä.
Joskus joutunut keskeyttämään ohituksen kun tehot katoaa rinnalla.
Asia korjaantuu sillä kun sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen,muuten ei tehot palaudu.
Meillä tdi golf zipattu 125hv teki samaa ja egr:n puhdistus auttoi,laitoin sinne laipan väliin levyn missä oli 6mm reikä,silloin moottori ei saa niin paljon paskaa pakopuolelta.
Voi tuo vika olla myös ahtopaineen ohjauksessa,yliahdolla moottorinohjaus lopettaa ahtamisen kokonaan,virtojen käyttö pois nollaa tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tdi Passatissa mielenkiintoinen häiriö joskus,kun lähtee kiihdyttämään sen minkä koneesta löytyy niin yhtäkkiä tehot katoaa kuin seinään.
Se ei sammu mutta tehot menee sille tasolle että käytettävissä on ehkä 50 heppaa 110:stä.
Joskus joutunut keskeyttämään ohituksen kun tehot katoaa rinnalla.
Asia korjaantuu sillä kun sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen,muuten ei tehot palaudu.Meillä tdi golf zipattu 125hv teki samaa ja egr:n puhdistus auttoi,laitoin sinne laipan väliin levyn missä oli 6mm reikä,silloin moottori ei saa niin paljon paskaa pakopuolelta.
Voi tuo vika olla myös ahtopaineen ohjauksessa,yliahdolla moottorinohjaus lopettaa ahtamisen kokonaan,virtojen käyttö pois nollaa tilanteen.
On se nykyään niin vaikeaa kun moottoria pitää oikein erikseen ohjata jollain helvetin sähköbokseilla. 30 vuotta sitten ei tarvittu mitään moottorinohjauksia ja kymmeniä antureita sotkemaan asioita, miten ne moottorit silloin saatiin toimimaan?
Ainoa "moottorinohjaus" mitä tarvittiin oli ratin ja penkin välissä. Ei taatusti hävinnyt moottorista tehot kesken ohituksen jos ei nostanut jalkaa pois kaasupolkimelta.
Vikakoodien luku on ensimmäinen askel tuollaisten vikojen korjauksessa. Siellä voi olla oikeastaan aivan mitä vaan rikki. Voi olla esim. imuvuotoa, anturivikaa, kontaktihäiriötä, polttoainepumpun vikaa tai vaikka monia eri vikoja kerralla, jotka yhdessä aiheuttavat kyseisen moottorin vikavalon.
Audiin erikoistuneella ohjelmalla pystyy lukemaan vikakoodeja autosta ja testaamaan auton komponentteja. Kannattaa ottaa yhteyttä jonkun audifoorumin kautta harrastelijoihin, joilla on laitteistot hallussaan.
Tungeppa se toyota sun hanuriis. Koska toytoissahan ei ole ja tule vikoja? Ha elä sit siinä valheessa.
Katalysaattori? Tai voi olla että joku lampda anturi paskana. Aika yleistä. Selviää vika koodien luvulla mikä vika. Joku nyrkkipaja niin on halvempi.