Taapero ei osaa sanoja, mitä puheterapiassa tehdään?
1 vuoden ja 10 kk ikäinen ei osaa vielä kuin ehkä 4 sanaa, eikä ole kovin kiinnostunut käyttämään niitä muuten kuin kirjaa lukiessa. Omaa pölötystä kyllä riittää senkin edestä.
Jos yritän opettaa päivittäisten toimien ohessa sanoja, vaikka pukiessa "puetaan sukka, sukka", "vaihdetaan vaippa, vaippa" jne lapsi saattaa yrittää toistaa sanan, mutta ihan kuin ei saisi suutaan tottelemaan ja sanoo jotain epämääräistä, ja sitten turhautuu itse kun ei osaa sanoa sanaa oikein.
On kovin meneväinen, liikunnallinen ja aktiivinen lapsi, eikä sinänsä tunnu että mikään olisi vialla. Mutta kun olen itse puhunut yksittäisiä, selkeitä sanoja jopa alle vuoden iässä ja alle kaksi vuotiaana lauseita, kiinnostaisi tietää miten kieltä sitten voisi treenata.
Mitä oikeassa puheterapiassa tehdään?
Luen lapselle paljon, laulan, leikitään yhdessä. Puhun hoivaamisen ohessa ja yritän muistaa selittää mitä milloinkin teen. Lapsella on myös aika lyhyt kärsivällisyys, ei jaksa yleensä keskittyä mihinkään yhteen leikkiin tai asiaan kauaa.
Apua ja neuvoja kaivataan...
Kommentit (6)
useasti liikunnallisella lapsella sanat tulevat viiveisenä.
Kotona voi tehdä suujumppaa leikin ohessa
*pillillä esim. kiisselin imeminen
*hyöhenen puhaltelu
*lällättelyt, drummytteryt jne.
*kieli liikkuu ylös alas, sivuttain , meneenkö rullalle jne. yhdessä peilin edessä
*puhaltaminen pillillä esim. muroja pöydällä
neuvolassa seurataan asiaa ja jossain vaiheessa voit pyytää esim. 2v 6kk lähetettä puheterapia konsultaatioon
Googleta suujumppa, jne.
http://www.kaapeli.fi/dysfasia/suujumppa/suujumpp.htm
matkikaa eläinten ääniä, syökää erilaisia ruokia materiaaliltaan, laulakaa, loruillkaa
Meillä poika sai omat minilasten rummut ja hakkaa niitä ja laulaa omia höpöhöpö lauluja
Mietin että mitä hittoa " taapero ei osaa sanoa mitä puheterapiassa tehdään";) no älä huolestu, jos hyvä tuuri käy saatte 2 v. Neuvolassa lähetteen puheterapian arviointiin. Rauhassa nyt vain odottelet, kyllä se puhe sieltä tulee. Ja annat lapselle rauhan ilmaista omaa puhettaan:) älä ressaa vielä.
En olisi lapsestasi huolissani, jos osaa kuitenkin muutamia sanoja. Tuon ikäisillä luontainen vaihtelu kielen oppimisessa on ihan hurja! Siinä kolmen vuoden tienoilla kannattaa kiinniittää huomiota, jos sanojen määrä on vieläkin vähäinen, eikä lapsi osaa ketjuttaa sanoja lauseiksi.
Tuo mitä lapsesi kanssa teet, kuulostaa juuri hyvältä. Tärkeää on vuorovaikutus lapsen ja vanhemman välillä. Nimeäminen on tuossa iässä tärkeää juuri päivittäisten toimintojen yhteydessä. Lisäksi on tärkeää, että nappaat kiinni lapsen kommunikaatioaloitteista. Kun lapsi sanoo yhdenkin sanan, laajenna lapsesi lausetta: esim kun lapsi sanoo "lamppu", sinä voit vastata että "joo, se on lamppu, sen pitää olla päällä nyt kun on pimeää".
Se, ettei lapsi kykene ääntämään sanoja oikein, on tässä vaiheessa epäoleellista. Tärkeämpää on se, että lapsi alkaa oppia, että erilaisilla esineillä ja kohteilla on jokin kielellinen merkki. On tärkeää, että lapsi ymmärtää kieltä ja osaa käyttää sanoja oikeassa yhteydessä ja oikeassa merkityksessä, vaikka hän ääntäisikin sanat tässä vaiheessa vielä ihan väärin.
t. puheterapeutti
Kiitos kaikille hyvistä viesteistä. Tämä hätäilijä yrittää nyt rauhoittua ja jatkaa samaa rataa, sekä kokeillen noita suujumppa-juttuja. :)
ap
No mutta kun kaikki sanoo että 2 vuoden kohdalla pitäisi tilanteesta huolestua ja 2,5 vuotiaana tutkia. En halua vain istua ja odottaa 2 vuotta odottelemassa että jos se nyt siitä.
Kyselin vain ihan vinkkejä mitä muut tekevät puhetta opettelevien taaperoidensa kanssa, että jos olen unohtanut tehdä jotain, tai teen jotain väärin. Ja että mitä oikeastaan terapiassa tehdään...
ap