Onneksi Helsinkin keskusta näivettyy
On ollut todella rikos ympäristölle kun vielä 90-luvullakin autoiltiin Helsinkiin ostoksille. Nyt ei kukaan oikeastaan lähde Helsinkiin vaan menevät kauppakeskuksiin lähelle, jolloin keskustan ruuhkat pienee ja turhat kaupat menee konkurssiin. Vihreiden politiikka on toiminut hienosti eli kun paikoitus ja autoilu on tehty lähes mahdottomaksi niin ihmiset eivät enää tule keskustaan. Hienoa vihreät!
Kommentit (15)
Ei kuitenkaan yhtä nopeesti kuin suomen kieli.
Niin, poikittaisliikenne ei Helsingissä toimi ollenkaan. Siksi moni, joka asuu ihan lähelläkin keskustaa joutuu työmatkojen vuoksi turvautumaan omaan autoon. Esim Lauttasaaressa on paljon 2 auton perheitä. Siksi on hassua, että Jätkäsaareen suunnitellaan asuintaloja vailla autopaikkoja. Ihan kuin kukaan ei työskentelisi kehäteiden varsilla tai kyläilisi vaikka Vantaalla tai mökkeilisi koskaan.
Ilman autoa selviää kuin ehkä ihan ydinkeskustassa, jos siellä sattuu sijaitsemaan myös työpaikat ja lähipiiri.
Autot pitäisi kieltää kokonaan tai seurata Norjan mallia ja antaa verohelpotuksia sähköauton ostajalle, tuloksena kaikilla on sähköautot.
Me hukutaan pakokaasuihin. Tukehdutaan. Saadaan lyijyä aivoihin.
No just. Joo, ymmärrän hyvin, että yksityisautoilu saastuttaa ja vie tilaa, mutta kehittäkää saamari soikoon sitten sitä joukkoliikennettä. Lisää vuorovälejä ja enemmän poikittaislinjoja. Ja ehkä myös kehä 1:n ulkopuolellekin olisi hyvä saada uskottava joukkoliikenne.
Oikeissa metropoleissa kuten esim NY:ssa ja Tokiossa on toimiva joukkoliikenne, mutta myös elinvoimaiset keskustat, jonne todellakin tullaan ilman omaa autoa. Joten kyllä tuppukylä Helsinkinkin voisi tässä vähän petrata.
Mun mielestä olisi upeeta, jos aikojen saatossa Helsingin keskusta siirtyisi muualle ja nykyinen keskusta jäisi ns. vanhaksi kaupungiksi. Helsinki on aivan kaamean mallinen, se keskusta on ihan kamala pussin perä. Siellä on kuitenkin paljon työpaikkoja ja ihmiset tulevat kaukaakin töihin ja sitten se koko keskusta sumputtuu ihan hirveäksi. Ja paljon ei voida laajentaa, kun on meri vastassa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:58"]
No just. Joo, ymmärrän hyvin, että yksityisautoilu saastuttaa ja vie tilaa, mutta kehittäkää saamari soikoon sitten sitä joukkoliikennettä. Lisää vuorovälejä ja enemmän poikittaislinjoja. Ja ehkä myös kehä 1:n ulkopuolellekin olisi hyvä saada uskottava joukkoliikenne.
Oikeissa metropoleissa kuten esim NY:ssa ja Tokiossa on toimiva joukkoliikenne, mutta myös elinvoimaiset keskustat, jonne todellakin tullaan ilman omaa autoa. Joten kyllä tuppukylä Helsinkinkin voisi tässä vähän petrata.
[/quote]
Mikä mielestäsi Helsingin joukkoliikenteessä erityisesti mättää? Tulen muualta, mutta vietän aina välillä pitkiä aikoja Helsingistä, ja minusta se toimii todella hyvin, ainakin verrattuna kotipaikkakuntaani Länsi-Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:58"]
No just. Joo, ymmärrän hyvin, että yksityisautoilu saastuttaa ja vie tilaa, mutta kehittäkää saamari soikoon sitten sitä joukkoliikennettä. Lisää vuorovälejä ja enemmän poikittaislinjoja. Ja ehkä myös kehä 1:n ulkopuolellekin olisi hyvä saada uskottava joukkoliikenne.
Oikeissa metropoleissa kuten esim NY:ssa ja Tokiossa on toimiva joukkoliikenne, mutta myös elinvoimaiset keskustat, jonne todellakin tullaan ilman omaa autoa. Joten kyllä tuppukylä Helsinkinkin voisi tässä vähän petrata.
[/quote]
Rapakin takana on myös lukuisia suurkaupunkeja joissa ei ole metroa ja busseja tukkimassa keskustaa. Helsingin kokoiseen kaupunkiin kenelläkään ei tulisi mieleenkään rakentaa mitään miljardeja maksavaa metroa. Vanhojen kaupunkien ongelma on hevosaikakaudella rakennetut kadut mutta Suomessa julkinen liikenne ideologinen valinta koska yhteiskunnan säätelyä ja keskusjohtoisuutta ihannoidaan. Suomalaisesta city-ihmisestä on hienoa kun elämästä päättää kunnallinen liikennelaitos.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 01:28"]
On ollut todella rikos ympäristölle kun vielä 90-luvullakin autoiltiin Helsinkiin ostoksille. Nyt ei kukaan oikeastaan lähde Helsinkiin vaan menevät kauppakeskuksiin lähelle, jolloin keskustan ruuhkat pienee ja turhat kaupat menee konkurssiin. Vihreiden politiikka on toiminut hienosti eli kun paikoitus ja autoilu on tehty lähes mahdottomaksi niin ihmiset eivät enää tule keskustaan. Hienoa vihreät!
[/quote]
Oletko ollenkaan seurannut uutisia? Niiden kehyskunnissa sijaitsevien vanhojen omakotitalojen, joista pitää kauppakeskukseenkin lähteä omalla autolla, myynti takkuaa jo. Eipä tarvitse ihmisten "tulla" keskustaan sillä omalla autolla, koska yhä useampi pyrkii järjestämään asumisensa niin, että siellä keskustassa joko ollaan, tai sinne päästään järkevästi julkisilla. Minullakin on ystävinä paljon kolmikymppisiä pk-seudulla kasvaneita, joita ei yhtään huvita ajaa omalla autolla tuntia ennen ja jälkeen pitkän työpäivän sinne ihanalle, luonnonläheiselle pientaloalueelle, kuten vanhempansa tekivät, sitten vain istuakseen illat sohvalla väsyneenä. Pientaloalueet ovat lähinnä meidän junantuomien suosiossa, mutta kyllä meissäkin alkaa olla kaltaisiani, jotka tinkivät mielummin neliöistä kuin perheen kanssa vietetystä ajasta.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:59"]
Mun mielestä olisi upeeta, jos aikojen saatossa Helsingin keskusta siirtyisi muualle ja nykyinen keskusta jäisi ns. vanhaksi kaupungiksi. Helsinki on aivan kaamean mallinen, se keskusta on ihan kamala pussin perä. Siellä on kuitenkin paljon työpaikkoja ja ihmiset tulevat kaukaakin töihin ja sitten se koko keskusta sumputtuu ihan hirveäksi. Ja paljon ei voida laajentaa, kun on meri vastassa.
[/quote]
No tällä hetkellähän on käynnissä parikin miljardihanketta, jolla yritetään saada järkeviä liike- ja toimistotiloja hyvien julkisten kulkuyhteyksien päähän muualle kuin Helsingin keskustaan, Kalasatama ja Keski-Pasila siis.
Keski-Pasila on näistä tietysti ehdottomasti se järkevämpi ja kestävämpi suunnitelma. Pasilahan olisi pitänyt kehittää kunnon liike-elämän keskukseksi jo 1970-luvulla, mutta silloin tämä tyssäsi kaupunkisuunnittelulliseen ideologiaan. Esim. yksityisautoilun ei oletettu kasvavan, ja kehittäjillä oli kaiketi jossain takaraivossa ajatus siitä, että mitään liike-elämää ei 10 vuoden päästä, Suomen siirryttyä sosialismiin, edes olisi.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:58"]
No just. Joo, ymmärrän hyvin, että yksityisautoilu saastuttaa ja vie tilaa, mutta kehittäkää saamari soikoon sitten sitä joukkoliikennettä. Lisää vuorovälejä ja enemmän poikittaislinjoja. Ja ehkä myös kehä 1:n ulkopuolellekin olisi hyvä saada uskottava joukkoliikenne.
Oikeissa metropoleissa kuten esim NY:ssa ja Tokiossa on toimiva joukkoliikenne, mutta myös elinvoimaiset keskustat, jonne todellakin tullaan ilman omaa autoa. Joten kyllä tuppukylä Helsinkinkin voisi tässä vähän petrata.
[/quote]
Mikä mielestäsi Helsingin joukkoliikenteessä erityisesti mättää? Tulen muualta, mutta vietän aina välillä pitkiä aikoja Helsingistä, ja minusta se toimii todella hyvin, ainakin verrattuna kotipaikkakuntaani Länsi-Suomessa.
[/quote]
Huonot yhteydet ja hitaus
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 01:28"]
On ollut todella rikos ympäristölle kun vielä 90-luvullakin autoiltiin Helsinkiin ostoksille. Nyt ei kukaan oikeastaan lähde Helsinkiin vaan menevät kauppakeskuksiin lähelle, jolloin keskustan ruuhkat pienee ja turhat kaupat menee konkurssiin. Vihreiden politiikka on toiminut hienosti eli kun paikoitus ja autoilu on tehty lähes mahdottomaksi niin ihmiset eivät enää tule keskustaan. Hienoa vihreät!
[/quote]
Oletko ollenkaan seurannut uutisia? Niiden kehyskunnissa sijaitsevien vanhojen omakotitalojen, joista pitää kauppakeskukseenkin lähteä omalla autolla, myynti takkuaa jo. Eipä tarvitse ihmisten "tulla" keskustaan sillä omalla autolla, koska yhä useampi pyrkii järjestämään asumisensa niin, että siellä keskustassa joko ollaan, tai sinne päästään järkevästi julkisilla. Minullakin on ystävinä paljon kolmikymppisiä pk-seudulla kasvaneita, joita ei yhtään huvita ajaa omalla autolla tuntia ennen ja jälkeen pitkän työpäivän sinne ihanalle, luonnonläheiselle pientaloalueelle, kuten vanhempansa tekivät, sitten vain istuakseen illat sohvalla väsyneenä. Pientaloalueet ovat lähinnä meidän junantuomien suosiossa, mutta kyllä meissäkin alkaa olla kaltaisiani, jotka tinkivät mielummin neliöistä kuin perheen kanssa vietetystä ajasta.
[/quote]
Oletko sinä seurannut uutisia?
Keskusta kuolee, kauppiaat näreissään kun ihmiset haluavat turvallisen elinympäristön ja nopean pääsyn kauppaan, ovelle jne. Harva kolmen lapsen äiti jaksaa kantaa kauppakasseja julkisisissa samaan aikaan kun lapset tappelee vieressä ja aluksi kävelee 20 minuuttia räntäsateessa. Tämä ilmiö on USA:ssa ja Englannissa, Saksassa jne ollut näin jo vuosikymmeniä, Helsinki on niin pieni ja muutenkin tulee vaan perässä. Keskustasta tulee bilepaikka, jossa vetelehditään, tavarat tilataan webistä ja ruoka haetaan lähiostarilta.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:58"]
No just. Joo, ymmärrän hyvin, että yksityisautoilu saastuttaa ja vie tilaa, mutta kehittäkää saamari soikoon sitten sitä joukkoliikennettä. Lisää vuorovälejä ja enemmän poikittaislinjoja. Ja ehkä myös kehä 1:n ulkopuolellekin olisi hyvä saada uskottava joukkoliikenne.
Oikeissa metropoleissa kuten esim NY:ssa ja Tokiossa on toimiva joukkoliikenne, mutta myös elinvoimaiset keskustat, jonne todellakin tullaan ilman omaa autoa. Joten kyllä tuppukylä Helsinkinkin voisi tässä vähän petrata.
[/quote]
Mikä mielestäsi Helsingin joukkoliikenteessä erityisesti mättää? Tulen muualta, mutta vietän aina välillä pitkiä aikoja Helsingistä, ja minusta se toimii todella hyvin, ainakin verrattuna kotipaikkakuntaani Länsi-Suomessa.
[/quote]
Mun mielestä mättää huono poikittaisliikenne. Pk-seudulle pitäisi saada Kehä I:n ja III:n suuntaiset junat tai metrot. Idästä on tosi hankala päästä länteen ja päinvastoin. Yksi jokeribussi ei siinä paljon hetkauta, kun ne liikenneruuhkat sitten jumittaa sen bussinkin. Ihan varmasti kehäteiden käyttö vähenisi, jos niille olisi korvaavat joukkoliikennevälineet, nimenomaan raiteilla kulkevat että olisi nopeat eikä liikenneruuhkat lamauttaisi niitä. Siis vaiks metro kehä I:n suuntaisesti Leppävaaraan jne.
Helsinkin? Parkki kenttä?
Helsingissä on se hyvä puoli, että keskustassa ja aika pitkälle sen ympäristössäkin on toimiva joukkoliikenne: metro, bussit, ratikat. Niillä pääsee kotoa kauppaan ja kaupasta kotiin, autoa ei tarvitse. Jos kauppareissulla tapaa ystävän, voi mennä vaikka viinilasilliselle (Helsingin keskustassa on mm. baareja, kahviloita, ravintoloita) ilman huolta rattijuopumuksesta. Onhan aikuisen ihmisen elämä muutakin kuin työtä, kaupassakäyntiä ja kotona kököttämistä. :)
Kun ei ole asiakkaita niin käy näin. Nyt jos haluaa ostaa elektroniikkaa, urheilutarvikkeita, huonekaluja, rakennustarvikkeita tms niin pitää lähteä ostoskeskuksiin, keskustasta ei saa mitään.
Sokokset menevät uusiksi: urheiluvälineet, lelut ja elektroniikka pois
Talouselämä
julkaistu 7 min. sittenpäivitetty 6 min. sitten
S-ryhmän Sokos-tavarataloketjun liikeidea uudistuu. Sokos keskittyy jatkossa muotiin ja kauneuteen, kauppaketju kertoi tiistaina tiedotteessaan.
Sokos-ketjussa on tehty kevään aikana tuotealuekohtaista tarkastelua, jonka tuloksena joistakin Sokos-ketjun nykyisistä tuotealueista on päätetty luopua.
Tiedote kertoo, että esimerkiksi urheiluvälineitä, kodin pien- ja viihde-elektroniikkaa tai lasten vaatteita ja leluja ei Sokoksen ketjuvalikoimista tulevaisuudessa enää nykyisessä mittakaavassa löydy.
"Kuluttajat ostavat monia Sokoksen valikoimissa olevia tuotealueita nykyään luontevammin Prisma-ketjusta, jonka valikoimissa Sokoksesta poistuvat tuotealueet säilyvät jatkossakin. Tavarataloista haetaan yksilölliseen palveluun perustuvia muodin ja kauneuden merkkituotteita, joihin aiomme Sokos-ketjussa tulevaisuudessa panostaa entistä vahvemmin. Myös kodin osasto säilyy tärkeänä osana Sokosta", Sokos-ketjun johtaja Antti Laakso kertoo tiedotteessa.
Antti Laakson mukaan S-ryhmä uskoo Sokos-liiketoimintaan käyttötavarakauppaa koettelevasta talouden alavireisyydestä ja digitalisaation tuomasta kuluttajakäyttäytymisen muutoksista huolimatta.
Lakkautettavat tuotealueet poistuvat Sokoksen ketjuvalikoimista myöhemmin tämän vuoden aikana. Joissakin S-ryhmän alueosuuskaupoissa voidaan jatkaa lakkautettavien tuotealueiden tarjontaa itsenäisesti liikeidean uudistumisesta huolimatta.
Oopperatalon viereinen parkki kenttäkin piti laittaa maksulliseksi ideologisista syistä. Minun puolestani keskusta saa näivettyä sillä en rupea maksamaan siitä että saan käydä ostoksilla. Jos kulttuurilaitokset olisi rakennettu keskusta ulkopuolelle minulla eikä monella muullakaan olisi mitään syytä käydä siellä.