Miten saada 4-vuotias lapsi leikkimään?
Miehelläni on 4,5-vuotias tytär. Olen huolissani tytöstä, koska hän ei selvästikään osaa leikkiä. Leluja on vaikka minkälaisia, mutta ei leiki niillä. Tytön äiti on opettanut kirjaimia, sekä tekstaus-, että isoja kirjaimia ja tyttö tunteekin ja osaa jo kaikki kirjaimet. Samoin osaa laskea jo ainakin 70:een. Nyt häntä kuulemma opetetaan lukemaan...
Hienoja asioita, mutta olen silti huolissani. Eikös tuon ikäisten tärkein tehtävä olisi kuitenkin leikkiä? Olen yrittänyt pyytää ystäviäni, joilla on saman ikäisiä lapsia meille, kun tytär on luonamme. Ei kuitenkaan osaa ottaa minkäänlaista kontaktia, on toki ujokin, mutta kävelee perässä ja tuijottaa. Tai istuu paikoillaan ja tuijottaa. Omien sanojensa mukaan hänellä ei ole yhtään ystävää. En tiedä, onko totta, koska hänen äitinsä hoitaa vain pakolliset asiat ja tapaamiset on hoidettu sosiaalin kautta.
Aiheutuuko kehityksessä merkittävää haittaa, jollei leiki? Eikös leikki ole kuitenkin opettelua elämää varten? Minulla on puoli vuotias lapsi, joten omaa kokemusta ei vielä ole... Olen yrittänyt leikkiä tytön kanssa, mutta en oikein onnistunut. Pelejä tykkää pelata, mutta on todella voitontahtoinen ja kaikessa täytyy olla paras. Esimerkiksi juoksukilpailujen takia itkeskeli monta iltaa, koska ei voittanut... Kerran olen nähnyt, kun tyttö leikki koiraa, mutta siitäkin on jo monta kuukautta.
En edes tiedä, pitäisikö puuttua asiaan, koska vanhemmat hänellä jo ovat. Mies ei huolestunut, kun yritin ottaa asian puheeksi, on vain ylpeä fiksusta tytöstään. Teenkö mitään ja jos teen, niin miten? :)
Kommentit (4)
Toiset leikkivät "hyvin" tuossa iässä, toisia ei oikeasti leikkiminen kiinnosta kunnolla missään vaiheessa. Jos lapsella on joitain kiinnostuksen kohteita, en olisi huolissani. Eli mitä hän tekee, jos on yksin tai sinun kanssa? Istuu tekemättä mitään vai piirtää/liikkuu/urheilee/laskee/pelaa? Ainakin kannattaa pelata ja kilpailla, niin oppii häviämisen taidon. Se on tuossa iässä usein tosi vaikeaa, mutta sen takia ei kannata kilpailutilanteita välttää.
Oma lapseni (3 v.) on vähän samantyyppinen "pikku-professori", joka tykkää lukea ja laskea, ja on myös todella ujo ja huono ottamaan kontaktia muihin lapsiin. Mutta kyllä hän tottavie leikkii, koko ajan. Mielikuvitusta ei puutu.
Vähän hankala tilanne, kun lapsi ei tosiaan ole sinun, en tiedä, miten voisit asiaan puuttua. Eikö tuota yhtään ihmetellä päivähoidossa?
Leikki on lapselle tärkeää, koska siinä harjoitellaan oikeaa elämää, esim. erilaisia sosiaalisia tilanteita, myös sitä häviämistä ja joustamista. Ja se kehittää mielikuvitusta ja ongelmanratkaisukykyä.
Ehkä voisit miehellesi perustella leikin tärkeyttä ylläolevilla? Lapsen sosiaalinen elämä voi olla myöhemmin aika hankalaa, ellei opi perusasioita sosiaalisuudesta. Itse olen huomannut, että sosiaalinen lahjakkuus on elämässä paljon tärkeämpää kuin tekninen osaaminen.
lähinnä vain kirjaimista tai numeroista. Jollen minä tai mies tee mitään hänen kanssaan, yleensä katsoo tv:tä tai kyselee että eikö kello olekin näin ja näin paljon.
Tyttö ei ole kovin kiinnostunut liikunnasta ja esim. kävelylle häntä ei saa millään. Ymmärrän kyllä, että lapset ovat erilaisia. Pelkään vain, että äitinsä yrittää liian paljon liian pienelle. Tyttö myös turhautuu helposti, jollei osaa jotain asiaa. En tajunnut, kuinka pahasti, ennen kuin vitsinä heitin hänelle Rubiikin kuution ja pyysin kokoamaan sen. Minulla meni tosi kauan, ennen kuin sain tytön rauhoittumaan ja uskomaan, etten minäkään osaa koota sitä :)
Olen vasta nyt, kun tyttö puhui lukemaan opettelusta alkanut kiinnittää huomiota hänen tekemisiinsä. Ennen olen laittanut ruokaa hänen kanssaan, käynyt kaupassa, pelannut pelejä tai esimerkiksi piirrä ja arvaa-leikkiä.
Ne eivät kiinnostaa. Mutta tykkää selata kirjoja ja leikkii sitten ulkona. Tykkää kauheasti jutella :)
Kysyin kans häneltä, miksei tyttö leikkii, kuulemma tarhassa leikkii