Onko kaupunkikouluissa (alakoulut) tosiaan näin kamalaa? Vain 30 %
oppilaista ns. tavallisia, joilla asiat on hyvin?
Ylen uutispätkä nykykoulun arjesta
http://yle.fi/uutiset/ope_paljastaa_luokkahuoneen_salat/6258227
Kommentit (13)
Ei kaikkialla varmasti samanlaista olekaan.
ei objektiivinen totuus.
Juurikin muuten julkaistiin tutkimus, jossa todettiin että iso osa oppilaiden ongelmista on "koulukutoisia", ei suinkaan oppilaasta tai perheestä johtuvia.
Onkohan nuo "elitistiset vanhemmat" uusi ilmiö, en omasta lapsuudestani mitään sen suuntaista muista vaikka toki luokkaan mahtui niitä varakkaidenkin lapsia.
Sen sijaan syrjäytyneitä perheitä on varmaan ollut aina.
niin etteivät huolehdi edes lastensa perustarpeista tai sitten vaativat aivan liikoja?
ei objektiivinen totuus.
Juurikin muuten julkaistiin tutkimus, jossa todettiin että iso osa oppilaiden ongelmista on "koulukutoisia", ei suinkaan oppilaasta tai perheestä johtuvia.
Itse olen yläkoulun opettaja ja samanlaista on arki sielläkin. Opettajana olen huolissani juuri niistä tavallisista oppilaista sekä lahjakkaista, joille minulla ei ole yhtään aikaa. Ja vanhemmat ovat juuri tuollaisia, joista haastattelun opettaja kertoi. Opetan isossa kaupunkikoulussa.
samaten luokkakoot on ihan jonkun muun päättämiä asioita kuin vanhempien.
Enemmän itse asiassa vanhemmat voi vaikuttaa kuin opettajat. Kannattaa kuntavaaleissa äänestää heitä jotka haluavat luokkakoot pienemmiksi.
samaten luokkakoot on ihan jonkun muun päättämiä asioita kuin vanhempien.
Enemmän itse asiassa vanhemmat voi vaikuttaa kuin opettajat. Kannattaa kuntavaaleissa äänestää heitä jotka haluavat luokkakoot pienemmiksi.
samaten luokkakoot on ihan jonkun muun päättämiä asioita kuin vanhempien.
Ai kouluko provosoi niitä vanhempianiin etteivät huolehdi edes lastensa perustarpeista tai sitten vaativat aivan liikoja?
ei objektiivinen totuus.
Juurikin muuten julkaistiin tutkimus, jossa todettiin että iso osa oppilaiden ongelmista on "koulukutoisia", ei suinkaan oppilaasta tai perheestä johtuvia.
mikä noin määritelmälllisesti on kuitenkin mahdotonta. Opettajilta on käytännössä jäänyt kasvatustieteen perusteet oppimatta. Siksi ei osata nähdä, että ongelma ei olekaan oppilaissa, vaan opetuksessa.
Onko normaalia että lapsi ei saa aamupalaa kotona?
Onko normaalia että vanhemmat ei tiedä missä 7-8-vuotias on tai että alakouluikäinen on joka iltapäivä ja ilta klo 21 asti yksin kotona.
Pitääkö sitten vain hyväksyä että perheitä on erilaisia ja on ok että lounas on päivän kenties ainoa ateria?
Meillä on tavallinen perhe, jossa on kaksi koululaista. Toinen on ns. opettajan unelma: tunnollinen, ahkera, helposti oppiva ja aina hyvin käyttäytyvä.
Toisella taas on ADHD ja oppimisvaikeuksia: hän tarvtsee erityistä tukea ja aikuisen läsnäoloa koulunkäyntinsä tueksi. Käyttäytymisongelmia hänellä ei tosin ole.
Nuoremman lapsemme perusteella mekin nyt sitten menemme tällaisissa yleistyksissä tähän parjattuun ongelmaperheiden kategoriaan. Vanhemman lapsen perusteella taas olemme huomaamaton ja helppo unelmaperhe. Olisi kohtuullisen suotavaa ymmärtää lasten pulmien taustoja, eikä vain taivastella että kun oppilaat ovat niin kamalia ja vanhemmat vielä kamalampia.
t. tavallinen äiti, joka on tehnyt parhaansa molempien lastensa eteen
Ongelmaperhe on vaikkapa sellainen, että lapsi tulee maanantaiaamuna koululle nukkumaan heti, kun ovet avataan, vaikka omat tunnit alkaisivat vasta myöhemmin, koska ei ole voinut nukkua kotona viikonloppuna. Tällä lapsella on yleensä myös rikkinäiset ja todella likaiset vaatteet eikä hän ole käynyt pesullakaan aikoihin. Ruokaa saa lähinnä koulussa ja viikonlopun jälkeen on kovin nälkäinen. Ongelmaperheen vanhemmat saattavat myös tulla koululle humalassa esim. koulun juhliin. Tällaiset perheet katsotaan ongelmaperheiksi ja mielestäni ihan syystä.
t. nro 5