Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa? (Raamatun kohta)

Vierailija
07.01.2015 |

"Älkää antako koirille sitä, mikä pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaa niitä jalkoihinsa ja käy teidän kimppuunne ja raatele teitä."
Evankeliumi Matteuksen mukaan 7:6

- Hämmentynyt

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ateistina kyllä pakostakin miettii miksei niin kutsuttu jumalan sana ole vähän selkeämmässä muodossa.

Vierailija
2/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittäisin sen niin, ettei kannata ruveta ruutiaan tuhlaamaan tyhmien ihmisten kanssa. Turhaa väittelyä vaan, josta kukaan ei saa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku pilkkaa ja halventaa Raamatun sanomaa, sellaiselle on turhaa yrittää siitä puhuakaan. Se on vaan "helmiä sioille". Raamatun hyvä uutinen on tarkoitettu kaikille ihmisille, mutta siitä on myös oikeus kieltäytyä. Sellaisille sitä on turhaa tuputtaa.

Vierailija
4/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat ja siat on alhaisimpia olentoja muissakin uskonnoissa.

Vierailija
5/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on jonkun mielestä vaikeaselkoinen, ei ymmärrä kyllä yhtään vertauskuvallista kieltä.

Vierailija
6/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jos tämän irrottaa yhteydestään, niin en antaisi koiralle puruleluksi vauva-aikojeni valokuva-albumia, joka on minulle tärkeä, kallisarvoinen.

Koirat ja siat nyt eivät ole olleet mitään lemmikkieläimiä, vaan parhaillaan puolivillejä otuksia. Lauma sikoja saa aikaan pahaa jälkeä. Jokuhan on yrittänyt hävittää ruumistakin syöttämälä sen sioille? Sika ei tajua helmen tai kullan arvoa, mutta syö ihan mitä tahansa.

Koirat ja siat ovat sinällään fiksuja eläimiä, mutta eivät ehkä arvosta samoja asioita kuin ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän suurimman osan, mutta tuota en hoksannut vaikka kuinka yritin ymmärtää ja lukea uudelleen. Nuori ikäni saattaa vaikuttaa myös asiaan. Kiitos selvennyksistä!

AP

Vierailija
8/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa että uskovaisen kanssa ei voi järkevästi väitellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se tarkoittaa juuri sitä, että ei kannata alkaa hengellisiä totuuksia tai hengellistä sisäistä elämäänsä alkaa avaamaan pilkkaajille ja kiinnostumattomille. Monihan ajattelee, että pitäisi evankelioida kaikkia, yrittää pelastaa kaikki, kertomalla uskostaan, jopa väittelemällä ei-uskovien kanssa erilaisista uskoon liittyvistä asioista. Mutta Raamattu siis tuossa sanoo, että ei kannata, siinä tulee vaan pilkatuksi niin itse usko kuin sanan julistajakin, eikä mitään hyötyä tule myöskään pilkkaajalle (hän ei todellakaan käänny uskoon jos pitää koko juttua naurettavana).

Vierailija
10/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa esim. että sadan euron viiniä ei kannata käyttää ruoanlaittoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet AP vielä kovin nuori, niin voi olla ettet ole elämässäsi törmännyt todellisiin ankeuttajiin. Siis sellaisiin, joille kerrot jonkun aran toiveesi tai jonkun asian, mitä pidät kauniina tai tavoiteltavana.

Todellinen Ankeuttaja hymyilee vinosti, hymähtää, alkaa kertoa ihan vaan realismin nimissä asioita, mitkä likaavat kauniit asiat.

Esimerkiksi, jos sanot että seksi kuuluu vasta avioliittoon, Ankeuttaja hymähtää ja vähättelee, että seksielämäsi tulee olemaan pettymys.

Jos kerrot, että kasvissyönti on eettinen valintasi niin kuulet, miten et tule saamaan kaikkia ravintoaineita ja "kyllä sulle nahkakengät kelpaa".

Tai, kuten yksi tässä lähipiirissä... Nainen kertoi, että lapsi on nyt saanut ajokortin, kuinkahan tuo uskaltaa ajaa oikeasti yksin tuolla liikenteen seassa ja osaako se edes tankata autoa.

Tuo Raamatunkohta on kielikuva. Helmi on jotain, mikä on sinulle aarre. Tämmöiset Ankeuttajat vähättelevät aarteen arvoa, polkevat sen likaan ja pahimmillaan saavat sinut epäilemään itseäsi ja sitä, mitä pidät tärkeänä. Sen takia jotkut asiat kannattaa pitää itsellään, turha niitä on levittää moisten haaskalintujen revittäväksi ja leviteltäväksi.

Vierailija
12/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:28"]

Jos olet AP vielä kovin nuori, niin voi olla ettet ole elämässäsi törmännyt todellisiin ankeuttajiin. Siis sellaisiin, joille kerrot jonkun aran toiveesi tai jonkun asian, mitä pidät kauniina tai tavoiteltavana.

Todellinen Ankeuttaja hymyilee vinosti, hymähtää, alkaa kertoa ihan vaan realismin nimissä asioita, mitkä likaavat kauniit asiat.

Esimerkiksi, jos sanot että seksi kuuluu vasta avioliittoon, Ankeuttaja hymähtää ja vähättelee, että seksielämäsi tulee olemaan pettymys.

Jos kerrot, että kasvissyönti on eettinen valintasi niin kuulet, miten et tule saamaan kaikkia ravintoaineita ja "kyllä sulle nahkakengät kelpaa".

Tai, kuten yksi tässä lähipiirissä... Nainen kertoi, että lapsi on nyt saanut ajokortin, kuinkahan tuo uskaltaa ajaa oikeasti yksin tuolla liikenteen seassa ja osaako se edes tankata autoa.

Tuo Raamatunkohta on kielikuva. Helmi on jotain, mikä on sinulle aarre. Tämmöiset Ankeuttajat vähättelevät aarteen arvoa, polkevat sen likaan ja pahimmillaan saavat sinut epäilemään itseäsi ja sitä, mitä pidät tärkeänä. Sen takia jotkut asiat kannattaa pitää itsellään, turha niitä on levittää moisten haaskalintujen revittäväksi ja leviteltäväksi.

[/quote]

Tulipa ankea olo tästä pessimistisestä kommentista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helmiä sioille. Eikös sen merkitys se nyt ole itsestään selvää?

Vierailija
14/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:11"]

Ei helmiä sioille. Eikös sen merkitys se nyt ole itsestään selvää?

[/quote]

Monien ihmisten on nykyään tosi vaikea ymmärtää symbolista, vertauskuvallista kieltä, ja koska tämä ap on vielä hyvin nuori ilmeisesti, ei ole mikään ihme jos ei ymmärrä. 

Muutenkin, voihan noita aina ymmärtää eri tavoin, ja samalla ihmiselläkin tulkinta voi iän myötä muuttua. Esim. kun itse olin nuorempi, tulkitsin sen kohdan jossa Jeesus puhuu hyvään tai huonoon maahan putoavista siemenistä, että osa ihmisistä on hyvää maata, osa huonoa, ja bad luck jos sattuu olemaan ilman omaa syytään syntynyt huonoksi maaksi, sitten ei vaan voi tulla uskoon ja helvettiin menee että kolisee. Nykyisin taas ajattelen, että hyvä tai huono maa on tietoisuudentila, ei ihminen. Sama ihminen voi yhdessä vaiheessa maata olla huonoa maata jossa sana ei idä, toisessa tilanteessa taas vastaanottavaista hyvää maata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa että jos joku ei ota vastaan ei kannata puhua, koska on vaara saattaa oma sielu ansaan.

Julistaminen on oikein mutta voidaan saada aikaan väärää syyllisyyttä takomisella.  Tarkoitan että jää koukkuun hyviin tapoihin sitten selittelyä ettei "meitä voida syyttää", vain Jumala olkoon tuomari, emme saisi edes itseämme tuomita.

Usko on vapaaehtoista, joten katso oikea hetki.

Vierailija
16/16 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vielä! Tosi hyviä ja selventäviä vastauksia ja tuo "ankeuttaja" vertaus oli hyvä ja mielenkiintoinen erikoinen luettava. :)

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi