Tylyä kohtelua pienten lasten kanssa :(
Olin lasten kanssa (5v, 3v ja 6kk) menossa siskolleni pääsiäisen aikaan. Pysähdyttiin matkan varrella yhdellä huoltoasemalla, jonka yhteydessä on pieni lahjatavaraliike. Ajattelin sitten, että voisin viedä siskolle jotain pääsiäisjuttua tuliaiseksi ja menin lasten kanssa liikkeeseen. Heti ovesta astuttuamme myyjä tuli kysymään kuinka voi palvella. Sanoin, että katellaan nyt ensin. Ehdittiin pari hyllyä eteenpäin, niin myyjä tulee uudelleen kysymään nyrpeän näköisenä ja ikävällä äänensävyllä, kuinka voi palvella. Sanoin, että no eipä mitenkään, kun ei näköjään edes saa rauhassa katsella. Lähdettiin saman tien lasten kanssa, ja eipä myyjä yrittänyt estellä tai korjata, jos olin ymmärtänyt hänen sanansa väärin.
Vannotin lapsia ovella, ettei mihinkään saa koskea, eikä omin päin lähteä mihinkään. Lapset pysyikin ihan nätisti mun vierellä, kukaan ei huutanut, ei juossut, ei koskenut mihinkään. Kyllä mulle tuli tästä sellainen olo, että nimenomaan lasten takia en ollut tervetullut asiakas. Aika paha mieli myös :(
Kommentit (19)
Tuollaista sattuu kyllä. Minulla on eloisan oloinen, urheilullisen näköinen - mutta erittäin kiltti poika. Olin pääsiäistungoksessa ostoksilla ihan vain isossa ruokakaupassa. Poika autteli minua punnitsemalla hedelmiä, ei hitaasti vaan ihan taitavasti. Hän liikkui vauhdikkaasti, mutta ei kehenkään törmäillyt suinkaan tai mitään sentapaista. Erittäin ärtyneitä vilkaisuja hän ja minä kuitenkin saimme. Kaupan tungoksessa lapsi oli kai muutamien mielestä liikaa.
Jos ne käyttäytyivät hyvin kaupassa..
??
Jos ne käyttäytyivät hyvin kaupassa..
??
Kyllähän sellainen lauma pikkulapsia näyttää norsulta posliinikaupassa. Voisin kuvitella, että lapsiasiakkaat ovat siinä ympäristössä aika iso riski ja siksi minä lapsia komensinkin jo ovella.
Tai jos mulla oli muuten väärä pärstäkerroin, voi olla. Kuitenkin sellainen olo tuli, että nimenomaan lapset olivat syy. Olen käynyt siinä liikkeessä aiemminkin ja saanut ihan ystävällistä kohtelua.
ap
Lapset samanikäiset kuin ap:n kaksi vanhempaa olivat tosi innoissaan, mutta käyttäytyivät mielestäni aivan soveliaasti. Pohdittiin kierroksen aikana, mahtaako taloissa olla kotitonttuja ja muisteltiin Koiramäki-satuja. Puolivälissä kierrosta huomasin, kuinka museo-oppaat "varjostivat" meitä. Ihan koko ajan oli joku kyttäämässä ja niskaan hengittämässä. Minulle tuli epämiellyttävä olo ja mietin, oliko meidän käyttäytymisessä jotain väärää vai mistä moinen. Mihinkään museoesineisiin ei koskettu, eikä remuttu muutenkaan. Jos olisin ollut museossa yksinäni, tuskinpa minua olisi kukaan silloin jäljestänyt koko ajan.
että luultavasti kyse ei ollut teistä, vaan ko. paikassa oli aiemmin tapahtunut jonkun toisen perheen lapsien takia jonkin paikan tai esineen rikkoutumista tmv. Noiden tapahtumien jälkeen yleensä yritetään erityisesti tarkkailla lapsia ja ennaltaehkäistä vastaavat tilanteet. Kun koskaan ei voi tietää varmaksi, että kenen lapset ovat ne, jotka saavat tuhottua kierroksen ohella puoli museota.
Ja noita tapauksia on siis todella harvoin, mutta ne harvat jäävätkin sitten mieleen ja niiden takia valpastutaan, ja valitettavasti hyvin käyttäytyvätkin joutuvat ylimääräistä valvontaa vähän kokemaan.
Ap:n esimerkki oli vaan todella epäkohteliasta käytöstä asiakaspalvelijalta.
eräillä harrastemessuilla, vaahtosinkin asiasta täällä viime syksynä. Olin siis 2-vuotiaan, erittäin kiltin pojan kanssa messuilla, ja poika katseli nätisti eikä yrittänytkään koskea mihinkään. Kun olimme olleet paikalla vähän aikaa, yksi järjestäjistä tuli sanomaan, että meidän olisi varmaan syytä poistua, tämä ei oikein sovi lapsille. Kyseessä ei siis olleet mitkään pornomessut, vaan ilmeisesti vaan setä ei itse pitänyt lapsista. Poistuimme, emmekä ole menossa uudelleen.
Ap:n tapauksessa mietin, että olisiko voinut olla kyse siitä, että joitain puodinpitäjiä ärsyttää "katselijat", jotka eivät osta mitään. Tyhmää silti.
että sulle on jäänyt kakan maku suuhun tapahtuneesta.
Mutta tulipahan siinä takkiin sille myyjälle, kun ette ostaneet mitään. Itse en asioi sellaisissa paikoissa, jossa saan huonoa palvelua. Pidemmän päälle tuo ei ole kauppialle kannattavaa...
Ole jatkossa kuitenkin sinnikkäämpi. Voithan kysyä ihan asiallisesti, että "anteeks, ollaanko me jotenkin häiriöksi?!". :)
t. myös kolmen pienen äiti
Koska lapset eivät ole pikku aikuisia, vaan hyvinkäyttäytyvinäkin kovaäänisempia, juoksevaisempia ja kiinnostuneempia kaikesta ympäristössään.
Aika epäreilua se kuitenkin on, että ehkä joidenkin toisten käytöksen perusteella joutuu kohdelluksi kuin potentiaalinen rikollinen. Itse aloin miettiä, ollaanko tehty jotain väärää vai onko meillä jotenkin rumat vaatteet tai muuten epäilyttävä ulkomuoto :) Aika varma kuitenkin olen siitä, että osasimme museossa käyttäytyä kuten kuuluu, sillä minulla on alan koulutus. Joka tapauksessa museoreissusta jäi p****n maku suuhun, eikä ihan heti tuonne mennä uudestaan vaikka muuten aivan mahtava paikka olikin.
t. museoesimerkki
että luultavasti kyse ei ollut teistä, vaan ko. paikassa oli aiemmin tapahtunut jonkun toisen perheen lapsien takia jonkin paikan tai esineen rikkoutumista tmv. Noiden tapahtumien jälkeen yleensä yritetään erityisesti tarkkailla lapsia ja ennaltaehkäistä vastaavat tilanteet. Kun koskaan ei voi tietää varmaksi, että kenen lapset ovat ne, jotka saavat tuhottua kierroksen ohella puoli museota.
kysyn suoraan, mikä on ongelma. Se on aika hämmentävä ja ikävä tunne, kun huomaa joutuneensa epäilyksen alaiseksi syystä, jota ei itse tiedä. Itselleni on vaikeaa kysyä tuollaista asiaa suoraan, mutta päätin, että seuraavalla kerralla avaan suuni. Samahan se on leimaantua ikäväksi ihmiseksi, jos ei muutenkaan enää aikoisi käydä kyseisessä paikassa saamansa huonon kohtelun vuoksi.
Koska lapset eivät ole pikku aikuisia, vaan hyvinkäyttäytyvinäkin kovaäänisempia, juoksevaisempia ja kiinnostuneempia kaikesta ympäristössään.
Aika epäreilua se kuitenkin on, että ehkä joidenkin toisten käytöksen perusteella joutuu kohdelluksi kuin potentiaalinen rikollinen. Itse aloin miettiä, ollaanko tehty jotain väärää vai onko meillä jotenkin rumat vaatteet tai muuten epäilyttävä ulkomuoto :) Aika varma kuitenkin olen siitä, että osasimme museossa käyttäytyä kuten kuuluu, sillä minulla on alan koulutus. Joka tapauksessa museoreissusta jäi p****n maku suuhun, eikä ihan heti tuonne mennä uudestaan vaikka muuten aivan mahtava paikka olikin.
t. museoesimerkki
että luultavasti kyse ei ollut teistä, vaan ko. paikassa oli aiemmin tapahtunut jonkun toisen perheen lapsien takia jonkin paikan tai esineen rikkoutumista tmv. Noiden tapahtumien jälkeen yleensä yritetään erityisesti tarkkailla lapsia ja ennaltaehkäistä vastaavat tilanteet. Kun koskaan ei voi tietää varmaksi, että kenen lapset ovat ne, jotka saavat tuhottua kierroksen ohella puoli museota.
kohtelua. Päinvastoin oma käytöksesi sitä taas oli. Tuskin minäkään olisin enää sinun tylyyn kommenttiin sanonut yhtään mitää.
Mutta muistakaa nyt hyvät ihmiset, ettei museon opas VOI TIETÄÄ, onko lapsenne kiltti vai ei. Ei sitä päältäpäin voi tietää oudosta lapsesta, osaako käyttäytyä hyvin vai tekeekö konnuuksia silmän välttäessä.
Ja kuulkaa, ette uskokaan, miten moni vanhempi sellaisessa tilanteessa (jos lapsi rikkoo kaupassa tai muualla jotain) yrittää livistää maksamatta!
Onhan sitä täälläkin käyty keskustelua siitä, kenen on vastuu, jos lapsi kaupassa rikkoo jotain. Ja vaikka LUULISI, että tietenkin se on lapsen vanhemman vastuulla, niin tosi moni on niissä keskusteluissa ihan selvin päin väittänyt, että se on kaupan maksettava, jos lapsi rikkoo!
Joten: kyllä hyvin ymmärrän, jos myyjä seuraa kuin hai laivaa, jos kauppaan tulee äiti kahden pienen lapsen kera (tuo puolivuotias tietenkään ei edes kävellyt).
Turhaa mennä kyselemään moneen otteeseen, kuinka voi palvella. Mutta itsekin kyllä seuraisin kannoilla...
Fakta on, että joku kolmevuotiaskin unohtaa aikas pian kiellon koskea tavaroihin, kun kohdalle osuu jotain mielenkiintoista ja äiti katselee juuri jotain itseään kiinnostavaa metrin, parin päässä.
Ja kuulkaa, ette uskokaan, miten moni vanhempi sellaisessa tilanteessa (jos lapsi rikkoo kaupassa tai muualla jotain) yrittää livistää maksamatta! Onhan sitä täälläkin käyty keskustelua siitä, kenen on vastuu, jos lapsi kaupassa rikkoo jotain. Ja vaikka LUULISI, että tietenkin se on lapsen vanhemman vastuulla, niin tosi moni on niissä keskusteluissa ihan selvin päin väittänyt, että se on kaupan maksettava, jos lapsi rikkoo!
Monen mielestä se on "vaan kaupan hävikkiä", kun lapsi tiputtaa kalliin maljakon tms.
No, ainakin minun liikkeessäni se on siis minä, ei joku mysteerinen "hävikki" jossakin, joka siinä tapauksessa maksaa.
Sorry siis, mutta aion jatkossakin tarkkailla aika tiukasti, mitä lapset liikkeessäni tekevät. Vahinkoja voi sattua aivan jokaiselle, mutta osa niistä vanhemmista on moraalittomia, ja siinä on silloin syytä myyjän olla näköetäisyydellä, jos jotain tapahtuu.
Munkin mielestä tuossa oli kyllä vikaa sysissä ja sepissä.
Jos olit aidosti katsomassa jotan tuliaista siskollesi, niin mikset niin sanonut?
sama myyjä tyrkytti apuaan pariinkin kertaan ja kun katselin rauhassa saappaita, joiden ostoa pohdin, myyjä hiillosti vieressä ostanko vai en. En halunnut ostaa 120e saappaita herätepäätöksenä, vaan halusin katsella ympärilleni vielä ennen ostopäätöstä, niin myyjä vei äkkiä saappaat takaisin hyllyyn ja toivotti hyvää päivänjatkoa ja näkemiin (???). Olin niin puulla päähän lyöty etten osannut muuta kuin poistua osastolta. Minulla oli siis rattaissa vauva ja isompi 2v joka joi pillimehua ja katseli ympäriinsä.
Munkin mielestä tuossa oli kyllä vikaa sysissä ja sepissä. Jos olit aidosti katsomassa jotan tuliaista siskollesi, niin mikset niin sanonut?
saattavatko lapset rikkoa kaupassa jotain? Ei niin mitenkään. Ei kukaan nyt muutenkaan mene kauppaan rikkoakseen jotain, aina sellainen on enemmän tai vähemmän vahinko. Mutta osa siis yrittää luikerrella vastuusta, jos jotain käy.
vaikka olisinkin ostamassa jotain. Mistä joku myyjä voi tietää mun maun, ei mistään. Sitä paitsi, miten turistikrääsäkauppaan voi edes mennä muuten kuin "katselemaan"? Ihan eri asia kuin vaikka rautakauppa, josta tietää olevansa ostamassa tietyn kokoisia ruuveja esim.
Mun mielestä myyjän kysymykseen miten voisin palvella, voi ihan hyvin vastata, että etsin tuliaista siskolleni. Tietenkään myyjä ei tiedä ostajan makua, mutta myyjä voi ehdottaa valikoimasta sopivia tuotteita. Asiakas voi siihen sitten sanoa, että en tuosta pidä, löytyykö jotain muuta.
Mun mielestä on vähän outoa se, että ap kimmastuu siitä, että myyjä yrittää tehdä vain tehdä työtänsä.
Mun mielestä myyjän kysymykseen miten voisin palvella, voi ihan hyvin vastata, että etsin tuliaista siskolleni. Tietenkään myyjä ei tiedä ostajan makua, mutta myyjä voi ehdottaa valikoimasta sopivia tuotteita. Asiakas voi siihen sitten sanoa, että en tuosta pidä, löytyykö jotain muuta.
Mun mielestä on vähän outoa se, että ap kimmastuu siitä, että myyjä yrittää tehdä vain tehdä työtänsä.
En halua, että joku tyrkyttää koko ajan mitä sattuu, vaan haluan valita itse.
Toivottavasti et ole asiakaspalvelussa töissä, jos sun mielestä tuo oli hyvää palvelua ;)
että ihminen joka pitää jotan roinaliikettä huoltoaseman kyljessä, ei voi olla ihan täyspäinen.