Miksi matematiikka opetetaan väärin peruskoulun yläasteella - ovatko opettajat tästä tietoisia lainkaan?
Esimerkki. PYTHAGORAAN LAUSE opetetaan aina väärin. Miksi ei voida olla totuudenmukaisia?
Matikan opettajat opettajat kertovat, että a^2 + b^2 = c^2, vaikka oikea yhtälö on muotoa a^2+b^2+c^2=d^2.
Etc.
Ei ihme, että Suomella menee huonosti, kun edes opettajat eivät osaa opettaa perusasioita.
Kommentit (11)
Pythagoraan lause ja pythagoraan quadruple ovat eri asioita.
Hypotenuusalle piirretyn neliön pinta-ala (c^2) on sama kuin kateeteille piirrettyjen neliöiden yhteenlaskettu pinta-ala (a^2+b^2).
Tai ainakin näin tyhmät matikanopet on kertonu? Voisitko avata vähän tota omaas?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki. PYTHAGORAAN LAUSE opetetaan aina väärin. Miksi ei voida olla totuudenmukaisia?
Matikan opettajat opettajat kertovat, että a^2 + b^2 = c^2, vaikka oikea yhtälö on muotoa a^2+b^2+c^2=d^2.
Etc.
Ei ihme, että Suomella menee huonosti, kun edes opettajat eivät osaa opettaa perusasioita.
Ootko kertonu sipilälle?!
Se raivostuu kun kuulee tästä!
Ap, yleensä asiat peruskoulussa ja vielä lukiossakin esitetään yksinkertaisesti. Ei lapset ihan aidosti pysty ymmärtämään asioita laajemmassa mittakaavassa. Kommentoimatta tätä tiettyä asiaa, niin esimerkiksi alakoulussa opetetaan iloisesti, että 3-4 = ei voi laskea. Sitten jossain vaiheessa välähtää, että se onkin -1. Ja mites sitten neliöjuuri. Opetetaan, ettei miinusmerkkisestä luvusta voi ottaa neliöjuurta ja tämä taisi olla vielä lukiossakin.
Kysymys on siitä, että lasten oppimis- ja käsityskyky on rajallinen. Ei liikaa kaadeta kerralla, kun suurin osa ei vaan kykene.
Siis millä Perusteella se muka on noin? Kolmiossa on 3 kulmaa joten ei siihen voi tulla vaan yhtä kulmaa d:nä lisää? "Kolmion kateettien neliöiden Summa on yhtä suuri kuin hypotenuusan neliö." Katsopa vaikka Wikipediasta tämä. Ja Tiedoksesi vaan Suomessa on koulutus huippuluokkaa ja opettajat on taatusti koulutettu siihen mitä tekevät.
//edit: Tais olla provo vaan :D
Vierailija kirjoitti:
Jaa, onko tuo kolmiulotteinen kolmio ?
Juuri näin. On juuri se kolmiulotteinen suorakaide, ja 3D on maailma jossa elämme, ei 2D, kuten matikan opet yrittävät väittää.
d kertoo lävistäjän pituuden 3D-maailmassa, jopa Hollywood osaa hyödyntää tätä, mutta Suomessa hys hys.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, onko tuo kolmiulotteinen kolmio ?
Juuri näin. On juuri se kolmiulotteinen suorakaide, ja 3D on maailma jossa elämme, ei 2D, kuten matikan opet yrittävät väittää.
d kertoo lävistäjän pituuden 3D-maailmassa, jopa Hollywood osaa hyödyntää tätä, mutta Suomessa hys hys.
- ap
Pythagoraan lause on kyllä tuo kaksiulotteinen tapaus, koska Pythagoras oli tiettävästi ensimmäinen, joka todisti sen. Lause voidaan kuitenkin yleistää muillekin euklidisille avaruuksille kuin kaksiulotteiselle tapaukselle.
Muutenkaan ei ole perusteltua väittää, että kolmiulotteinen tapaus olisi se oikea Pythagoraan lause. Ensinnäkin matematiikka pohjautuu aksioomiin eikä fysiikkaan. Toiseksi suhteellisuusteorian mukaan maailmankaikkeus ei ole euklidinen avaruus, joten Pythagoraan lause on fyysisten mittojen suhteen vain likiarvo, joskin arkisissa tapauksissa äärimmäisen tarkka sellainen.
Siinä tapauksessa myös yliopistossa opetettaisiin väärin.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt matikkaa.
Mua aina lapsena risoi jo se kun oli ne hemmetin janat. Siis "tämä jana 2 cm pitkä" jne... Niillä janoilla ei koskaan ollut leveyttä, eli käytännössä miten voi olla olemassa jokin esine, jolla on vain pituus, muttei leveyttä, saati syvyyttä?
Missä on tämä yksiulotteinen avaruus, jossa nää janat hengaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, onko tuo kolmiulotteinen kolmio ?
Juuri näin. On juuri se kolmiulotteinen suorakaide, ja 3D on maailma jossa elämme, ei 2D, kuten matikan opet yrittävät väittää.
d kertoo lävistäjän pituuden 3D-maailmassa, jopa Hollywood osaa hyödyntää tätä, mutta Suomessa hys hys.
- ap
Ystävä hyvä, kolmiulotteisen eivät kuulu peruskoulun opetusohjelmaan, kuten ei se neljäs ulottuvuus, jota eräs kolmasluokkalainen kysyi, kun opetettiin erimallisia kappaleita.
Jaa, onko tuo kolmiulotteinen kolmio ?