Opettaja ON tilivelvollinen oppilaille
Jos oppilas hyvässä tahdossa pyytää perustelemaan miksi opettaja on valinnut käytettävän opetusmenetelmän, niin opettaja on silloin velvollinen esittämään perusteltu ja tyhjentävä vastaus. Muistakaa se.
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:24"]
Ehkä velvollinen esittämään perustelun rehtorille tai muulle työnantajan edustajalle. Ei oppilaille tarvitse selittää, että "valitsin tämän parityöskentelymenetelmän ja valitsin teille etukäteen parit siksi, että laitoin yhteen aina yhden huonosti pärjäävän ja yhden joka osaa opettaa toiselle jotain".
[/quote]
Itseasiassa kyllä on. Opettajan on perusteltava opetusmenetelmä ja tavoitteet mitä haluaa sillä saavuttaa.
Siihenhän ne tunnit sitten menisivätkin... Aika paljon kun varsinkin ala-asteella opetellaan osataitoja, joista on varsinaista hyötyä vasta myöhemmin.
Sellainen tunne, että tämä ketju elää vielä pitkään.
26 vuotta opena. Eipä ole koskaan kukaan perusteluja pyytänyt eikä pyydäkään ellei äiti vaadi lasta kysymään tätä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:24"]
Ehkä velvollinen esittämään perustelun rehtorille tai muulle työnantajan edustajalle. Ei oppilaille tarvitse selittää, että "valitsin tämän parityöskentelymenetelmän ja valitsin teille etukäteen parit siksi, että laitoin yhteen aina yhden huonosti pärjäävän ja yhden joka osaa opettaa toiselle jotain".
[/quote]
Parityöt ja ryhmätyöt ovat minusta opettajan laiskuutta. Ryhmässä se menee yleensä niin, että yksi tekee työn ja muut luistaa ja silti kaikki saavat saman numeron työstä.
Koska haluan ketjun elävän pitkään (vrt. viesti nro 5) niin ihan pakko kysyä, että mihin ap:n tieto perustuu. Perusteluksi kun käy vaikka se, että "luento + ryhmätyö soveltuu tämän asian omaksumiseen silloin, kun oppilasaines on heterogeeninen" eikä mitään muuta tarvitse perustella.
Kannattaa muistaa, että opetus ei ole shoppailua, oppija ei ole asiakas, joka voi palauttaa huonon tuotteen 14 vrk sisällä.
Mutta todellakin: mihin perustuu perustelupakko?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:24"]
Ehkä velvollinen esittämään perustelun rehtorille tai muulle työnantajan edustajalle. Ei oppilaille tarvitse selittää, että "valitsin tämän parityöskentelymenetelmän ja valitsin teille etukäteen parit siksi, että laitoin yhteen aina yhden huonosti pärjäävän ja yhden joka osaa opettaa toiselle jotain".
[/quote]
Parityöt ja ryhmätyöt ovat minusta opettajan laiskuutta. Ryhmässä se menee yleensä niin, että yksi tekee työn ja muut luistaa ja silti kaikki saavat saman numeron työstä.
[/quote]
Ei ainakaan meillä onnistu tuo. Ryhmätyössä yksi voi saada kympin ja kaksi kutosen, opettaja kyllä seuraa, kuka tekee ja kuka ei.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:22"]
Jos oppilas hyvässä tahdossa pyytää perustelemaan miksi opettaja on valinnut käytettävän opetusmenetelmän, niin opettaja on silloin velvollinen esittämään perusteltu ja tyhjentävä vastaus. Muistakaa se.
[/quote]
Tässä yleispätevä vastaus kaikille näsäviisaille: Valitsin tämän opetusmenetelmän siksi, että saisitte mahdollisimman hyvää opetussuunnitelman mukaista opetusta ja mielestäni tämä menetelmä antaa oppimiselle parhaat edellytykset. Toimii kuin häkä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:24"]
Ehkä velvollinen esittämään perustelun rehtorille tai muulle työnantajan edustajalle. Ei oppilaille tarvitse selittää, että "valitsin tämän parityöskentelymenetelmän ja valitsin teille etukäteen parit siksi, että laitoin yhteen aina yhden huonosti pärjäävän ja yhden joka osaa opettaa toiselle jotain".
