Lapsen toimintaterapiasta
Mitä teillä tehdään terapiassa ja mihin ongelmaan?
Meillä lapsella hienomotoriikka vaikeuksia ja terapiassa tehdään jotakin kehonhallintajuttuja? En ymmärrä niistä mitään ja terapeutti sanoi niiden olevan hyväksi lapselle.
Kommentit (11)
kun kodin ja pvkodin konstein ei ole onnistuttu.
motorisia harjoitteita, kiipeilyä, keinumista jne.
Eivät tee kynäjuttuja, saksien käsittelyä, eikä mitään missä niitä ongelmia on. Olen yrittänyt sanoa, että voisiko niitäkin tehdä. Mutta joka kerta on terapia vauhdikasta motorisesti. On vaikka millaista hyppelyä. En tiedä sitten, onko kehonhallinnan parantumisen myötä mahdollista oppia näitä asioita.
Haluisin vielä tietää, kuinka usein teillä on toimintaterapiaa? Meillä 20 kertaa vuodessa. Aiemmin ollut 40, mutta jostakin syystä väheni vaikkei edistystä tullut. kiitos vastauksista. ap
No yleensä ennenkuin hienomotoriikka voi kehittyä, pitää olla nasevat kehomotoriset taidot taustalla. Lähdetään oman kehon tunnistamisesta, suurista linjoista ja kehon koordinoinnista.
Sitten pikkuhiljaa lähestytään vaikkapa piirtämistä, mutta ensin sormiväreillä iiisolle paperille. Sitten vasta päästään esim. kynäotteeseen.
Asiaan liittyy myös kätisyys ja "puolisuus", joka saattaa olla hyvinkin hakusessa (eihän se kaikilla koskaan selvenekään eli on ihmisiä, jotka voisivat hyvin olla molempikätisiä, mutta johonkin käteen se kynä nyt vaan on joskus otettava).
Kaikki vaikuttaa kaikkeen...en tiedä onko tästä nyt sen enempää apua, mutta näin ainakin meillä on aihetta lähestytty.
Jotenkin sitä vaan on miettinyt miksei laiteta saksia käteen ja aleta vaan harjotella. Joku tuollainen juttuhan siinä on, kun kerran sitkeästi vaan muita juttuja tekevät. Eli lapsi ei voi oppia hienomotoriikkaa vaativia juttuja ellei kehonhallinta kunnossa? Vai onko mahdollista että jos nyt vaan aletaan tiiviisti harjoitella kynä ym juuttuja, niin onko ne mahdollista oppia ilman noita kehonhallintaa harjoittavia juttuja? ap
Itselläni on 4v, joka osaa kyllä kynäotteen, mutta ei ole kovin kiinnostunut piirtämisestä. Saksien käyttö on jäänyt vähälle.
Siis ihanko oikeasti lapset ravaa _terapiassa_ oppiakseen pitelemään kynää tai saksia? Ei ole todellista.
Siis ihanko oikeasti lapset ravaa _terapiassa_ oppiakseen pitelemään kynää tai saksia? Ei ole todellista.
Sinne minunkin lasta oltaisin kovasti oltu laittamassa jo 3 vuotiaana kun ei kuulema osaa leikata saksilla. Siis kolme vuotias! ja kaiken lisäksi selvisi että kyse oli siitä että vasenkätinen lapsi ei osaa leikata oikea kätisten saksilla!
T:se joka kyseli lapsen ikää.
Oma lapseni siis nyt täyttänyt neljä ja osaa kynäotteen, mutta en ole muistanut harjoittaa saksien käyttöä.
Ja omista lapsistani toinen ei piirtänyt yhtään mitään muuta kuin suttua ennen kuin ekalla. Nyt on tokaluokkalainen, käy kuvataidekoulua ja on äärimmäisen taitava.
Kamalaa, jos hänetkin olisi passitettu johonkin kynäterapiaan nelivuotiaana! Ainoa seuraus olisi ollut elinikäinen inho koko asiaan.
ongelmat ovat laajat. Kaikilla osa alueilla isoja ongelmia ja kynä ja saksijutut niistä pienimpiä murheita. Lapsi pian 5v.
Olisi kiinnostavaa kuulla vielä lisää kokemuksia toimintaterapiasta. ap
niin mun mielestä toimintaterapia on just se paikka missä niitä pitäisi treenata. Mutta vähän on ollut erilaista mitä kuviteltiin. ap
Lapsella on kehitysvamma, ja kaikki mahdolliset ongelmat. Siis motoriset, tiedolliset ja taidolliset ongelmat. Kaikkea mahdollista tehdään toimintaterapiassa, motorisia juttuja, ja sit rakennetaan palapelejä, kiipeillään, leikitään nukeilla, ongitaan magneettikaloja yms.