Kurinpito yläasteella, jaa vinkkisi!
Kuinka omaksua kasvattajan rooli? Kuinka suhtautua oppilaisiin, jotka eivät suostu lainkaan yhteistyöhön? Kerro toimivimmat niksisi ja kikkasi, niitä kaivataan! Onko totta, että yläasteella pidemmän aikaa opettaneet tulevat mielenhöiriöisiksi johtuen häiriköivistä oppilaista?
Kommentit (9)
Älä näytä sitä, että hermot kiristyy, vaikka epäilemättä niin käy kun esim. puol luokkaa ryhtyy lakkoon, kun eivät halua uutta opettajaa tms. kehittävää, joka ei mitenkään edes liity ko. uuteen opettajaan. Huumoria ja pitkää pinnaa ja kohtele nuoria arvostavasti. Yritä kohdata yksilöitä massojen sijasta.
Ja paatuneita, peri-ilkeitä tapauksia varten selvitä koulun käytännöt. Kenestä saat tukea paikalle, jos tilanteet menevät ihan solmuun? Mieluummin luokanvalvoja tai neutraali henkilö, ei heti reksiä (muuten sulla ei ole mitään, mihin edetä, jos tilanne kaikesta huolimatta pahenee.)
Huumori auttaa lähes aina. Lisäksi ei pidä uhata, jollei toteuta uhkaustaan ("Saat merkinnän, jos vielä häiritset.") ja pitää olla reilu kaikkia kohtaan.
Oppilaat tykkäävät huumorintajuisista opeista. Kuria saa kyllä pidettyä huutamalla ja merkkejä jakelemalla, mutta tuollainen vaikuttaa motivaatioon opiskella kyseistä ainetta. Minun teinilleni on jopa vastenmielistä mennä kouluun tiettynä viikonpäivänä, kun silloin on ainetta, jonka ope huutaa (joskus) ja on tiukkis. Ope ei huuda koskaan hänelle, mutta teini kokee open tyylin vastenmielisenä. Myönteisen palautteen merkitystä ei voi liioitella. Anna tuhlaillen myönteistä palautetta jokaisessa mahdollisessa välissä.
Älä nipota, menetät vaan vähäsenkin auktoriteettisi siinä. Huumoria peliin. t.vielä itsekkin teini.
Eipä siinä muuta tarvi kun olla jämäkkä ja kykenevä asettamaan selkeät rajat. Tähän päälle sopivan rento ote.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 16:11"]
Yläasteella kannattaa olla enemmän kaveri, puhele teinejä kiinnostavista aiheista esimerkkeinä aiheeseen liittyen. Ole aito, äläkä puutu jokaiseen epäkohtaan (ettet vaikuttaisi nipolta). Anna vapaat kädet tehdä tehtäviä haluamallaan tavalla, teinit osaa jo ajatella itse äläkä tukahduta sitä!
[/quote]
Ei siellä open kuulu kaveriksi oppilaille ryhtyä, vaan olla selkeästi auktoriteetti, mutta rennolla asenteella. Mieti nyt näitä kaveri opettajia esim. rankassa kiusaamistilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 16:11"]
Yläasteella kannattaa olla enemmän kaveri, puhele teinejä kiinnostavista aiheista esimerkkeinä aiheeseen liittyen. Ole aito, äläkä puutu jokaiseen epäkohtaan (ettet vaikuttaisi nipolta). Anna vapaat kädet tehdä tehtäviä haluamallaan tavalla, teinit osaa jo ajatella itse äläkä tukahduta sitä!
[/quote]
Itse olen yrittänyt toimia juuri näin. Jos on oma luokka, kannattaa selvittää kunkin oppilaan harrastukset, mielibändit ja mielenkiinnon kohteet. Niistä voi joskus kysellä, jotta teini luulisi, että ne kiinnostavat sinuakin. Näin ei tarvitse olla, mutta aina voi jutella niitä näitä.
Myöskään en yläkoulussa haluaisi aivan joka asiaan puuttua. Tästä on kuitenkin tullut tiukempien kollegoiden sanomista. Kaikkien pitäisi olla yhtä nipoja, mutta moinen ei sovi luonteelleni.
Tässä ohjeita, joitai ei kyllä kaikkien luonteella voi noudattaa:
- ole huumorintajuinen
- näytä, että pidät oppilaista
- kerro, että olet samassa veneessä oppilaiden kanssa
- valitse taistelusi - älä nipota pienestä, mutta koulun säännöistä tai kiusaamisesta ei saa kyllä lipsua
- kasvata paksu nahka ja ymmärrä, että jos joku haukkuu sinua, niin se johtuu siitä, että hänellä on itsellään paha olla eikä sinussa ole vikaa
- opettele nauramaan myös itsellesi
- opettele tuntemaan oppilaat ja huomioi erilaiset oppilaat, mikään ei ole niin hirveää kuin tasapuolisuus väärin käytettynä, sillä siinä missä joku tarvitsee selkeät rajat, niin toinen taas tarvitsee sitä turvallista olkapäätä eli toiselle määrää, että kynä pitää ottaa repusta ja sitten taas, jos joltain puuttuu reppukin, niin lainaat nätisti vain omaa kynääsi (jälkimmäisellä ei selvästikään kotia joka huolehtisi edes perusasioista)
- muista, että monelle koulu on se ainut turvapaikka ja sinä luot sen turvallisuuden tunteen, sitä ei saavuteta esim. huutamalla
- muista, että teinikäiset menevät "jumiin" kun niille nalkuttaa (ihan kuin aikuiset miehet eivät muka menisi :D), joten jätä nalkuttaminen pois, porskuta eteenpäin ja sano vain kerran asiasta ja sekin rauhallisesti ja pohtien asioiden syitä ja seurauksia miettien
- hoida hommat itse, älä siirrä niitä rehtorille, toisille opettajille tai soittele huoltajille, tiukan paikan tullen keksi työkaveri, jonka luo voit lähettää pahimman sählärin ja vastavuoroisesti lupaa olla apuna, jos hällä on tiukka paikka joskus
- ole oma itsesi, oppilaat aistivat kaiken muun ja vetävät sen jälkeen sinua 6-0
- älä suutu koskaan, koska silloin peli on yleensä jo menetetty
Yläasteen opettajana on tullut oltua jo 15 vuotta ja en vielä ole käsittääkseni pimahtanut.
Yläasteella kannattaa olla enemmän kaveri, puhele teinejä kiinnostavista aiheista esimerkkeinä aiheeseen liittyen. Ole aito, äläkä puutu jokaiseen epäkohtaan (ettet vaikuttaisi nipolta). Anna vapaat kädet tehdä tehtäviä haluamallaan tavalla, teinit osaa jo ajatella itse äläkä tukahduta sitä!