Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lene-testi?

10.08.2006 |

millainen se on ja millaisia tuloksia siitä voi saada? pojalle tehdään kun täyttää 4v- lähinnä as-epäilyn takia.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalle pojalleni mm. tuo testi tehtiin 5-vuotiaana.



As-testithän koostuvat monesta eri testistä, lapsen tarkkailusta, haastattelusta, vanhempien haastattelusta ja vanhempien antamista havaintolausunnoista. Havainnot ja testitulokset pisteytetään ja kun pisteraja ylittyy, as-diagnoosin saa. Voimakkaastikin as-oireiset voivat jäädä ilman diagnoosia jos pisteet eivät riitä diagnoosiin.



Kun poika sai as-diagnoosin, lääkäri kertoi hiukan miten haastattelut olivat sujuneet. Hän esimerkiksi sanoi, että jos as-lasta pyytää kertomaan jonkin tarinan tai yhden asian mitä tapahtui eilen, se ei onnistu. Minusta tuo tuntui oudolta, mutta myöhemmin ymmärsin että as-lapsen ajatukset kulkevat sen verran omia reittejään ettei niitä voi ulkopuolisen pyynnöllä ohjata.

Vierailija
2/5 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienryhmässä ja nyt olisi tuo lene. sitten jos näyttää lenen ja jatkotarkkailujen ja haastattelujen pohjalta vielä syksymmälläkin siltä niin jatkamme kai jonnekin yliopistolliseen tms lisätutkimuksiin.



pitänee katsoa että mitä tämä syksy sanoo.. inhaa vaan kun ei oikein tiedä. ja vaikka netistä hakee tietoa niin ei oikein silti kaikkea voi tajuta tai ymmärtää.



mutta kaipa sitä vaan pitää tottua tähän että pikkuhiljaa edetään ja tutkitaan. ja luottaa ammatti-ihmisiin.



poika ei voimakkaasti as-piirteiseltä vaikuta, mutta joitakin selkeitä juttuja hänellä on jotka as:n kuuluvat.





kiitos 2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillähän on se etu että poika on jo erityisryhmässä. Diagnoosi sinällään ei oikeastaan muuta tilannetta miksikään. Tärkeintä vaan on että kehitystä tuetaan ja esim. koulunaloitus pohditaan tarkkaan että pääsee sopivaan ryhmään jos on sellaisia erityispiirteitä jotka vaativat tukitoimia. Kaikki as-lapset tai as-piirteiset eivät tarvitse sen kummempia erityisjärjestelyjä, toiset taas täysin strukturoidun ympäristön ja avustajan vierelleen koko ajaksi.



Oma poikani sai koulukypsyystesteissä vain muutaman pisteen, hän koko testin ajan vaan heilutteli varpaitaan ja katseli maisemia, koska ei hoksannut että hänenkin kuuluu tehdä tehtäviä. Muutama piste tuli paikoillaan istumisesta. Kun hän teki tehtävät myöhemmin tarhassa, kaikki meni oikein hyvin. Juuri keskittymisen suuntaamisen ongelmat ja yleisistä ohjeista kiinni saaminen ovat hänelle haastavimpia asioita koulussa, huomenna alkaa 3. luokka.

Vierailija
4/5 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan hoidossa on tällainen oma ryhmä lapsille joita tarkastellaan tarkemmin ja tällä porukalla sitten erityislastentarhanopettaja järjestää omia tuokioita.



aika mukavasti hoidossa on mennyt kyllä ja hoitajat ottaneet jo nyt huomioon lapsen piirteitä. hidastahan tämä on, mutta eipä tässä varmaan mitään hätää ole. tuntuu että aika paljon ollaan saatu elämää helpommaksi jo sillä että saimme hyviä neuvoja miten rutinoida lapsen elämää ja miten katkaista hänelle tyypillisiin aiheisiin jumittaminen kun pitäisi tehdä jotain muuta (kuten pukea).

Vierailija
5/5 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arviointimenetelmä. Testi sisältää seulontaluontoiset tutkimukset 2.5-3-, 4-, 5- ja 6-vuotiaille lapsille. Lene on tarkotettu neuvoloiden terkkareiden käyttöön. Lene voidaan tehdä seulontamuotoisesti kaikille ikäryhmän lapsille.



Lenessä tarkastellaan lapsen karkeamotoriikkaa (varpaillakävely, yhdelläjalalla seisominen ja - hyppiminen), kordinaatiota, näköhavaintoja, kuulohavaintoja, puheen ymmärtäminen ja käsitteet (esim. noudattaa ohjeita), puheen tuottaminen, kuullun hahmottaminen, silmä-käsi-yhteistyö (mallin jäljentäminen, saksilla leikkuu)



Toivottavasti tästä apua.



T:Remukka



Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi