läksyjen tekemättä jättäminen
Tekevätkö teidän toka-neljäsluokkalaiset pojat aina läksynsä. Meillä tuntuu unohtuvan aika useasti. Jokapäivä kysyn, onko läksyt tehty, ja vastaus on joo. Siitä huolimatta niitä on ollut tekemättä, milloin unohtunut merkitä ja milloin jäänyt kirja kouluun. Apua, miten saan pojan huolehtimaan läksynsä tunnollisesti?
Kommentit (14)
Tarkastetaan edelleen onko läksyt oikeasti tehty. Ja on teroitettu muutenkin koulunkäynnin tärkeyttä ja käytetty varoittavana esimerkkinä isää, joka ei pienenä tehnyt läksyjä ja joutui sitten myöhemmin tekemään paljon enemmän töitä, kun pohjat oli huonot.. :-)
Unohtamisia sattuu jokaiselle joskus, mutta tietyn rutiinin luominen noihin läksyihinkin auttaa. Jos ne tekee aina säännöllisesti suunnilleen samaan aikaan (esim. koulun jälkeen) ne muistaakin paremmin.
menetelmällä meillä tehdään. Lapsi tietää että turha mukista, ja näinä päivinä osaa sanoa itse mikä on hankalaa, ja näitä sitten kerrataan.
Olisiko teillä läksyvihon paikka?
Tekemättömistä läksyistä menee koko koulu vain metsään.
Mutta kuitenkin jää tekemättä, kun ei ole merkitty tai kirja koulussa. Katson tosiaan ne tehdyt tehtävät. Ja läksyt tehdään heti kun tulee koulusta, on rutiinia. Poika varmaan haluaa, että läksyt on tehtynä, mutta unohtaa, eikä muista huolehtia merkitsemisestä. On hyvä koulussa, oppii helposti asiat ja haluaa osata, siitä ei ole kysymys. ap
Poika viidennellä, ja edelleen käytössä reissuvihko, opettaja kun antaa läksyn tunnin lopussa, oppilaat merkkaavat sen reissariin, ja sieltä tarkistan ne kotona. Kyseessä tosin erityisluokka. Kuopus on normaaliluokalla ja ehdotin sinnekin tätä käytäntöä, kun välillä on unohtunut juuri sivujen merkitseminen, oliko se vain toinen sivu vai koko aukeama, oliko kaikki tehtävät tältä sivulta vai vain 2 ja b, jne...
Mutta kuitenkin jää tekemättä, kun ei ole merkitty tai kirja koulussa. Katson tosiaan ne tehdyt tehtävät. Ja läksyt tehdään heti kun tulee koulusta, on rutiinia. Poika varmaan haluaa, että läksyt on tehtynä, mutta unohtaa, eikä muista huolehtia merkitsemisestä. On hyvä koulussa, oppii helposti asiat ja haluaa osata, siitä ei ole kysymys. ap
Oletko ap itse kotona? Jos olet, voit tarkastaa pojan kirjat heti kun hän tulee koulusta. Jos joku on unohtunut kouluun, lähetä hakemaan. Ei tarvitse montaa kertaa lähettää, kun huolellisuus paranee.
Ja vaikket olisi itse kotonakaan pojan tullessa koulusta, niin kaipa hän huomaa kirjan puuttuvan, jos HETI alkaa niitä läksyjä tehdä? Voitte sopia, että puuttuva kirja sitten haetaan saman tien koulusta.
Opettajan kanssa keskustelisin sitten tuosta läksyjen merkitsemisestä, että se on teillä ongelmana. Näin opettajakin voisi kiinnittää enemmän huomiota siihen, että läksyt tosiaan tulee merkittyä.
Kirja on haettu, jos poika muistaa, että kirja, josta läksy on, on jäänyt kouluun. Se ei ole ongelma. Ollaan haettu kaverinkirjasta kopiokin, ja tehty läksy siihen, jos kouluun ei ole päässyt. Merkitsemisestä on jauhettu ja open kanssa myös. Ja tosiaan poika haluaa tehdä läksynsä, mutta ongelma on, ettei muista mistä tulee, ja itse en tosiaankaan voi tietää mitä läksyä on, jos ei ole merkitty.
tehdyt läksyt, ja SILTI on usein tekemättömiä läksyjä, niin ilman muuta on syytä keskustella opettajan kanssa! Opettajalta voi pyytää vaikka jotakin tehostetun läksyjen merkinnän seurantajaksoa (viikko-pari) tai sitten ehdottaa "läksyparkkia", jos teidän lapsen koulussa sitä ei ole vielä käytössä.
Meidän lapsista toisella (on tosin nyt kutosella) on koulussa läksyparkki, mikä tarkoittaa sitä, että jos on läksyt tekemättä, ne jäädään tekemään koulun jälkeen. Tällaisesta tulee myös aina oranssi lappunen kotiin vanhemmille allekirjoitettavaksi, missä lukee mikä läksy on ollut tekemättä ja valvova ope on sen kuitannut läksyn teon jälkeen. Erinomainen systeemi! Tehostaa läksyistä huolehtimista kovasti.
Lapsen aiemmassa koulussa oli myös ennen käytössä perinteinen "laiskanläksy"-systeemi, joka toteutettiin niin, että kerran viikossa oli päivä (jonka vanhemmat tiesivät), jolloin piti jäädä tekemään viikolla unohtuneet läksyt. Tämä sopii myös pienemmille koululaisille, joita kenties odotetaan suoraan koulusta kotiin, koska tuollaisen "laiskaan" jäämisen tietää yleensä jo hyvissä ajoin (paitsi jos sattuu unohtamaan juuri laiskanläksypäivän läksyt).
Kannattaa nyt ajoissa panostaa tuohon läksyistä huolehtimiseen, niin sujuu sitten isompanakin koululaisena.
Kirja on haettu, jos poika muistaa, että kirja, josta läksy on, on jäänyt kouluun. Se ei ole ongelma. Ollaan haettu kaverinkirjasta kopiokin, ja tehty läksy siihen, jos kouluun ei ole päässyt. Merkitsemisestä on jauhettu ja open kanssa myös. Ja tosiaan poika haluaa tehdä läksynsä, mutta ongelma on, ettei muista mistä tulee, ja itse en tosiaankaan voi tietää mitä läksyä on, jos ei ole merkitty.
Jos lapsi ei muista läksyjä, niin eikö voisi soittaa koulupäivän jälkeen jollekin hyvälle luokkakaverille ja varmistaa asian?
Tähän on todellakin panostettu tähän asiaan. Läksyjen tekemättäjäättämisestä tulee aina muistutus kotiin ja ne jäädään tekemään koulun jälkeen. Se ei ole ongelma. Mutta kuten alkuperäisessä viestissä kysyin, miten muitten lapset, unohtuvatko läksyt ja kuinka usein? Ja ongelma on se, että kun niitä ei ole merkitty, niin niitä ei sitten ole. Ja lapsi ei muista sitten niitä, tekee kyllä sitten ne toiset läksyt. Neljännellä on useasta aineesta läksyjä. Ei voi kylä alkaa soitteleen aina ja tarkastamaan, mitä ne läksyt ovat jne. Alkaa vaan väsyttää jo tämä läksyasia äippääkin, kun yhdessä yritetään ja sit taas tulee läksymuistutus! Mutta pieni murhehan tämä on maailman suurten asioiden rinnalla, ja jaksettava on jatkaa :)
Reppu on täynnä lukemattomia kirjoja.
Poika on ilmeisesti äärettömän lahjakas, kun vetää kuitenkin koko ajan ysejä kokeista ja todistukseen. Ja psyka ja terveystieto lähtivät molemmat ällinä, loput yo-kirjoituksista on sitten keväällä.
Yritän kai vielä itseäni puolustaa; isommalla lapsella läksyt ollut tehtynä aina ilman ongelmia, eli jostain lapsikohtaisesta ominaisuudesta kai kyse. Haluaisin tietää, onkohan tällaista muilla? Ja toki vinkit aina tervetulleita.Olen kotona ja lapseni saatavilla, joten omasta kiinnostuksen puutteesta ei pitäisi olla kiinni.
Ihan turha itkettää lasta ikävien kotitehtävien parissa. Lapseni vihaa koulua ja itkee jokapäivä kun lähdemme aamuisin.
Mutta kuten alkuperäisessä viestissä kysyin, miten muitten lapset, unohtuvatko läksyt ja kuinka usein? Ja ongelma on se, että kun niitä ei ole merkitty, niin niitä ei sitten ole.
Meillä ei läksyt ole unohtuneet koskaan, sillä lapsi merkitsee ne hyvin. Joskus (pari kolme kertaa) on unohtunut kirja kouluun, mutta olen aina lähettänyt lapsen hakemaan sitä.
Kysymys kuuluu, mitä ihmettä poikasi tekee silloin, kun muu luokka merkitsee läksyjään?!? Minusta tuo ei ole muistamattomuutta vaan välinpitämättömyyttä...
Mitenköhän poikasi muistaisi merkitä ne läksyt paremmin? Ottaisin uudelleen yhteyttä opettajaan ja koittaisin yhdessä hänen kanssaan keksiä jonkun toimivan systeemin.
Tekisin varmaan niin (kun tuo näyttää olevan teillä niin sitkeä ongelma), että antaisin jokaisesta muistamattomuudesta esim. tietsikkapelikieltoa, tv-kieltoa, karkkipäivän menetystä tms. Riippuen siitä mitkä asiat teillä on pojalle tärkeitä. Lapset oppivat kumman hyvin muistamaan erinäisiä asioita, jos he saavat jatkuvalla hutiloinnilla jonkun kurjan sääntörikkeen.
läksyt joka ikinen päivä. Ei vain kysyä onko ne tehty. Omalla kiinnostuksellasi saat lapsenkin ajan kanssa petraamaan huolellisuuttaan.
En kerta kaikkiaan ymmärrä vanhempia, jotka eivät tarkista lapsen läksyjä. Eihän sitä muuten voi edes tietää mitä koulussa on käsitelty, onko opit menneet perille vai onko joku asia esim. matematiikassa hankalaa, kuinka huolellisesti kotitehtävät on tehty jne.