Latinaa yläasteella opiskelevien vanhempia?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha kieli josta ei ole mitään käytännön hyötyä. Eikö oppilaan resursseja kannattaisi suunnata johonkin muuhun?
Tämä, nimim: kolme vuotta latinaa yläasteella
En ole latinistin vanhempi, vaan itse latinisti. Tässä muutama kommentti:
Kielenä latina ei ole sen vaikeampi kuin muutkaan kielet, eli opettelu vaatii töitä kuten jokaisen kielen opettelu.
Kieli avaa ikkunan historiaan, uskontoon, filosofiaan ja tieteen maailmaan. Ja näkymä tästä ikkunasta on erilainen kuin nykykielten välittämä.
Latina tutustuttaa opiskelijansa myös Rooman, Italian, koko Välimeren alueen ja Euroopan historiaan ja kulttuuriin. Se antaa hyvän vaihtoehdon ja vastapainon perinteiselle Suomi-keskeiselle, joskus vähän suppealle maailmankuvalle.
Latina on ehdottomasti loistava vaihtoehto kulttuurista, historiasta ja kielistä kiinnistuneelle nuorelle.
Joillain nyt vaan on niitä resursseja enemmän kuin toisilla. Ja en ole ap.
Hei, kerrotteko vielä latinaluokalla opiskelleet, kuinka paljon luokalla oli tyttöjä/poikia?
Vierailija kirjoitti:
En ole latinistin vanhempi, vaan itse latinisti. Tässä muutama kommentti:
Kielenä latina ei ole sen vaikeampi kuin muutkaan kielet, eli opettelu vaatii töitä kuten jokaisen kielen opettelu.
Kieli avaa ikkunan historiaan, uskontoon, filosofiaan ja tieteen maailmaan. Ja näkymä tästä ikkunasta on erilainen kuin nykykielten välittämä.
Latina tutustuttaa opiskelijansa myös Rooman, Italian, koko Välimeren alueen ja Euroopan historiaan ja kulttuuriin. Se antaa hyvän vaihtoehdon ja vastapainon perinteiselle Suomi-keskeiselle, joskus vähän suppealle maailmankuvalle.
Latina on ehdottomasti loistava vaihtoehto kulttuurista, historiasta ja kielistä kiinnistuneelle nuorelle.
Tämän lisäksi on hyvä huomioida, että latina on kuollut kieli, eli sitä ei opiskella ihan samalla tavalla kuin vaikkapa saksaa. Ei opetella kahvilasanastoa, vaan kielioppia on tuntuvasti enemmän.
Miksi latinaa opiskella ellei aio lääkäriksi tai papiksi. Poikani ei opiskellut latinaa ja pääsi Hgin lääkikseen.
Lapseni on kieliluokalla, jossa osa opiskelee latinaa.
Oma poikani siis opiskelee muuta kieltä.
Luokalla on 12 tyttöä ja 4 poikaa. Rauhallinen, ihana luokka.
Vierailija kirjoitti:
Miksi latinaa opiskella ellei aio lääkäriksi tai papiksi. Poikani ei opiskellut latinaa ja pääsi Hgin lääkikseen.
Onnittelut pojallesi: kova suoritus. Nimittäin ei näytä hänellä ainakaan olevan geeneissä halu kehittyä, osata ja kouluttautua...
Opiskelen yliopistossa alaa, johon kuului yksi pakollinen latinan kurssi, vastailen tästä näkökulmasta :) Plussaa että aakkoset oli nämä "normit".
Latina on mielestäni helppo kieleksi, yleensä olen todella huono kielissä mutta latina onnistui ainakin jossain määrin, Lausuminen latinassa on aika samanlainen kuin suomessa. Monet sivistyssanat ja englannin sanat tulevat latinan kielestä, ja latinan osaaminen voi auttaa ymmärtämään näitäkin paremmin.
Eli myöhemmin latinaa saattaa tarvita yliopistossa/ammattikorkeassa jonkin verran, ja tämän jälkeen työelämässäkin. Riippuu siitä, mitä tekee työkseen.
Eihän tiedosta ja oppimisesta ainakaan haittaa ole.
Vierailija kirjoitti:
En ole latinistin vanhempi, vaan itse latinisti. Tässä muutama kommentti:
Kielenä latina ei ole sen vaikeampi kuin muutkaan kielet, eli opettelu vaatii töitä kuten jokaisen kielen opettelu.
Kieli avaa ikkunan historiaan, uskontoon, filosofiaan ja tieteen maailmaan. Ja näkymä tästä ikkunasta on erilainen kuin nykykielten välittämä.
Latina tutustuttaa opiskelijansa myös Rooman, Italian, koko Välimeren alueen ja Euroopan historiaan ja kulttuuriin. Se antaa hyvän vaihtoehdon ja vastapainon perinteiselle Suomi-keskeiselle, joskus vähän suppealle maailmankuvalle.
Latina on ehdottomasti loistava vaihtoehto kulttuurista, historiasta ja kielistä kiinnistuneelle nuorelle.
Ja paskat, ihan saman kultuurin tutkimisen voi tehdä ilman latinankielen osaamista. Sitten jos aikoo tutkijaksi johonkin Vartikaanin arkistoon, niin tuo kielitaito on hyväksi. Jatkaa nimim. kolme vuotta latinaa yläasteella
Täysin turha kieli josta ei ole mitään käytännön hyötyä. Eikö oppilaan resursseja kannattaisi suunnata johonkin muuhun?