Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yön yli retki koululuokan kanssa. Onko pakko osallistua?

Vierailija
06.04.2012 |

1-2-luokat ovat tekemässä tällaisen retken, jossa ollaan yön yli. Lapseni ei halua sinne lähteä. Lisäksi se maksaa vanhemmille jonkin verran.



Voiko koulu velvoittaa että sinne kaikki osallistuvat?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö perheiltä etukäteen kysytty että onko kiinnostusta tuohon?

Vierailija
2/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opelle mahdollisimman aijoissa, että lapsi ei osallistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vain ilmoitusluonteisesti perheille kerrotaan että nyt tehdään näin.



Ap

Vierailija
4/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä yöpymisretkiä tekevät vast 5-6-luokkalaiset.

Vierailija
5/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toukokuussa tehdään tällainen retki. Että asia on jo päätetty.

Ap

opelle mahdollisimman aijoissa, että lapsi ei osallistu.

Vierailija
6/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toukokuussa tehdään tällainen retki. Että asia on jo päätetty.

Ap

opelle mahdollisimman aijoissa, että lapsi ei osallistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi, joilla mopo lähtee käsistä jo koulupäivinäkin, joten voin kuvitella mitä se olisi kun pääsevät tuonne yön yli retkelle riehumaan.

Ap

Yleensä yöpymisretkiä tekevät vast 5-6-luokkalaiset.

Vierailija
8/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika -eikö nyt ole vaan ihan helvetin yksinkertaista, että jätät lapsesi kotiin? Mikä ihme on tulla aina yhden vastarannan kiisken arvostelemaan enemmistön toivetta.



Jos 20 oppilaasta 18 haluaa yöretkelle ja 2 ei -niin eikö ole aivan älyttömän yksinkertaista että ne 2 jää äidin kanssa kotiin ja nuo 18 lähtevät sinne retkelle. Millekään retkelle ei ole PAKKO osallistua.



Meillä lähtee eskarilaiset yöretkelle ja jokainen osallistuu -vaikka ei olisi pakko- osa lähtee illalla kotiin jos eivät uskalla jäädä yöksi ja osa on yötä. Ihan mennään lasten ehdoilla.



Tarviiko nyt taas kehittää ap:n ongelmaa asiasta joka ei ole ongelma. Suosittelen lämpimästi osallistumaan niihin vanhempainiltoihin ja kokouksiin -ne on niitä paikkoja, joissa päätökset tehdään. Ei tarvii sit jälkikäteen uikuttaa että "kukaan ei kertonut" -no ei varmaan kun et ollut itse paikalla!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun ekaluokkalainen pärjäisi oikein hyvin ja haluaisi varmasti lähteä.

Heillä oli vain iltakoulu.

Lapset on erilaisia ja toiset on pärjäävämpiä.

Pakottaa ei kannata.

Vierailija
10/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä hehkutettiin siellä lähes vuoden mikä siis tarkoitti sitä et ei oikeen jäänyt valinnanvaraa. Mutta hei, retkeen piti osallistua vanhempi/vanhemmat. Jospa teilläkin se menee niin?



Tällä retkellä muuten lähes kaikki aikuiset juopottelivat. Aivan uskomatonta touhua. Lähellä ei ollut edes kauppaa, eli kaikki olivat ottaneet viinansa mukaan jo kotona. Lasten iltapalja oli ulkotiloissa ja näissä samoissa tiloissa vanhemmat joivat.



Osallistujat olivat eräästä helsingin ihan hyvämaineiselta alueelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka moni kannattaa kyseistä juttua. Ja sitten vasta lyödä lukkoon päätökset.

Jos 20 oppilaasta 18 haluaa yöretkelle ja 2 ei -niin eikö ole aivan älyttömän yksinkertaista että ne 2 jää äidin kanssa kotiin ja nuo 18 lähtevät sinne retkelle. Millekään retkelle ei ole PAKKO osallistua.

Tarviiko nyt taas kehittää ap:n ongelmaa asiasta joka ei ole ongelma. Suosittelen lämpimästi osallistumaan niihin vanhempainiltoihin ja kokouksiin -ne on niitä paikkoja, joissa päätökset tehdään. Ei tarvii sit jälkikäteen uikuttaa että "kukaan ei kertonut" -no ei varmaan kun et ollut itse paikalla!!

Vierailija
12/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ryhmäpaine haittaa, niin ainahan perheellenne voi tulla sopivasti joku muu meno.



Voit kysyä voiko aikuinen tulla mukaan. Varmaan olisi valvojille käyttöä, jos lapsesi haluaisi sinut mukaan.



Oma lapseni ei missään nimessä olis vielä tuossa vaiheessa halunnut mennä yöksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannustaisin lastani lähtemään ja vasta viime tingalla ilmoittaisin, ettei lapsi lähdekään jos ajatus tuntuisi mahdottomalta. Opettajalle kirjoittaisin, että "Meidän lapsemme osallistuminen on epävarmaa, koska häntä pelottaa. Yritämme kuitenkin innostaa hänet lähtemään". Teet aikamoisen karhunpalveluksen lapsellesi, jos sinun vuoksesi hän ei lähde reissulle, jota muistellaan vuosikausia. Tottakai lapsia etukäteen pelottaa, se kuuluu asiaan, mutta sitten kun he huomaavat miten hyvin menee, he nauttivat suunnattomasti. Luuletko todellakin, ettei koulu huolehdi, että villeimmät lapset pidetään ruodussa? Oikeastaan ne kaikista villeimmät pojat ovat yleensä reissussa niitä, jotka nukahtavat ensimmäisenä pehmolelut kainalossa. Aika kiva ope, jos jaksaa lähteä pienten kanssa reissuun. Päästäisin ilomielin oman ekaluokkalaisen lapseni, jos hänelle sellaista reissua tarjottaisiin, koska isommat lapsemme ovat nauttineet kovasti yönylireissuista koululuokkien kanssa.

Vierailija
14/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi se maksaa vanhemmille jonkin verran.

peruskoulun pitää olla kaikille ilmainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo retket eivät ole pakollisia eivätkä ne todellakaan ole osoitus mistään rohkeudesta tai kelpaamisesta yhteiskunnan jäseneksi. Yleensä niitä ehdottaa vanhempainillassa isä tai äiti, joka haluaa lapsivapaata aikaa. Hyvä keino on laittaa opettaja vastaamaan yöksi 20-25 lapsesta jonnekin leirikouluun. Pieni maksu ei näitä vanhempia haittaa.



Opettaja joutuu tekemään nuo retket "omalla ajallaan" eli käytännössä ilmaiseksi tai sitten vähentämällä oma-aloitteisesti vaikka harrastetunteja.



Koulu ei voi velvoittaa osallistumaan ja ko. päiviksi pitää lapselle koulussa järjestää koulupäivän ajaksi jotain muuta toimintaa. Kun kertoo opettajalle, että oma lapsi ei lähde, kannattaa muistuttaa myös siitä, että lasta ei saa syrjiä, vaikka ei mukaan lähdekään.



Kyllä 7-8 v ikäinen saa ihan riittävästi uusia kokemuksia, vaikka ei lähdekään yön yli retkelle.

Vierailija
16/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannustaisin lastani lähtemään ja vasta viime tingalla ilmoittaisin, ettei lapsi lähdekään jos ajatus tuntuisi mahdottomalta. Opettajalle kirjoittaisin, että "Meidän lapsemme osallistuminen on epävarmaa, koska häntä pelottaa. Yritämme kuitenkin innostaa hänet lähtemään". Teet aikamoisen karhunpalveluksen lapsellesi, jos sinun vuoksesi hän ei lähde reissulle, jota muistellaan vuosikausia. Tottakai lapsia etukäteen pelottaa, se kuuluu asiaan, mutta sitten kun he huomaavat miten hyvin menee, he nauttivat suunnattomasti. Luuletko todellakin, ettei koulu huolehdi, että villeimmät lapset pidetään ruodussa? Oikeastaan ne kaikista villeimmät pojat ovat yleensä reissussa niitä, jotka nukahtavat ensimmäisenä pehmolelut kainalossa. Aika kiva ope, jos jaksaa lähteä pienten kanssa reissuun. Päästäisin ilomielin oman ekaluokkalaisen lapseni, jos hänelle sellaista reissua tarjottaisiin, koska isommat lapsemme ovat nauttineet kovasti yönylireissuista koululuokkien kanssa.


eli ujoimpia kiusataan helvetillisesti (esim. estetään pääsemästä vessaan, varastetaan turvaksi otettu pehmolelu, kastellaan vaatteet tai vuode jne.). Opettajat ja muut ohjaajat eivät todellakaan huomaa kaikkea ja systeemi tuntuu aika pitkälle olevan se, että nyt ollaan kaikki vapaalla, kaikenlaista saa sattua ja se kiusattu vain kokee kivat jutut kuten hammasharjansa varastamisen ihan väärin. Sehän on vain hauska leikki ja saahan hän harjan takaisin sen jälkeen, kun sillä on pesty vessanpyttyä. Tai kun kännykkä otetaan kavereitten käyttöön ja tuhotaan, sehän on vain leikkiä!

Olen ollut mukana valvojana (en opettajana) ja pyrkinyt puuttumaan kaikkeen, minkä huomaan. Mutta kun lapsia on 24 ja vain 1 aikuinen katsoo lasten perään 3-4 muun viettäessä aikaa keskenään, niin kaikenlaista sattuu.

Omia lapsia en missään nimessä päästä leirikouluun tms. ennen kuin ikää on yli 10 vuotta. Leirikoulussa kiusaaminen korostuu! Ja sitä on niin helppo tehdä, kun kukaan ei viitsi siihen puuttua.

Vierailija
17/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en IKINÄ koskaan suostuisi lähtemään luokkaretkelle, jossa ollaan yli yön. Oli sitten kyseessä minkä ikäiset lapset tahansa.



Vastuu on ihan liian suuri. Joutuisin myös tekemään sen ilmaiseksi.



Jopa OAJ:n oma asianajaja kehottaa välttämään näin suuren vastuun ottamista.

Vierailija
18/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten koulussa pidetään joka luokalla parin päivän leirikoulu joka syksy ja kevät. Yhden yön siis viettävät siellä. Illaksi vanhemmat ja sisaruksetkin ovat tervetulleita. Myös isovanhemmat sun muut, jos heitä kiinnostaa.



Nämä ovat olleet todella kivoja tilaisuuksia tutustua muihin lapsiin ja heidän perheisiinsä. Kaikkien lasteni luokilla on aina ollut muutama lapsi, jotka eivät ole yötä siellä halunneet viettää. Tämä ei koskaan ole ollut ongelma, eikä siitä ole ketään kiusattu. Lapset ovat olleet mukana kaikessa muussa toiminnassa, mutta lähteneet sitten iltanuotiolta kotiinsa nukkumaan ja tulleet aamulla vaikkapa keittäjän kyydissä takaisin.



Mielestäni lapset ovat hienosti oppineet, että meitä on joka junaan. Ovat tietty hiukan harmitelleet, että voi kun Aatu ei jääkään yöksi tms. mutta ilo on ollut koko luokalla sitten sitäkin suurempi, kun Aatukin toka luokalla jo uskalsi jäädä. :)



Ehkä meidän koulun leirit ovat sitten olleet erilaisia, kun kiusaamista ei ole esiintynyt vaikka on aina pari eri luokka-astetta yhdistetty näihin leireihin. Ainakin yhteisöllisyys on hienosti hitsannut lasten kaveruussuhteita yli luokkarajojen!

Vierailija
19/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten koulussa pidetään joka luokalla parin päivän leirikoulu joka syksy ja kevät. Yhden yön siis viettävät siellä. Illaksi vanhemmat ja sisaruksetkin ovat tervetulleita. Myös isovanhemmat sun muut, jos heitä kiinnostaa. Nämä ovat olleet todella kivoja tilaisuuksia tutustua muihin lapsiin ja heidän perheisiinsä. Kaikkien lasteni luokilla on aina ollut muutama lapsi, jotka eivät ole yötä siellä halunneet viettää. Tämä ei koskaan ole ollut ongelma, eikä siitä ole ketään kiusattu. Lapset ovat olleet mukana kaikessa muussa toiminnassa, mutta lähteneet sitten iltanuotiolta kotiinsa nukkumaan ja tulleet aamulla vaikkapa keittäjän kyydissä takaisin. Mielestäni lapset ovat hienosti oppineet, että meitä on joka junaan. Ovat tietty hiukan harmitelleet, että voi kun Aatu ei jääkään yöksi tms. mutta ilo on ollut koko luokalla sitten sitäkin suurempi, kun Aatukin toka luokalla jo uskalsi jäädä. :) Ehkä meidän koulun leirit ovat sitten olleet erilaisia, kun kiusaamista ei ole esiintynyt vaikka on aina pari eri luokka-astetta yhdistetty näihin leireihin. Ainakin yhteisöllisyys on hienosti hitsannut lasten kaveruussuhteita yli luokkarajojen!


Onneksi omat lapseni ovat kouluissa, joissa ei ole moisia leirikouluja. Seuraava astehan on se, että lapset asuvat koululla, koska yhdessä yöpyminen hitsaa luokan äärettömän hyvin yhteen?

Kiusaamista ei ole esiintynyt eli vanhemmat ovat luottavaisina laittaneet silmänsä kiinni, kun muutamaa reppanaa on kiusattu oikein antaumuksella. Kivoja kokemuksia: mikään ei hitsaa luokkaa yhtä hyvin yhteen kuin se, että saadaan yhdeltä reppanalta pissat valumaan housuihin silkasta pelosta.

Koulussa ei ole tarkoitus osoittaa rohkeutta olla yötä pois kotoa. Vai ajatteletko niin, että huostaanotetut lapset ovat erityisiä sankareita, koska he kaikista käytöshäiriöistään ja luonneongelmistaan huolimatta (tai ehklä niiden vuoksi) eivät yövy kotona enää ollenkaan?

Vierailija
20/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska niihin ei ole varaa. Vanhemmat taas ovat sen verran fiksuja, että panostavat varainhankintaa uusien kirjojen ostamiseen tai askartelu- ja urheiluvälineisiin sen sijaan, että opettaja "pakotettaisiin" ilmaiseksi kaitsemaan laumaansa leiriolosuhteissa 24 tuntia vuorokaudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän