Miksiköhän alakoulun opettajat huutavat oppilaille ja hermostuvat
heihin paljon herkemmin kuin yläkoulun opettajat?
Työskentelen ja olen työskennellyt yhtenäiskouluissa, joten kyse on havainnoistani, ei olettamuksista.
Kommentit (16)
Ei välttämättä ole kyse vain kunnioituksen puutteesta, vaan ala-asteella on aika rankkaa.
Yläasteella on jo antauduttu, mitä näille suotta huutamaan.
Jos joku takertuu sanoihin ala-aste ja yläaste, niin edelleen meidän koulun seinässä on tuollainen teksti.
ketkä hakeutuvat minnekin. Luokanopeksi on tosi vaikea päästä, sinne täytyy olla tosi hyvät paperit, joten se suosii lahjakkaita, yleensä naisia. Näillä kaaoksensietokyky ei välttämättä keskimäärin ole mikään valtavan hyvä.
Aineenopeksi pääsee helpommin, ja teoreettisesti suuntautuneemmat aineenopet ehkä haluavat lukioon. Peruskouluun aineenopeista suuntautuvat rennommat, huumorintajuisemmat tyypit, joille nuorten kanssa oleminen sinänsä on palkitsevaa. Ja tottakai meiltä kaikilta palaa välillä pinna, eikä työstä tule mitään, jos ei tarpeen tullen osaa ärähtää.
Ja jos lapsi ei pysty siihen, on kuitenkin oppimishaluisille ja -kykyisille taattava työrauha. Vaikka huutamalla.
Mun lapsi on ekalla ja haluaa oppia ja opiskella. Työskentelyrauha luokassa on välillä hakusessa ja se kyllä lasta harmittaa. Erityisesti häiriötä aiheuttaa pojat. Mun mielestä pojat vois lähteä kouluun vuotta myöhemmin. Tai palattas siihen vanhaan hyvään aikaan ja tytöt ja pojat olisivat eri kouluissa! Silloin fiksut ja oppivaiset tytöt saisivat tarvitsemansa ohjauksen ja pojat voisivat riehua keskenään.
Enkä tarkoita jatkuvaa ja kaoottista huutamista vaan "pahan äänen" käyttämistä hallitusti ja harvoin "viimeisenä varotuksen". Itse olen ihan treenannut sitä, kuinka pahan karjaisun saan aikaiseksi tarvittaessa. Toki sitä ei saa käyttää liian usein, jottei kulu....
t: erkkaope
alaluokan oppilasaineisto ei ole koulukypsää. Ala-asteen open täytyy kasvattaa lapset ensin koulukypsiksi! Tämä on asia, jonka vanhemmat jättävät tekemättä ja sysäävät sen opelle.
Kumma ajatus se onkin kun mammat sanoo kyllä se siellä koulussa sitten oppii/rauhoittuu/tasaantuu jne..Opettakaa ne kakaranne valmiiksi arvostamaan opetusta niin koulukin rauhoittuu ja opet voivat tehdä sitä työtä mikä heille oikeasti kuuluu!!
Muistelenpa vaan miten häiriintyneitä lapsia mun lapsen luokalla oli. Kyllä siinä todellakin toisten lasten opetus kärsi ja piste.
osaisivat käyttäytyä kunnolla, ei varmaan tarvitsisi huutaa. Opettajilla ei ole nykyisin sallittu mitään keinoja pitää oppilaita kurissa. Ruumiillinen kuritus, luunapit ym., on tietenkin kielletty, häiritsevää oppilasta ei voi poistaa luokasta, koska oppilasta on kuitenkin valvottava ja nyt ei sitten enää ääntäkään saa käyttää.
Kyllä minusta on ihan oikeutettua, että opettaja voi oppilaille huutaa, joskus. Pitää oppilaidenkin tajuta, ettei ihan miten tahansa voi käyttäytyä samalla kun ope vaan hymyillen ymmärtää. Opettajatkin ovat ihmisiä ja siten voivat hermostua meidän pikku lapsukaisiimme. Opetetaanpas me vanhemmat niille lapsille ensin vähän käytöstapoja ja sitten vasta arvostellaan. Ei käy kateeksi opettajan homma tänä päivänä, ei käy.
t. kahden äitee
kun alakoulun opet ovat laittaneet ne lapset jo ruotuun!
Lapseni luokka oli aika hälisevä, metelöivä ja kukaan opettaja ei ekan viiden vuoden aikana saanut niitä juurikaan kuriin. Kutosella tuli uus ope, sanoi meille vanhempainillassa, että luokka on hankala ja hän odottaa tukeamme hänen tyylilleen, jos sitä emme anna, hän tekee silti samoin, ilman tukea.
Sanoi, että jouluun mennessä luokka on asiallinen, mutta hän joutuu alkuun huutamaan, ja olemaan erittäin ikävä opettaja.
Näin teki ja homma hoitui, hyvissä ajoin ennen joululomaa. Sen jälkeen ope pystyi höllämään luokassa ja koko luokassa oli opiskelurauha.
Sama rauha siirtyi sitten yläkouluun!
Eli kiitokset tälle opettajalle, että uskalsi laittaa ne lapset ruotuun. Yläkoulu kiittää.
näyttävät lapsille esimerkinomaisesti miten ei saa käyttäytyä ja miten idioottimaiselta huutaminen vaikuttaa.
mutta kokemuksesta sanon (olen luokanope/aineenope ja opettanut luokkia ykkösestä lukion viimeiseen kurssiin ja kaikkea siltä väliltä), että alakoulussa on vähemmän opettamista ja enemmän kasvattamista. Moni lapsi tulee kouluun täysin raakileena siinä suhteessa, ettei hän osaa toimia ryhmässä, on tottunut olemaan se kaiken keskipiste jne. Sitä väännetään aika monta vuotta (ja juuri alakoulussa), jotta tällaiset oppilaat sopeutuvat kunnolla kouluun.
Toisekseen yläkouluikäisellä alkaa olla järkeä ja tajua (murkkuiästä huolimatta), alakouluikäinen on vielä koheltaja.
mutta kokemuksesta sanon (olen luokanope/aineenope ja opettanut luokkia ykkösestä lukion viimeiseen kurssiin ja kaikkea siltä väliltä), että alakoulussa on vähemmän opettamista ja enemmän kasvattamista. Moni lapsi tulee kouluun täysin raakileena siinä suhteessa, ettei hän osaa toimia ryhmässä, on tottunut olemaan se kaiken keskipiste jne. Sitä väännetään aika monta vuotta (ja juuri alakoulussa), jotta tällaiset oppilaat sopeutuvat kunnolla kouluun.
Toisekseen yläkouluikäisellä alkaa olla järkeä ja tajua (murkkuiästä huolimatta), alakouluikäinen on vielä koheltaja.
Tyttären jalkapallojoukkueen johtaja myös huusi joukkueelle. Tuli kerran ihan minulle selittämään, miten oli pakko huutaa tytöille kun pelasivat niin huonosti.
Hänen oma tyttärensa monesti juoksi joukkueen perässä ja pyyteli isäänsä anteeksi.
Hauskinta tietysti jutussa oli, että huutaminen ja muu asiaton käytös oli joukkueen säännöissä kielletty, ja tytöt eivät missään tapauksessa saaneet huutaa johtajalle.
Monet äiditkin huutavat kotona turhaan jatkuvasti. Huutaa kannattaa vain silloin, kun homma pitää saada loppumaan välittömästi. Kotonakin tulee joskus huudettua turhaan ja sitten harmittaa. Uskon, että opettajat ovat kovilla kasvatustyössä ja hermo on liian tiukalla välillä. Samaahan se on kotonakin.
Jos meteli syystä tai toisesta yltyy, istun pöydän nurkalle ja lopetan sen mitä olin sanomassa. Otan aikaa kuinka kauan kestää hiljaisuuden saaminen. Eikä muuten ota kauaa! Se aika mikä meni opetuksesta hukkaan otetaan pois välitunnista tai koulun jälkeen (jos mahdollista). Meillä koulun jälkeen onnistuu vain silloin, kun oppilailla on odotustunti. Muulloin pitää ehtiä takseihin.
Toimii sekä alakoulussa että yläkoulussa, kokeiltu on...
valitetaan, että kouluun tulee tosi levottomia, kasvattamattomia lapsia. Ja näin varmasti usein onkin. Silti nyt tokaluokkalaisen äitinä vähän ihmettelen myös koulun omaa meininkiä. Poikani opettaja on sinänsä tosi kiva ja hänellä on auktoriteettia eli omaa valittamisen aihetta ei minulla paljon ole. Mutta kun nykyisin hoetaan, että lapsilla täytyy olla rauhallinen ympäristö (siis virikkeitä unohtamatta tietenkin) ja kaiken olisi hyvä olla ennakoitavaa, niin koulu ei toimi näin. Meillä lapsella muuttuu koko ajan koulupäivän alkamis- ja loppumisaika, kun on retkiä sinne sun tänne. Kivoja sinänsä joo. Lisäksi heillä on koulupäivän aikana muutoksia niin paljon, että opettaja oikein nauroi vanhempainillassa, etteivät he todellakaan ala kaikkia etukäteen ilmoittamaan. Lisäksi esim. pulpeteissa voi luvan kanssa säilyttää ties mitä tavaraa, ihan roskaakin, ja sitten tulee vanhemmille viestiä, että opettakaa lapset huolehtimaan tavaroistaan. Vaikea kuitenkin jonkun ekaluokkalaisenkin on itse päätellä, mikä tavara on oikeasti tärkeä, kun pulpeteissa saa olla mitä vaan kuulista paperipyyhkeisiin, kymmeniä ja satoja turhia romppeita. Ainakin oman lapseni kohdalla voin sanoa, että vasta koulun myötä hänestä on tullut levottomampi! Ei mikään ongelmalapsi siis, mutta joillekin luonteille ja temperamenteille koulu voi olla tosi kaoottinen paikka.
ei ole ihan helppoa työtä. Mutta ihanaa että on ihmisiä jotka hakeutuvat tällekin alalle. Tosi raskas työ, en ikinä itse jaksaisi.
sitä lapsen kunnioitusta.
He usein ajattelevat ja toimivat varsinkin 1-2 luokilla, kuin oppilaat olisivat "pikku räkänokkia" ja kunnioitus lasta kohtaan on kaukana.
Moni alaluokkien opettaja ei malta odottaa tulevaisuuden tuomaan kehitykseen lasten varttuessa. Lapset tarvitsevat ikätasonsa kohtelua vaikka opettaja ei aina ole valmis heidän tasoonsa.
Luokallahan voi olla syntyneitä tammikuusta-joulukuuhun. Oppilaiden välinen ikäero voi olla lähes vuosi. On ymmärrettävä etteivät kaikki oppilaat voi oppia samaan tahtiin jne. vaikka open kirja etenee kovaa tahtia...
Näin on. Kokemuksen rintaäänellä nähty ja huomattu omassa työyhteisössä.