Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaisuus?

05.08.2006 |

Täällä on ollut paljon keskustelua lestadiolaisista, samoin av-puolella on kovasti parjattu:(

Itse tunnustan tyhmyyteni, en tiedä asiasta juuri muuta, kuin että Lars Leevi Lestadius on lestadioisuutden syntynn joskus muinoin vaikuttanut + nämä, että lasten tuloa ei rajoiteta sekä telkkaria ei katsota. Nyt pyytäisin kohteliaasti lisätietoa aiheesta. Miten lestadiolaisuus käytänössä eroaa " normaalista " luterilaisuudesta? Ehkä myös asiallinen keskustelu auttaa siihen, että parjaaminen vähenee...

Mitä eroa on vahoillis- ja esikoislestadiolaisuudessa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisillä seurakuntalaisilla voi joistain asioista olla eri käsityksiä. Kuitenkin se mikä on seurakunnan yhteinen oppi, on yhtenäinen. Se on se joka saarnataan seuroissamme, se joka on ollut sama aina. Sitä oppia tunnustavat lähes kaikki seurakuntamme jäsenet, mutta jos jonkun käsitys eroaa omastani, en uskalla sanoa että ei hänellä ole uskoa. Voin vain rukoilla että Jumala kirkastaisi hänelle ne asiat joissa hänen näkemyksensä eroaa Raamatun opetuksesta, niin ettei hän kuoleman hetkellä olisi huonossa sieluntilassa. Toisen sieluun me emme näe, siksi emme voi myöskään tuomita. Jumala on se joka tuomitsee, hänen on kaikki valta. Me voimme puheillamme tuomita synnin, mutta emme syntiin joutunutta ihimstä. Synnintekijät, siis ne jotka elävät synnissä, ilman armon kaipuuta Jumalan sana tuomitsee kadotukseen, sitkään ei ole jätetty ihmisen tehtäväksi, senkin tekee Jumala sanansa kautta.

Vierailija
22/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suchi hyvä sinulla on pahasti omat asiat sekaisin mistä olet noin katkeroitunut että pitää nakella tuollaisia toisille. Jos olet lestadiolainen niin onko sinusta oikein ja teetkö puhtaalla omalla tunnolla tuollaisen räävittömän kirjoittelun enpä usko tunnen sen verran uskovaisia että oikea käytös ei ole tuollaista. Minulla et osunut mihinkään arkaan paikkaan en ole lessu enkä koskaan enää ikinä siihen rupea . piste. älähin sen vuksi koska käyttäydyt noin hyökkäävästi näytän viestejäsi uskon sisarille eivät kyllä uskoisi että joku uskovainen voi noin kirjoittaa. katoppa ihteäs peiliin ja nauti elämästäsi vältä katkeroituminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta tästä päätellä kuin, että arkaan paikkaan taisi osua ja kipeästi kolahtikin. Minulla on asiat kunnossa, hyvä omatunto ja rauhallinen mieli käydä yölevolle. Miten mahtaa olla sinun laitasi? Sydämestäni toivon että sinäkin ne joskus oikein käsittäisit. Valitettavasti se vaan on niin, että tosiasiat joskus sattuvat!

Vierailija
24/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitit jossain viestissä että cucci ja suchi hyökkäävät heti lestadiolaisuus-ketjuissa ja syytitpä vielä ainakin toista heistä katkeruudesta. mitenköhän se nyt meneekään?

Näistä ketjuista olen tosiaan saanut sellaisen kuvan, että Vionola ja Aisela kirjoittavat aivan perättömiä väitteitä. Haukkuvat toisia ja peräänkuuluttavat avarakatseisuutta. Säälivät meitä jotka luulemme elävämme lintukodossa vaikka mitään sellaista ei enää ole. Sitten jos joku sanoo vastaan, he hyökkäävät takaisin että " mitään muuta ei näköjään saa sanoa ja aina vain täytyy vaieta ja asiat ei muutu jos niistä ei puhu" yms. Vionola ja Aisela eivät kestä ollenkaan jos joku uskaltaa PUOLUSTAA lestadiolaisuutta. Kyllähän HE tietävät miten asiat ovat, ja kaikki muut ovat väärässä. Ja jos koku kyseenalaistaa tai puolustaa lestadiolaisuutta, niin sitten kirjoittavat juuri tuollaista typerää " olet katkera, kateellinen, kirjoitat hyökkävästi, ilmoitan ylläpidolle..."

Jos täällä joku on katkera niin juurikin vionola ja aisela. Todella katkeria ja sivitymättömiä ihmisiä. Jossain viestissä taisi aisela kehuskella autollaan ja haukkua jotain toista kateelliseksi raha-asioissa...Voiko enää typerämpi ihminen olla?

Aisela, ole hyvä vain ja ilmoita tämä viesti ylläpitoon. Ei voisi vähempää kiinnostaa eikä liikuttaa minua. Mulla on tullut mitta täyteen sinun ja Vionolan typeriä juttuja. Taidatte muuten olla sama henkilö, aivan yhtä huono ulosanti teillä molemmilla eikä Vionola ole nyt jostain syystä tullut tätä ketjua kommentoimaan. Koita kestää omaa elämääsi, toivottavasti pääset joskus kuiville tuosta liemestä jonka olet itsellesi keittänyt.

Vierailija
25/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat katkeria, molemmat kirjoittavat tekstiä mitä on hankala lukea ja asioita yhteen pötköön. Molemmat voisivat käyttää edes pisteitä vähän useammin, että olisi helpompaa luettavaa.... ;)

Vierailija
26/34 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle tärkeää henkilökohtaisessa uskossani on kiitollisuus uskonlahjasta ja armon meren syvyydestä. Armo on merkki siitä, ettei ihminen ei voi ottaa tuomarin virkaa, vaikka sen mielellään tekisikin. Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.

Toiseksi, vaikka uskon, että Jumala on poikansa kautta sovittanut maailman synnit ja antanut sitä kautta avaimen taivaanvaltakuntaan, en voi heittää kiveä toisin uskovaa kohtaan. Hiljainen rukous kuitenkin kantaa, että kaikki saisivat kokea yhtäsyvää uskoa ja turvaa mitä ITSE koen.

Kolmanneksi: Meitä opetetaan olemaan uskossa pienen paikalla. Nöyrin mielin eikä omia ansioita korostaen. Omilla ansioilla ei kukaan uskossa pysy, kyse on armosta ja lahjasta, jonka Jumala häneen uskovlille voi antaa

Vierailija
27/34 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli tästä ketjusta vähän paha mieli. Ei tunnu kivalta kun itse yrittää keskustella ja vaihtaa ajatuksia, niin joku tulee sanomaan että mikäs uskovainen sinä luulet olevasi. Minua ei loukannut se, että joku ei pidä minua uskovaisena - ei minun ihmisten silmissä tarvitse sitä ollakan. Tärkeintä on että Taivaan Isä pitäisi minua lapsenaan.

Minusta oli kiva kun joku kirjoitti näistä asioista omien kokemustensa ja ajatustensa valossa. Ja oli kiva huomata ettei kaikilla vanhoillislestadiolaisella ole ihan sama tyyli lähestyä mielestään eriuskoista.

Pääasiahan kuitenkin on se, että kerran kaikki pääsisimme perille Taivaan Kotiin. Ei se, kuka täällä maan päällä on oikeassa ja kuka ei.

Siunausta.

Vierailija
28/34 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suchi mietippä omaa tilaasi peilistä . tosi uskovaisen ei tarvi sitä täällä toitottaa. Kirjoitustyylisi on yhtä hyökkäävää et anna toisten ajatuksile tilaa. Luulet tietäväsi kaikki valitettavasti ei näin ole suchi parka. Toivon että tulet vielä elämässäsi kohtaamaan tosi elämää . Tiedän tarkalleen mitä on lestadiolaisten elämä ja mitä se monesti on aiheuttanut.liike jossa eniten jaotellaan ihmisiä hyviin ja huonoihin. toki on hyvääkin mutta myös niistä ei kehuttavista pitää antaa kaikille tilaa puhua. Ja yleensä ne kompastus kivet aiheuttaa ne itseään jonain pitävät ihmiset.

Vierailija
29/34 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulle vionola sanon vain, että sinä et tiedä yhtään mitään esim. minun elämästäni, vaikka minä olen paljon parjaaamasi lestadiolainen. Minä olen aidosti onnellinen ja tyytyväinen elämääni, vaikka sitä et varmastikaan usko. En ikinä jaottele ihmisiä hyviin ja huonoihin. Jos joku näin tekee, se on kyllä hänen ongelmansa eikä ainakaan Raamatun eikä lestadiolaisten opetuksen mukaista.

vionola:

suchi mietippä omaa tilaasi peilistä . tosi uskovaisen ei tarvi sitä täällä toitottaa. Kirjoitustyylisi on yhtä hyökkäävää et anna toisten ajatuksile tilaa. Luulet tietäväsi kaikki valitettavasti ei näin ole suchi parka. Toivon että tulet vielä elämässäsi kohtaamaan tosi elämää . Tiedän tarkalleen mitä on lestadiolaisten elämä ja mitä se monesti on aiheuttanut.liike jossa eniten jaotellaan ihmisiä hyviin ja huonoihin. toki on hyvääkin mutta myös niistä ei kehuttavista pitää antaa kaikille tilaa puhua. Ja yleensä ne kompastus kivet aiheuttaa ne itseään jonain pitävät ihmiset.

Vierailija
30/34 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me.. vanhoillislestadiolaiset. Kyllä toiset saavat uskoa ja olla ihan rauhassa, mut mitäs sitten kun aukaisee suunsa ja sanoo olevansa vl. Raamatussahan sanotaankin, että autuaita te, joita minun tähteni vainotaan. Eikö tuo kerro jo paljon. Ja tulee mieleen muitakin kohtia raamatusta, jotka todistavat meidän puolesta. Oikea usko lepää lopunaikoina pohjoisilla mailla. En muista sanasta sanaan, mutta jotenkin noin. Täällähän meistä suurin osa on. Ja sekin että " piskuinen lauma" on se joka pelastuu..

Emme todellakaan tuomitse ja erottele ihmisiä, tarjoamme vain ja ainoastaan armoa. Olemme ihan tavallisia ihmisiä, yhtä raadollisia ja syntisiä kun kaikki muutkin. Mutta haluamme uskoa uskoa kaikki armosta anteeksi. Ja uskominen synnyttää halun välttää syntiä ja siihen joutumista. siinä emme kuitenkaan koskaan tule olemaan täydellisiä.

Vierailija
31/34 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia. Kun se tuppaa olemaan niin, että " niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" . En missään nimessä tarkoita, että vl:t läheskään aina omalla käytöksellään aiheuttaisivat " vainonsa" , mutta sitäkin tapahtuu. Sitten on vain helppo vedota tähän raamatunkohtaan. Jos minä käyttäytyisin omassa elämässäni tuomitsevasti/toitottaisin olevani ainoa sydämen uskossa oleva ja muiden olevan väärässä, niin varmasti saisin vainoa ja pilkkaa osakseni. Enkä kuitenkaan ole vl.

Vierailija
32/34 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoislestadiolaisuudessakin löytyy tällaista ajattelutapaa, että tämä seurakunta on se ainoa oikea jne. Olin kerran samalla luokalla yhden tällaisen ihmisen kanssa ja tietenkään hänestä ei tykätty koska hän piti itseään ainoana oikeana uskovaisena ja tuomitsi ja paheksui sekä katsoi nenänvartta pitkin kaikkia muita. Ja oli sitten tyytyväinen, kun häntä kiusattiin ja vainottiin hänen uskonsa takia... Enkä minäkään nyt todellakaan yleistä että kaikki vl:t näin toimisivat - Huomaahan jo tästäkin ketjusta miten eri tyylillä eri ihmiset kirjoittavat.

Vainoamisesta vielä vähän. Minulle on se käsitys, että silloin kun kristittyjä vainottiin ulkoisesti ja verisesti, kristinusko oli hyvin vahva ja palava ja vain levisi lisää. Nykyään kristittyjä vainotaan sisäisesti - saatana kiusaa epäilyksillä, synninkiusauksilla ym. Näin mä siis olen asian ymmärtänyt.

Vierailija
33/34 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ainakin ensimmäisile vastaajille asiallisista linkeistä. Väistyn takavasemmalle, en tahdo olla tässä tappelussa sen enempää osallisena.

Vierailija
34/34 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alppikauris:

Kiitos ainakin ensimmäisile vastaajille asiallisista linkeistä. Väistyn takavasemmalle, en tahdo olla tässä tappelussa sen enempää osallisena.

Mä luulin että me vaan keskustellaan. No, ehkä joskus saattaa niin itseltä kuin muiltakin tulla terävämpääkin kommenttia, mutta eikös se kuulu väittelyyn. Minä en ainakaan ole halunnut mitenkään tapella ja pyydänkin anteeksi jos olen niin tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi