Alakoululaisella 7 liikunnasta
5.luokkalainen sai elämänsä ensimmäisen numerotodistuksensa ja siinä oli kaikki muut aineet kiitettäviä, mutta liikunnasta oli 7.
Lapsi ei varmaan ole missään liikuntalajissa erityisen etevä, mutta käsittääkseni yrittää kyllä parhaansa ja vapaa-aikaanaan jopa harrastaa liikuntaa urheiluseurassa. 7 ei kyllä minusta ole kovin kannustava numero, olettaisi että oikealla asenteella ja yrittämisellä pääsisi 8:aan. Rastitodistuksessa liikunta on koko ajan ollut toiseksi parhaassa kohdassa., joten aika yllättävä tämä 7 oli. Oma ope ei opeta liikuntaa...
Kommentit (43)
Siihen ei välttämättä riitä, että yrittää parhaansa. Siinä täytyy jo oikeasti olla hyvä useimmissa lajeissa eikä huono oikeastaan missään.
Tarkoitus on, että otetaan oikeasti käyttöön koko arvosteluasteikko neljästä kymmeneen. Viidennen luokan syksyllä annetaan yleensä hyvin varovainen numero, jota voi sitten nostaa myöhemmin.
Itse olen sitä mieltä, että taito- ja taideaineista ei olisi tarpeen antaa numeroita ollenkaan.
Huom! 7 ei ole huono numero.
T:ope
Liikunnasta ei pitäisi antaa numeroa ollenkaan. Tämä sairas kansa tarvitsee liikuntaa, jokainen liikkukoon tai jumpatkoon omalla tyylillään. Mitä tekee jumppanumerolla myöhemmin elämässä?? Ei niin yhtään mitään!!! Liikuntaa hyvinvoinnin tukemiseksi ei liikuntaa jumppanumeron takia
Neljäsluokkalaisella pojallani kuvis, musiikki ja käsityöt ovat kaikki kahdeksikkoja.
Lukuaineet ovat kaikki ysejä ja kymppejä ja liikunta on 9.
Toisaalta he, jotka eivät ole niin innostuneita lukuaineista tai pärjää matikassa tai kielissä mutta sitten taas loistavat taideaineissa.
Ehkäpä heidän kannaltaan on kannustavaa, että taideaineistakin saa numeroarvostelun.
vaan ihan vain mielenkiinnosta. Täytyyhän lapsen ja vanhempienkin tietää, mihin arviointi perustuu. On varmaan kerrottukin, mutta lapselta ehkä mennyt ohi korvien/unohtunut.
samalla tulisi varmistettua sekin, ettei ole epähuomiossa väärä numero (näppäilyvirhe tai esim. kaksi samannimistä menneet sekaisin tms.)
Jotenkin tuo seiska ihmetyttää, kun syksyllä on vielä ollut sellaisia lajeja, joissa osassa lapsi on aika hyväkin. Eikö 7 kuitenkin tarkoita, että lapsi ei ole saavuttanut liikunnassa asetettuja tavoitteita?
nelonen tarkoittaa, ettei ole saavuttanut asetettuja tavoitteita.
Eikö 7 kuitenkin tarkoita, että lapsi ei ole saavuttanut liikunnassa asetettuja tavoitteita?
VIitonen tarkoittaa, että tavoitteet on saavutettu ja suoritus voidaan hyväksyä.Kaikki siitä ylöspäin on plussaa. Kasi on hyvä suoritus.
ja sen kertoo kehon kieli. Onko välineet aina mukana mitä kulloinkin tarvitaan. Myöhästeleekö liikkatunneilta.
Voi olla myös arkuutta joitakin lajeja kohtaan. Vaikea sanoa.
Onko lapsi vitosella? Yleensä numerot tulee viidennellä luokalla ensimmäistä kertaa.
Liikuntanumerolla on niille väliä jotka suuntautuu ammatteihin joissa se numero on tärkeä, jumppamaikka, jumppaohjaaja. Tuskin pääsee opiskelemaan jos on numerona seiska tai kasi, pitänee olla mieluiten kymppi.
Oman tyttöni luokalla kymppejä ovat saaneet ainoastaan ne jotka on todella hyviä, harrastaa telinevoimistelua, suunnistusta, hiihtoa, ovat uimareita yms.
Ei kannata huolestua, ehkä seiska on sopiva motivoimaan parempiin suorituksiin.
Mun lapsi sai matikasta 7, vaikka asenteessa ei ole vikaa.
Seiska on ihan hyvä. Meillä on viitosia ja kuutosia.
Sopii lapselle, joka näyttää liikuntatunnilla hapanta naamaa, on muutamassa lajissa ihan ok tasoinen, mutta useimmissa huono, monesti ei viitsi edes yrittää parastaan .... välttämättä ei ole aina välineetkään mukana.
j
Oman tyttöni luokalla kymppejä ovat saaneet ainoastaan ne jotka on todella hyviä, harrastaa telinevoimistelua, suunnistusta, hiihtoa, ovat uimareita yms.
mutta silti hänellä on seiska liikuntanumero koulussa. No, muissa urheilulajeissa hän ei ole yhtä hyvä kuin suunnistuksessa. Ja lisäksi hänellä on hahmotushäiriö, joka estää tehokkaasti menestymästä missään joukkuelajeissa, joissa pitäisi osata arvata, mitä muut tekevät.
Meille liikuntanumerolla ei ole väliä. Omakin numeroni oli aina seiska. MUTTA tieedän myös, että liikunnanohjaajan ja liikunnanopettajan koulutukseen on päässyt ihmisiä myös huonommilla koulutodistuksen numeroilla kuin kympillä, jos ja kun he ovat ollet esim sm-tason urheilijoita omien seurojensa kautta.
on innokas ja osallistuu. Mutta on kömpelö ja ei mitenkään "notkeinta" sorttia.
Olen pojalle lohdutellut, että niin oli minullakin tosi huono liikunnan numero aina ja nyt aikuisena olen kilpaillut urheilussa palkintosijoille asti itseni. Että ei sillä koulun liikuntanumerolla nyt ole paljoa merkitystä sen suhteen, miten liikunnallinen on.
Koulussa nyt ei tehdä muuta kuin pelataan jalkapalloa, lentistä, pikajuoksua ja jääkiekkoa. Jos pojat ei ole niissä hyviä niin liikuntanumero on huono.
Oma poika harrastaa nyrkkeilyä, mutta sitä ei koululiikunnassa oteta lukuun ja ei koulussa tehdä, joten numero on huono.
pahoittiko poikasi numerosta mielensä?
Jos, niin voithan aina soittaa opettajalle ja ihan ystävällisesti kysyä, mistä kyseinen numero ja kertoa, että poikasi oli ollut asiasta pahoillaan koettuaan, että on yrittänyt parhaansa.
Turha edes väittää moista. Puhumattakaan seiskasta. Seiskan ja kasin arvosanoilla ei pitkälle pötkitä jatko-opinnoissa. Ennen muinoin käytetyt nimitykset 5-6=välttävä, 7-8= tyydyttävä ja 9-10=kiitettävä ovat ihan käypäisiä nykyäänkin.
Mutta eihän tämä suomalainen systeemi pahemmin kannusta ihmisiä edes yrittämään. Esim. USAssa jokainen suoritus arvioidaan aineessa kuin aineessa ja myös asenne, yhteistyökyky yms. otetaan huomioon. Siellä jos suoriutuu asetettujen odotusten mukaan ja tekee hommansa, arvosana on lähellä 85-90:ää (Siellä maksimisuoritus on 100). On siellä tosin paljon muutakin paremmin kuin suomalaisessa koulussa, mutta eipä siitä sen enempää.
8 on keskinkertainen suoritus, kun oikeasti arvioidaan.
mutta ihan virallisesti arvosanaa 8 sanotaan arvosanaksi HYVÄ. Eli se on numeron määritelmä, oli 17 asiasta mitä mieltä hyvänsä.
On siellä kaikki niin paljon paremmin kuin meillä. :P
Lähestulkoon koko peruskoulun ajan numero oli 7. Olin mielestäni suhteellisen hyvä joka lajissa ja asenteeni oli kohdallaan, opettajan asenne vaan ei ollut. Opettajan vaihduttua numero nousi yhdeksään.