Pitääkö tämä eskarilaisen osata?
Pitääkö tässä vaiheessa eskarilaisen tietää millä kirjaimella jokin sana alkaa?
Esim. äiti sanoo Pekka, niin lapsi osaa sanoa heti, että millä kirjaimella Pekka alkaa(P).
Lapseni osaa kaikki kirjaimet ja on erityislapsi (dysfasia).
Tuli vain palaverissä palutetta, ettei tiedä aina kirjaimia millä jokin sana alkaa( tietää siis melkein aina).
Lisäksi annettiin palautetta jollain vanhalla testatulla lapulla, että lapseni tunnistaa vain 9 kirjainta ja totuus on, että poika osaa kaikki kirjaimet. Oppinut nyt syksyllä ja nämä kirjaimet testattu heti eskarin alussa.
En suostunut laittamaan lastani erityiskouluun ja onneksi vanhemmat saa päättää lapsen koulunkäynnistä.
En tiedä normaalin lapsen tasoa, mutta käsitykseni mukaan lapseni ei ole jäljessä yhtään normaalisti kehittynyttä lasta.
Närkästyyttä siksi, että koulupsykologi oli mukana palaverissä ja kyseessä koulunvalintaan liittyvä palaveri.
Lapsi laskee myös sujuvasti plus ja miinuslaskuja.
Kerta raapusulla sai dysfasia diagnoosin sairaalassa ja yritin siellä sanoa, että kaikki ei ole sitä ettei ymmärrä, koska mielestäni lapsi ei kuuntele eli add lapsi.
Erittäin älykäs ja tietäväinen poika, joka takuulla tutkitaan yksityisellä neuropsykologilla ensi keväänä.
Käsitykseni mukaan kaikki eskarilaiset ei osaa edes kaikkia kirjaimia.
Lisäksi poika osaa erotella sanasta ensimmäisen ja viimeisen tavun.
Kommentit (39)
ei tiedä milla kirjaimella sanat alkaa, eikä tiedä kaikkia kirjaimia.
Jos esim haluaa kirjoittaa ankat, niin luettelen kirjaimet hänelle näin : A - sun nimen toinen kirjain, N- sun nimen kolmas kirjain, K- se jota harjoittelet jne. joitain kirjaimia piirrän ilmaan esim E.
ja on siis normi lapsi.
Vanhin lapseni tosin luki jo sujuvasti eskarissa. seuraavat eivät ole lukeneet.
Lapseni siis tutkittu kerran foniatrisella puolella ja jakso kesti 3 päivää ja yhden päivän aikana 2 tuntia testejä peräkkäin.
Tähän mennessä oppimisvaikeudet eivät ole toteutuneet.
Syy miksi epäilen, että lapsi add on: Vahva mielikuvitus, taiteellisuus, kekseliäisyys, suuttuu helposti ja usein, älykäs ja vaatteista tosi tarkka.
Väärällä diagnoosilla voi arviot lapsesta mennä väärin. Toki lapsellani on dysfasiakin, mutta se näyttäytyy kapeasti ja jännästi.
Aina olen pitänyt lasta add lapsena.
Inhoaa adhd lapsia ja kärsii heistä,kun toiset käy kimppuun). Varmasti erityisluokalla on näitä lapsia.
Menee pelleilyyn herkästi mukaan ja tähän sairauteen on hyvä lääkehoitokin.
Aina saan kuulla, että lapseni ei varmaan ymmärrä mikä päivä on huomenna.
Ymmärtää huomisen, ylihuomisen, viikonlopun, kuukauden ja vuoden. Itseasiassa hyvin tarkka päivämääristä ja vähän liiankin tarkka.
Näin käy, kun lääkärin mielestä ei ole väliä onko lapsi add vai daysfasia lapsia, siis kumpi on se päähäiriö ja kumpi lisäoire.
Uskon, että silloin arvioidut oppimisvaikeudetkin voi mennä osittain mönkään.
Itse olin eskari vuonna 1984 ja ei muistaakseni silloin vaadittu eskarissa et pitäs kaikkee osata ja hallita. Itse opin kirjaimet ym vasta koulussa ja lukemaan ekalla luokalla joulun jälkeen. Onko vaatimukset nykypäivänä nousseet?
Jotkut vasta harjoittelevat kirjaimia, toiset lukevat ja kirjoittavat tarinoita.
Opettajana en ymmärrä, miksi teet lapsellesi karhunpalveluksen? Jos hänellä on diagnoosi ja erityisopettajan mielestä hän hyötyisi erityisluokasta, niin se on varmasti silloin juuri niin.
Tavallisella luokalla hän todennäköisesti jää riittämättömien tukitoimien vuoksi (resurssit ovat pienet) jalkoihin ja itsetunto murentuu, kun huomaa ettei opi samalla tavalla kuin muut. Lisäksi hän vie opettajan aikaa niin paljon, etteivät muutkaan opi kykyjensä mukaan.
Oikeasti, en tiedä ketään opettajaa, jonka mielestä integraatio normiluokkaan olisi hyvä ratkaisu tuollaisessa tilanteessa.
Meidän juuri 4v. täyttänyt osaa luetella aakkoset täysin oikein, järjestyksessä. Tunnistaa kaikki kirjaimet ainakin luettuna (osan myös kuullessaan, tyyliin millä kirjaimella kauppa alkaa - K:oolla..), osaa toki myös kirjoittaa kirjaimia jne. Enkä tosiaan halua päteä tällä asialla, vaan oikeasti tuntuu hassulta jos ei 2 vuotta vanhempi osaisi lähellekään tuota.. Mutta ehkä ei tarvikaan siis osata :) Ja toki meissä on niin paljon eroja :)
Kirjoittaa sujuvasti, kun luettelen kirjaimia. On vasenkätinen ja aina sellainen erityinen persoona ja selkeästi hänestä muut lapset tykkää.
Tarkkavaisuus on mielestäni se pääongelma eli väsymällä ei jaksa kuunnella, mutta pysyy kyllä paikallansa.
Tosin ollut erityistarhassa ja siellä vahva kielellinen kuntoutus.
Väärin ymmärretty, kun ei säntäile, niinkuin adhd lapsi, vaan istuu kuin nakkki paikallansa, mutta ei kuuntele.
Vai opettaja!
Kuule lapsi on mielestäni älykäs ja oppivainen, eikä lapselle ole suositeltu erityisluokkaa, vaan päätös on meidän vanhempien.
Vaihtoehdot on vain käyty lävitse ja lapsesta jaettu vanhaa tietoa nykytietona.
Lapsen taidot pitäisi päivittää aina ajankohtaiseksi palaveriä varten.
Suurin osa erityislapsista opiskelee normiluokalla ja lasta kohtaan väärin laittaa häiriköiden joukkoon.
Miten voit sanoa, että lapsi vie aikaa ja hän saa tavallisessa koulussakin avun erityisoppilaana.
Koulupsykologi sanoi, että hän kannattaa lähikoulua, kun kysyin hänen mielipiteensä.
Erityiskoulut on niille, jotka ei ole ihan penaalin terävämpiä kyniä.
Sinne kyllä pääsee, jos lapsi ei pärjää.
Lisäksi psykologi kirjoitti papereihin, että kannatan concertan kokeilua tarkkaavaisuuden tueksi.
Ei lapseni häiritse ketään luokassa, että ne on kyllä ne muut lapset, näin sanottiin eskarista.
Sä oot kyllä kusipää opettaja, joten vaihda alaa.
Onneksi eskarista sanottiin, että lapseni tarvitsee se parhaimman opettajan, niin ei tule sitten kaltaistasi opettajaa.
joka pian vasta täyttää 6v
eli loppuvuoden lapsi on,
mielestäni siinäkin on jo todella iso ero, onko lapsi alkuvuonna syntynyt, moni pian jo täyttää 7v
eli on vuosi ikäeroa
omanikin on viimeisen puolen vuoden aikana kehittynyt tosi paljon
mutt kyllä vaatimukset on nykyään menneet ihan mahdottomiksi
minulla on myös aikuinen lapsi, ja ei silloin lapsista monikaaan osannut lukea ekalla luokalla
nyt tuntuu et jo eskarin alussa pitäis osata liki lukea ja laskea, siis niitä asioita joita ennen vanhaan opeteltiin ekalla luokalla
moni ei edes kirjaimia tuntentu ekan luokan alussa
esikoiseni toki oli poikkeus luki kirjoitti laski sujuvasti jo 5v
nyt tämä kuopus ei osaa, tietenkää kun juuri nyt vaatimukset on toiset
esikoisen kohdalla taas tuntu olevan haitaks kun osasi kaiken jo, ja tartti lisämatskuu yms
eli popinttini on se et ikinä ei ole hyvä
aina saa äitinä olla päävaahdossa mietttimässä onko hyvä niin vai näin vai ei mitenkään
annetaan lasten olla lapsia, 6v on vielä pieni, ja yksilölliset erot on suuret, jopa saman perhaan lapsiulla
kyllä ne oppii, ja autetaan ja tuetaan ja kehutaan kun onnisttuu
On tosi kypsää, aikuismaista ja hyvää vanhemmuutta kieltää lapset ongelmat sen sijaan, että hankkisi lapselle sitä apua, jonka hän tarvitsee.
Mutta itsepähän muksusi elämän pilaat.
Vai opettaja! Kuule lapsi on mielestäni älykäs ja oppivainen, eikä lapselle ole suositeltu erityisluokkaa, vaan päätös on meidän vanhempien. Vaihtoehdot on vain käyty lävitse ja lapsesta jaettu vanhaa tietoa nykytietona. Lapsen taidot pitäisi päivittää aina ajankohtaiseksi palaveriä varten. Suurin osa erityislapsista opiskelee normiluokalla ja lasta kohtaan väärin laittaa häiriköiden joukkoon. Miten voit sanoa, että lapsi vie aikaa ja hän saa tavallisessa koulussakin avun erityisoppilaana. Koulupsykologi sanoi, että hän kannattaa lähikoulua, kun kysyin hänen mielipiteensä. Erityiskoulut on niille, jotka ei ole ihan penaalin terävämpiä kyniä. Sinne kyllä pääsee, jos lapsi ei pärjää. Lisäksi psykologi kirjoitti papereihin, että kannatan concertan kokeilua tarkkaavaisuuden tueksi. Ei lapseni häiritse ketään luokassa, että ne on kyllä ne muut lapset, näin sanottiin eskarista. Sä oot kyllä kusipää opettaja, joten vaihda alaa. Onneksi eskarista sanottiin, että lapseni tarvitsee se parhaimman opettajan, niin ei tule sitten kaltaistasi opettajaa.
Jaaha, otit asian tunteella etkä järjellä. erityisluokat eivät ole mainitsemiasi tyhmiä lapsia varten. Ja tiedätkös että joku voisi luokitella samalla yleistyksellä sinunkin lapsesi tyhmäksi, tai kuten sanoit sellaiseski joka ei ole penaalin terävimpiä kyniä.. Erityisluokilla esimerkiksi on älykkäitä lapsia, joille tavallinen luokkakoko on liikaa, ja jotka tarvotsevat enemmän huomiota. Näille lapsille opetus ei mene perille suuressa luokassa ja näin ollen menetyisivät huonommin. Syynä voi olla keskittymishäiriöt tai jopa liiallinen ujous tai ylivilkas mielikuvitus, jolloin lapsi miettii vaikka mitä muuta kuin opetusta. Jotkut saattavat tarvita jopa kahdenkeskistä opetusta.
Olen samaa mieltä 6 kanssa. Olen ollut avustjana eiryisluokalla ala-asteella ja siellä oli hyvin älylläitä ja taitavia lapsia eikä mitään häiriköitä.
Toivottavasti lapsenne nyt pätjää tavallisella luokalla, koska ikävä hänelle jos teet karhunpalveluksen omien ennakkoluulojesi ja ylpeyden takia.
Meidän juuri 4v. täyttänyt osaa luetella aakkoset täysin oikein, järjestyksessä. Tunnistaa kaikki kirjaimet ainakin luettuna (osan myös kuullessaan, tyyliin millä kirjaimella kauppa alkaa - K:oolla..), osaa toki myös kirjoittaa kirjaimia jne. Enkä tosiaan halua päteä tällä asialla, vaan oikeasti tuntuu hassulta jos ei 2 vuotta vanhempi osaisi lähellekään tuota.. Mutta ehkä ei tarvikaan siis osata :) Ja toki meissä on niin paljon eroja :)
Meillä 3 koululaista ja jokainen osannut eri asioita eskarissa.
Esikoinen oppi lukemaan ja laskemaan eskarissa. Oman nimen osasi kirjoittaa ennen eskaria mutta se siinä.
Kakkosta olin prepannut ennen eskaria koska jos koki jonkin asian liian vaikeaksi pisti ranttaliksi. Osasi 5v aakkoset sekä luetella numerot 1-100. Osasi laskea mutta ei oppinut lukemaan eskarissa. Oppi taidon ekan luokan syksyllä.
Kolmas lapsi osasi kirjoittaa oman nimensä ennen eskaria mutta ei oppinut aakkosia, ei numeroita eikä mitään muutakaan mitä vanhemmat lapset siellä olivat oppineet. Sekoitti värit(sininen,vihreä) keskenään.
Nyt ekaluokalla lukutaitoa harjoitellaan ja matikka tuottaa suuria vaikeuksia.
Jos sinusta tuntuu "oikeasti hassulta ettei 2v nuoremmat osaa samoja asioita kuin sinun 4v" sinun todella tarvitsee tutustua ulkopuoliseen maailmaan. Jos luoja suo sinulle lisää lapsia huomaat että he eivät ole samanlaisia tietoineen tai taitoineen keskenään.
ei kielellinen kehitys? Erityisluokalle vaan, ettei häiritse muita tunnilla. Pääsee sieltä poiskin, jos myöhemmin koetaan tarpeelliseksi.
Arviot oppimisvaikeuksita on vain arvioita, kun niitä ei tähän päivään mennessä ole.
Arviot voi mennä tosi mönkään.
Lisäksi erityiskouluihin voi hakea, mutta sinne ei niin vain mennä ja osaavammat saa viimeisenä sen paikan.
Minä nimenomaan ajattelen lapsen parasta ja lapsi itsekkin haluaa lähikouluun ja lähikaverit, eikä jonnekin todella kauas.
Pärjäähän 2 lapsikin ihan hyvin lähikoulussa ja niin moni muukin erityislapsi opiskelee ihan normikoulussa ja pärjäävät siellä ihan hyvin.
Nykyään suuntakin on, että osa erityislapsistakin opiskelevat lähikoulussa.
Myös erityiskoulussa joutuu pois, jos lapsi on liian osaava, näin minulle sanottiin.
Eräs psykologi sanoi minulle, että tehnyt hommia 25v. ja lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksia voi arvioida väärin.
Mielestäni lapsen kehityksen suunta näyttää, että välttämättä ne arviot ei taida toteutua.
Niin mitkä ne lapseni ongelmat sitten on? Ne arvioidut oppimisvaikeudetko, kun lapsi osaa enemmän, kuin moni normaali eskarilainen ja sitä hitautta oppimiseen ei ole näkyvissä.
Olen kysynyt eskarissa, että missä lapseni on jäljessä varrattuna muihin.
Tähän eivät ole pystyneet vastaamaan, vaan ovat aina hiljaa, kun kysymyksen esitän.
käy puheterapiassa, r-kirjain puuttuu ja nimeämisen kanssa ongelmia. Hän ei myöskään tiedä kaikkia kirjaimia. Vokaalialkuisista sanoista osaa sanoa, millä kirjaimella alkaa, mutta konsonanttialkuisista ei yleensä.
Meilläkin oli pk-keskustelussa mukana elto. Sanoivat, ettei huolta, mutta kuitenkin jotenkin puheterapeutin ja lto:n rivien välistä luen, että olisihan se nyt hyvä osata jo nämä. Musta ihan pöyristyttävää, että lapsen pitäisi lähes osata lukea jo kouluunmennessään!
Ja kun lapsia katsotaan vielä niin kapeakatseisesti. Okei, pojallamme on nämä puheeseen liittyvät ongelmat, mutta toisaalta hänellä on ihan uskomaton hahmottamiskyky, joka näkyy esim. legoilla rakentamisessa. Hän osaa tehdä 7-14 -vuotiaiden Technic-sarjan legoajoneuvoja. Siksi en ole itse ollenkaan huolissani, koska joka asiassa ei voi kehittyä yhtaikaa.
Add mahdollisesti, ei adhd. Ei siis häiritse ketään, koska ei ole yliaktiivinen, vaan tarkkavaisuus heittelee.
Istuu kuule, kuin tatti paikallansa.
Lapsi ei pysty olemaan häiritsijöiden kanssa, kun he monesti käyvät päälle ja lapsi kärsii siitä.
Lisäksi lapseni on erittäin pidetty muiden lasten keskuudessa, myös aikuisten.
T.AP
Add mahdollisesti, ei adhd. Ei siis häiritse ketään, koska ei ole yliaktiivinen, vaan tarkkavaisuus heittelee. Istuu kuule, kuin tatti paikallansa. Lapsi ei pysty olemaan häiritsijöiden kanssa, kun he monesti käyvät päälle ja lapsi kärsii siitä. Lisäksi lapseni on erittäin pidetty muiden lasten keskuudessa, myös aikuisten. T.AP
jossa ei tuota häiritsevää hälinää olisi?
Tätä juuri ihmettelenkin, että miksi erityislapsen statuksella täytyy osata kaikki ja naapureitten kanssa jutellut asiasta, niin lapseni tekee nyt erityiseskarissa kuulemma ekaluokkalaisten tasoisia läksyjä.
Normaalissa eskarissa noita läksyjä ei edes tule.
Eilen poika teki läksyt ja ne meni tosi helposti.
Läksyissä piti kirjoittaa sanan ensimmäinen kirjain ja poika osasi kaikki, paitsi yksi meni väärin.
Näitä papereita oli 3.
Hätkähdän aina pojan älykkyyttä, vaika se nyt ei yllä lukeneiden tasolle.
Tulee vain tunne, että jokin nyt mättää.
Poika on varmasti erityinen, mutta se näkyy pojassa positiivisesti, paitsi toi suuttuminen. Ei suutu koskaan eskarissa ja kavereitaan kohtelee ihanasti.
Saa muut sanoa mitä tahansa, mutta lähikouluun poika lähtee. Päätös oli minulle helppo ja pojan koulu on hyvä ja lämmin.
Rehtorin kanssa olen jutellut ja ihanalta ihmiseltä vaikuttaa.
Ei kukaan muuta päätöstäni ja lapsi on minulle erityisen rakas ja olen luvannut kaiken tuen antaa lapselleni ja psykologi sanoi, että vanhempien merkitys on suuri.
Koulussahan nuo taidot vasta opetetaan.
Mutta jos mennään sun ongelmaasi, niin yritä nyt hyvä nainen saada noilla perusteilla kouluavustaja lapsellesi normaaliin koululuokkaan ensimmäiseksi vuodeksi. Kuulostaa siltä että lapsesi voisi olla siihen oikeutettu. Ja siinä ei todellakaan ole mitään hävettävää vaan auttaa lastasi tulevaisuutta ajatellen.
on niitä häiriköitä. Varsinkin niitä adhd tyyppejä, jotka käyvät kiinni.
Toiset erityisoppilaat sitten kärsii siinä sivussa.
Toki tavallisessa koulussa on näitä häiriköitä, mutta on ne saatava kuriin.
Nykyään luokat jaetaan vasta syksyllä ja mietitään miten luokkajako tehdään.
Lapseni saa kuitenkin normikoulussa sen pienryhmä paikan eli luokalla on muutama oppilas vähemmän, kuin muissa luokissa.
Poikani nyt erityiseskarissa ja poika sanoo, että Eeetu on samanlainen, kuin Risto ja käy aina kimppuun ja repii kädestä tavarat.
Riston takia ei halunnut viime vuonna tarhaan ja Risto nyppi poikaani kokoajan ja Ristoa ei edes siirretty pois lapseni vierestä( adhd lapsi on Risto).
En halua lapseni luokalle tuollaista lasta, että lapsi ei halua kouluun, kun joku käy kimppuun.
Toki normi lapsetkin tuota tekee, mutta ei systemaattisesti päivittäin.
En ole kuullut rauhallisesta eritysluokasta, mutta kait niitäkin on. Paljon riippuu siitä minkälaisia lapsia luokalla, mutta tämä erityiseskari jo näyttää sen, että aina sieltä löytyy 1-2 sellaista lasta, jotka eivät hallitse itseänsä ja muut on kunnollisia.
siltä että vähän hätiköiden olisi laitettu erityiskouluun.
Meillä on myös erityislapsi (add+epilepsia) ja on pärjännyt oikein hyvin koulussa, saanut mm. kolmesti stipendin hyvästä koulumenestyksestä. Nyt on yläkoululainen eikä ongelmia muuten, mutta joutuu tekemään läksyjä kotona enemmän kun tunnit on levottomia ja oppiminen siinä ympäristössä on vaikeaa.
Olen vakaasti sitämieltä että erityiskoulussa tulokset olisivat voineet olla jotain muuta.