Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lakia tuntevat: liike myi virheellisen varaosan, asennus 500 e

Vierailija
17.01.2014 |

eli autoon myytiin varaosa (uusi) ja asennus maksoi 500 e (eri liikkeessa) .  Nyt viikon kuluttua sama osa rikki

 

Tietenkin saan uuden osan ilmaiseksi, mutta miten on asennuksen kanssa ??  Mielestäni minun pitäisi saada siitäkin hyvitys?

 

Onko jotain mustaa valkoisella jossain ? yritin etsiä netistä, mutta en löytänyt

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ja pitäisi. Jos asennus on tehty eri liikkeessä, voi olla vaikea vedota. Osan myynyt vastaa vain myymästään osasta, ei sen asennustöistä. Voithan asiaa vaatia/esittää mutta en tiedä voiko uuden osan asennustöitä lain mukaan vaatia maksamaan. Ehkä joku kompromissikin voi tulle kyseeseen, esim. puolet asennustyön hinnasta. Kuluttajavalituslautakin suosittelee aika monesti näin.

Vierailija
2/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:36"]

Pitäisi ja pitäisi. Jos asennus on tehty eri liikkeessä, voi olla vaikea vedota. Osan myynyt vastaa vain myymästään osasta, ei sen asennustöistä. Voithan asiaa vaatia/esittää mutta en tiedä voiko uuden osan asennustöitä lain mukaan vaatia maksamaan. Ehkä joku kompromissikin voi tulle kyseeseen, esim. puolet asennustyön hinnasta. Kuluttajavalituslautakin suosittelee aika monesti näin.

[/quote]

siis ostettu Motonetistä, jossa EI OLE asennusmahdollisuutta olemassakaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hommasi osan ja kuka sanoi että se on oikea?

 

Jos siis varaosamyyjäliike myöntää myyneensä väärän osan ja antaa uuden tilalle, vastannevat he myös uudelleen asennuksesta.

Vierailija
4/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostajalla on oikeus saada korvausta tavaran virheestä aiheutuneesta vahingosta. Vahingonkorvausvelvollisuus kattaa virheestä aiheutuneen taloudellisen vahingon.

Ostajalla on myös oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii tavaran virheen vuoksi. Välillisen vahingon myyjä on kuitenkin velvollinen korvaamaan vain, jos virhe tai vahinko johtuu huolimattomuudesta hänen puolellaan taikka jos tavara kaupantekohetkellä poikkesi siitä, mihin myyjä on erityisesti sitoutunut

Vierailija
5/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:36"]

Pitäisi ja pitäisi. Jos asennus on tehty eri liikkeessä, voi olla vaikea vedota. Osan myynyt vastaa vain myymästään osasta, ei sen asennustöistä. Voithan asiaa vaatia/esittää mutta en tiedä voiko uuden osan asennustöitä lain mukaan vaatia maksamaan. Ehkä joku kompromissikin voi tulle kyseeseen, esim. puolet asennustyön hinnasta. Kuluttajavalituslautakin suosittelee aika monesti näin.

[/quote]

siis ostettu Motonetistä, jossa EI OLE asennusmahdollisuutta olemassakaan

[/quote]

 

ai ei ole?

http://www.motonetkorjaamo.fi/turku/

 

http://www.autopartner.fi/konala-motonet

 

Vierailija
6/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ei ollut VÄÄRÄ osa vaan ihan oikea.  Mutta meni rikki viikossa.  Yleensä sellainen osa kestää KOKO AUTON ELINIÄN, joissain autoissa pitää ehkä vaihtaa kerran joissain ei koskaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:36"]

Pitäisi ja pitäisi. Jos asennus on tehty eri liikkeessä, voi olla vaikea vedota. Osan myynyt vastaa vain myymästään osasta, ei sen asennustöistä. Voithan asiaa vaatia/esittää mutta en tiedä voiko uuden osan asennustöitä lain mukaan vaatia maksamaan. Ehkä joku kompromissikin voi tulle kyseeseen, esim. puolet asennustyön hinnasta. Kuluttajavalituslautakin suosittelee aika monesti näin.

[/quote]

siis ostettu Motonetistä, jossa EI OLE asennusmahdollisuutta olemassakaan

[/quote]

 

ai ei ole?

http://www.motonetkorjaamo.fi/turku/

 

http://www.autopartner.fi/konala-motonet

 

[/quote]

 

MEIDÄN Motonetissä EI OLE.  Turhaan sinä mitään linkkejä Turusta lähettelet

Vierailija
8/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voi olla vaikea näyttää toteen että juuri osan myyjä teki virheen, annettiinko myyjälle riittävät ja oikeat lähtötiedot osan löytämistä varten jne... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis osahan oli oikea mutta viallinen ...

Vierailija
10/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:45"]

Nyt voi olla vaikea näyttää toteen että juuri osan myyjä teki virheen, annettiinko myyjälle riittävät ja oikeat lähtötiedot osan löytämistä varten jne... 

[/quote]

 

Mutta se osa on oikea, siitä ei ole kysymys.  Myyjä ei tarvitse mitään "lähtötietoja " kun on olemassa vain yksi sellainen osa. OSA OLI OIKEA, mutta siinä täytyy olla valmistusvirhe kun meni rikki viikossa.

Montako kertaa tämäkin pitää vääntää rautalangasta ? Koko ajan joku vääntää juttua, miksi myyjä myi väärän osan tai annettiinko hänelle tarpeelliset tiedot jne

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään muuta velvollisuutta myyjällä, kun antaa uusi ehjä osa tilalle. Asennuskustannukset ym. on sun oma murhe. Eivät korvaa ajokilometrejä, jotka tulee osan vaihtamisesta, ei aikaa joka menee sinulta kun sen osan haet.

 

Asennusfirma saattaa ja voi tulla vastaan asennushinnassa, mutta sekään ei ole mitenkään pakko.

Vierailija
12/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku sanoi niin "Ostajalla on oikeus saada korvausta tavaran virheestä aiheutuneesta vahingosta. Vahingonkorvausvelvollisuus kattaa virheestä aiheutuneen taloudellisen vahingon"

 

Eli pitää korvata myös asennus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:08"]

Ei ole mitään muuta velvollisuutta myyjällä, kun antaa uusi ehjä osa tilalle. Asennuskustannukset ym. on sun oma murhe. Eivät korvaa ajokilometrejä, jotka tulee osan vaihtamisesta, ei aikaa joka menee sinulta kun sen osan haet.

 

Asennusfirma saattaa ja voi tulla vastaan asennushinnassa, mutta sekään ei ole mitenkään pakko.

[/quote]

 

Tämä on paskapuhetta.  Tutustupa kuluttajansuojalakiin !

 

4) vahingonkorvaus
Ostajalla on oikeus saada korvausta tavaran virheestä aiheutuneesta vahingosta. Vahingonkorvausvelvollisuus kattaa virheestä aiheutuneen taloudellisen vahingon.

Välittömistä vahingoista myyjä vastaa riippumatta siitä, onko hän toiminut huolimattomasti. Välittöminä vahinkoina pidetään virheen selvittelykustannuksia (esimerkiksi puhelin- ja matkakuluja), tavaran korjauskustannuksia, jos myyjä ei suorita korjausta ja rikkoutuneen tavaran tilalle vuokratusta tavarasta aiheutuneita kustannuksia. Jotta ostaja voisi vaatia korvausta tavaran korjauksesta, hänen on ensin annettava myyjälle tilaisuus korjata virhe kohtuullisessa ajassa, poikkeuksena ovat tilanteet, että virhe on korjattava välittömästi eikä ole mahdollisuutta saada yhteyttä myyjään.

Välillisistä vahingoista myyjä vastaa vain, jos tavaran virhe on johtunut myyjän tai aikaisemman myyntiportaan huolimattomuudesta. Välillistä vahinkoa on esimerkiksi tulonmenetys, joka ostajalle aiheutuu viivästyksen tai siitä johtuvien toimenpiteiden vuoksi taikka muuhun sopimukseen perustuvasta velvoitteesta aiheutuvaa vahinkoa (esimerkiksi jos ostaja on itse tilannut tavaran asennuksen ja joutuu maksamaan asentajan tarpeettomaksi käyneet matkakulut).

Jos ostaja on purkanut kaupan myyjän viivästyksen tai tavaran virheen perusteella, ostajalla on oikeus saada korvausta, jos tilalle ostettu korvaava, vastaavanlainen tuote on maksanut enemmän. Ostajan velvollisuutena on hankkia korvaava tuote mahdollisimman edulliseen hintaan ja pyrkiä tällä tavoin vähentämään myyjälle koituvaa vahinkoa.

Vierailija
14/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motonet joutuu maksamaan sen asennuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillisistä vahingoista myyjä vastaa vain, jos tavaran virhe on johtunut myyjän tai aikaisemman myyntiportaan huolimattomuudesta. Välillistä vahinkoa on esimerkiksi tulonmenetys, joka ostajalle aiheutuu viivästyksen tai siitä johtuvien toimenpiteiden vuoksi taikka muuhun sopimukseen perustuvasta velvoitteesta aiheutuvaa vahinkoa (esimerkiksi jos ostaja on itse tilannut tavaran asennuksen ja joutuu maksamaan asentajan tarpeettomaksi käyneet matkakulut).

 

Onko tuotteen virhe myyjän huolimattomuutta? Minusta ei. Joudut ehkä hakemaan asennuskuluja tuotteen valmistajalta, joka taas ei ole Motonet. Tai jos Motonet suostuu, korvaavat asennuskulut tai osan niistä ja perivät ne sitten valmistajalta.

Vierailija
16/16 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite pelkään kanssa tätä kunnolla! Sen takia oon lukenut paljon täältä https://www.autovaraosatnetista.fi/, enkä oo vielä uskaltanut tilata auton varaosia netistä. Säästäisi kyllä paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme