VR pitää lippu-uudistustaan onnistuneena - - eivät uskalla sanoa, että pepulleen meni :)
Ihan syvältähän se uus systeemi on kun toimii milloin toimii ja sekava kuin mikä. Lisänä vielä junankulun ongelmat.
Kommentit (13)
Eihän niistä hinnoista ota mitään selvää! Miksi on 4 eri hintavaihtoehtoa samaan junaan? Paljonko maksaa makuuvaunupaikka? Mua ei kiinnosta alkaa selvittää hinnan sisältöä yhtään sen kauempaa kuin halutun hinnan alta. Ja tässä tapauksessa se ei selviä.
mutta siinä on muutamia ikäviä ja häiritseviä käytettävyysongelmia.
Tosi kivoja uudistuksia, esim se että saa oiekasti valita sen paikan ja näkee missä päin junaa se on!
Eihän niistä hinnoista ota mitään selvää! Miksi on 4 eri hintavaihtoehtoa samaan junaan? Paljonko maksaa makuuvaunupaikka? Mua ei kiinnosta alkaa selvittää hinnan sisältöä yhtään sen kauempaa kuin halutun hinnan alta. Ja tässä tapauksessa se ei selviä.
Selvitäpä joskus huviksesi, kuinka monta hintavaihtoehtoa on samaan lentokoneeseen. Tuli näet kerran lentokentällä puheeksi, kun sattui virkailijalla olemaan aikaa jutella. Muistaakseni erilaisia hintoja oli yli 10.
Tietysti samaan junaan on erilaisia hintoja, kun on erikseen businessluokka ja turistiluokka (VR:llä toki on erilaiset nimet luokilleen) ja päälle erilaiset alehinnat ja mahdolliset makuupaikat.
VR:n uudessa lippukaupassa on paljon parantamista, mutta minusta oli suuri parannus, että nyt voin itse valita, mitkä paikat haluan varata ja näen heti, onko esimerkiksi perhehytti vapaana. Jos vanhassa systeemissä toivottu perhehytti oli varattu, piti palata lipun ostossa aivan alkuun.
VR:n junakaaokseen johtaneen lippu-uudistuksen ovat toteuttaneet Tieto ja Accenture.
että 15 milj€ verorahoja on poltettu tieto oy:n ahteriin.
kunnes tuli ilmi, että intialainen insinööri kotopuolessaan on suunnitellut meidän junalippusysteemin. Siellähän on tunnetusti täsmällinen ja tarkoin digitalisoitu lippujärkkä ;)
Ja tuolle yhdelle: lippuudistus kyllä minusta käsittää myös sen järjestelmän, joka sen lipun antaa. Muuten se on vain hengen tuote vailla katetta.
kunnes tuli ilmi, että intialainen insinööri kotopuolessaan on suunnitellut meidän junalippusysteemin. Siellähän on tunnetusti täsmällinen ja tarkoin digitalisoitu lippujärkkä ;) Ja tuolle yhdelle: lippuudistus kyllä minusta käsittää myös sen järjestelmän, joka sen lipun antaa. Muuten se on vain hengen tuote vailla katetta.
Lippu-uudistus on se, miten lippujen hinnat määräytyvät. Istun juuri junassa matkalla Helsinkiin (about 60 euroa) ja paluun sain kaksi viikkoa sitten alennuksella 25 euroa, kun on rauhallisempaan aikaan. Ihan hyvä uudistus, vaikka hintataso onkin kipurajalla noin muuten.
Lipunmyyntiä hoitava softa on sitten asia erikseen. En ymmärrä, miten noita systeemejä ei saada kestämään kuormitusta. Ei varmaan ole ylläri, että käyttäjiä on hetkittäin paljon ja kapasiteettia pitää olla vastaavasti.
Oletko nähnyt vielä yhtään uudistusta, jossa yhtiön toimiva johto ja hankinnasta vastuulliset sanoisivat "pieleen meni, paska järjestelmä"?
Googletin muutama viikko sitten, että oltaisko lähdetty porukalla lentäen mummolaan ouluun, lipun hinta 15e per naama per suunta eli satasella koko perhe, vr ois ollut moninmoninkertainen ton rinnalla..+ kauhian pitkä aika istua junassa.
Ei se ole vain hinnoittelua. Se on koko paketti! Ei ole mitään lippuja olemassakaan ellei ole myyntikanavaa niille.
Tieto ylläpitää palvelimia. Järjestelmäuudistuksen teki Accenture.
Ja ihan ohiksena, itse IT-alalla projektipäällikkönä näkee valitettavan selvästi sen että asiakas on aika usein väärässä. Asiakkaan puolella ei yksinkertaisesti ole osaamista riittävästi.
Tässäkin VR:n uudistuksessa VR itse ei osannut arvioida tulevaa käyttäjämäärä oikein ja sitten hupskeikkaa käyttäjiä olikin moninkertainen määrä alkupäivinä, kuten voitiin lehdistä lukea. Tyypillistä asiakkaan käytöstä on haukkua toimittajaosapuolet, vaikka vika löytyy peiliin katsomalla.
Sitä saa mitä tilaa ja jos oikoo jossain kohtaa niin kakkaa lapaseen tulee.
Mitä ihmeen verorahoja...??? VR:hän on osakeyhtiö joka tulouttaa tuloksensa valtiolle. Raha liikkuu siis toisinpäin; ei veronmaksajalta Veeärrälle vaa Veeärrältä veronmaksajien hyväksi valtion kassaan.