[/quote]
Parityöt ja ryhmätyöt ovat minusta opettajan laiskuutta. Ryhmässä se menee yleensä niin, että yksi tekee työn ja muut luistaa ja silti kaikki saavat saman numeron työstä.
[/quote]
Näin väittää myös yhteistyökyvytön "olen aina oikeasssa" tyyppinen työkaverini, kun muisteli närkästyneenä opiskeluaikojaan jolloin muut saivat hänen siivellään hyviä numeroita harjoitustöistä. Pojalla itsellään olisi parannettaavaa omassa asenteessaan muihin ihmisiin.
Ääliövanhemmat taas liikenteessä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:24"]
Ehkä velvollinen esittämään perustelun rehtorille tai muulle työnantajan edustajalle. Ei oppilaille tarvitse selittää, että "valitsin tämän parityöskentelymenetelmän ja valitsin teille etukäteen parit siksi, että laitoin yhteen aina yhden huonosti pärjäävän ja yhden joka osaa opettaa toiselle jotain".
[/quote]
Parityöt ja ryhmätyöt ovat minusta opettajan laiskuutta. Ryhmässä se menee yleensä niin, että yksi tekee työn ja muut luistaa ja silti kaikki saavat saman numeron työstä.
[/quote]
Ei ainakaan meillä onnistu tuo. Ryhmätyössä yksi voi saada kympin ja kaksi kutosen, opettaja kyllä seuraa, kuka tekee ja kuka ei.
[/quote]
Ehkä teillä ei, mutta neljän lapsen kokemuksella olen tätä seurannut ja samaa on sanoneet lapsetkin. Monesti ovat sanoneet, että harmittaa, kun ovat tehneet ison työn kotona ja etsineet tietoa ja panneet kasaan hommaa, koko porukka saa saman numeron, vaikka kaksi on luistanut koko tehtävästä.
Hyvä, jos sinä teet toisin
Avauksen teki Marja 35 v. peruskoulu suoritettu, ei muita tutkintoja
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:24"]
Ehkä velvollinen esittämään perustelun rehtorille tai muulle työnantajan edustajalle. Ei oppilaille tarvitse selittää, että "valitsin tämän parityöskentelymenetelmän ja valitsin teille etukäteen parit siksi, että laitoin yhteen aina yhden huonosti pärjäävän ja yhden joka osaa opettaa toiselle jotain".
[/quote]
Parityöt ja ryhmätyöt ovat minusta opettajan laiskuutta. Ryhmässä se menee yleensä niin, että yksi tekee työn ja muut luistaa ja silti kaikki saavat saman numeron työstä.
[/quote]
Ei ainakaan meillä onnistu tuo. Ryhmätyössä yksi voi saada kympin ja kaksi kutosen, opettaja kyllä seuraa, kuka tekee ja kuka ei.
[/quote]
Ehkä teillä ei, mutta neljän lapsen kokemuksella olen tätä seurannut ja samaa on sanoneet lapsetkin. Monesti ovat sanoneet, että harmittaa, kun ovat tehneet ison työn kotona ja etsineet tietoa ja panneet kasaan hommaa, koko porukka saa saman numeron, vaikka kaksi on luistanut koko tehtävästä.
Hyvä, jos sinä teet toisin
[/quote]
Meillä opettaja laittaa koko porukan esittämään. Ilman lunttilappuja. Eli on joko diaesitys tai iso paperi, jolle esitys on koottu ja sitten täytyy osata esittää se, mitä tuli tehtyä. Jos ryhmästä vain yksi osaa kertoa ydinasiat, ei paljoa tarvitse miettiä, kuka teki mitä. Toisaalta jos joku on tehnyt sen ihan yksin eli ei ottanut muita mukaan, niin onhan opettaja nähnyt senkin siellä luokassa.
Ei ole pakko perustella oppilaalle. Eikä muuten edes rehtorillekaan "miksi käyttää juuri kyseistä opetusmenetelmää". Suomessa on opettajalla "autonomia" valita opetusmenetelmät kunhan noudattaa vallitsevaa lainsäädäntöä ja opetussuunnitelmaa. Kysy vaikka Opetushallituksesta, jos et usko. Se ei tietenkään poissulje sitä vaihtoehtoa, että sen tekee jos joku perusteluita kysyy.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:24"]
Ehkä velvollinen esittämään perustelun rehtorille tai muulle työnantajan edustajalle. Ei oppilaille tarvitse selittää, että "valitsin tämän parityöskentelymenetelmän ja valitsin teille etukäteen parit siksi, että laitoin yhteen aina yhden huonosti pärjäävän ja yhden joka osaa opettaa toiselle jotain".
