Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yön yli retki koululuokan kanssa. Onko pakko osallistua?

Vierailija
06.04.2012 |

1-2-luokat ovat tekemässä tällaisen retken, jossa ollaan yön yli. Lapseni ei halua sinne lähteä. Lisäksi se maksaa vanhemmille jonkin verran.



Voiko koulu velvoittaa että sinne kaikki osallistuvat?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes poikkeuksetta nuo lapset, jotka eivät eka luokalla jääneet leirikouluun yöksi, olivat perhepedissä nukutettuja, jotka eivät muutenkaan harrasta yökyläilyä. Siitä siis tuo termi 'uskaltaa'. Kun itse ovat sanoneet, että eivät uskalla yöpyä muualla kuin kotona. Eivätkä siis yöpyneet, vaikka isä tai äiti tai mummokin olisi tullut yöksi mukaan. Eihän sinne nyt ketään pakoteta, herranen aika. Mutta sun tekstisi on muutenkin sellaista, että sun kannattaakin pitää ne naperosi kotona. Parempi kaikille niin. :)

Vierailija
22/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset rakastavat yökouluja ja retkiä ja toivovat ja pyytävät niitä.



Itse en opena niitä ollenkaan rakasta, vastuu on hirveä, aiheuttaa todella paljon työtä enkä itse nuku erityisen hyvin lattialla. Paljon mielummin olen kotona oman perheen kanssa ja nukun omassa sängyssäni.



Nyt siis voin av-palstaan vedoten kieltäytyä kaikista tulevista yökoulu ja leirikoulupyynnöistä :)



ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes poikkeuksetta nuo lapset, jotka eivät eka luokalla jääneet leirikouluun yöksi, olivat perhepedissä nukutettuja, jotka eivät muutenkaan harrasta yökyläilyä. Siitä siis tuo termi 'uskaltaa'. Kun itse ovat sanoneet, että eivät uskalla yöpyä muualla kuin kotona. Eivätkä siis yöpyneet, vaikka isä tai äiti tai mummokin olisi tullut yöksi mukaan. Eihän sinne nyt ketään pakoteta, herranen aika. Mutta sun tekstisi on muutenkin sellaista, että sun kannattaakin pitää ne naperosi kotona. Parempi kaikille niin. :)


Onko sinulla tilastoa esim. siitä, miten moni leirikouluun haluavista lapsista asuu vuokra-asunnossa tai miten monella tällaisella lapsella on oma huone? Minkä tuloluokan lapset mieluiten haluavat leirikouluun? Tehtiinkö teillä vanhempainillassa mahdollisesti erityistä selvitystä myös siitä, miten moni lapsi on 2v iässä jätetty yksin kotiin, kun vanhemmat ovat lähteneet yhdessä tai erikseen baariin?

Yökyläily ei ole tarpeen yhdellekään alle kouluikäiselle eikä välttämättä edes koko alakoulun aikana. Tuossa iässä turvallisuus on tärkeämpää kuin päästä osoittamaan, että on pienestä pitäen saanut riittävästi hylkäämiskokemuksia ollakseen kokonaan välittämättä siitä, missä yöpyy. Aika moni leirikoulussa viihtyvä on kokenut sen, että rappukäytävässäkin voi yöpyä, kun äiti on niin humalassa tai aineissa, ettei kotiin ole asiaa.

Vierailija
24/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun hän ei halua sinne mistään hinnasta. On sanonut tämän moneen kertaan. Pitäisikö pakottaa? Kyse ei ole siitä että minä en halua, vaan HÄN itse ei sinne tahdo lähteä.

AP

Itse kannustaisin lastani lähtemään ja vasta viime tingalla ilmoittaisin, ettei lapsi lähdekään jos ajatus tuntuisi mahdottomalta. Opettajalle kirjoittaisin, että "Meidän lapsemme osallistuminen on epävarmaa, koska häntä pelottaa. Yritämme kuitenkin innostaa hänet lähtemään". Teet aikamoisen karhunpalveluksen lapsellesi, jos sinun vuoksesi hän ei lähde reissulle, jota muistellaan vuosikausia. Tottakai lapsia etukäteen pelottaa, se kuuluu asiaan, mutta sitten kun he huomaavat miten hyvin menee, he nauttivat suunnattomasti. Luuletko todellakin, ettei koulu huolehdi, että villeimmät lapset pidetään ruodussa? Oikeastaan ne kaikista villeimmät pojat ovat yleensä reissussa niitä, jotka nukahtavat ensimmäisenä pehmolelut kainalossa. Aika kiva ope, jos jaksaa lähteä pienten kanssa reissuun. Päästäisin ilomielin oman ekaluokkalaisen lapseni, jos hänelle sellaista reissua tarjottaisiin, koska isommat lapsemme ovat nauttineet kovasti yönylireissuista koululuokkien kanssa.

Vierailija
25/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni leirikoulussa viihtyvä on kokenut sen, että rappukäytävässäkin voi yöpyä, kun äiti on niin humalassa tai aineissa, ettei kotiin ole asiaa.

No huh huh... nyt tulee todellista asiantuntijapäätelmää. Oikein tohtoritasoista. Eli jos lapsi viihtyy leirikoulussa niin se tarkoittaa, että hän on kotona tyyliin heitteillä? Voi hyvää päivää.

Mun lapseni on eskari-iässä ja en tiedä, miten lähtisi leirikouluun mutta mä olen ainakin avoimin mielin liikkeelle. Kiusaamiseen puutun leijonan otteella -tiedoksi vaan tuleville luokkatovereille vanhempineen- sillä en voi sietää ajatusta, että koulussa kiusataan.

Toisaalta tätä palstaa lukiessa en ihmettele, että kiusataan. Ihmisiä kivitetään pilkkuvirheistä ja sanakäänteistä.

Eihän niitä leirikouluja ole pakko järjestää ja jos järjestetään niin niille ei todellakaan ole pakko osallistua. Jääkää himaan, pitäkää lapsenne himassa ja avot. Ei tarvii täällä ulvoa, että "hirvee koulu, 90% lapsista meni leirikouluun mutta ei olisi saanut mennä kun se sovi meidän pikku-petterin kasvatusfilosofiaan"

Ja sulle OPE: jos sullakin on oikein ammatillinen tausta varhaiskasvatuksesta niin etkö sä nyt herranjumala osaa siellä vanhempainillassa avata suutasi ja kertoa, mimmosta se oikeesti on? Että ei onnistu ainakaan sun vahtivuorolla.

Mua niin kiukuttaa, mimmosia lampaita meidän opettajakunta on täynnä. Ei muka nähdä kiusaamisia -ja paskat, aivan takuulla näet koulukiusatun ja tiedät ketkä kiusaa. Mä osaan jo nyt luetella pojan tarharyhmästä ne ongelmalapset, joista 100% varmuudella tulee koulukiusaajia. Ja mulla on kaupallisen alan koulutus, ei mitään opettajataustaa -miten voi jotku opet väittää että "ei näe mitään" tai "en huomannut" ?+

No joo, meni vähän off-topic mutta tommonen opettajien "mä voin tähän palstaan vedoten kieltäytyä" -EI vaan kieltäydy kokemukseen ja ammatilliseen osaamiseen vedoten. Siis jos tiedät mitä se tarkoittaa.

Ja kaiken tämän jälkeen: kyllä olen leirikoulujen puolesta puhuja. Toivottavasti meidän opeksi tulee "mies eikä marjanpoimija"

Vierailija
26/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo retket eivät ole pakollisia eivätkä ne todellakaan ole osoitus mistään rohkeudesta tai kelpaamisesta yhteiskunnan jäseneksi. Yleensä niitä ehdottaa vanhempainillassa isä tai äiti, joka haluaa lapsivapaata aikaa. Hyvä keino on laittaa opettaja vastaamaan yöksi 20-25 lapsesta jonnekin leirikouluun. Pieni maksu ei näitä vanhempia haittaa.

Opettaja joutuu tekemään nuo retket "omalla ajallaan" eli käytännössä ilmaiseksi tai sitten vähentämällä oma-aloitteisesti vaikka harrastetunteja.

Koulu ei voi velvoittaa osallistumaan ja ko. päiviksi pitää lapselle koulussa järjestää koulupäivän ajaksi jotain muuta toimintaa. Kun kertoo opettajalle, että oma lapsi ei lähde, kannattaa muistuttaa myös siitä, että lasta ei saa syrjiä, vaikka ei mukaan lähdekään.

Kyllä 7-8 v ikäinen saa ihan riittävästi uusia kokemuksia, vaikka ei lähdekään yön yli retkelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakarastasi tulee muuten syrjäytynyt hylkiö, jonka kanssa kukaan ei halua näyttäytyä sosiaalisen aseman murenemisen pelossa! ERAKOITUNEESTA PENNUSTASI TULEE VÄISTÄMÄTTÄ YHTEISKUNAN TUKIRAHOJA IMEVÄ ELÄTTI; OIKEA LOINEN, joka töitä tekemättä lojuu sohvalla päivät pitkätysten!

Vierailija
28/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkää että joutuu yöpymään samassa huoneessa jomman kumman kanssa jne. Eihän se opettaja joka yksin on vastuussa niistä kaikista lapsista, voi tietää mitä joka huoneessa öiseen aikaan tapahtuu. Näiden kahden kanssa on näitä tapauksia selvitelty välistä koulussa opettajan kanssa, joten lähtemishaluttomuuden ymmärrän hyvin.

AP

Mua niin kiukuttaa, mimmosia lampaita meidän opettajakunta on täynnä. Ei muka nähdä kiusaamisia -ja paskat, aivan takuulla näet koulukiusatun ja tiedät ketkä kiusaa. Mä osaan jo nyt luetella pojan tarharyhmästä ne ongelmalapset, joista 100% varmuudella tulee koulukiusaajia. Ja mulla on kaupallisen alan koulutus, ei mitään opettajataustaa -miten voi jotku opet väittää että "ei näe mitään" tai "en huomannut" ?+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni leirikoulussa viihtyvä on kokenut sen, että rappukäytävässäkin voi yöpyä, kun äiti on niin humalassa tai aineissa, ettei kotiin ole asiaa.

No huh huh... nyt tulee todellista asiantuntijapäätelmää. Oikein tohtoritasoista. Eli jos lapsi viihtyy leirikoulussa niin se tarkoittaa, että hän on kotona tyyliin heitteillä? Voi hyvää päivää. Mun lapseni on eskari-iässä ja en tiedä, miten lähtisi leirikouluun mutta mä olen ainakin avoimin mielin liikkeelle. Kiusaamiseen puutun leijonan otteella -tiedoksi vaan tuleville luokkatovereille vanhempineen- sillä en voi sietää ajatusta, että koulussa kiusataan. Toisaalta tätä palstaa lukiessa en ihmettele, että kiusataan. Ihmisiä kivitetään pilkkuvirheistä ja sanakäänteistä. Eihän niitä leirikouluja ole pakko järjestää ja jos järjestetään niin niille ei todellakaan ole pakko osallistua. Jääkää himaan, pitäkää lapsenne himassa ja avot. Ei tarvii täällä ulvoa, että "hirvee koulu, 90% lapsista meni leirikouluun mutta ei olisi saanut mennä kun se sovi meidän pikku-petterin kasvatusfilosofiaan" Ja sulle OPE: jos sullakin on oikein ammatillinen tausta varhaiskasvatuksesta niin etkö sä nyt herranjumala osaa siellä vanhempainillassa avata suutasi ja kertoa, mimmosta se oikeesti on? Että ei onnistu ainakaan sun vahtivuorolla. Mua niin kiukuttaa, mimmosia lampaita meidän opettajakunta on täynnä. Ei muka nähdä kiusaamisia -ja paskat, aivan takuulla näet koulukiusatun ja tiedät ketkä kiusaa. Mä osaan jo nyt luetella pojan tarharyhmästä ne ongelmalapset, joista 100% varmuudella tulee koulukiusaajia. Ja mulla on kaupallisen alan koulutus, ei mitään opettajataustaa -miten voi jotku opet väittää että "ei näe mitään" tai "en huomannut" ?+ No joo, meni vähän off-topic mutta tommonen opettajien "mä voin tähän palstaan vedoten kieltäytyä" -EI vaan kieltäydy kokemukseen ja ammatilliseen osaamiseen vedoten. Siis jos tiedät mitä se tarkoittaa. Ja kaiken tämän jälkeen: kyllä olen leirikoulujen puolesta puhuja. Toivottavasti meidän opeksi tulee "mies eikä marjanpoimija"


ehkä kaupallisella alalla ei opeteta lukemaan kokonaisuuksia vaain ainoastaan irrallisia pätkiä ja tekemään niistä johtopäätöksiä.

Sinä voit toki puuttua lapsesi kiusaamiseen leijonaotteella, mutta koska et ole lapsen mukana yökoulussa, etä pääse puuttumaan yhtään mihinkään kuin vasta jälkikäteen. Jos vanhempi on mukana valvojana, saa lapsi todellisen äidinkulta -maineen eli jo se on hyvä syy kiusata, ei uskalla mukaan ilman mammaa.

Leirikouluun tai yökouluun ei muuten liity mitään erityistä kasvatusfilosofiaa. Aikoinaan leirikoulussa tehtiin asioita, joita normaalisti koulussa ei voitu tehdä. Nyt ne ovat lähinnä ns. hauskanpitoa, jolle asetetaan etukäteen omituisia rajoituksia alkaen siitä, saako mukaan ottaa sipsejä päätyen siihen, saako siellä pelata lautapelejä tabletilla vai pitääkö olla konventionaalinen versio.

Vierailija
30/30 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

innokkaimmin tyrkyttämässä. Että pääsevät riiviöpennuistaan eroon. Opettajan riesaksi vaan ja itselle vapaailta.

Lähes poikkeuksetta nuo lapset, jotka eivät eka luokalla jääneet leirikouluun yöksi, olivat perhepedissä nukutettuja, jotka eivät muutenkaan harrasta yökyläilyä. Siitä siis tuo termi 'uskaltaa'. Kun itse ovat sanoneet, että eivät uskalla yöpyä muualla kuin kotona. Eivätkä siis yöpyneet, vaikka isä tai äiti tai mummokin olisi tullut yöksi mukaan. Eihän sinne nyt ketään pakoteta, herranen aika. Mutta sun tekstisi on muutenkin sellaista, että sun kannattaakin pitää ne naperosi kotona. Parempi kaikille niin. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi