Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaisuus?

05.08.2006 |

Täällä on ollut paljon keskustelua lestadiolaisista, samoin av-puolella on kovasti parjattu:(



Itse tunnustan tyhmyyteni, en tiedä asiasta juuri muuta, kuin että Lars Leevi Lestadius on lestadioisuutden syntynn joskus muinoin vaikuttanut + nämä, että lasten tuloa ei rajoiteta sekä telkkaria ei katsota. Nyt pyytäisin kohteliaasti lisätietoa aiheesta. Miten lestadiolaisuus käytänössä eroaa " normaalista " luterilaisuudesta? Ehkä myös asiallinen keskustelu auttaa siihen, että parjaaminen vähenee...



Mitä eroa on vahoillis- ja esikoislestadiolaisuudessa?





Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuus on luterilaisen kirkon sisällä toimiva " haara" . Lestadiolaisuus on jakaantunut muutamaan pienempään ryhmään, joista suurimmat ovat vanhoillislestadiolaiset ja esikoislestadiolaiset. Vanhoilliset ovat kaikkein suurin ryhmä, heitä on noin 80000-100000 Suomessa. Eri ryhmillä ei ole yhteistä toimintaa keskenään, vaan ne ovat erillisiä " haaroja" .



" Perus luterilaisuudesta" vanhoilliset eroavat siten, että he ovat monissa asioissa tiukempia ja vanhoillisempia, kuten nimikin paljastaa. Esim. eivät hyväksy naispappeutta ja ehkäisyä. Tosin he eivät suhtaudu mitenkään vihamielisesti naispappeihin, vaan ajattelevat etteivät nämä ole aidosti uskomassa.



Heidän uskoon kuuluu ajatus " Yhdestä ainoasta oikeasta uskosta" , joka on tietysti heidän uskonsa. He pyrkivät kasvattamaan lapsensa uskoon, mutta vastoin yleistä luuloa, he eivät yleensä hylkää uskonsa kieltänyttä läheistään. Toki tällaistakin tapahtuu, mutta se kuuluu vähemmistöön.



Heillä on enemmän uskonnollista toimintaa kuin " perusluterilaisilla" , esim. seuroja, leirejä, pyhäkouluja yms.

Vierailija
2/34 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinua kiinnostaa enemmän tutustua vanhoillislestadiolaisuuteen, niin käväse nettisivulla www.srk-oulu.net.



El:llä luulisi myös olevan sivustot jossakin, mutta ei hajuakaan osoitetta heidän sivustoille. Googlettamalla varmaan löytyy jos haluat tutustua tarkemmin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoislestadiolaisuus on siis todellakin luterilaisen kirkon sisäinen herätysliike. Itse pidän itseäni ensiarvoisesti kristittynä, sitten luterilaisena ja sitten vasta esikoislestadiolaisena. Eli meidän seurakunnassamme virallinen linja ei vastaaa vanhoillisia siinä mielessä, että pitäisimme itseämme yhtenä ainoana oikeana seurakuntana. Tosin tällaistakin ajattelua löytyy keskuudestamme, mutta Suomen saarnaajat ja lähetysmiehet eivät näin opeta.



Esikoislestadiolaisuus eroaa vanhoillislestadiolaisuudesta etupäässä siinä, että vanhoillisilla tapakulttuuri ja oppikin ovat yhtenäisempiä. Esikoislestadiolaisuudessa on paljonkin eriäviä mielipiteitä ja ajatuksia, siis lähinnä käytännön asioista ja tavoista. Esimerkiksi televisio kyllä löytyy monen olohuoneesta, kuten meidänkin :) Ja ehkäisystä ei ole mitään kieltoa, siitä asiasta perheet tekevät omat päätöksensä. Ne ovat jokaisen itse ratkaistavissa olevia asioita. El:llä on kyllä paljonkin ulkonaisia malleja ja tapoja, mutta niin kuin sanoin, jokainen päättää mitä niistä tahtoo noudattaa.



Esikoislestadiolaisten oppi perustuu puhtaasti Lutherin ja Laestadiuksen oppiin, joka puolestaan perustuu Kristuksen armoon - että pelastumme ainoastaan armosta ilman yhtään omaa tekoa.

Vierailija
4/34 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että uskovaisena eläminen ei ole helppoa, tie on kaita. Siksi ihmettelen sitä, että el eivät elä raamatun oppien mukaan. Raamatussa on selvä kanta ehkäisyyn, avoliittoon, avioeroon, alkoholin käyttöön yms. Mutta el voivat tehdä oman mielensä mukaan. Mikä on sitten syntiä? Voiko olla 50 % uskovainen?

Vierailija
5/34 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suchi:


Sanotaan, että uskovaisena eläminen ei ole helppoa, tie on kaita. Siksi ihmettelen sitä, että el eivät elä raamatun oppien mukaan. Raamatussa on selvä kanta ehkäisyyn, avoliittoon, avioeroon, alkoholin käyttöön yms. Mutta el voivat tehdä oman mielensä mukaan. Mikä on sitten syntiä? Voiko olla 50 % uskovainen?

Tai sitten minä olen esittänyt asiani epäselvästi, voipi hyvin olla niinkin :) Kyllä me pyrimme elämään Raamatun oppien mukaan, ja pidämme syntinä esim. avoliiton, avioeron ja alkoholin käytön. Tarkoitin että olemme vapaamielisempiä esimerkiksi ulkoisissa asioissa. Esim. tapanamme on käyttää huivia seuroissa, mutta jos joku ei sitä käytä niin hän voi silti olla uskovainen. Tai että seuroissamme kyllä varoitellaan telkkarista, mutta jos joku ei siitä koe pahentuvansa, nin häntä ei television omistamisen takia määritellä epäuskoiseksi.

Eli siis asiat, jotka Raamatussa selvästi synniksi sanotaan, ovat toki meidänkin keskuudessa synniksi luokiteltuja. Mitä tulee ehkäisyyn, en ole löytänyt Raamatusta kohtaa joka sen kieltäisi.

Vierailija
6/34 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun sanoin, että ihmiset tekevät asioista omat ratkaisunsa, tarkoitin lähinnä sitä että meillä ei ole mitään ylintä auktoriteettia joka latelee ihmisille miten hänen pitää elää. Kyllä seuroissamme synti sanotaan synniksi niin kuin pitääkin ja varoitellaan synnistä jne. mutta niitä ei voi kutsua miksikään kielloiksi tai määräyksiksi. Sen sijaan Raamatussa olevat kymmenen käskyä ovat Jumalan laki ja ne ovat kieltoja ja niiden mukaan ihmisen tulisi elää.



Kuitenkin jokainen päättää itse, haluaako elää Jumalan tahdon mukaan. Jos ei halua ja elää synnissä, niin luultavasti usko ei säily. Kuitenkaan emme tällä Jumalan tahdon noudattamisella pelastu, vaan oppi on puhdas armo-oppi.



En teidä, selvittikö tämä asiaa nyt yhtään mutta jos ekasta viestistäni tuli käsitys että hyväksyisimme avoliitot, alkoholin ja kaiken minkä Raamattu synniksi sanoo, niin se käsitys on väärä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/34 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suchi:


" Raamatussa on selvä kanta ehkäisyyn, avoliittoon, avioeroon, alkoholin käyttöön yms. "

Mikä on raamatun selvä kanta ehkäisyyn? Mistä kohdin raamattua tämä selkeä kanta löytyy?

Vierailija
8/34 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten meikämami sanoi, meidän seurakunnassamme vallitsee puhdas armon oppi. Katuvalle ihmiselle saarntaan kaikki synnit anteeksi, ilman ehtojs. Omat työt, jos niillä yrittää taivaaseen päästä ovat Jumalan edessä kuin likainen vaate jolla ihminen yrittää peittää syntisyyttään. Ihminen pelastuu ainoastaan armosta, koska JOKAINEN ihminen rikkoo joka päivä kaikki Jumalan kymmenen käskyä, eikä kukaan koskaan selviä elämästään ilman syntiä. Se olisi ainut ' toinen' tie mutta siihen ei kukaan pysty koska Jumalan laki ottaa kiinni jo ajatusten tasolta. Jumalan edessä himoitseva katse ' vieraaseen naiseen' on sama kuin huoruus hänen kanssaan ja tyhmä vihastuminen yhtä paha kuin murha. Juuri näitä syntejä , eikä muitakaan ajatussyntejä, ihminen ei voi välttää. Vaikka miten hyvin yrittäisi elää. Tuskin kukaan selviää ilman tekosyntejäkään.



Ihminen siis pelastuu armosta. Sen jälkeen alkaa uskossa eläminen. Ei ole enää sama miten uskon saanut ihminen elää. Usko sydämmessä muuttaa mielen niin, että ihminen ei enää halua tehdä lisää syntiä, vaan yrittää olla niin ettei pahoittaisi Jumalan mieltä. Jos uskova tahallaan ajattelee että teenpä näin ja kadun sitten ja pyydän anteeksi, se on sovintoveren tuhlaamista ja silloin Jumala voi ottaa katumuksen armon pois. Jos ihminen ei kadu, ei hän myöskään kaipaa anteeksiantamusta, eikä näin ollen voi saada armoa. Armon saamiseen tarvitaan siis katumus, mutta sekin on Jumalan lahja ihmiselle. Niinkuin sekin että ihminen jaksaa uskoa synnit anteeksi ja se että ihmisen mieli muuttuu sellaiseksi että ei tahdo enää tehdä syntiä. Kaikki uskon ' ainekset' ovat siis Jumalan lahjaa, ihminen itse tuo vain syntinsä.



Meidän seurakunnassamme opetataan kyllä raamatun neuvojen mukaan ehkäisystä ja muistakin asioista jotka joko ovat syntiä tai johtavat syntiin. Sellaisia asioita haluamme välttää elämäsämme, koska ne voivat johtaa siihen että jaksa nää uskoa. Esimerkiksi tuo mainittu televisio on sellainen laite jonka edessä istuminen kuivattaa kyllä uskon ihmisen sydämessä. Se vie ajatukset pois tärkeämmistä asioista ja tuo mieleen esim. huoruuden ajatuksia... eli on johtamassa ihmisen syntiin. Siksi meidän seurakunnassamme on opetettu, että emme hankkisi sitä laitetta kotiimme, emmekä myöskään istuisi sen ääressä muuallakaan. Lapset pidämme Jumalan lahjoina, jotka haluamme ottaa vastaan. Ehkäisy on ainoastaan ' sairauden hoitokeino' eli jos äidin terveys, fyysinen tai psyykkinen, ei kestä enää raskauksia niin silloin voi turvautua ehkäisyyn, niinkuin muihinkin lääketieteellisiin hoitoihin.



Jos joku joutuu näihin, tai muihin synteihin ei se tarkoita että hän ei ole enää kristitty, mutta jos hän jatkaa sillä tiellä voi pian olla edessä se hetki ettei enää tunne katumusta ja armon tarvetta tai ei vain katumusesta huolimatta jaksa uskoa. Siksi on vaarallista leikkiä synnin tai syntiin johtavien asioiden kanssa, olivatpa ihmisen silmissä ' pieniä' tai ' isoja' asioita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/34 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdyn hänen sanoihinsa.



Vielä vain hiukan täsmennän. Eli tässäkin hyvin huomaa, kuinka meikäläisten ajatukset saattavat hivenen erota käytännön asioissa, vaikka oppi on täysin sama. Se mikä toiselle on syntiä, ei välttämättä ole toiselle jos kyse on asiasta, johon Raamatussa ei ole selvää kantaa. Esim. Raamatussa ei sanota että älä katso telkkaria. Jos joku kokee sen kuitenkin niin että hänen uskonsa kuivuu telkkarin katsomisesta, on toki parempi ettei hän katso. Ja muutenkin, kyllä minusta on oikein hyvä asia ettei hanki telkkaria ollenkaan. Kyllä sieltä niin paljon kaikkea potaskaa tulee.



Raamatussa olikohan se nyt korinttilaiskirjeessä ihmiset kiistelivät siitä, saako epäjumalille uhrattua lihaa syödä. Paavali antoi siihen ohjeeksi, että ne jotka voivat syödä sen tulematta uskon esteeksi, syökööt mutta älkööt niiden nähden jotka eivät halua syödä. Ja taas ne, jotka eivät voi syödä, heille on parempi että he eivät syö, mutta eivät tuomitse niitä jotka syövät. Joo, tosi selkeästi taas selitetty :) Mutta jotenkin näin kuitenkin.

Vierailija
10/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu opettaa kyllä, että se tie on kaita ja portti ahdas joka vie elämään sisälle. Mutta se ei todellakaan tarkoita sitä että ihminen omalla ' vaikealla' elämällään voisi jotain ansaita pelastukseensa.

Taivaan tie on kaita, siinä kulkee vain yhden miehen veriset jäljet. Niillä pysyminen ei syntiselle ihmisraukalle olekaan helppoa. Toisaalta olisi niin kovin helppo tuoda edes JOTAIN omaa, edes hyvä katumus jos ei muuta, tai se että en tänään huutanut lapsille. Kuitenkin kaikki se mitä me yritämme itse Jumalalle viedä on syntiä. Toisella puolella taas vaanii sitten se tie, että monet synnin houkutukset yrittävät tehdä ihmisestä orjiaan, että synnin rakkaus tulisi tärkeämmäksi kuin usko.



Se nöyrtyminen armon alle, sen myöntäminen että itse olen vain syntiä täysi ja KAIKKI mikä on hyvää, tulee Jumalalta, se on se kaita tie.

Uskossa elävä ihminen toki TAHTOO elää niin ettei enää tahallaan tee lisää syntiä. Raamattu kertoo näistä asioista jotka erottavat meitä Jumalasta ja tekevät uskomisen vaikeaksi. Ja niitä tahdomme välttää. Emme tahdo elää avoliitossa yms mitä juuri mainitsit. Mutta emme me sillä elämällä pääse taivaaseen, vaan yksin Kristuksen kärsimisen ja kuoleman tähden. Ne neuvot joita Raamattu antaa on tehty siksi että eläminen uskossa olisi helpompaa, ei siksi että se olisi vaikeampaa...



Taisi tulla sekava selostus tästäkin, toivottavasti sait selvää mitä takoitin =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se löytyy saarna.net ' stä. Puhuja on Mauri Viksten.



Varmasti muitakin löytyy selaamalla. Tuo on jäänyt mieleen ja sopii tähän ketjuun jatkeeksi.

Vierailija
12/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota sisältöä minäkin yritin valottaa, mutta en saanut kovin hyvin puettua sanoiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onkaan turvattoman tuntuinen tuo teidän uskonne??? Molemmilla olevinaan sama oppi mutta erilaiset käsitykset asioista...!

Raamatussa ei suoraan kielletä monia asioita vaan niistä varoitellaan vertauskuvin. Eräs " uskovainen" sanoi kerran, että ei saa polttaa tupakkaa koska jeesuskaan ei niin tehnyt, tuttavani vastasi hänelle ettei jeesus ajanut potkukelkallakaan.

Vierailija
14/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen meistä tekee syntiä, ei ole yhtään täysin puhdasta ihmistä. Mutta jos haluaa säilyttää uskon ja hyvän omantunnon, synti pitää laittaa tunnolta pois eli pyytää ja uskoa se anteeksi. Hyvillä teoilla ei tule autuaaksi mutta pahoilla teoilla voi kieltää uskonsa. Joka julkisesti esim.juopottelee, pettää puolisoaan, tai elää muuten jumalattomasti eikä nuhteluista huolimatta halua korjata tekosiaan, sellaista ihmistä ei voi pitää uskovaisena. Hän on silloin teoillaan kieltänyt uskonsa vaikka ei sitä suullisesti ole kieltänytkään. Jos ihminen on oikealla tavalla uskomassa, omatunto kyllä soimaa, jos sinne on syntiä tarttunut. Se tekee matkan hitaaksi eikä mieli saa rauhaa ennenkuin synnit on saanut uskoa anteeksi. Kaikki mistä tulee paha mieli, ei ole hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään tarvetta todistaa sinulle, että meidän uskomme on oikea. En vain oikein ymmärrä, miksi tuolla tavalla hyökkäät vastaan ja tuomitset. Ok, se on sinun mielipiteesi ja toki mielipiteensä saa sanoa. Mutta voi sen sanoa nätisikin...



Hyvää syksyn jatkos sinulle.

Vierailija
16/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suchi ja cucci ovat tällä palstalla ne jotka näköjään tuomitsevat kaikkien muiden näkökulmat. Kerroppas joku kokemuksesi lestadiolaisten parista he hyökkäävät heti että ei niin voi olla. Kaikilla on vapaus sanoa ja kunnioitan suuresti esikoislestadiolaisia eivät he ole sen huonompi osaisempia kuin muutkaan. Luuletteko te lestadiolaiset ihan tosissaan että jumala tarkoitti vaan että noin 4-50000 henkeä pääsee taivaaseeen tuo on ehkä suht. oikea lestadiolaisten määrä suomessa. ilmoitan nuo viestit ylläåidolle jos jatkavat samaan tyyliin .Olen täällä huomannut että kaikkea muuta saa parjata mutta ei lestadiolaisia he eivät kestä kritiikkiä yhtään eikä heidän kanssa voi käydä keskustelua koska käsittävät asian tahallaan väärin.

Vierailija
17/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... johon kalikka kalahtaa!

Vierailija
18/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin asian vaan niin suoraan kuin sen voi ja se täytyykin sanoa. Ilmeisesti vaan osui arkaan paikkaan. Hyvää syksyä myös sinulle!

Vierailija
19/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin, kuten jo kirjoitin synnin TEKEMINEN, siis tahallaan, suunnilleen niin että suunnittelee että kadun sitten jälkeenpäin, johtaa siihen että omatunto nukahtaa ja katumus loppuu. Jumala ottaa armonsa pois niiltä, jotka käyttävät väärin hänen lupauksiaan. Mutta ihminen joka heikkoudssaan joutuu syntiin, katuu ja anoo anteeksi. Kukaan meistä ei voi estää ajatuksia kulkemasta huonoille teille, eikä sitäkään, että sanoo toiselle pahasti. Ei aina edes ns. karkeampia syntejä. Mutta jokaiselle katuvalle kuuluu armo. Tietenkin jos ihminen ei kadu, ei hän kaipaa myöskään armoa. Eikä niin ollen sydämessään usko.



Vielä uskonkäsityksistämme. Esikoislestadiolaisessa seurakunnassa on olemassa vain yksi oppi jota saarnaajamme julistavat. Se ei ole aikojen saatossa muuttunut miksikään ja se on edelleen olemassa.



Se on oppi katuvaiselle saarnattavasta armon evankeliumista. Ja oppi pyhityksestä joka on SEURAUSTA sydämen uskosta.



Elävätuntoinen kristitty ei halua tehdä syntiä ja pahoittaa näin Jeesuksen mieltä. Niinkuin raamattu sanoo. -Kun yksi on kuollut kaikkien puolesta, niin he kaikki ovat kuolleet. Etteivät he enää elä itselleen, vaan hänelle joka heidän edestänsä kuollut on ja jälleen noussut ylös. ( ei sanatarkka lainaus, mutta asia on noin)

Vierailija
20/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aisela:


suchi ja cucci ovat tällä palstalla ne jotka näköjään tuomitsevat kaikkien muiden näkökulmat. Kerroppas joku kokemuksesi lestadiolaisten parista he hyökkäävät heti että ei niin voi olla. Kaikilla on vapaus sanoa ja kunnioitan suuresti esikoislestadiolaisia eivät he ole sen huonompi osaisempia kuin muutkaan. Luuletteko te lestadiolaiset ihan tosissaan että jumala tarkoitti vaan että noin 4-50000 henkeä pääsee taivaaseeen tuo on ehkä suht. oikea lestadiolaisten määrä suomessa. ilmoitan nuo viestit ylläåidolle jos jatkavat samaan tyyliin .Olen täällä huomannut että kaikkea muuta saa parjata mutta ei lestadiolaisia he eivät kestä kritiikkiä yhtään eikä heidän kanssa voi käydä keskustelua koska käsittävät asian tahallaan väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi