Mitä kaikkia papereita täytyy säästää?
Olen kerännyt hirveän pinon kaikenlaisia asiapapereita ja nyt pitäisi ruveta mapittamaan niitä. Osa menee suoraan roskiin mutta mitä pitäisi säästää? Vakuutuskirjat, tiliotteet, veropapereita, palkkalaskelmat, uusimmat luottokorttilaskut, jotain sairaudenhoitoon liittyviä ajattelin säilyttää ainakin.. Mitäs muuta?
Kommentit (5)
Laatikkotolkulla papereita. Mitä ihmettä noista pitää säästää ja kuinka kauan. Jossain oli joksus jotain 10 vuodesta, mutta sehän on ihan kauhean pitkä aika :O
Miksi te maksettuja laskuja säästätte? Näkeehän sen maksun tiliotteessa.
verkkopankissa on vain vuoden tai kahden mittainen arkisto. Sen jälkeen sieltä häviää tieto. Kuitenkin esim verottaja voi kysellä tietoja vielä 5 vuoden ajan, tai, jos kyse on esimerkiksi remontti- tai rakennuskuluista, vaikkapa 20 vuoden päästä jos myyt sen asunnon, jota olet remontoinut.
Verkkopankki EI ole riittävä verotukseen liittyvien tositteiden arkistona.
Ainoastaan takuukuitit ja omat koulutodistukset, siinä ne taisi ollakin... jaa, viimeisin verotustodistus on ja synnytyskertomukset.
Vakuutuskirjat näkyy oman yhtiön verkkosivuilla tai viimeistään vakuutusyhtiössä, tiliotteella ei tee mitään, ihan riittävästi näkyy verkkopankissa, maksetuilla laskuilla ei tee mitään. Mihin ihmeeseen sitä kaikkea paperisälää tarvitsee? Mä olen neljäkymppinen, enkä ainakaan ole tarvinnut...
ja kuinka vanhoja papereita tulee säästää??
auttakaa nyt saamaan kaatopaikkakaappini johonkin tolkkuun!! =D