Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhuin vieraalle lapselle kaupassa, äidin reaktio hämmentää..

Vierailija
03.10.2015 |

Olin Cittarissa tänään, ja kävelin karkkihyllyjen ohitse kohti kassoja. Siellä oli pieni n. 3v lapsi joka itki, äitinsä teki karkkipussia siinä parin metrin päässä ja ei reagoinu lapsen itkuun millään tavalla. Hymyilin lapselle, ja kysyin mikä hätänä. Ja jotain pientä siinä höpötin, ja lapsi lopetti itkun. Sitten tämä äiti tuli lapsen luo, kiskaisi kovakouraisesti lapsen selkänsä taakse ja sano vihaisesti että tuntemattomille ei saa puhua. Sen jälkeen kattoi mua tosi, tosi vihasesti ja tokas että pidä sinäkin suusi kiinni toisten lapsille.
Olin vaan et okei, kävelin pois ja siis en tajua edelleenkään mikä tälle naiselle tuli. En tarkottanut mitään pahaa ja tuli vaan mieleen että vaikutanko jotenkin pahalta ihmiseltä sen reagtion takia. Täytyy tästä lähin varmaan pitää suu kiinni kaupassa, ettei kukaan vaan saa mitään vääriä mielikuvia tekemisistäni.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä tuollaisista raivokkaista olennoista.

Vierailija
2/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kelvottomalta äidiltä, ei huomio lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tehnyt mitään väärin. Voi olla, että lapsi itkee ja kitisee paljon, jolloin tämä äiti on vaan hermot niin kireellä että räjähtelee kaikille. En kyllä itse ymmärrä äitejä, jotka ignooraa lapsen itkemisen kaupassa täysin. Itselläni on 1-vuotias tyttö ja kyllä yrittäisin häntä hyssyttää jos kaupassa tai muualla alkaa itkemään/kiukkuamaan. Kyllä itsekin joskus juttelen muiden lapsille  :) Jos joku siitä suuttuu niin se vika on kyllä sen ihmisen päässä.

Vierailija
4/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksi ihminen käyttäytyi typerästi, ei sinun tarvitse muuttaa käytöstäsi.

Vierailija
5/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tää äiti oli väsynyt, pinna kireellä jne. Et tehnyt mitään väärää.

Vierailija
6/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kummaa käytöstä. Ehkä tämä äiti aikoo opettaa lapsilleen, että on vaarallista kun joku vieras, varsinkin aikuinen ihminen tulee juttelemaan. Tällainen ystävällinen juttelu tavallaan sekoittaa tämän äidin opetukset. 

Myös minä sanon joskus jotain vieraille lapsille esim. silloin kun lapsi hymyilee minulle. Yleensä vanhemmat ovat olleet siitä hyvillään, mikäli olen yhtään ollut tilanteen tasalla. 

Vierailija
7/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tehty. Olipa hölmösti käyttäytynyt äiti, ehkä hän tosiaan oli väsynyt ja siksi kireä

Vierailija
8/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tympeä reaktio tuolta äidiltä. Jospa siinä oli joku tilanne ollut päällä, ja ajatteli että tulet kritisoimaan hänen kasvatustaitojaan...

Vierailija
9/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halus opettaa että vieraille ei puhuta ja se on kyllä ihan oikein. Mikä lie karkkihyllyillä vaaniva "namutäti" oletkin.

Vierailija
10/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni tuollaiseen kysymykseen sisältää piiloviesti että äiti on huono, kun kyselet suoraan lapselta mikä hätänä vaikka äiti on vieressä. Eli ymmärrän äidin reaktion, ja AP voisi keskittyä omiin asioihinsa!!

Vierailija
11/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä mieleen, että mun lapsille saa toki jutella, mutta mieluiten silloin kun ne on normaalilla päällä. Kiukkukohtauksen sattuessa hoidan mieluiten tilanteen itse. Mutta en kyllä noin töykeästi sanoisi siltikään, kuin kyseinen äiti...

Vierailija
12/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:08"]Oli kummaa käytöstä. Ehkä tämä äiti aikoo opettaa lapsilleen, että on vaarallista kun joku vieras, varsinkin aikuinen ihminen tulee juttelemaan. Tällainen ystävällinen juttelu tavallaan sekoittaa tämän äidin opetukset. 

Myös minä sanon joskus jotain vieraille lapsille esim. silloin kun lapsi hymyilee minulle. Yleensä vanhemmat ovat olleet siitä hyvillään, mikäli olen yhtään ollut tilanteen tasalla. 
[/quote]
Typerää opettaa ettei vieraille saa jutella, ei sellaisesta voi kuitenkaan pitää kiinni ja lapsesta tulee vainoharhainen. Parempi opettaa tarkemmin että vierailta ei saa ottaa vastaan mitään herkkua eikä vieraiden kanssa saa lähteä mihinkään.

Vierailija
13/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaktio, ei reagtio.

Vierailija
14/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:11"]

Mun mielestäni tuollaiseen kysymykseen sisältää piiloviesti että äiti on huono, kun kyselet suoraan lapselta mikä hätänä vaikka äiti on vieressä. Eli ymmärrän äidin reaktion, ja AP voisi keskittyä omiin asioihinsa!!

[/quote]

Nimenomaan näin. Olisi ollut aivan eri asia jos äitiä ei olisi näkynyt mailla halmeilla. Toki äiti olisi voinut olla ystävällisempi mutta ymmärtäähän tuon reaktion jos päivä muutenkin on mennyt päin peetä.

Meillä muuten 4v. itki karkkihyllyn vieressä juuri eilen kun kielsin koskemasta sormin niihin irtokarkkeihin. 

Vierailija
15/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:08"]Oli kummaa käytöstä. Ehkä tämä äiti aikoo opettaa lapsilleen, että on vaarallista kun joku vieras, varsinkin aikuinen ihminen tulee juttelemaan. Tällainen ystävällinen juttelu tavallaan sekoittaa tämän äidin opetukset.  Myös minä sanon joskus jotain vieraille lapsille esim. silloin kun lapsi hymyilee minulle. Yleensä vanhemmat ovat olleet siitä hyvillään, mikäli olen yhtään ollut tilanteen tasalla.  [/quote] Typerää opettaa ettei vieraille saa jutella, ei sellaisesta voi kuitenkaan pitää kiinni ja lapsesta tulee vainoharhainen. Parempi opettaa tarkemmin että vierailta ei saa ottaa vastaan mitään herkkua eikä vieraiden kanssa saa lähteä mihinkään.

[/quote]

Näin on. 

Vierailija
16/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä mielessä ymmärrän äitiä, jos kakru itki jostain sellaiisesta syystä että ei saanut tehdä mitä haluaa. Mitä sitten lässyttää kiukuttelevalle kakaralle ja pitkittää tilannetta. Menee sekin opetus hukkaan, kun ulkopuoliset puuttuu.

Vierailija
17/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:05"]

Kuulostaa kelvottomalta äidiltä, ei huomio lasta.

[/quote]

no höpö höpö. Taidat olla lapseton? Todennäköisesti lapsi halusi itselleen jotain, jota äiti oli häneltä kieltänyt.

Jos uhmaikäisellä on kunnon uhmakohtaus päällä, monasti paras strategia ON sivuuttaa se. Jos alat kovasti lasta huomioida, huuto vaan kiihtyy. Keskustella kannattaa vasta, kun lapsi on vähän rauhoittunut - kirkuvalle lapselle on turha yrittää puhua järkeä.

Ap oli vieras ihminen, joten hänen lähestymisensä sai lapsen hämmentymään ja lopettamaan itkunsa. Äidin lohduttelu tuskin olisikaan toiminut samalla lailla.

Sinänsä tietysti äidin reaktio oli todella outo. Onko ap nainen? Jos on mies, ehkä äidillä oli omat syynsä säikähtää hänen jutusteluaan vieraalle lapselle (juu, eivät ole kaikki lapsirakkaat miehet pedofiilejä, itse en säikähtäisi, mutta jos vaikka äiti on itse joutunut pedofiilin ahdistelemaksi, niin reaktio on jollain tasolla ymmärrettävämpi).

Minusta olisi vain mahtavaa, jos aikuiset osaisivat olla kilttejä ja avoimia vieraillekin lapsille. Siten lapsista kasvaa luottavaisia ja positiivisia.

Vierailija
18/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mustasukkainen lapsestaan. Varmaan näitä samoja jotka vahtii ettei oma mieskään saa puhua muille naisille.

Vierailija
19/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuohan on ns. normaalireaktio tai vastapuolen normaalikäytös tuollaisessa tilanteessa Suomessa, valitettavasti. Juuri missään muualla maailmassa käytös ei ole tuollaista.

Vierailija
20/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:06"]

No et tehnyt mitään väärin. Voi olla, että lapsi itkee ja kitisee paljon, jolloin tämä äiti on vaan hermot niin kireellä että räjähtelee kaikille. En kyllä itse ymmärrä äitejä, jotka ignooraa lapsen itkemisen kaupassa täysin. Itselläni on 1-vuotias tyttö ja kyllä yrittäisin häntä hyssyttää jos kaupassa tai muualla alkaa itkemään/kiukkuamaan. Kyllä itsekin joskus juttelen muiden lapsille  :) Jos joku siitä suuttuu niin se vika on kyllä sen ihmisen päässä.

[/quote]

huomaat kyllä, miksi, jahka lapsesi tulee uhmaikään.

Ap, saati sinä et voi tietää, mitä siinä oli tapahtunut ENNEN ap:n paikalletuloa. Todennäköisesti lapsi kiukutteli itselleen jotain, josta oltiin keskusteltu siinä ensin, ja äiti oli yrittänyt perustella kieltoaan ja saada tilanteen sujumaan nätisi.

Kun kolmevuotias alkaa kiukutella, ja huuto nousee, siinä ei välttämättä tehoa yhtään mikään puhe ja halittelu. Itsekin olen vastaavissa tilanteissa antanut lapsen kiukutella ja huutaa hetken, ja vasta kun lapsi on saanut kiukun ja pettymyksen purettua ja itku alkaa laantua, olen lohduttanut, sanoittanut äskeisen kiukun "ymmärrän kyllä, että sinua harmittaa, kun et saa xxx:ää, mutta mitäpä jos sen sijaan...." Ja kiinnittänyt huomion johonkin mieluisaan.

Tärkeintä on, että lapsi a) ei opi, että kiukuttelulla saa äidin pään käännettyä, b) koe kiukuttelua muuten palkitsevaksi (tästä syystä en yleensä vienyt myöskään lasta ulos kaupasta, ostokset tehtiin loppuun saakka), c) koe, että vihaa EI saisi purkaa. Kyllä saa, maailmaan mahtuu ääntä ja negatiivisetkin tunteet ovat ok. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan