Mitä kouluissa pitäisi opiskella?
Nykyinen kouluhan on tehty kouluttamaan ihmisistä tehdastyöläisiä, mutta kun nyt tehtaat ovat kiinassa niin mitä kouluissa pitäisi opettaa?
Minun ehdotukseni on että kouluissa opetettaisiin
joogaa ja mindfullnesia
matematiikkaa , kemia ja fysiikka.
historiaa ja yhteiskuntaoppia
sekä englantia ja vapaa valintaista toista kieltä (voisi korvata matematiikalla)
Koulu alkaisi kello kymmenen, mutta jos väsyttää saisi tulla liukuvasti , mutta sitten koulukin loppuisi myöhemmin
Kommentit (11)
Edelleenkään ei tämä maa pysy pystyssä "oman perheen" töitä keskenämme jakamalla, eikä ainakaan valtion ja kuntien virkamiehiä lisäämällä.
Lääketieteitä, matematiikkaa, tekniikkaa/teknologiaa, atk, käsitöitä, biologiaa, fysiikkaa, kemiaa.
Pitäisi osata seka ohjelmoida, rakentaa/huoltaa tekniikkaa ja korjata/huoltaa ihmisiä.
Robotit todennäköisesti tekevät suurimman osan töistä tulevaisuudessa, mutta pitäisi osata käyttää niitä ja huoltaa, kehittää uutta ja parantaa terveydenhoitoa jne.
Voisi painotta enemmän tieteisiin kuin fyysisiin töihin, jos ei vielä nyt, niin ainakin pian tulevaisuudessa.
Kieliä, historiaa, yhteiskuntaoppia ja jonkinlaista humanismia on kyllä pakko opettaa, pelkällä matematiikalla ja tiedeaineilla ei pärjää maailmassa.
Taloutta! Rahankäyttöä, laina-asioita, perintää ja luottotietoa. Kuinka laskut maksetaan, mitä ovat korot.
Kotitalous voisi painottaa myös siivoustaitoa, pieniä remppatöitä (lampunvaihtoa, renkaidenvaihtoa, jääkaapin siivous, uuninpuhdistus ym)
Oletteko koskaan tavanneet dementoitunutta vanhusta? Mitä hän on osannut muinoin koulussa oppimastaan?
Yllätyittekö siitä, että vanha ihminen voi edelleen muistaa, mitä oppi kiertokoulussa yli puoli vuosisataa sitten? Siksi minun mielestäni pitäisi opettaa sellaisia asioista, joista olisi hyötyä läpi elämän.
Matematiikka, äidinkieli ja joku vieras kieli on aina hyödyllisiä. Lisäksi tarvitaan luonnontietoa ja historiaa, jotta ymmärtää jotain ympäröivästä maailmasta. Myös yhteiskuntaoppi on tärkeää, jotta oppii hoitamaan omia asioitaan ja tietää, miten yhteiskunta toimii.
Lisäksi pitäisi olla taito- ja taideaineita. Jokaisen pitäisi löytää jotain omaa. Onko se sitten käsityötä, musiikkia, liikuntaa, joogaa, kuvataidetta vai vaikkapa tähtitiedettä. Joka tapauksessa pitäisi olla jotain sellaista, jonka avulla saa vähän iloa elämäänsä. Nämä voisivat olla valinnaisaineita.
Kotitalous ja käsityön perusteet pitäisi olla jokaisella, jotta kykenisi huolehtimaan itsestään ja tekemään mm. tarpeellisia pikku remontteja, huoltoja ja korjauksia, niin vaatteille kuin rakennuksille ja laitteille.
Huomaan, että uskontoa ei kaipaa juuri kukaan. Sitä voisi sisältyä historia+yhteiskuntaoppiin sen verran, mitä tarvitsemme arkielämässä ymmärtääksemme uskontojen merkityksen ja vaikutuksen eri yhteisöissä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 07:37"]
Lisäksi pitäisi olla taito- ja taideaineita. Jokaisen pitäisi löytää jotain omaa. Onko se sitten käsityötä, musiikkia, liikuntaa, joogaa, kuvataidetta vai vaikkapa tähtitiedettä. Joka tapauksessa pitäisi olla jotain sellaista, jonka avulla saa vähän iloa
Huomaan, että uskontoa ei kaipaa juuri kukaan. Sitä voisi sisältyä historia+yhteiskuntaoppiin sen verran, mitä tarvitsemme arkielämässä ymmärtääksemme uskontojen merkityksen ja vaikutuksen eri yhteisöissä.
[/quote]uskonnosta voisi tehdä etiikka ja moraali -nimisen aineen.
Liikuntaa tarvitaan myös, koska laiskat vanhemmat eivät motivoi lapsiaan liikkumaan. Toisilla koululiikunta on ainoa liikuntamuoto koko viikkona, surullista.
Taideaineita mahdollisimman paljon.
Äidinkieltä, kirjallisuutta, kirjallista ja suullista ilmaisua paljon. Ellei osaa äidinieltään ei osaa ajatella, eikä opi muitakaan kieliä.
Liikuntaa (sis. myös taideaineisiin)
Kieliä mahd. laajasti latinasta ja kreikasta alkaen. Niihin liittyen myös kulttuurihistoriaa. Valinnaisuus tässä tietysti taipumusten mukaan.
Matikkaa laajasti, valinnaisesti ja taipumusten mukaan. Joku pakollinen osa. Shakkia.
Oman maan, maanosan ja maailman historiaa. Tämän alla kirkko- ja taidehistoriaa valinnan mukaan. Ettei ikinä enää tulisi missikisoihin kandidaatteja, joitka luulevat, että Suomi itsenäistyi 1944 tai -52!
Maantietoa monipuolisesti, esim. poliittista ja taloudellista. Kts. myös kielet.
Luonnontieteitä, että vaikka ihan perustasolla tunnistaisi oman maansa yleisimmär kasvit ja eläimet ja niitä uhkaavat vaarat.
Köksää.
Päivät täsmällisiä, työ kurinalaista ja innostavaa. Tavoite sivistyksessä, ei suorittamisessa. Ei mitään ap:n esittämiä liukuvia aikoja eikä niistä seuraavia pidennyksiä (opettajillakin on oikeutensa). Mutta klo 8 ei todella tarvitse aloittaa enää tähän maailmanaikaan. :)
Käytöstavat, itsekuri, arjen konfliktien ratkaiseminen opetellaan kotona ja on vanhempien vastuulla.
Minusta nykyinen oppiainevalikoima on melko tyydyttävä. Esim. uskonnon opetus saisi olla objektiivisempaa ja yhteiskuntaopin voisi aloittaa aikaisemmin. Rahankäytön, siivoamisen yms. arkiset käytännön asiat saisi edelleen oppia kotona. Tiedän, että joissakin kodeissa on sille huonommat edellytykset, mutta se ei ole koululaitoksen vika. En myöskään näe miten lapsi oppisi tekemään kotitöitä tai olemaan tuhlailematta, jos ei näitä kotona tueta/edellytetä.
Äidinkieltäkö ei?