Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruskoulu+menestyminen koulussa

Vierailija
23.05.2015 |

Eli tuntuu, että useimmin pikkukoulujen oppilailla hyvät tokarit jne. Isojen kaupunkien kouluissa hankalampaa saada hyviä numeroita. Oma lapsi tekee hirvittävää työtä ison kaupungin isossa koulussa kiitettävien eteen, joita vain harva luokaltaan saa, joskus ei kukaan. Tuttavan lapsi pienemmällä paikkakunnalla ja koulussa vetää aina täyden kympin eikä ole ainut kaltaisensa luokassa. Ottaa kuitenkin koulun rennommin.
Kateellinen en ole vaan hämmästynyt.

Muistan omasta lapsuudesta, pieni kunta ja koulu, että numerot oli tosi yläkanttiin ala-asteen ajan. Yläasteella raadollinen totuus vasta selvisi, kun koulu suureni huomattavasti ja opettajat eivät katsoneet läpi sormien.
Mitä mieltä muut ovat?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt ihan noin ole. Alakoulun numeroilla ei ole paljoa merkitystä muutenkaan

Vierailija
2/3 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempi kunta, pienempi koulu, pienemmät luokat, opettajalla enemmän aikaa oppilasta kohden. Iso kunta, iso koulu, isommat luokat, opettajalla huomattavasti vähemmän aikaa oppilasta kohden, energia menee usein parin kolmen häirikön suitsimiseen, joten opetukselle ei jää riittävästi aikaa. Vedin nyt vähän mutkat suoriksi, mutta näin se suurin piirtein menee. Pienistä kouluista ja yhdysluokista tulee myös itsenäisesti työskentelemään pystyviä ja vastuuntuntoisia oppilaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin lohduttaa sinua pienen koulun ja luokan kasvattina, että vaikka tein ihan julmetusti töitä, niin yhtään kymppiä en koskaan saanut. Menivät kaikki kunnan opettajien, lääkärien ja johtavien henkilöiden lapsille. Opettajat saattoivat myös kohdella ihan miten lystäsivät oppilaitaan, koska kaikki tiesivät ettei valittaminen auta. Syrjäkylälle ei uusia opettajia noin vain olisi saatu, ja oli taloudellisesti kannattavampaa pitää väkivaltaisia opettajia koulussa.

Ymmärrän harmistuksesi ja valitettava tosiasia kuitenkin on, että ei niitä arvosanoja voi oikeasti vertailla valtakunnallisesti. Meillä esim koenumero 9,5 pyöristyi AINA (hyvän ja ahkeran tuntikäytöksenkin jälkeen) ysiksi, kun naapurikunnassa kaveri sai 10. Ja muutenkin, opettajat vertaavat aivan liikaa oppilaita TOISIINSA
vaikka pitäisi verrata opetussuunnitelman arviointiperusteisiin. Toisiin vertaamalla niitä kymppejä ei vaan "riitä" kaikille. Ihme logiikkaa, myös maalaiskouluissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi