Miksi pakkoruotsittajat jatkuvasti viittaavaat yo-ruotsiin ?
Jatkuvasti he esittävät "todisteena" sille, että pakkoruotsia ei voi poistaa, sen että yo-pakkoruotsin poistaminenkaan ei lisännyt muiden kielten opiskelua! Miten ihmeessä se olisi lisännyt, koska ruotsin OPPITUNNUT säilyivät edelleen pakollisina, eli tilaa muiden kielten opiskeluun ei mistään tullut lisää. Tätä harhaanjohtavaa väitettä on tosi moni toistanut, enkä ymmärrä, miten täysjärkinen ihminen ei tätä ristiriitaa huomaa.
Kommentit (7)
Ei ole logiikka ennenkään ollut pakkoruotsin kannattajien vahvin osa-alue.
Pakkoruotsin kannattajilla on varmaan ollut vaikea lapsuus ja purkavat sitä nyt sitten pakottamalla muita. Surullista. Voisikohan näille järjestää jotain terapiaa?
Nimenomaan! Ärsytti lukea turhia pakollisia ruotsinkursseja lukiossa. Tulos: en kirjoittanut ruotsia enkä edelleenkään osaa ruotsia. Paljon mieluummin olisin opiskellut venäjää, mutta kun ruotsin kurssit veivät liikaa aikaa.
Ihan samaa olen ihmetellyt minäkin ja myös sitä, ettei tätä edes toimittajat kommentoi. Onko heidät lahjottu olemaan hiljaa, ihan kuin ihmiset olisivat tyhmiä?
Pakkoruotsia ei puolusteta rehellisesti, koska mitään perusteita pakkoruotsille ei ole olemassa.
Sama valehtelu jatkuu ja jatkuu...
"Ruotsin kielen opiskelun vapaaehtoisuus ei välttämättä vaikuta muiden kielten opiskeluun. Yhdeksään vuoteen toista kotimaista ei ole tarvinnut kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa.
Vaikka vapaaehtoisuuden toivottiin lisäävän muiden kielten opiskelua, näin ei käynyt, sillä muutoksen jälkeen myös saksan, ranskan ja venäjän lukeminen on vähentynyt."
Todellisuudessa ruotsin opiskelu ei suinkaan muuttunut vapaaehtoiseksi lukiossa, eli aikaa muiden kielten opiskelulle ei tullut yhtään lisää, eikä koko uudistuksen tavoite edes ollut muiden kielten opiskelu lisääminen vaan yo-kirjoitusten kielipainotteisuuden vähentäminen. Miksi pitää levittää tällaisia valheita? Eikö pakkoruotsia voi puolustaa rehellisesti?
Alan entistä vahvemmin uskoa siihen, että pakkoruotsin puolustajilta puuttuu kyky loogiseen ajatteluun.