Tunnistatko ihmisen ammatin luonteen perusteella?
Itse toimin asiakaspalvelijana, ja tunnistan nykyään lähestulkoon 100% varmuudella hoitoalalla toimivat ihmiset. Sairaanhoitajat ja lähihoitajat tuntuvat järjestään olevan sisältä kuolleita ja epämiellyttäviä asiakkaita. Epämiellyttävyydellä en nyt tarkoita huonostikäyttäytyvää. Lääkärit eroavat tästä porukasta jokseenkin, vaikka heissä on usein toisenlaista epämiellyttävyyttä. Molemmat ammattiryhmät tuntuvat olevan hyvin itsekeskeisiä, mutta tuovat sen eri tavalla esiin kohtaamistilanteissa. Sairaanhoitajissa ja lähihoitajissa usein jotain hyvin passiivisaggressiivista.
Yrittäjät ovat usein myös hyvin itseriittoisia. Riippuu tietenkin yrityksestä, mutta esimerkiksi maahantuojat väläyttelevät innokkaasta amexejaan, ja pöyristyvät, mikäli sillä ei voi maksaa.
Ravintola-alan ihmiset ovat usein raivostuttavan kovaäänisiä.
Nämä ovat silmiinpistävimmät havainnot.
Kommentit (20)
Ihmiset puhuu niin paljon työasioistaan vapaa-ajalla, että on vaikea olla tekemättä johtopäätöksiä. Sitten taas pukeutuminen ja yleinen olemus indikoivat jotain sosioekonomisesta statuksesta, josta on taas helppo päätellä, onko kyseessä hoitsu vai lääkäri.
Minua ei ainakaan tunnisteta. Useimmiten luullaan opettajaksi, joskus lääkäriksi ja aika usein näyttelijäksi.
Oikea vastaus: lastenhoitaja :)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset puhuu niin paljon työasioistaan vapaa-ajalla, että on vaikea olla tekemättä johtopäätöksiä. Sitten taas pukeutuminen ja yleinen olemus indikoivat jotain sosioekonomisesta statuksesta, josta on taas helppo päätellä, onko kyseessä hoitsu vai lääkäri.
Pukeutumisesta ja ulkoisesta olemuksesta ei voi päätellä mitään. Tunnen tohtoreita jotka näyttävät hampuuseilta ja ei-akateemisia työttömiä jotka käyttäytyvät sivistyneesti ja olemus on siisti ja huoliteltu (ei yliampuva merkkitutteineen tms).
Asiakaspalvelijana myös ja tunnistan jos joku on muusikko tai taiteilija. :)
Missä asiakaspalvelija kysyy missä ammatissa oikeasti toimin? Sitä paitsi jos sitä nyt joku sattuisi kysymään(yleensä lomakkeissa tms.) se vaihtelee tilanteesta riippuen koska en tee pelkästään yhtä työtä.
No en todellakaan tunnista, melko suuret harhakuvitelmat saa olla omista ihmistuntemustaidoistaan, jos moiseen väittää pystyvänsä. :D
En tiedä uskoako lähi- ja sairaanhoitakien kylmyyteen ja kuolleisuuteen sisältä, mutta jos jotain sellaista on, voisiko johtua rankasta ja vastuullisesta työstä jota tekee liian vähälukuinen henkilökunta?
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan tunnista, melko suuret harhakuvitelmat saa olla omista ihmistuntemustaidoistaan, jos moiseen väittää pystyvänsä. :D
No eipä se itseasiassa ihan kamalan vaikeaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Missä asiakaspalvelija kysyy missä ammatissa oikeasti toimin? Sitä paitsi jos sitä nyt joku sattuisi kysymään(yleensä lomakkeissa tms.) se vaihtelee tilanteesta riippuen koska en tee pelkästään yhtä työtä.
Kuka tässä on mitään kyselemisestä puhunut?
Hoitajana olen kyllä melko hyvin oppinut tunnistamaan tekstin tai puheiden perusteella harhaisen ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asiakaspalvelija kysyy missä ammatissa oikeasti toimin? Sitä paitsi jos sitä nyt joku sattuisi kysymään(yleensä lomakkeissa tms.) se vaihtelee tilanteesta riippuen koska en tee pelkästään yhtä työtä.
Kuka tässä on mitään kyselemisestä puhunut?
No mistä sen voi sitten oikeasti tietää ellei kysy?
Vierailija kirjoitti:
Missä asiakaspalvelija kysyy missä ammatissa oikeasti toimin? Sitä paitsi jos sitä nyt joku sattuisi kysymään(yleensä lomakkeissa tms.) se vaihtelee tilanteesta riippuen koska en tee pelkästään yhtä työtä.
Kenties pukeudut ja käyttäydyt eri tavoin riippuen siitä mitä milloinkin työksesi teet ;)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset puhuu niin paljon työasioistaan vapaa-ajalla, että on vaikea olla tekemättä johtopäätöksiä. Sitten taas pukeutuminen ja yleinen olemus indikoivat jotain sosioekonomisesta statuksesta, josta on taas helppo päätellä, onko kyseessä hoitsu vai lääkäri.
Kaikki eivät puhu työstään mitään vapaa-ajalla, jotkut vaitiolovelvollisuuden takia ja jotkut siksi että vapaa-aika on tosiaan vapaa-aikaa eikä sitä uhrata työlle, edes ajatuksissa tai puheissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asiakaspalvelija kysyy missä ammatissa oikeasti toimin? Sitä paitsi jos sitä nyt joku sattuisi kysymään(yleensä lomakkeissa tms.) se vaihtelee tilanteesta riippuen koska en tee pelkästään yhtä työtä.
Kuka tässä on mitään kyselemisestä puhunut?
No mistä sen voi sitten oikeasti tietää ellei kysy?
Sen vain tietää.. ja on helppo uskoa olevansa oikeassa kun ei varmista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asiakaspalvelija kysyy missä ammatissa oikeasti toimin? Sitä paitsi jos sitä nyt joku sattuisi kysymään(yleensä lomakkeissa tms.) se vaihtelee tilanteesta riippuen koska en tee pelkästään yhtä työtä.
Kenties pukeudut ja käyttäydyt eri tavoin riippuen siitä mitä milloinkin työksesi teet ;)
Asiakaspalvelija ei näe minua työssäni.
En kyllä yhtään allekirjoita noita hoitaja kommentteja! Tunnen monta lähihoitajaa ja kaikki on kyllä aina näkemissäni asiakaspalvelutilanteissa ollut ihan perus kohteliaita.
Kohteliaisuus ja käytös on ihan muusta kuin ammatista kiinni. Eikä toisen ammattia voi päälle päin arvata. Muakin luullaan AINA jonkun alan taiteilijaksi, vaikka oon vaan tavallinen kaupan kassa, jonka olisi tarkoitus lähteä opiskelemaan HOITAJAKSI. Ehkä musta sitten tulee yhtäkkiä töykeä, kun olen opiskellut loppuun?? Koska nyt mua on kuvailtu aina iloiseksi ja ystävälliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asiakaspalvelija kysyy missä ammatissa oikeasti toimin? Sitä paitsi jos sitä nyt joku sattuisi kysymään(yleensä lomakkeissa tms.) se vaihtelee tilanteesta riippuen koska en tee pelkästään yhtä työtä.
Kuka tässä on mitään kyselemisestä puhunut?
No mistä sen voi sitten oikeasti tietää ellei kysy?
Sen vain tietää.. ja on helppo uskoa olevansa oikeassa kun ei varmista :)
Juu näihinhän esim. täällä törmää useinkin jotka luulevat tai olettavat tietävänsä... todellisen tiedon kanssa sillä yleensä on yllättävän vähän tekemistä.
Aloittaja on oikea asiakaspalvelun kukkanen. Kaikki asiakkaat on hänestä epämiellyttäviä, vain eri tavalla. :D
Hoitajat ei kyllä ole mitenkään sisältä kuolleita. Mutta useimmat heistä antavat itsestään niin paljon päivän aikana, ihmisille joilla on oikeasti hätä, että se energia pitää priorisoida näille potilaille. Jos näyttää, että joku tyyppi pärjää ja on terve ja kaikinpuolin ok muutenkin, niin ei tälle ihmiselle aleta tuhlaamaan kallisarvoista ylimääräistä huomiota, tai jossain vaiheessa päivää vaan takki on tyhjä. Eikä se saa olla, jos potilaita on vielä hoitamatta sille päivälle.
Enkä sano että näin olisi kaikkien hoitajien kohdalla, mut joskus, joidenkin kohdalla, ne inhimilliset rajat vaan tulee vastaan.
Mistä sä tiedät että tunnistat ne oikein? Sanooko ne aina lähtiessään että "by the way, olen hoitsu!"?