[/quote]
Parityöt ja ryhmätyöt ovat minusta opettajan laiskuutta. Ryhmässä se menee yleensä niin, että yksi tekee työn ja muut luistaa ja silti kaikki saavat saman numeron työstä.
[/quote]
Ei ainakaan meillä onnistu tuo. Ryhmätyössä yksi voi saada kympin ja kaksi kutosen, opettaja kyllä seuraa, kuka tekee ja kuka ei.
[/quote]
Ehkä teillä ei, mutta neljän lapsen kokemuksella olen tätä seurannut ja samaa on sanoneet lapsetkin. Monesti ovat sanoneet, että harmittaa, kun ovat tehneet ison työn kotona ja etsineet tietoa ja panneet kasaan hommaa, koko porukka saa saman numeron, vaikka kaksi on luistanut koko tehtävästä.
Hyvä, jos sinä teet toisin
[/quote]
Meillä opettaja laittaa koko porukan esittämään. Ilman lunttilappuja. Eli on joko diaesitys tai iso paperi, jolle esitys on koottu ja sitten täytyy osata esittää se, mitä tuli tehtyä. Jos ryhmästä vain yksi osaa kertoa ydinasiat, ei paljoa tarvitse miettiä, kuka teki mitä. Toisaalta jos joku on tehnyt sen ihan yksin eli ei ottanut muita mukaan, niin onhan opettaja nähnyt senkin siellä luokassa.
[/quote]
Tuo olisi hyvä keino esimerkiksi. Mutta eri kouluissa on eri toimintatavat. Hyvä, jos teillä tehdään toisin. Täällä on paljon harrastettu tätä, että annetaan aihe, tehkää kotona ja hakekaa aineisto ja valmistelkaa tunnilla yhdessä loppuun. No yhdellä on se aineisto ja kaksi kikattaa vain ja sanoo, että ei vois vittu kiinnostaa koko homma. Tai sanotaan, ettei jaksanut ja kiinnostanut, vittu kirjoita sää se homma, ku oot ettinyt tiedotki.
No se yksi kiltti puurtaja sitten tekee työt. Aineisto palautetaan ja kaikille lätkäistään sama numero sen mukaan, miten se yksi sai sen tehtävän tehtyä.
Et taida saada tähän kysymykseesi mitään järkeviä perusteluja....
Noh, jos olisin opettaja ja minulta kysyttäisiin näin, yrittäisin vastata parhaani mukaan, oli velvollisuus tai ei. Jos siis haluaisin säilyttää uskottavuuden oppilaideni silmissä. Jos suoraan kysymykseen ei saa suoraa vastausta, tulee heti mieleen että opettaja ei itsekään tiedä miksi opettaa niin kuin opettaa.
Toivoisin esimerkkiä sellaisesta opetusmenetelmästä, jonka käyttö pitäisi erikseen perustella. Pystyn kyllä tarvittaessa helposti kertomaan, miksi olen valinnut tietyn menetelmän, mutta mietin, mitä menetelmää on tarpeen erikseen perustella. Eivätkö eri menetelmien pedagogiset tavoitteet ole aika selviä (ryhmätyöskentelyn tavoitteena on vuorovaikutustaitojen oppiminen, esitelmän tarkoitus on kehittää esiintymistaitoja jne.)? Mitä tulee ap:n väitteeseen, tällaista velvoitetta ei kyllä ole, mutta käytännössä tuskin kukaan opettaja kieltäytyisi perustelemasta. Ap ehkä sekoittaa opetusmenetelmät arviointiin, jonka perusteet opettaja on opetussuunnitelman mukaan velvollinen selittämään.
Ehkä velvollinen esittämään perustelun rehtorille tai muulle työnantajan edustajalle. Ei oppilaille tarvitse selittää, että "valitsin tämän parityöskentelymenetelmän ja valitsin teille etukäteen parit siksi, että laitoin yhteen aina yhden huonosti pärjäävän ja yhden joka osaa opettaa toiselle jotain".