Opet: kaikki kiireellä vai jotain suosiolla pois?
Hei,
Olen ollut kevään äitiyslomansijaisena, ja tässä lopussa sitten monen aineen kohdalla tulee kiire, koska esim. vuodenvaihteessa olivat jo pahasti jäljessä...
Nyt olen koettanut laskeskella tunteja ja ajan riittävyttä ja kaikkea ei kerta kaikkiaa ehdi. Oletteko yleensä jättäneet jotakin suosiolla pois vai tehneet hyppien asioita siten, että kaikesta ehditään edes vähän siten, että suunnilleen ollaan aihealueet käsitelty ennen kesää?
Eli siis hyvin se mitä tehdään, mutta jotakin ei ollenkaan, vaan kaikkea vähän?
Kommentit (11)
Sijainen minäkin olen, ja oma ratkaisuni on se, että pikaisesti ne asiat, jotka tuntuvat osaavan esim. matematiikassa, ja sitten käytetään enemmän aikaa vaativampiin.
Pelkkä lukuläksy on vähän niin ja näin, tunnolliset tekee
Kiirein on tulossa englannissa ja matematiikassa, niitä on vaikea tehdä ilman open apua... Kaikkien vanhemmat eivät auta yhtään.
vetänyt rakseja yli sellaisiin esim matikan juttuihin, missä ei ole varsinaista uutta asiaa. Ja koetan ehtiä kaikki erityyppiset tehtävätyypit siten, että sivuilta tehdään tunnilla vain joka toinen lasku jne. (Jolloin kaikki ehtivät myös niihin vaikeimpiin soveltaviin...)
Lisäksi olen alkanut antaa läksyä perjantainta, mitä en ole yleensä tehnyt, mikä antaa kans lisäaikaa...
opsi on se, mitä sun tulee noudattaa, ei kirjaa.
kirjan pois ja jatketana syksyllä ja pidetään sitten koko vuosi vähän enemmän kiirettä, nyt oli kuitenkin sattumaa, että lomat sattui esim niin ja kaikenmoiset retket, että meni paljon juuri tiettyjä tunteja. Otetaan sitten syksyllä vähän kiireemmin ja kakkosen kirjaa vielä kolmosella alkuun...
olennaista on, että kerrot seuraavan vuoden opelle, missä olette menossa.
Sitten jos muutokseen tulee tarvetta, priorisoin. Katson, mitä ops velvoittaa opettamaan ja jätän kirjan "turhat kappaleet" pois. Opsia en kierrä, ne asiat on osattava vuoden lopuksi.
muun jätät opettamatta. Kai tiesit, ettei kirja välttämättä ole sama kuin ops?
Mutta kirjat kun on tehty opsin mukaan, juuri siksi en edes koeta ehtiä vaikka kertausjaksoja kirjan lopussa, mutta kiire tulee niminomaan niissäkina sioissa, jotka on opsiin merkattu ja paha jatkaa jostakin seuraavana vuonna, jos jokin asia on kokonaan välistä jäänyt. Esim. tammikuussa kun sijaisuuden aloitin olivat yli neljäsosa sisäötjä jäljessä.
Lisäksi esim. äidinkielessä noudatamme suomalaista opsia, vaikka tunteja on suomalaisiin luokkiin verrattuna vähemmän. Kiire siis tulee kun koettaa ehtiä sen, mitä opsiin kuuluu vähemmillä tunneilla, mitä muilla.
Minä olen yläkoulun puolella opettajana, ja täytyy sanoa, että ops ei mene lainkaan yksi yhteen tuntimäärien kanssa. Seiskalla ja ysillä on aina pirunmoinen kiire, kasilla taas pyöritellään peukaloita. Siksipä olen tietoisesti siirtänyt seiskan asioita kasin syksylle ja ysin asioita kasin keväälle. Opetan samoja luokkia aina läpi yläkoulun, joten pysyn itse perässä, mitä milloinkin käsitellään. Joskus täytyy vain soveltaa. Tärkeintä on, että asiat tulee käsiteltyä yläkoulun aikana, sama se, minä vuonna tietyt asiat ottaa.
Lisäksi itsenäistä lukemista.