Äänimerkki liikenteessä on suomalaisille valtava loukkaus
Kun odotan risteyksessä että valot vaihtuvat jälleen vihreiksi jotta voisin lähteä liikkeelle, täytyy ensin odottaa ison risteyksen yli ajavat pari-kolme, joskus neljäkin autoa. Autot ajavat siis edelleen tien yli, vaikka minulla palaa jo vihreä. Yleensä, kukaan ei käytä äänimerkkiä ja en jaksa käsittää miksi. Kun joskus itse satun olemaan ensimmäisenä valoissa ja painan töötin pohjaan, muut autoilijat katsovat minua ihmeissään. "Mitä ihmettä, sinä painoit tööttiä!" En vain ymmärrä tätä asiaa. ===Vuosia sitten minä kritisoin suomalaista käytäntöä progressiivisesta, tuloihin perustuvasta sakkojärjestelmästä. En kritisoi enää, koska rahan menettämisen pelko on monille ainoa syy miksi he ajavat edes suunnilleen rajoitusten mukaisesti.=== Suuri osa suomalaisista ei taida olla kovin sivistyneitä tai kohteliaita. Monesti käyttäydytään huonosti, jos voidaan tehdä se anonyymisti. Yksi asioista jota ihmettelen todella paljon on se, että jalankulkijoille ja pyöräilijöille ei anneta tietä suojateillä. Usein näkee, että edes naiset, jotka usein ovat itse äitejä, eivät anna lapselle tietä suojatiellä. Tunnistatko itsesi? Naisista liikenteessä täytyy sanoa että osa on tietysti ok, mutta osa sopisi paremmin liikkumaan julkisilla kulkineuvoilla, varsinkin ne joiden auto seilaa laidasta laitaan taitekevät yhtäkkisiä liikkeitä. Mikä on syy? Usein kännykkä näkyy olevan kädessä ja ystävättären kanssa setvitään tärkeitä asioita. Tosin, ei ole tarkoitus tässä syrjiä naisia, monesti juuri naiset ovat myös rauhallisempia ja järkevämpiä liikenteessä kuin suomalaismiehet.=== Palaan otsikkooni. Miksi äänimerkin käytöstä on tullut niin valtava provokaatio ihmisille? Yksi syy voi tietysti olla se, että monet painavat tööttiä vasta sitten kun ovat valtavassa raivossa.
Kommentit (9)
Miksi pyöräijöille pitäisi antaa tietä suojatiellä? Pyöräilijän suojatietä ei suomen tieliikennelaki tunne. Autoilija on väistämisvelvollinen vain, jos auto kääntyy tai tulee kolmion takaa ja pyöräilijä ajaa pyörätien jatketta. Jos pyöräilijä ajaa jalkakäytävällä tai ajaa tasa-arvoisessa risteyksessä suoraan tai kääntyy auton ajaessa suoraan etuajo-oikeutettua tietä, pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Jalkakäytävällä pyöräilijällä ei ole mitään oikeuksia, koska siellä saa ajaa vain alle 12-vuotiaat, jos ei ole pyörätietä. Mutta heilläkin on samat säännöt, suojatien yli pitää taluttaa, jos haluaa jalankulkijan oikeudet.
Itse odotan valoissa kuin Kimi Räikkönen ja kun vihreä vaihtuu lähden ripeästi liikkeille ja varsin usein se viimeinen punaisia päin ajanut on edessä ja silloin soitan torvelle torvea. Tyhmiä pitää vähän kouluttaa, mutta ei tietenkään niin että siitä olisi kenellekkään vaaraa. Nolostominen on varmasti tehokkaampi kouluttaja kuin valistuskirjoitus keskustelupalstalla.
Muistakaapa hyvät ihmiset, että joskus kahdesta suunnasta suoraan ajaville palaa yhtä aikaa vihreä. Toki kääntyvä silloin väistää, mutta joskus se kääntyvä ei tajua, että vastaantulijoillakin on vihreä ja ajaa kylkeen. Tuossa omalla matkallani olen monelta kolarilta pelastanut itseni jarruettassani, vaikka minulla olisi ollut etuajo-oikeus. Silloin olen kyllä töötännyt, että tajuaa seuraavalla kerralla väistää. Yksi näytti keskisormea, eli ei tajunnut.
Minä puolestani "tööttään" jalankulkijana muille jalankulkijoille. Jos joku tupeksii jalkakäytävälläni tai liukuportaissa tielläni, huudan heti että pois tieltä söhlö! Kouluttanut vähän tyhmiä, jotta pääsen liikkumaan sujuvammin. Onhan se vähän epäkohteliasta, mutta kun eivät muuten opi.
Yleensä risteyksen tukkiva on se joka ajaa risteykseen ketaisella tai peräti punaisella, vaikka jono risteyksen toisella puolela ei liiku, eli kyse on selkeästä virheestä ja liikennesääntöjen rikkomuksesta. Liikennettä PITÄÄ seurata, eikä saa ajaa risteystä tukkoon. Toki joskus tapahtuu arviointivirhe tai ei epähuomiossa huomaa tilannetta, mutta suurin osa näistä tukkimisista on ainakin osittain tahallista ja omaa itsekkyyttä, tuollaisille saa ja pitää töötätä.
Samoin jos ajetaan osaamattomuuttaan väärin, niin silloin pitää myös töötätä jotta tajuaa ajaneensa väärin ja ehkä selvittää että miten sääntöjen mukaan pitäisi ajaa. Jos ei saa palautetta virheistään, ei tiedä tehneensä väärin, eikä opi.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:35"]
Yleensä risteyksen tukkiva on se joka ajaa risteykseen ketaisella tai peräti punaisella, vaikka jono risteyksen toisella puolela ei liiku, eli kyse on selkeästä virheestä ja liikennesääntöjen rikkomuksesta. Liikennettä PITÄÄ seurata, eikä saa ajaa risteystä tukkoon. Toki joskus tapahtuu arviointivirhe tai ei epähuomiossa huomaa tilannetta, mutta suurin osa näistä tukkimisista on ainakin osittain tahallista ja omaa itsekkyyttä, tuollaisille saa ja pitää töötätä.
Samoin jos ajetaan osaamattomuuttaan väärin, niin silloin pitää myös töötätä jotta tajuaa ajaneensa väärin ja ehkä selvittää että miten sääntöjen mukaan pitäisi ajaa. Jos ei saa palautetta virheistään, ei tiedä tehneensä väärin, eikä opi.
[/quote]
Tuo ei ole "palautetta" vaan uhmaikäisen kiukuttelua. Aiheuttaa valtavaa myötähäpeää. Jokainen on käynyt autokoulun ja tietää samat asiat kuin tööttäilijä. Tööttäilijän ei tarvitse alkaa ketään "kouluttaa" eikä se auton huudattaminen kyllä kenellekään mitään opetakaan. Se on vain omien tunteiden valtaan heittäytymistä.
Tuo virheiden tahallisuus on aivan täysin tööttäilijän omaa tulkintaa ja vieläpä väärä tulkinta. Suomalaiset noudattavat liikennesääntöjä niin tunnollisesti, että se on jopa pilkan aiheena joskus (mikä on käsittämätöntä). Ne virheet siis johtuvat paljon todennäköisemmin kuskin kokemattomuudesta. Ja sitten nämä kanssa-autoilijat pahentavat tilannetta noilla kiukkutööttäilyillä. Itse jouduin 3-kymppisenä ensi kertaa ajamaan isossa kaupungissa - työkseni. Terveiset teille kaikille tööttäilijöille: teitte ensimmäisistä kuukausista aivan hirveitä.
Mä kyllä tööttäilen ja herkästi. Teen niin jatkossakin.
Totta kai äänimerkki provosoi. Se tarkoittaa että äänimerkin käyttäjä yrittää asettua johtajaksi. Uskoo olevansa pätevä opettamaan muita kuskeja, joilla on aivan samanlainen ajokortti ja autokoulu käytynä. Ja se torvensoittaja voi ihan yhtä hyvin olla väärässä.
Esim. kerran raivostunut bussikuski huudatti minulle torvea kun ei nähnyt että suojetiellä oli vihreä valo. Sain haukut autokoulun opettajalta kun yritin ajaa rekan eteen eikä opettaja nähnyt että rekka on kääntymässä. Nuo olivat molemmat autoilun ammattilaisia, mutta silti tekivät virheitä.
Usein se tööttääminen on aivan turhaa. Ei tilanne siitä miksikään muutu. Niissä ihalemissasi sivistysmaissa jossain jonossa, joka yksinkertaisesti ei vain liiku, kymmenet kahjot huudattavat torvea taukoamatta.
Ei se jono sillä lähde liikkeelle. Se lähtee heti, kun ongelmakohta liikenteessä on poistunut. Kamala katsoa (ja kuunnella) meteliä, kun edessä voi olla esim. onnettomuus.