Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä erottaa alemman ja ylemmän keskiluokan?

Vierailija
20.08.2014 |

Kuuluvatko akateemiset automaattisesti ylempään keskiluokkaan, vaikka tulot ja omaisuus eivät olisi erityisen mittavat? Entäs jos on todella varakas duunari, mihin luokkaan sitten kuuluu?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei ole luokkayhteiskunta.

Vierailija
2/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen muuta, mitä vitun väliä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:44"]Suomi ei ole luokkayhteiskunta.

[/quote]

Lue kirja Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa. Tiettyä luokkajakoa on olemassa.

Vierailija
4/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuinosoite

Vierailija
5/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:45"]Ja ennen muuta, mitä vitun väliä?

[/quote]Hyacinth ei halua tulla sekoitetuksi rahvaaseen.

Vierailija
6/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkapa harrastuksista, tavoista viettää juhlapyhiä, puheenaiheista jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntaluokat määräytyvät ensisijassa ammattien perusteella.

Vierailija
8/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä tarviikkaan erottaa. Kannattaa vaan elellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mistään. Ei meillä ole tuollaista luokkayhteiskuntaa. Meillä on vaan muutama tuhat sikarikasta, iso keskiluokka ja sitten jonkun verran pienituloisia, joihin kuuluu niin opiskelijat kuin muutkin elämäntapaintiaanit.

Vierailija
10/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:47"]Yhteiskuntaluokat määräytyvät ensisijassa ammattien perusteella.

[/quote]

en sanoisiniinkään. Perhetauatan ja esim.sosiaalisen pääoman.mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:47"]Yhteiskuntaluokat määräytyvät ensisijassa ammattien perusteella.

[/quote]

hyvästä kulturellista perheestä lähtenyt on voinut josran syystä jämähtää tehdastyöläiseksi. Omaa kuitenkin kompetenssin keskustella kulttuurista ja "tietää" sosiaaliset käytöskoodit. Tuskin ottaa tatuointeha tms. On ylempää luokkaa ammatistaan huolimatta.

Vierailija
12/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä minä? Olen koulutukseltani KTM, mutta työtön peruspäivärahalla. Netto kuukausitulot minulla 523 €. Koulutuksen perusteella minun pitäisi olla yläluokkaa, mutta tulotasoni perusteella olen koko yhteiskunnan alhaisinta pohjasakkaa. Mihin luokkaan minä kuulun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntaluokkaa määrittävät nämä:

- koulutus ja ammatti

- se, työskenteleekö suorittavassa portaassa, itsenäisenä asiantuntijana, yrittäjänä. Onko alaisia vai onko itse alainen.

- harrastukset ja sosiaaliset kontaktit

- tulotaso

Toisin sanoen varallisuus on vain yksi, eikä edes se tärkein yhteiskuntaluokan määrittäjä. Akateeminen on pääsääntöisesti ylempää keskiluokkaa varsinkin, jos on asiantuntijatehtävissä tai luovassa ammatissa. Opettajat, lääkärit, markkinointipäälliköt...

2 ja 3, jos te ette ole kiinnostuneita asiasta tai ette mitään siitä ymmärrä ei tee asiasta yhdentekevää. Luokkakysymykset ovat mielenkiintoisia siksi, että ne vaihtelevat yhteiskuntien välillä sekä eri aikakausina. Ne kertovat siitä, miten ihmisen käyttäytyminen ja elämänvalinnat ohjautuvat, mitkä tekijät vaikuttavat KESKIMÄÄRIN.

Vielä 1900-luvun alussa varallisuus sekä se, onko palkkatyöläinen määrittivät Suomessakin pitkälti sen, missä ihminen asui, ketä äänesti ja miten koulutti lapsensa.

Ja esim. jossain Britanniassa yhteiskuntaluokka vaikuttaa yhä ihmisen puhetapaan, koulutukseen ja asuinalueeseenkin. Ja tietysti koulutus ja asuinalue vaikuttaa luokka-asemaan. Bourdieulaisittain ihminen valitsee noita sen mukaan, mihin sosiaaliseen lokeroon kokee ja haluaa kokea kuuluvansa.

Nykyään Suomessa merkittävämpää on koulutus ja se, millaisia sosiaalisia kontakteja ja harrastuksia/yhteisöjäsenyyksiä ihmisellä on. Aiheesta oli Hesarissa mielenkiintoisia artikkeleita, mm. Kuukausiliitteessä.

YTM

Vierailija
14/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas näen luokan syntymäkodin peruina tulevana "lahjana". Alempiluokkalainen voi tehdä " luokkaretken" ylempääb luokkaan mutta ei kuitenkaan koskaan täysin vapaudu syntymäkotinsa tavoista esim.tehdastyöläiset vs.akateemiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:56"]Entä minä? Olen koulutukseltani KTM, mutta työtön peruspäivärahalla. Netto kuukausitulot minulla 523 €. Koulutuksen perusteella minun pitäisi olla yläluokkaa, mutta tulotasoni perusteella olen koko yhteiskunnan alhaisinta pohjasakkaa. Mihin luokkaan minä kuulun?

[/quote]

millainen oli kotisi? Kulturellia ja sivistynyttä elämää ja hienostuneita harrastuksia? Koulutuksen arvostamista? Vai työläisperhe jossa ei niin kirjoja luettu tai teattereissa käyty ja kannustettiin ammattikoulun kautta tienaamaan rahaa? Millaiseksi koet arvomaailmasi?

Vierailija
16/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkayhteiskuntaa ei ole, mutta puolet palstamammoista käyttää termiä wt kuvaillakseen ihmistä tietystä sosioekonomisesta luokasta?

Vierailija
17/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiko kukaan sitä Imagen juttua (on tästä jo useampi kuukausi), missä kerrottiin, että nykyisin eliitin tärkeintä pääomaa ei olekaan älykkyys vaan kulutustottumukset ja elämykset? Oli mielenkiintoinen.

Vierailija
18/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:44"]Suomi ei ole luokkayhteiskunta.

[/quote]

Lue kirja Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa. Tiettyä luokkajakoa on olemassa.

[/quote] mutta ei missään määrin verrattuna esim usaan, Britanniaan, Ruotsiin tai oikeastaan mihin vain muuhun maahan.

Vierailija
19/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkokysymyksinä:

Koetteko tärkeäksi kuulua johonkin tiettyyn yhteiskuntaluokkaan? Entä koetteko tärkeäksi sen, että muut tietävät mihin luokkaan kuulutte? Kokeeko kukaan teistä olevansa niin sanottua eliittiä?

ap

Vierailija
20/20 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkaerot muodostuu varallisuuden mukaan, kaikki muu on itsepetosta.

Suomi ei ole luokkayhteiskunta. Täällä varakkaammankin perheen lapset voivat tehdä vääriä valintoja elämässään ja päätyä vaikka tehtaaseen töihin.

Esimerkki aidosta luokkayhteiskunnasta on vaikkapa Arabiemiraatit. Syntyperäiset kansalaiset ovat vähintääkin keskiluokkaa heidän yhteiskunnassa, etkö löydä heitä tehtaalta tai rakennustyömaalta raatamasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä