Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kymppi ei ole koulussa norminumero, vaan kasi.

Vierailija
18.02.2012 |

Yhdessä ketjussa pisti silmään kun joku vastaaja ehkä provoilumielessä mutta kuitenkin, kirjoitti, että eikö koulussa kuitenkin ole se oletus, että siihen kymppiin pitäisi päästä.



Tämä on minusta aika kauhea ajatus, erityisesti lasta kohtaan, koska kasi on tosiaan se numero, jonka mukaan opetussuunnitelmat on normitettu, ja kymppi tulee vain erittäin poikkeuksellisesta osaamisesta ja harrastuneisuudesta. Eli jos lapsen tokarissa on kymppi, niin kehukaa estoitta, se on oikeasti hyvä numero. Ja kasi on nimensä mukaisesti hyvä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen opettaja sanoi, että kymppi on nykyään mahdoton saada. Kasiin pyritään, ja esim. tällä luokalla oli vain yksi kiitettävä numero käytöksestä.

Vierailija
2/9 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioitavia kohtia 29 joista 26 numeroa 10 ja loput 3 sitten 9.

Poikalapsi kyseessä:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on luokkia, missä kenelläkään ei ole kymppiä käytöksessä. Ysi on jo tosi hyvä, kasi on sellainen tavallisen hyvä käytös.



ap

Vierailija
4/9 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasi on sama kuin vitonen 15 vuotta sitten... No, ei nyt ihan, mutta nykyään peruskoulunumerot on ihan puppua. Ainahan lukioon on laskenut, mutta olisin kyllä huolissani, jos tullaan peruskoulukasilla ja lukiossa näyttää heti ekasta syksystä, että osaaminen ei riitä edes kurssien läpäisyyn ja reput on edessä kolmen vuoden päästä.



Ja kun tuo ei edes riitä. Kokeet on helpottunut sekä peruskoulussa että lukiossa vuosi vuodelta. Eräs kokenut opettaja niin hyvin sanoi, ettei voisi kuvitellakaan enää pitävänsä samaa koetta kuin 90-luvulla, koska se olisi suoranainen "itsemurha". Osaamisen taso on laskenut niin paljon, kun kukaan ei jaksa tehdä enää mitään.

Vierailija
5/9 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse oli kokeista. Käsittääkseni 10 kertoo, että oppilas osaa kyseisen koealueen ja 8 kertoo sen, että osaamisessa on kohtalaisen vakavia puutteita.



Jos lapseni todistuksessa on jostain aineesta 8, kertoo se minulle vanhempana, että lapsi ei ole oppinut opetettavaa ainetta.

Vierailija
6/9 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapseni todistuksessa on jostain aineesta 8, kertoo se minulle vanhempana, että lapsi ei ole oppinut opetettavaa ainetta.

Viestisi kertoo minulle opettajana, että et ole vaivautunut tutustumaan arviointikriteereihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapseni todistuksessa on jostain aineesta 8, kertoo se minulle vanhempana, että lapsi ei ole oppinut opetettavaa ainetta.

Viestisi kertoo minulle opettajana, että et ole vaivautunut tutustumaan arviointikriteereihin.


Lapsillani ei ole todistuksissa lukuaineista yhtäkään kahdeksikkoa, koska olen kertonut heille varsin selkeästi, miten sen yhdeksikön sinne saa. Opettajana sinun on aika hankala laittaa todistukseen arvosanaa 8, jos kaikista kokeista on tullut 10, käytös on moitteetonta, läksyt tehty ja oppilas on tunnilla aktiivinen.

Vierailija
8/9 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapseni todistuksessa on jostain aineesta 8, kertoo se minulle vanhempana, että lapsi ei ole oppinut opetettavaa ainetta.

Viestisi kertoo minulle opettajana, että et ole vaivautunut tutustumaan arviointikriteereihin.


mutta jos lapseni saisi todisutkseen kasin, olisin jo huolissani, että missä mättää, kun ei enää osakaan asioita. Lapsi on kasilla ja ka 9.5, tiedän, että on erittäin hyvä todistus ja osaa erittäin hyvin, mutta kasi kertoisi, ettei osakaan kuin osan opetetusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasi on sama kuin vitonen 15 vuotta sitten... No, ei nyt ihan, mutta nykyään peruskoulunumerot on ihan puppua. Ainahan lukioon on laskenut, mutta olisin kyllä huolissani, jos tullaan peruskoulukasilla ja lukiossa näyttää heti ekasta syksystä, että osaaminen ei riitä edes kurssien läpäisyyn ja reput on edessä kolmen vuoden päästä.

Ja kun tuo ei edes riitä. Kokeet on helpottunut sekä peruskoulussa että lukiossa vuosi vuodelta. Eräs kokenut opettaja niin hyvin sanoi, ettei voisi kuvitellakaan enää pitävänsä samaa koetta kuin 90-luvulla, koska se olisi suoranainen "itsemurha". Osaamisen taso on laskenut niin paljon, kun kukaan ei jaksa tehdä enää mitään.

Minä olen valmistunut opeksi 16 vuotta sitten, eikä mitään tason romahdusta tässä ajassa ole tapahtunut. Ja kyllä meillä ainakin oppilaat tekevät töitä. Tottakai porukasta löytyy niitäkin, jotka eivät tee, mutta aina niitä on löytynyt. Siksi toiseksi nykyään jo suurimassa osassa peruskouluja on käytössä erilaiset joustavat ryhmittelyt, minkä ansiosta oppilailla on mahdollista tehdä töitä myös motivoituneemmassa porukassa, mikäli esim matikassa siihen on resursseja.

Ja minusta vanhemmat, joille ei kasi kelpaa, ovat aika julmia lapsilleen. Onhan näitä nähty. Pitää kuitenkin muistaa, että jos ryhmän keskiarvot ovat siellä seiskan pinnassa, niin kasi on kuitenkin parempi kuin keskimäärin, ja meillä tulee oikeasti niitä nelosiakin.

Tottakai jos ysit ja kympit putoavat kasiksi, voi vähän seurailla, onko kaikki kunnossa, mutta kyllä lapselle voi helposti tulla sellainen käsitys, että ei kelpaa kuin täydellisenä, jos kotona saa moitteita numerosta, mistä suurin osa kavereista saa kehuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän