Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihme tässä lukiossa on vikana ?

Vierailija
18.04.2012 |

Keskiarvoraja on aina ollut 7.6 - 8.0 välillä (viimeisen 10 vuoden ajan)



Silti ko. lukio on MTV3 tekemässä vuosittaisessa lukiovertailussa HUONOIMMAN 20 lukion joukossa (koko suomessa)



En voi tajuta, onko koulussa vain niin huono opetuksen taso vai mikä ?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustuvat tietääkseni yo-kirjoitusarvosanoihin.



Jos lukioon menee oppilaita, joiden ka on 7-8, suurin osa ei kirjoita ällän papereita.



Joihinkin lukioihin mennään yli ysin keskiarvolla ja sellaisten lukioiden opiskelijat jaksavat vielä lukiossakin pakertaa joten yo-arvosanat ovat paremmat.



Opetuksesta tuo taas ei kerro mitään. Toki oppimisilmapiiri voi olla parempi sellaisessa lukiossa, jossa kaikki ovat jo lähtökohtaisesti hikkejä.

Vierailija
2/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustuvat tietääkseni yo-kirjoitusarvosanoihin.

Jos lukioon menee oppilaita, joiden ka on 7-8, suurin osa ei kirjoita ällän papereita.

Joihinkin lukioihin mennään yli ysin keskiarvolla ja sellaisten lukioiden opiskelijat jaksavat vielä lukiossakin pakertaa joten yo-arvosanat ovat paremmat.

Opetuksesta tuo taas ei kerro mitään. Toki oppimisilmapiiri voi olla parempi sellaisessa lukiossa, jossa kaikki ovat jo lähtökohtaisesti hikkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän voisi vaikka päätellä, että oppilaat menevät alaspäin lukiossa eli opetuksen taso todella on huono.

Oikea tapa mitata olisi tehdä niin, että katsotaan kuinka paljon koulu saa huonollakin keskiarvolla tulleiden arvosanoja hilattua ylös! Esim. Kristiinan lukiohan on vuosia ollut parhaiden joukossa juuri siksi, että tekee kuutosen keskiarvon 15-vuotiaista kasin keskiarvon ylioppilaita.

Vierailija
4/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustuvat tietääkseni yo-kirjoitusarvosanoihin.

Jos lukioon menee oppilaita, joiden ka on 7-8, suurin osa ei kirjoita ällän papereita.

Joihinkin lukioihin mennään yli ysin keskiarvolla ja sellaisten lukioiden opiskelijat jaksavat vielä lukiossakin pakertaa joten yo-arvosanat ovat paremmat.

Opetuksesta tuo taas ei kerro mitään. Toki oppimisilmapiiri voi olla parempi sellaisessa lukiossa, jossa kaikki ovat jo lähtökohtaisesti hikkejä.


Taidat opettaa lukiossa


josta kirjoitettiin hyviä yo-arvosanoja. Ja se ei tosiaan johtunut aina opetuksen tasosta. Oli hyviä opeja mutta oli myös vähemmän hyviä.

Vierailija
5/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustuvat tietääkseni yo-kirjoitusarvosanoihin.

Jos lukioon menee oppilaita, joiden ka on 7-8, suurin osa ei kirjoita ällän papereita.

Joihinkin lukioihin mennään yli ysin keskiarvolla ja sellaisten lukioiden opiskelijat jaksavat vielä lukiossakin pakertaa joten yo-arvosanat ovat paremmat.

Opetuksesta tuo taas ei kerro mitään. Toki oppimisilmapiiri voi olla parempi sellaisessa lukiossa, jossa kaikki ovat jo lähtökohtaisesti hikkejä.


Taidat opettaa lukiossa


josta kirjoitettiin hyviä yo-arvosanoja. Ja se ei tosiaan johtunut aina opetuksen tasosta. Oli hyviä opeja mutta oli myös vähemmän hyviä.

Mutta ne heikommat oppilaat tarvitsevat sitä hyvää opetusta. Opetuksen tasolla todella on merkitystä.

Vierailija
6/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Mutta ne heikommat oppilaat tarvitsevat sitä hyvää opetusta. Opetuksen tasolla todella on merkitystä.


Mutta tuo "opetuksen taso" ei ole mikään selvästi mitattava asia.

Oppimiseen vaikuttaa myös

-oppilaan omat aiemmat tiedot

-motivaatio

-oppimiskulttuuri (tämä siis on ehkä parempi, jos on kokonainen luokka, jossa suurin osa oppilaista on kiinnostuneita ja motivoituneita)

->voisi myös ajatella, että tilanne on vuorovaikutteinen, jos oppilaat ovat edes jonkin verran jaksavia ja innostuneita, on opettajankin helpompi olla hyvä ja innostava opettaja

Ja mitä se hyvä opetus aina kunkin kohdalla on? Selkeyttä? Motivointia?

Mutta joo, olen kyllä samaa mieltä siitä, että jos opettaja on hyvä, sillä on paljon merkitystä. Halusin vain pohtia asiaa tarkemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on, niin saattaa hyvinkin olla niin, että paikkakunnan lähes kaikki hyvät ja motivoituneet oppilaat menevät siihen toiseen lukioon, ja tähän lukioon jää vain niitä oppilaita, joilla on keskiarvo 7,6-8,5:n välillä. Hyvät oppilaat puuttuvat täysin.



Keskiarvoraja ei kerro kaikkea, vaan olennaista on myös se, miten oppilaat ovat jakautuneet sen rajan yläpuolelle. Olen itse käynyt pienen paikkakunnan ainoan lukion, johon pääsi 6,5:n keskiarvolla. Silti tuo lukio on lukiovertailuissa suunnilleen puolessa välissä eikä häntäpäässä. Syynä on se, että myös kaikki paikkakunnan hyvät oppilaat menevät tuohon lukioon, kun vaihtoehtoja ei ole. Niinpä lukiossa on niiden kuutosten oppilaiden joukossa paljon myös ysin ja kympin oppilaita.



