Eskarikirja
Katselin tyttäreni uutta eskarikirjaa ja yllätyin. Mitä nykyään opetetaan ekalla luokalla äikässä kun eskarissa näköjään opetellaan kirjaimet, tavutus, alkuäänteet ja näköjään kirjoittaminenkin?
Ihan selvästi koulu alkaa 6-vuotiaille kun noita harjoituksia katselee.
Kommentit (20)
Eli voi oppia lukemaan, jos on siihen valmis, mutta sitä edellytetään vasta koulussa.
Musta on ihan kiva, että lapsille annetaan mahdollisuus oppia myös "liian vaikeita" asioita.
Lapsellani on ollut hillitön himo oppia noita asioita. Itse en ole uskaltanut opettaa tavutuksia, tavaamisia ym. kun en ihan tarkkaan tiedä nykyisiä systeemejä, enkä halua siis sotkea omilla metodeillani :D
Lapsi aloitti tiistaina eskarin ja olivat jo eilen aloitelleet tavutuksia. Poika oli kovasti tohkeissaan :)
Kirjaa muuten emme ole saaneet kotiin. Voisikohan sitä pyytää? Tuleeko eskarissa läksyjä?
Ekaluokka on eskarin kertausta
Aika suppea maailma sinullakin on, jos jonkin pitää olla lapsessa "vialla", jos ei tee asioita sinun parhaaksi katsomaasi tahtiin. Einsteinissakin oli sitten sun mielestä "jotain vialla"? :)
Lapseni osaa kyllä lukea ja kirjoittaa ihan hyvin, eli en pelkää tehtävien olevan hänelle liian vaikeita eikä liian helppojakaan. Harjoitus tekee mestarin ja varsinkin käsialassa on todellakin hänellä parantamisen varaa. Tavutustakaan ei olla kotona mitenkään harjoiteltu.
Tyttö tykkää kovasti noista kirjoitustehtävistä, mutta silti yllätyin niistä. Muistelen vaan omaa eskariani 80-luvun alussa. Eskarikirja oli, mutta yhtä ainutta kirjainta ei harjoiteltu. Kynäharjoituksia oli kovasti. Tehtiin vaikkapa viivojen väliin rivillinen ympyröitä, mutta ei kuitenkaan o-kirjaimia. Ekalla sitten vasta aloitettiin ihan alusta. (Eskarivuonna opin lukemaan itsestään, en todellakaan eskarin "ansiosta".)
Niin se maailma muuttuu. Tuntuu vain naurettavalta se että esikoulu ei muka olisi oikeaa koulua. Kyllä meillä ainakin on (koulun eskari).
T:ap
PS: Läksyäkin on tullut.
Ekaluokka on eskarin kertausta
Aika suppea maailma sinullakin on, jos jonkin pitää olla lapsessa "vialla", jos ei tee asioita sinun parhaaksi katsomaasi tahtiin. Einsteinissakin oli sitten sun mielestä "jotain vialla"? :)
Eikös sillä Einsteinilla ollutkin tää "Aacee-Deecee"? =D
t. Ohis
nykyään, lapsilta odotetaan kyllä jo melkoisesti
oma lapsi oppi lukemaan 4v ja kirjoittamaan, sekä laski yhteen ja vähennyslaskuja hienosti
mutta kun ajattelen ns keskiverto lapsia niin aikas pajon odotetaan, et lapsi osaa jo eskarissa
entäpäs ne heikommin oppivat lapset, putoavatko kärryiltä jo eskarissa ?
et ei mielestäni eskarin tartte olla eka luokka, vaan ihan hauskaa harjoittelua vaan
koulua ehtii käymään kyllä
äidinkieltä on eskarissa yleensä kerran viikossa yhden tuokion verran ja eskarin lopussa pitäisi tunnistaa 15 kirjainta...
että onpa hurjaa.
äidinkieltä on eskarissa yleensä kerran viikossa yhden tuokion verran ja eskarin lopussa pitäisi tunnistaa 15 kirjainta... että onpa hurjaa.
Onko ekalle luokalle tullut vastaavasti lisää tavotteita äidinkieleen kun suurin osa porukasta osaa suurimman osan kirjaimista jo syksyllä?
Miksi ihmeessä halusitte opettaa lapsellenne lukemista ja kirjoittamista/laskemista noin aikaisin??? Halusitteko vain näyttää muille, kuinka taitava teidän lapsenne on ja kuinka fiksuja ja ahkeria vanhempia olette, kun opetitte lastanne? Miettikää kuinka tylsää lapsellanne on ekalla luokalla, kun jo osaa kaiken!
Harmi, kun joillakin vanhemmilla on niin kova pätemisen tarve ja vielä lasten kautta päteminen,huoh!
Kirjaa muuten emme ole saaneet kotiin. Voisikohan sitä pyytää? Tuleeko eskarissa läksyjä?
Ja läksyjäkin tulee kuulema toisinaan. Ensimmäinen läksy oli viime viikolla, että piti piirtää kuva kesätekemisistään. Hurjan vaikeeta ;) mutta lapsi suhtautui asiaan todella vakavissaan. Se piti HETI tehdä (ja hyvä niin).
Ja kyllä olin ihmeissäni, siinä piti osata laskea sekä tunnistaa numeroja. Minä kun olin kuvitellut, että siellä ensin harjoiteltaisi vaikka kynänkäyttöä ja juuri noita jonkun mainitsemia kuvioiden jäljentämistä ja muuta sellaista. Ihan koulutehtävä tuo ainakin oli.
Ja meidän eskarilainen on vasta 5-vuotias...
lapsilla on nykyään aika varhain valmiusvaihe mm. lukemisen oppimiseen eli aika monella se on jo eskarissa. Siinä mielessä on hyvä, että sit oppivat mm.myös tavutusta samalla... Oma lapseni oppi lukemaan sujuvasti itsekseen jo ennen eskaria, koulussa oli täysin kyllästynyt kaikkeen lukemisen opettelemiseen liittyvään - mutta tavutus tuotti ongelmia, eikä olisi jaksanut enää opetusta seurata, kun osasi jo lukea. Mutta kirjoittamisen takiahan sitä tavutusta tarvitaan.
Koululuokassa kun on 25 oppilasta, ei ole opettajan helppoa sitä yksilöllistä opetusta antaa.
Itse ajattelen, että eskarissa ei tarvi mitään noista taidoista tosiaan oppia, mutta ongelmia seuraa siitä, että oppilaat menee noissa taidoissa niin hirmun eri tahtia!
Osa eskareista kyllä sit painottaa enemmän sitä oppimista kuint toiset, eli siinäkin on eroja!
Miksi ihmeessä halusitte opettaa lapsellenne lukemista ja kirjoittamista/laskemista noin aikaisin??? Halusitteko vain näyttää muille, kuinka taitava teidän lapsenne on ja kuinka fiksuja ja ahkeria vanhempia olette, kun opetitte lastanne? Miettikää kuinka tylsää lapsellanne on ekalla luokalla, kun jo osaa kaiken! Harmi, kun joillakin vanhemmilla on niin kova pätemisen tarve ja vielä lasten kautta päteminen,huoh!
Ap: lapsi ainakin oppi lukemaan 4-vuotiaan varsin itsestään. Kyseli mikä kirjain tuossa on ja mitä tossa lukee. Eikö olisi saanut kertoa? Tunnisti 3-vuotiaana paljon sanoja (esim. maito, Flora, maitojuoma, Aamulehti jne.). Kirjaimia kysyessään sanoin sekä kirjaimen nimen että äänteen. Äänteitä sitten olikin helppo yhdistellä sanoiksi ihan itsekseen.
Kirjoittamista emme myöskään opettaneet ja sen takia piirsikin kirjaimet joskus hassusi. Matki siis painokirjaimia tai esim. R oli pallo, jonka alle piirsi kaksi viivaa. Ihan viime aikoina olen näyttänyt itse kirjoittaen oikeat mallit. (Työni vuoksi tiedän minkälaiset kirjaimet lapsille nykyään opetetaan ja miten kynä niissä liikkuu.)
Opeteltavaa varmasti on paljonkin vaikka osaa lukea ja kirjoittaa. Nehän ovat vain pieni osa (esi)koulua. Harva ekaluokkalainen sitä paitsi on täydellinen noissa taidoissaan.
Kotiläksynä on ollut oman kuvan piirtäminen ja E-kirjaimella alkavien sanojen piirtäminen. Kyllähän tyttömme keksii paljon e-sanoja (leikimme usein laiva on lastattu tietyllä kirjaimella), mutta se piirtäminen on vaikeampaa. Ei todellakaan ole mikään mestaripiirtäjä tuo meidän neiti. Värittämiseen ei sitten into enää riittänyt.
T: Ap
Miksi ihmeessä halusitte opettaa lapsellenne lukemista ja kirjoittamista/laskemista noin aikaisin??? Halusitteko vain näyttää muille, kuinka taitava teidän lapsenne on ja kuinka fiksuja ja ahkeria vanhempia olette, kun opetitte lastanne? Miettikää kuinka tylsää lapsellanne on ekalla luokalla, kun jo osaa kaiken!
!
- mutta meillä lapsi alkoi 3-vuotiaana kysellä kirjainten nimiä + oppi viime kesänä lukemaan. Hän tutki itse sanoja kirjoista + sarjakuvista, kyseli että "mitä tuossa lukee" jne ja sitten yhtäkkiä huomattiin että osaa lukea ensin yksittäisiä sanoja, sitten parin kk:n päästä lauseita.
Ei ole opetettu eikä käsketty opetella :). Lapsi on itse ollut kiinnostunut kirjaimista ja halunnut oppia.
Olisiko pitänyt sanoa kirjaimista kysyvälle lapselle että "en kerro nyt, kerron vasta 2 tai 3 vuoden päästä kun olet tarpeeksi vanha"? :)
(Sama lapsi kyselee nykyään laskujuttuja, esim "mitä on 2 + 2" jne - taatusti kerron :)
Nyt päästään mieliaiheeseeni, josta kyllä verenpaineeni nousee melkoisesti.;)
Oma esikoiseni aloitti tänä syksynä eskarin pienellä kyläkoululla, ja olin vuosi sitten vielä iloinen asiasta. Kuitenkin kunta oli suuressa viisaudessaan päättänyt, että kunnan kaikki eskarit lopettavat "itsenäisen" toimintansa tämän lukuvuoden alusta ja kaikki toimivat alkuluokkina. Yhdessä siis toimivat eskarit sekä 1.-2. luokkalaiset. Eskarilaisia on yhdeksän ja koko alkuluokassa on porukkaa 29. En ymmärrä, että miksi pienessä kyläkoulussakin piti tähän alkuluokkaan mennä, koska ovathan eskarit tehneet koulun kanssa paljon yhteistyötä ja varmasti se kouluun menemisen kynnys on ollut matala. Nyt yhteistyö pitää olla suunnitelmallisempaa. Kukaan työntekijöistä ei tähän olisi halunnut mennä, mutta päätökset ovat päätöksiä.
En ole vielä varma, että kuinka opettajat aikovat saada alkuluokan toimimaan. Lapsilla voi olla melkein kolme vuotta ikäeroa; jos on loppuvuodesta syntynyt eskari ja alkuvuodesta syntynyt tokaluokkalainen. Olisi ollut parempi ujoille ja aroille eskarilaisille työskennellä oman pienen eskariporukan kanssa.
Sen lisäksi, että ryhmässä on paljon lapsia, minua kismittää myös se että läksyjä on alkanut tulla. Juttelin eskariopen kanssa asiasta, koska minusta on järkyttävää että viisivuotias yöllä vaippoja käyttävä tyttäreni tekee eskarilaisena läksyjä. Ne ei sinne kuulu!!! Ensimmäisenä viikkona piti eskarikirjaan piirtää kesämuistoja, mikä minusta oli ihan ok. Oli hyvä, että kirja käytettiin kotona, koska samalla vanhemmatkin saivat siihen tutustua. Viime viikolla kotiin tuli pieni kirjoitusvihko, johon piti aloitetun mallin mukaan tehdä kaksi riviä E-kirjainta. Ensinnäkin kumpanakaan kertana ei ole ollut lapsella ollut mitään merkintää, että ne ovat läksynä. Kirjoitustehtävästä tyttö ei edes tiennyt, että se on läksynä tai että milloin se pitää palauttaa.
Juttelin äitien kanssa, joiden lapsia oli ollut viime vuonna eskarissa. Viime vuonna ei ollut mitään läksyjä tullut, mutta eskariope ei suostunut tätä uskomaan. Hänen perustelunsa läksyille oli se, että lapset sitä haluavat että nehän ovat jo niin isoja. Voin omasta puolestani sanoa, ettei neitokaiseni ole iso. Toivon myös ettei kukaan väitä eskarilaistaan isoksi, jonka pitää osata heti alusta asti vaikka mitä!!!
Kiitos, että sain purkautua ;)
Hyvää syksyn jatkoa kaikille!
Mielestäni oli mukavaa, että lasten luontaista oppimisen intoa tuetaan eskarissa. "Läksyt" eivät olleet mitenkään hankalia tai liian aikaavieviä; vihkon sai maanantaina kotiin ja torstaina piti palauttaa. Paljon piirtämistä ja omien mielipiteiden kertomista. Eskarivihkoja täyttyi miltei kolme ja ne ovat aivan upea muisto kaikkine tarinoineen, valokuvineen ja piirroksineen.
Syy, miksi eskarissakin annetaan kotitehtäviä on se, ettei kouluun menosta tule liian suurta hyppäystä. Myös kirjainten ja numeroiden opettelu on ihan järkevää tehdä pienryhmissä eikä siellä koululuokassa 20 muun lapsen joukossa. Eiköhän nykykoulussa osata jo antaa näille lukijoillekin tarpeeksi haasteellista tekemistä siksi aikaa kun muut opettelevat lukemaan.
on ihana eskari jossa ei edes käytetä kirjaa (saati että tulisi "läksyjä". Käydään kyllä läpi kirjaimia ja numeroita ja kellonaikoja, jne mutta siellä on tehty päätös keskittää eskari enemmän ryhmässä tomimisen opetteluun. Opettelevat myös paljon hyviä käytöstapoja, käyvät todella paljon taidenäyttelyissä, konserteissa ja teatterissa.
entäpäs ne heikommin oppivat lapset, putoavatko kärryiltä jo eskarissa ? et ei mielestäni eskarin tartte olla eka luokka, vaan ihan hauskaa harjoittelua vaan koulua ehtii käymään kyllä
Heitä raahataan aina vain mukana, tasapäistetään, ja heidän ehdoillaan mennään, ikävä kyllä. Ne, jotka voisivat edetä nopeammin, joutuvat junnaamaan tylsiä asioita.
Tylsyydenkestoa on sinänsä ihan hyvä oppia, mutta olisihan se kiva jos koulussa edes joskus otettaisiin huomioon niitä nopeampia oppijoita.
Purkauduin noista läksyistä aiemmin...
Sinä joka kerroit tyttösi olleen eskarissa viime vuonna. Meillä ne läksyt on aina tehtävä seuraavaksi päiväksi.Tänään tuli läksyjä ja kun illalla oli vanhempainilta, missä välissä ne muka ehtii tehdä, jos on koko illan koululla?
Ymmärrän, että eskarin ja tässä tapauksessa alkuluokan tarkoituksena on madaltaa koulun aloittamisen kynnystä. Meidän kylällä se kynnys tulee olemaan tosi pieni, kun eskarissa kaikki tulee hirveellä rytinällä alusta alkaen. Koulussa osataankin jo vaikka mitä. Eikö ne eskarilaiset voisi vielä jouluun asti olla pieniä eskarilaisia ja hiljalleen kevään aikana alettaisiin totutella enemmän koululaisiksi.
Eli voi oppia lukemaan, jos on siihen valmis, mutta sitä edellytetään vasta koulussa.
Musta on ihan kiva, että lapsille annetaan mahdollisuus oppia myös "liian vaikeita" asioita.