Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskonnoton -puutteellinen ihminen.

Vierailija
11.04.2015 |

Ihmisen kokonaisuuteen kuuluu fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ulottuvuuden lisäksi myös hengellinen ulottuvuus. Kaipuu suurempaan ja parempaan.

Uskonnoton ihminen kieltää tämän ulottuvuuden itseltään ja menettää samalla tuon neljänneksen tuoman rikkauden omassa ajattelussaan ja sen ilmentymissä.

Osa uskonnottomista korvaa uskonnon tuoman hengellisyyden jollain muulla asialla, taide voi jollekin olla uskonto, toiselle auto, kolmannelle työ ja neljännelle urheilu.

Ehkä taidetta lukuunottamatta kaikista noista puuttuu kuitenkin se mystinen ulottuvuus, jonka avulla ihminen voi ravita sieluaan ja oppia näkemään maailman toisenlaisin silmin.

Lisäksi uskonnottomilta puuttuu pohja mooralikäsityksiltä. Yksittäinen ihminen voi elää moraalisesti ilman uskontoja, mutta ainoastaan usko ja pyhät kirjoitukset ovat pysyviä moraalin lähteitä yhteiskunnallisesti. Ilman tällaisia'juuria' moraalikäsitykset lähtevät vähitellen lipsumaan ja lopulta koko yhteiskunta ajautuu kaaokseen.

Uskontojen nimissä tehtävä paha on yhdenlaista uskonnottomuutta. Ne jotka kieltävät uskonnon hyvän elämän normin, kieltävät samalla myös uskontonsa, vaikka he sen nimeen uhoaisivat.

 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi alapeukku. Onko se niin vaikeaa myöntää?

Vierailija
2/7 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään ateisti, mutta tajuttuani miten uskonnottomuus teki minusta puutteellisen ihmisen, käännyin satanistiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä luokittelen itseni sinänsä uskonnottomaksi, mutta rakastan mystiikkaa yli kaiken. Uskonto vs. filosofia -pohdiskelua harrastinkin jo tuossa toisessa ketjussa, mutta sanoisin, että katsomukseni on lähinnä filosofia, ei uskonto.

Minulle uskonto on jotain ylhäältä saneltua ja lammasmaista passiivisuutta, jossa vain odotetaan Jumalan pelastavan ja käytetään koko elämä kyseisen olennon palvontaan. Tähän tosin saattaa vaikuttaa se, että vietin lapsuuteni Jehovan todistajissa. Heistä todella näkee, mikä on mennyt pieleen: hieno aate on romutettu sääntökirjaksi.

Vierailija
4/7 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto on kallio niin hyvässä kuin pahassakin. Uskon epätietoisuuteen ja improvisaatioon/intuitioon, joten ei kaavat ole mun juttu.

Vierailija
5/7 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti, erittäin vahvamoraalinen enkä lainkaan puutteellinen. Itseasiassa en näe uskonnolla ja moraalilla paljonkaan tekemistä toistensa kanssa vaikka ymmärränkin että historiassa näin on ollut ja mm. Perustuslait pohjautuvat monilta osin raamattuun. Silti moraali ja etiikka, oikea ja väärä ei todellakaan ole uskonnosta riippuvaisia asioita, päin vastoin uskonnolla selitetään paljon moraalittomia tekoja - eli enemmänkin tilanne on päinvastainen.

Itse en kaipaa hengellisyyttä ja en ymmärrä, miten voit määritellä hengellisyyden ihmisen perustarpeeksi. Ihanko itse keksit?
Naurettavaa väittää, että ihmisen intohimot ja mielenkiinnon kohteet olisivat vain sijaistoimintoja hengellisyydelle, tai siis sen puutteelle.

En allekirjoita tekstistäsi oikeastaan mitään.
Mutta mielipiteensä kullakin, kiva jos koet hengellisyyden antavan sinulle jotain merkittävää.

Vierailija
6/7 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis aloitus ap, tosin otsikko sen verran provosoiva, että saat ketjuun kaikki fundamentalistiateistit pörisemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolta, ap siteeraa hengelisyyden merkitystä ihmisen kokonaispersoonallisuudelle väärin. Hengellisyys ei tarkoita vain uskonnollisuutta, vaan hengellisyys on laajempi termi ja sen sisältö on laajempi. Tutkimukset osoittavat, että ilman uskonnollisuutta ihmisen kokonaispersoonan kehitys ja hyvinvointi toteutuu aivan yhtä hyvin, kunhan hengellisyyden aspekti tulee muuten huomioiduksi. Näin ainakin on todettu uskontokasvatuksen konferenssissa Helsingin yliopistossa.