Toinen selitys voi olla se, jos lukiossa on merkittävä osa iltaopiskelijoita tai kaksoistutkintoa suorittavia. Heistä suurimmalle osalle arvosanoilla ei ole paljon merkitystä, vaan tärkeintä on vain se, että ylioppilastutkinto tulee suoritettua. Sen takia he voivat laskea muuten keskitasoisen lukion tuloksia vertailussa selvästi.



Toki opetuksen tasossakin voi olla ongelmia. Kannattaa selvittää, onko eri aineiden yo-tuloksissa ko. lukiossa merkittäviä eroja. Harvoin kaikkien aineiden opettajat ovat huonoja. Tosin hyvät oppilaat kuitenkin kirjoittavat eximioita ja laudatureita, vaikka opettaja olisi täysin surkea.

Vierailija
8/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka siksi syöksykierteessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat lukiossa, joka 10 parhaan joukossa. Sieltäkin osa porukasta pääsee juuri ja juuri ylioppilaaksi ja osalla on paikka yliopistossa jo ennen kirjoituksia.

Vierailija
10/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Mutta ne heikommat oppilaat tarvitsevat sitä hyvää opetusta. Opetuksen tasolla todella on merkitystä.


Mutta tuo "opetuksen taso" ei ole mikään selvästi mitattava asia.

Oppimiseen vaikuttaa myös

-oppilaan omat aiemmat tiedot

-motivaatio

-oppimiskulttuuri (tämä siis on ehkä parempi, jos on kokonainen luokka, jossa suurin osa oppilaista on kiinnostuneita ja motivoituneita)

->voisi myös ajatella, että tilanne on vuorovaikutteinen, jos oppilaat ovat edes jonkin verran jaksavia ja innostuneita, on opettajankin helpompi olla hyvä ja innostava opettaja

Ja mitä se hyvä opetus aina kunkin kohdalla on? Selkeyttä? Motivointia?

Mutta joo, olen kyllä samaa mieltä siitä, että jos opettaja on hyvä, sillä on paljon merkitystä. Halusin vain pohtia asiaa tarkemmin.

Näitä mäkin mietin, että mitä se hyvä opetus sitten tarkoittaa. Eri oppilaille varmasti eri asioita, joku tarvitsee ihan konkreettista apua, joku mielenkiinnon herättämistä, joku sen ylläpitämistä. Mielestäni alansa tunteva opettaja osaakin kiinnittää huomiota näihin eroihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustuvat tietääkseni yo-kirjoitusarvosanoihin. Jos lukioon menee oppilaita, joiden ka on 7-8, suurin osa ei kirjoita ällän papereita. Joihinkin lukioihin mennään yli ysin keskiarvolla ja sellaisten lukioiden opiskelijat jaksavat vielä lukiossakin pakertaa joten yo-arvosanat ovat paremmat. Opetuksesta tuo taas ei kerro mitään. Toki oppimisilmapiiri voi olla parempi sellaisessa lukiossa, jossa kaikki ovat jo lähtökohtaisesti hikkejä.

että paljon korkeammalla listassa on meidänkin kaupunkin ja lähikuntien lukiota, jonne pääsee vaikka 5.0 keskiarvolla !!!!! idiootti

Vierailija
12/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla todella huono, että saisi kutosen tai alle. Lukioissa ja yo-kirjoistukisssa sitten pitää jo oikeasti osata jolloin arvosanat usein putoavat lähemmäs oikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla todella huono, että saisi kutosen tai alle. Lukioissa ja yo-kirjoistukisssa sitten pitää jo oikeasti osata jolloin arvosanat usein putoavat lähemmäs oikeaa.


mistähänrautalangasta minun pitää vääntää se, että kaupungissamme on 4 muuta lukiota joissa ei käytännössä ole ollenkaan keskiarvorajaa, KAIKKI halukkaat pääsevät sisään. Ja menestyvät huomattavasti paremmin (ovat keskivälin yläpuolella) kuin tämä kyseinen lukio. Joka on joskus ollut jopa 10 huonoimman joukossa

Vierailija
14/14 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla todella huono, että saisi kutosen tai alle. Lukioissa ja yo-kirjoistukisssa sitten pitää jo oikeasti osata jolloin arvosanat usein putoavat lähemmäs oikeaa.


mistähänrautalangasta minun pitää vääntää se, että kaupungissamme on 4 muuta lukiota joissa ei käytännössä ole ollenkaan keskiarvorajaa, KAIKKI halukkaat pääsevät sisään. Ja menestyvät huomattavasti paremmin (ovat keskivälin yläpuolella) kuin tämä kyseinen lukio. Joka on joskus ollut jopa 10 huonoimman joukossa

Jos niihin toisiin lukioihin pääsee käytännössä kuka tahansa, mikähän mahtaa olla kyseisten lukioiden keskeyttämisprosentti? Usein on niin, että jos lukioon menee kovin huonolla keskiarvolla, taidot ja tiedot eivät yksinkertaisesti riitä lukion suorittamiseen ja tällaiset tyypit lopettavat lukion.

Toinen syy voi olla lukion ns. kirjoittamiskulttuuri. Kirjoitetaan vain pakolliset aineet (jotkut listat ottavat huomioon kaikki kirjoitettavat aineet ja mitä enemmän aineita kirjoitetaan, sitä korkeammaksi sijoitus nousee) tai osallistutaan yo-kokeeseen heti pakollisten kurssien jälkeen jne.

Vaikea arvailla.