Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matematiikasta kysymys...

Vierailija
03.10.2015 |

Tarvitseeko matematiikassa merkitä sanalliseen tehtävään erillinen vastaus, jos ei sitä erikseen pyydetä merkitsemään (Ylä-asteella). Mielestäni ei, mitenkäs teidän?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanalliseen kysymykseen aina sanallinen vastaus.

(Yläasteella)

Vierailija
2/4 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama pätee jo myös ensimmäisellä luokalla.. daa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikan opettajana vastaan tähän niin, että olisi mukavaa, jos oppilaat vastaisivat kysymykseen niin että olisi selkeästi nähtävissä sekä ratkaisu että vastaus. Usein näkee oppilaiden antavan esimerkiksi pelkän vastauksen ja varsinainen ratkaisu on pyyhitty pois. Himmeällä ja valoa vasten sieltä kyllä saattaa löytää aivan oikeitakin päätelmiä, mutta suurennuslasilla kokeita ei aina viitsisi korjata. Siksi toivoisin, että alakoulussa opettajat lopettaisivat älyttömän häsäämisen marginaalien ja siistien viivottimella piirrettyjen murtolukujen jakoviivojen tekemisen ja opettaisivat oppilaat sen sijaan laskemaan, sekä perustelemaan vastauksensa. Se matematiikka on niin sanotusti niissä välivaiheissa, oikea vastaus on lähinnä suotuisa seuraus ratkaistusta tehtävästä. Enemmän on parempi kuin vähemmän.

Käytännössä monien oppilaiden käsiala on kuitenkin niin onnetonta, että sieltä saa todella etsiä sitä vastausta ja jos sieltä jotain oikeaa pohdintaa löytyy niin monesti hyvää hyvyyttään tulee annettua pisteitä. On kuitenkin täysin tehtäväkohtaista miten ne pisteytetään. Jos jokin asia on opetettu niin, että "kirjoita loppuun Vastaus-kaksois-piste-lukuarvo-ja-yksikkö", silloin tehtävään tulee vastata niin. Varsinkin, jos koko muu oppilasryhmä toimii näin, ja yksi tai kaksi jättää vastaamatta niin kuin opastetaan, niin ei siitä voi täysiä pisteitä antaa.

Yhdestä tehtävästä en kävisi opettajalle nillittämään, jos täysiä pisteitä ei ole tullut, vaikka omasta ja oppilaan vanhemman mielestä tehtävä onkin oikein. Korjasin juuri nipun kokeita, ja laskin käyneeni läpi noin 1500 tehtävää vastauksineen, joten jo pelkästään volyymitasolla uskon että opettajat osaavat arvioida mitä oppilaiden pitäisi osata, ketkä ovat ymmärtäneet, ketkä esittävät ymmärtäneensä, ja kelle matematiikka on kuin vierasta kieltä.

Vierailija
4/4 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Minulle on vain kerrottu kotona että ei tarvitse erillistä vastausta laittaa (juuri niihin sanallisiin), ellei sitä erikseen pyydetä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän